уторак, 19. март 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Рубрике > Коментар дана > Мирослав Лајчак персона нон грата
Коментар дана

Мирослав Лајчак персона нон грата

PDF Штампа Ел. пошта
Маринко М. Вучинић   
четвртак, 23. септембар 2021.

Приштина наставља да обесмишљава дијалог, наслов је многобројних текстова у нашим медијима. Познавајући политичке ставове актуелне приштинске власти, сасвим је очекивано да ће они учинити све да преговори са представницима српске власти буду претворени у фарсу. Међутим, ситуација са тзв. преговорима додатно се компликује и обесмишљава када специјални изасланик Европске уније изјављује да је његов мандат  независно Косово и на тај начин се отворено сврстао и придружио најекстремнијим захтевима косовских Албанаца. Томе најбоље сведоче ставови које је М. Лајчак недавно изнео на он-лине панелу о дијалогу Београда и Приштине. „Мандат у процесу који водим требало би да донесе Косову пуно међународно признање, консолидацију и контролу на целој својој територији и значајан напредак у европским интеграцијама и да олакша постизање споразума о свеобухватној нормализацији односа Косова и Србије. Процес је у рукама двеју страна.“ Овако изнети ставови отварају дилему да ли постоје два Лајчака, један који наступа на панелима као политички аналитичар отворено се залажући за његову независност и међународно признање и други који се ангажује као тзв. непристрасни и објективни посредник Европске уније у преговорима Београда и Приштине. То је , свакако, неодржива позиција.

Као и до сада, учествујући у решавању југословенске кризе, Европска унија и међународна заједница демонстрирале су много пута велику дозу лицемерства, хипокризије и примену дуплих стандарда, што се посебно може видети када је у питању решавање проблема на Косову и Метохији. Али, када посредник Европске уније, М. Лајчак, наступа у јавности као да је члан албанске делегације, онда се логично поставља питање смисла и валидности преговора. Став М. Лајчака се не може бранити да је то рутинска реторика чиновника Европске уније, већ овакав његов наступ на овом панелу отвара фундаментално питање озбиљности и смисла самог процеса преговарања.

Још једном се показало да је преговарачка позиција наше власти и главног преговарача А. Вучића дефанзивна и реактивна, што јасно говори прећуткивање ових ставова М. Лајчака, који су показали да он не може даље остваривати улогу посредника Европске уније у преговорима Београда и Приштине

Индикативно је да овакав непрофесионални и скандалозни наступ посредника Европске уније није наишао на адекватну оштру реакцију наших власти. То и није неко изненађење, знајући на који начин се воде ови преговори. Ово је, пре свега, питање елементарног достојанства и одбране суверености наше земље. Уместо јасног одређења у односу на ове неприхватљиве изјаве М. Лајчака, он је већ изгубио легитимитет да обавља дужност посредника Европске уније, добијамо непрестано понављање мантре о нашем опредељењу за наставак преговора по сваку цену и предлагање компромисног решења, а да нико нема представу шта чини његову суштину.

Још једном се показало да је преговарачка позиција наше власти и главног преговарача А. Вучића дефанзивна и реактивна, што јасно говори прећуткивање ових ставова М. Лајчака, који су показали да он не може даље остваривати улогу посредника Европске уније у преговорима Београда и Приштине. Наша власт, скривајући се непрестано иза залагања за постизање тзв. компромиса, само показује да она није спремна да доследно брани јасно одређени уставни положај Косова и Метохије у државном систему Србије. Овог пута нису се огласили ни патентирани патриоти о којима је писао Бранислав Нушић обављајући дужност српског конзула на Косову и Метохији. Они, иначе, служе да образложе и подрже „историјско“ залагање напредњачке власти за постизање компромиса у решавању положаја српског народа у овој нашој покрајини.

Изјава М. Лајчака да је суштина његовог мандата да обезбеди потпуну независност и међународно признање тзв. косовске државе има за циљ да, поред осталог, буде део непрестане кампање ( у њој учествују и представници наше власти и медији под њиховом контролом) да се у нашој јавности нормализује став да међународно признање Косова нема алтернативу и да је то само израз прагматичног прихватања реалности. Зато, залагање за магловити и неуставни компромис више није довољно, већ одговор наших државних органа мора бити бескомпромисан и одлучан на сваку провокацију као што је ова Лајчакова, јер у себи има залагање за независност и међународно признање Косова, што иначе не прихвата више од 80% наших грађана, како су до сада показала сва истраживања јавног мњења у Србији.

 

Од истог аутора

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер