недеља, 27. септембар 2020.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Преносимо > Набавка "ренџ ровера" за Комуналну милицију Београда или хардвер Горана Весића
Преносимо

Набавка "ренџ ровера" за Комуналну милицију Београда или хардвер Горана Весића

PDF Штампа Ел. пошта
Давор Лукач   
петак, 07. август 2020.

ЧИТАВ СИСТЕМ "ОКО СОКОЛОВО" МОГАО ЈЕ ДА СЕ СМЕСТИ И У ВОЗИЛО ФИАТ 500Л, КОЈЕ СЕ ПРОИЗВОДИ У КРАГУЈЕВЦУ, А ЗНАТНО ЈЕ ЈЕФТИНИЈЕ ОД "РЕНЏ РОВЕРА". ЗАШТО НИЈЕ? У УСЛОВИМА ТЕНДЕРА ТАЧНО ЈЕ НАСЛИКАН "РЕНЏ РОВЕР", У МИЛИМЕТАР И КУБИК. А ТЕ УСЛОВЕ, ГЛЕ ЧУДА, ИСПУЊАВА ФИРМА БРИТИШ МОТОРС СРБИЈА, ЧИЈИ ЈЕ ВЛАСНИК, ГЛЕ ЈОШ ВЕЋЕГ ЧУДА, ОСТОЈА МИЈАИЛОВИЋ ИЗ ЧАЧКА, ФУНКЦИОНЕР СРПСКЕ НАПРЕДНЕ СТРАНКЕ И ПОСЛАНИК У ДОСАДАШЊЕМ САЗИВУ СКУПШТИНЕ СРБИЈЕ

"Колико ме наљути поскупљење, толико ме насмеје објашњење", написао је осамдесетих година Душко Радовић. Та његова мисао је остала актуелна до данас, а најновију потврду дала јој је набавка џипова "ренџ ровер", са опремом за снимање непрописно паркираних аутомобила за потребе Комуналне милиције Београда.

Набавка 18 џипова, сваког вредног 33.000 евра, прошла је "испод жита", преко Паркинг сервиса иако је Комунална милиција правно лице и нема потребу, али ни право да јавне набавке обавља преко других. Још више сумње за набавку побуђује објашњење свеприсутног заменика градоначелника Горана Весића да је то због потребе да возило носи "хардвер тежак 70 килограма" и да је за то потребан пртљажни простор. А да би се додворио свом шефу, начелник Комуналне милиције Иван Дивац је одмах, одокативно, повећао тежину те опреме на 100 килограма: "Ево га на задњем седишту софтвер. Ево у гепеку шта има, не може да стане у мање, то је осетљив систем, не трпи јако дрмусање. Овај ауто мора да буде опрезан, јер ће систем радити 24 сата". Дивац је још рекао и да је цена по возилу 29.000 евра.

Сви упућени тврде да је читав систем "Око соколово" могао да се смести и у возило фиат 500Л, које се производи у Крагујевцу, а знатно је јефтиније од "ренџ ровера". Има све перформансе да носи поменути "хардвер систем", укључујући запремину пртљажника. Зашто није, треба питати надлежне у градској власти.

У условима тендера тачно је насликан "ренџ ровер", у милиметар и кубик, тако да ником другом није ни пало на памет да се пријави јер једноставно не испуњава услове. А те услове, гле чуда, испуњава фирма Бритиш моторс Србија, чији је власник, гле још већег чуда, Остоја Мијаиловић из Чачка, функционер СНС и посланик у досадашњем сазиву Скупштине Србије

Можда разлог лежи у "ситници", а то су услови јавне набавке и задате карактеристике возила. У њима је, наиме, тачно насликан "ренџ ровер", у милиметар и кубик, тако да ником другом није ни пало на памет да се пријави јер једноставно не испуњава услове. А те услове, гле чуда, испуњава фирма Бритиш моторс Србија, чији је власник, гле још већег чуда, Остоја Мијаиловић (41) из Чачка, функционер Српске напредне странке (СНС) и посланик у досадашњем сазиву Скупштине Србије. Плус председник кошаркашког клуба "Партизан". И када се зброје један и један – Мијаиловић и партијски колега Весић, некадашњи функционер КК "Црвена звезда" – лако се види формула и "оправданост куповине дупло скупљих "ренџ ровера" са све алуминијумским фелнама, јер је то очигледно важно за функционалност употребе уграђене опреме. Колико је и по којој цени купљена и уграђена опрема "Ока соколовог", јавности није саопштено, а било би и ту занимљивих цифара.

Намештени тендери, са условима који одговарају само једном понуђачу, нису новост, то су радиле све власти од двехиљадитих, кад је уведена та обавеза, до данас. Један од илустративнијих примера је био кад је јавно предузеће Емисиона техника и везе расписало тендер за набавку аутомобила, где су у милиметар наведени размак између осовина, између точкова, као и клиренс (подигнутост од тла). Занимљиво, само једно возило могло да испуни те услове – одређени модел "мазде". Формално гледано, све је урађено у складу са законом.

Ако се занемаре све те "ситнице", остаје једно друго, крупније питање, које се тиче надлежности комуналне полиције, јер она ће овим снимањем и наплаћивањем казни због непрописно паркираних аутомобила ући у озбиљне дубиозе што се тиче примене закона. Конкретно, ради се о случајевима кад су возила паркирана у коловозној траци, јер према Закону о безбедности саобраћаја, за то је надлежна искључиво саобраћајна полиција.

Члан 2 ЗОБС каже да контролу и непосредно регулисање саобраћаја на путевима врши МУП – Управа саобраћајне полиције и подручне полицијске управе, а изузетно, кад је у питању регулисање саобраћаја војних возила, то могу да раде и надлежни војни органи.

Паркирање је прописано чланом 60 ЗОБС, а чланови 62-66 регулишу заустављање и паркирање. Ипак, све се своди на то да је полиција искључиво и једино надлежна за безбедност и проточност саобраћаја, што прописују и Закон о министарствима, члан 10, Закон о полицији и ЗОБС.

Весићева "жардињерија", како Београђани зову Комуналну милицију, пронашла је, међутим, правно утемељење у Одлуци града Београда о комуналном реду и заменама Закона о комуналној милицији. Тако су мало "прилагођени прописи", па у члану 1 Закона о комуналној милицији стоји да они "одржавају ред у коришћењу земљишта, простора, локалних путева, улица и других јавних објеката", а у члану 10 да су им у надлежности и "други послови, у складу са законом". Све у свему, поприлично растегљиви појмови и у супротности са ЗОБС. Али кад су у колизији закон и Весић – примењује се Весић, основни је постулат градске власти.

(Време)

 

Од истог аутора

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли мислите да ће у наредних годину дана у Србији бити одржани нови парламентарни избори?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер