петак, 26. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Стивен Мејер: БиХ је фиктивна држава, Република Српска има право да одлучује о свим важним питањима
Хроника

Стивен Мејер: БиХ је фиктивна држава, Република Српска има право да одлучује о свим важним питањима

PDF Штампа Ел. пошта
четвртак, 02. јун 2016.

Амерички стручњак за Балкан Стивен Мејер сматра да је БиХ фиктивна држава која нема основних елемената и да Република Српска има право да одлучује о свим важним питањима - политичким, економским и социјалним.

"Ситуација у БиХ не мења се годинама, јер је етничко питање доминантно, а поделе све веће. Последња дешавања у узаврелом 'босанском пролећу', међу којима је и одлука о методологији обраде података пописа становништва, само су продубила кризу", рекао је Мејер.

Три могућности

Он истиче да се мора имати у виду чињеница да је БиХ, са садашњом уставном структуром, настала уз огромну подршку ЕУ и САД, да би служила њиховим интересима, а не својих грађана.

"БиХ у будућности има три могућности. То је да буде одржана садашња уставна структура са два ентитета и три констутивна народа, затим да буде централизована, што прижељкују САД и Немачка, и да Република Српска постане независна", оценио је Мејер.

Према његовом мишљењу, БиХ није формално подељена, али суштински не функционише као држава.

“Дејтон 2”

Мејер подсећа да од 2006. године постоје тежње за организовањем међународне конференције "Дејтон 2" на којој би била промењена уставна структура БиХ.

"То није могуће урадити, јер САД све мање пажње посвећују западном Балкану. Сигурно је да ни Република Српска не би учествовала у промени уставне структуре БиХ, јер је анекс 4 Дејтонског мировног споразума основа за постојање Српске", појашњава Мејер.

Он упозорава да би у неким новим уставним променама постојао ризик да Република Српска изгуби надлежности које има.

"Република Српска има одређених проблема, али је сигурно успешнија политичка и економска заједница од Федерације БиХ. Због тога не сме пристати на уставне промене, а нема ни објективних разлога за тако нешто", оценио је Мејер.

Уставне промене

Он наглашава да је реалност, у којој функционише БиХ, Дејтонски мировни споразум.

"Уставне промене какве прижељкују Бошњаци у БиХ нису могуће. У прилог овоме иде и чињеница да Република Српска има блиске односе са Русијом, али и због политичке стагнације у ФБиХ", рекао је Мејер.

Говорећи о проблему који је у БиХ изазван због доношења одлуке о методологији обраде података пописа становништва, Мајер наводи да је оваква одлука донесена због политичких интереса.

Прецизни циљеви

"Оваква одлука је донесена због етничког питања које је у БиХ доминанто. Статистичком манипулацијом жели се подржати одређени политичи став који је опасан за Републику Српску, јер је његов циљ промена уставне структуре БиХ", додао је Мајер.

Он напомиње да Република Српска мора водити рачуна о својим интересима и не гледати шта желе Вашингтон или Брисел.

"Све важне одлуке за Републику Српску не доносе се нигде у иностранству или Сарајеву, него само у Бањалуци. Због тога се морају знати и бити прецизирани сви важни циљеви", каже Мејер.

Исламски радикализам

Коментаришући безбедносну ситуцију у БиХ и региону западног Балкана, Мејер је рекао да постоји озбиљан проблем исламског радикализма.

Он оцењује да је проблем радикалног ислама посебно изражен на Косову и у БиХ и наводи да све финансијски подржава Саудијска Арабија.

"У ФБиХ постоји изражен проблем радикалног ислама, против кога се институције морају заједнички и преданије борити. Суштинско питање је да ли то истински желе", закључио је Мејер.

(Срна)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер