Hronika | |||
Slobodan Orlović: Advokatsko-beležničke vratolomije, ili iz krajnosti u krajnost |
![]() |
![]() |
![]() |
ponedeljak, 02. februar 2015. | |
Šta je konkretno donela pobeda advokata? Najvažnije, nema više trna u oku advokaturi - monopola javnih beležnika u sferi sastavljanja ugovora o prometu nepokretnosti. Taj ugovor može sada da napiše bilo ko - advokat, pravnik, laik, a javni beležnik na kraju mora da ga overi (solemnizuje). Ali sam beležnik ne može da napiše taj ugovor iako je pravnik sa iskustvom, pravosudnim i beležničkim ispitom. Doduše, u Zakonu o javnom beležništvu to se beležnicima ne zabranjuje, ali jedina forma ugovora o prometu nepokretnosti je privatna isprava kojoj beležnik overom daje „oblik javnobeležnički potvrđene (solemnizovane) isprave“. To se naplaćuje 60% od beležničke tarife u odnosu na iznos koji bi se platio da je beležnik i sačinio taj ugovor. Ostaje dilema da li beležnik na zahtev stranke može da sačini ugovor o prodaji stana, pod imenom javnobeležničkog zapisa sa neobavezujućom formom, pa da ga overi i tako mu da „oblik javnobeležnički potvrđene (solemnizovane) isprave“. Ovako bi beležnik, dovijajući se, završio sav posao – i napisao i overio ugovor o prodaji stana. Od opravdanih napada na monopolski položaj javnog beležništva po kome je samo ono moglo da napiše ugovor o prometu nepokretnosti, sada se stiglo u drugu krajnost. Klatno je od jednog krajnjeg ugla – beležničkog, doseglo drugi - advokatski. Blago rečeno, čudno je da javni beležnik ne može da napiše taj ugovor (uz ogradu da još nema autentičnog tumačenja zakona), a primera radi može pružni radnik. Opravdanje nije ni u odredbi Ustava da advokatura i lokalne samouprave pružaju pravnu pomoć, u kojoj nema javnog beležništva (nije tada ni postojalo). Ako je tako, onda beležnik ne bi mogao ni da sačini ugovor o raspolaganju nepokretnostima poslovno nesposobnih lica ili sporazum o zakonskom izdržavanju. A to po Zakonu radi. Eliminisanje javnih beležnika iz pravne pomoći koja se tiče ugovora o prometu nepokretnosti neće pojačati pravnu sigurnost, slobodnu konkurenciju, niti će građanima smanjiti troškove (smanjenjem tarifa). Naprotiv, ostavljen je prostor advokaturi da stekne realan monopol usluga i cena jer će u praksi sačinjavati gotovo sve ugovore o prometu nepokretnosti. Ovo je pogrešan put nadogradnje već postojećeg superiornog položaja advokature u našem pravnom sistemu. Srpska advokatska komora potpuno samostalno donosi tarifu o nagradama i naknadama za rad advokata. Tarifiranu cenu advokatskih usluga, sviđala im se ili ne, plaćaju zastupana lica i država (odbrane po službenoj dužnosti). Ne postoje „konkurentske tarife“, niti zakonski minimum i maksimum cene za advokatsku pravnu pomoć. Javnobeležničku tarifu, pak, donosi ministar pravde, a ne javnobeležnička komora (ona predlaže). Sudije, kao što svi znamo, rade za fiksnu platu a ne po učinku ili tarifi. Advokatska komora takođe sasvim slobodno uređuje uslove o tome ko može da bude advokat – što je jednako njen član. Jedan od (diskriminatorskih) uslova članstva je i uplata 4.000 evra (zbog sporne ustavnosti ovog nameta, koji liči na kupovinu radnog mesta, to se zvanično nazvalo „naknada za stečena dobra“ komore u istoriji). Nečega nalik tome nema u ostalom delu pravosuđa. Advokatska komora je i nad sudskom vlašću jer putem svog predstavnika u Visokom savetu sudstva i Državnom veću tužilaštva bira sudije i zamenike javnog tužioca. Obratno nije propisano. Sve u svemu, saga o „reformisanju“ pravosuđa (sad ga zovu „Poglavlje“ koji već broj) kraja nema. Ovakve advokatsko-beležničko-političke „vratolomije“, kao i one ranije, negativno utiču na ostvarivanje prava građana, zaštitu i pravnu sigurnost. Svi pravosudni zakoni pa i zakoni o javnom beležništvu i advokaturi moraju se primarno uskladiti sa Ustavom. Paralelno sa tim u samom Ustavu mora se pojačati nezavisnost sudstva. Neka se pođe od glave, valjda će i pravosuđe jednom čvrsto stati na noge. (Politika) |