Komentar dana | |||
Danas problem Beograđana, sutra cele Srbije |
![]() |
![]() |
![]() |
ponedeljak, 24. septembar 2012. | |
Da prvo zajedno pogledamo šta su nam obećavali, a šta se ostvarilo, na praktičnom primeru BUS-PLUS sistema. Dakle, grad Beograd je na privatnu firmu preneo pravo naplate karata u vozilima jedinog prevoznika. Pri tome su nam govorili: Kao prvo, da će automatski sistem naplate, koji je tom prilikom uveden, omogućiti sistematsko praćenje tokova kretanja putnika (što donosi mnoge koristi). To se nije dogodilo. Uveden je sistem koji registruje ulazak putnika, ali ne i njihov izlazak! Imamo automatiku koja ne može da nam prezentuje čak ni elementarni podatak o tome da li je neko vozilo poluprazno ili prepuno. Kao drugo, da privatna firma ima neophodnu stručnost za kvalitetno obavljanje ustupljenog posla. Kao treće, da će ovo povećati efikasnost naplate karata u gradskom prevozu. Ali, kako? Uz besplatnu asistenciju komunalne policije? Funkcioner gradske vlade drsko poručuje da su pripadnici komunalne policije i ranije davali asistenciju kontrolorima u javnom prevozu. Međutim, to nije isto. Ranije je to bio posao javnog preduzeća kome su „gazda, i kasa“ bili isti kao i komunalnoj policiji. Sad je to na sebe preuzelo posebno preduzeće, koje taj posao dobro naplaćuje. Zamislite da osnujete privatnu firmu i pogodite posao obezbeđenja neke banke, a da kolonu pri transportu novca prati i vozilo policije! Ima smisla da kontrolori u slučaju incidentne situacije potraže zaštitu komunalne ili prave policije, ali ne i da zajednički učestvuju u postavljanju „zaseda“ radi kontrole. Sad smo došli do ključnog pitanja, ne samo za BUS-PLUS, nego generalno za tzv. javno-privatno partnerstvo u Srbiji. Ko tu štiti interes građana? U dogovoru menadžmenta jednog javnog i jednog privatnog preduzeća, ko misli na građane?
Ugovaranje međusobnih odnosa javnog i privatnog, odnosno postavljanje temelja svake takve nove firme, izuzetno je delikatan zadatak. Ako unutar takve firme date preveliku slobodu privatnom sektoru, to će nesumnjivo ugroziti interes građana. Ali, ako budete previše rigorozni, to će dovesti do prestanka svakog interesovanja tog istog privatnog sektora. Koliko je lokalnih samouprava u Srbiji dokazalo svoju sposobnost da se uhvati u koštac sa ovako delikatnim problemima? A, da bi uopšte došlo do takvih pregovora, neophodno je prethodno dati argumentovano objašnjenje zašto se razmišlja o javno-privatnom partnerstvu. Šta se time dobija? Šta to lokalna samouprava, odnosno javno preduzeće, ne može samo da uradi. I, zašto ne može? Ako se ovaj preduslov preskoči, bićemo uskoro svedoci krokodilskih suza lokalnih čelnika prolivenih nad mukama jadnih sugrađana. Jer, plakaće javno, da se oni pitaju ne bi dozvolili takve cene prevoza i vode, gužve po autobusima i neredovni odvoz smeća, ali su nemoćni – jer to više nije u njihovoj nadležnosti! A provizije teku, teku... |