Početna strana > Rubrike > Komentar dana > Izbori u Iranu i EU – koliko poznajemo demokratiju
Komentar dana

Izbori u Iranu i EU – koliko poznajemo demokratiju

PDF Štampa El. pošta
Nikola Tanasić   
subota, 13. jun 2009.

„Demokratija“ se kod nas odavno ne shvata kao jasno određen oblik vladavine, koji podrazumeva, na primer, predstavničke institucije, podelu i razrađene procedure smene vlasti i, pre svega, građansko davanje legitimnosti državnoj politici preko slobodnog iskazivanja vlastitih stavova i ubeđenja na opštim izborima. Pri kontaminaciji (i neumesnoj fetišizaciji) ovog politikološkog pojma, „predstavljanje“ je svedeno na (lutkarsku) „predstavu“, podela vlasti na „podelu kolača“, dok su „sloboda“, „legitimnost“ i „građansko“ postali pokliči određenih društvenih grupa, kontekstualno ograničeni tako da, sa jedne strane, zahvataju tek delić svog nekadašnjeg sadržaja, a sa druge gube svaku formu koja ih odvaja od bilo kog drugog političkog projekta. „Sloboda“ se, tako, vezuje za parade razvrata (i neukusa) seksualnih manjina i reklame za Koka-kolu, dok „građani“ gube svaku vezu sa dokumentima koja im u državi garantuju izvesna „građanska prava“ i postaju ezoterijska grupa „odabranih“, posvećenih u misterije demokratije i političke ispravnosti, pa tako i jedini noslilac „legitimiteta“ političkog odlučivanja, bez obzira koliko minoran bio njihov procenat u društvu ili u narodu neprihvatljivi njihovi stavovi i programi.

Skoro su završeni izbori za Evropski parlament. Ova „predstavnička institucija“ ujedinjene evropske porodice svoj legitimitet crpi iz najmanjeg procenta odazvanih birača u istoriji EU, pri čemu je odbačenost (i razočaranost) tzv. „drugog ešalona“ (mahom iz Istočne Evrope) naročito podvučena ponegde zapanjujuće niskim odzivom birača. U vreme kada je u Srbiji ukidan izborni cenzus od 50% (inače prirodna garancija da barem polovina građana smatra postojeću političku elitu za legitimnu), obasipani smo pričama kako je „u demokratiji politika dosadna“, jer su ljudi previše zauzeti ličnim bogaćenjem i uživanjem u životu da bi razmišljali o izborima (otprilike onako kako u komunizmu „neće biti potrebna ni država ni milicija, jer će se građani u svim poslovima sami organizovati“). Međutim, u vreme najteže ekonomske recesije u više od pola veka, ova vrsta „nezainteresovanosti“ može predstavljati samo krizu legitimiteta evropskih institucija, partija i političara, kao i politike i ideologije koje ovi sprovode.

Ovo se ne izvodi samo iz niskog cenzusa, već i iz opštih političkih trendova na kontinentu (naizgled paradoksalni rast konzervativizma, ksenofobije, pa i evroskepticizma unutar samih institucija EU). Članovi „evropske porodice“ sve se više osećaju marginalizovano, zapostavljeno i otuđeno od svojih „predstavnika“. O nekakvom „oblikovanju zajedničke politike“ ne može biti ni govora, budući da su same stranke potpuno razjedinjene i posvađane, dok narodi, prestrašeni za vlastitu budućnost, teško da konstituišu išta nalik nekakvom „subjektu demokratije“ u Evropi. A opet – „Evropa“ je svojevrsni sinonim za „demokratiju“, ona je njen obrazac, te njene institucije, takve kakve su, predstavljaju uzorni „demokratski poredak“, kakav mi, u zemljama drugog i trećeg sveta možemo samo sanjati.

Istovremeno, tu su predsednički izbori u Iranu. Iran je 1979. godine, na talasu nacionalnog oduševljenja, sproveo svoju Islamsku revoluciju, koja je, nakon propasti SSSR, u liberalnim i sekularnim zemljama Zapada bezmalo proglašena za najužasniji politički poredak na planeti. Njen politički i duhovni autoritet je, međutim, preživeo divljački rat (sa višemilionskim žrtvama) koji im je nametnuo tada najbolji američki đak Sadam Husein, niz sankcija i političkih pritisaka, da bi Iran u svemu tome udvostručio svoje stanovništvo (popevši se sa ranga Poljske na rang Nemačke) i istovremeno povisio socijalne standarde, održavajući pri svemu tome redovne izbore na kojima je dolazilo do redovne smene vlasti u skladu sa voljom naroda i (islamskim) ustavom zemlje. Činjenica da vrhovni politički autoritet u zemlji čine islamski duhovnici nije ništa manje bizarna od činjenice da sve zakone u Britaniji mora da odobri osoba koja je to pravo stekla rođenjem (pri čemu, uzgred budi rečeno, anglikanski sveštenici imaju zagarantovana mesta u Gornjem domu parlamenta). I onda se održe predsednički izbori u kojima odziv dostiže fantastičnih 80%, a aktuelni predsednik u prvom krugu osvoji preko 60% posto glasova – i odjednom je to dokaz nedemokratičnosti društva, diktature i represije nad građanima?

Apatično društvo u kome sve veći broj njegovih predstavnika smatra da ono treba da se razloži, u kome građani skoro da nemaju nikakvog poverenja prema institucijama koje ih predstavljaju, a sve više odluka donose neodređene mutne ličnosti iz krugova centralne oligarhije jeste obrazac demokratije, a društvo u kome građani maksimalnim angažovanjem pokazuju ne samo da imaju poverenja u svoje vlasti, već pre svega u institucije njene smene i pravno ustrojstvo države, postaju globalni problem i prokazani podrivači demokratije kao takve. Mahmud Ahmadinežad nema legitimitet, ali ga ima Evropski parlament. Posle svega toga, šta ono beše demokratija?

 

Od istog autora

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner