петак, 26. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Саша Радуловић: Ребаланс буџета неспособног премијера
Хроника

Саша Радуловић: Ребаланс буџета неспособног премијера

PDF Штампа Ел. пошта
четвртак, 30. октобар 2014.

Александар Вучић очигледно нема ни знања ни капацитета ни способности ни интереса да извруче земљу из дубоке кризе, дубље и од оне пред 5. октобар 2000.године. Једино чиме се премијер озбиљно бави јесте контрола медија и медијски мрак, како би од грађана Србије сакрио своју неспособност. Укидање Утиска недеље је последњи пример гушења слободе медија.

Премијер није у стању ни да призна да је на власти готово две и по године. Он не жели да грађани знају да је за то време наставио са погубним Тадићевим паразитским системом и Динкићевом перпетуум мобиле економијом и наставком вере у „стране" инвеститоре као спасиоце Србије, и гурнуо земљу још дубље у кризу. За те две и по године повећао је дуг за преко 7 милијадри евра, смањио број запослених за преко 50.000 и постигао рекордан дефицит у историји Србије, од преко 2,5 милијарде евра. Цео буџетски приход Србије је једва 8 милијарди евра.

Александар Вучић обмањује јавност да пензионери одрицањем од своје пензије инвестирају у будућност своје деце. Смањење плата и пензија није жртва грађана ради боље будућности. Оно је цена неспособног премијера, неспособне Владе и неспособног министра финансија. Оно је цена партократије којој су важнији неспособни кадрови са купљеним дипломама на измишљеним административним радним местима у јавном сектору и који нас коштају преко милијарду евра годишње, од грађана Србије.

Откако је Александар Вучић дошао на власт 2012.године, до сада је 4 пута са својим министрима финансија радио фискалну консолидацију и сваки пут ју је најављивао као спас за Србију. И четири пута смо упали дубље у рупу. Не може се смањити дефицит повећањем пореза и смањењем расхода. То доводи до смањења привредне активности, која доводи до пада пореских прихода и још већег проблема са дефицитом. Ово је пети пут да покушавамо исто. Рационални људи не раде исто и очекују другачији резултат. Прво је Динкић радио ребаланс буџета за 2012. годину и промашио на приходној страни за 150 милиона евра. Па је радио буџет за 2013.годину и промашио на приходној страни за 1 милијарду евра. Па је радио ребаланс буџета за 2013.годину и промашио на приходној страни за 300 милиона евра. Па је министар Крстић радио буџет за 2014.годину и промашио на приходној страни за преко 350 милиона евра. Сада министар Вујовић покушава да уради исто.

У ребалансу буџета порески приходи су мањи за 360 милиона евра, иако је заједно са буџетом за 2014.годину бивши министар финансија Лазар Крстић повећао готово све пореске стопе.

Приходи од ПДВ-а мањи су за 270 милиона евра. А повећали смо стопу ПДВ-а са 8% на 10%. Приходи од ПДВ-а у земљи мањи су за 350 милиона евра.

Приходи од акциза мањи су за 140 милиона евра. А повећали смо стопе акциза. Пиходи од акциза на дуван мањи су за 170 милиона евра.

Са друге стране:

- Повећане су безумне Динкићеве субвенције за 110 милиона евра на укупно 780 милиона евра

- Буџет саме Владе и њених канцеларија је повећан за 16 милиона евра

- Расходи за робу и услуге још 15 милиона евра

- Казне и пенали по налогу судова готово 80 милиона евра

- Набавка зграда и грађевинских објеката 152 милиона евра.

- Набавка разних машина и опреме 84 милиона евра

- Набавка земљишта 37 милиона евра.

- Динкићев Национални инвестициони план 35 милиона евра

- Отплата камата по гаранцијама јавним предузећима монополистима 75 милиона евра

- Разне дотације невладиним организацијама 70 милиона евра

А укупни очекивани ефекти смањења пензија су 210 милиона евра на годишњем нивоу. Потпуно је јасно да је ова мера непотребна. Нису могли ни да сачекају 2 године, како кажу, да се стрпе за машине, опрему, земљиште, зграде, субвенције, буџет Владе, дотације... и да не дирају плате и пензије, а да са друге стране уведу ред.

Детаље по свим ставкама и министарствима ребаланса буџета можете пронаћи у овом извештају који пореди буџет и ребаланс буџета за 2014.годину, У документу су наведени сви расходи по економској класификацији као и висина буџета скупштине, председника, владе и свих министарстава и институција које се финансирају из буџета.

Иначе, било би згодно да сама влада објављује ове податке и даје нам анализу, како бисмо могли да пратимо у чему су промене. То је очигледно превише да се тражи. Исто тако, заиста је крајње неозбиљно усвајати ребаланс буџета крајем октобра месеца и усвајати га по хитном поступку. До краја октобра је по закону морао бити готов нацрт буџета за 2015.годину. А њега нису ни почели.

Како су банана закони којима се смањују плате и пензије неуставни, покренули смо потписивање петиције против смањења плата и плензија . Потписници петиције ће бити укључени у уставну жалбу коју припремамо и коју ћемо поднети Уставном суду.

План за излазак из кризе сам дао још у септембру 2013. године као министар привреде. На жалост, од тог плана је Александар Вучић одустао јер је подразумевао коначно увођење реда и одустајање од партократије. Он је био и остао главна препрека за све озбиљне реформе у Србији. Смањење пензија није реформа. План је укратко предвиђао (детаље можете прочитати у тексту Зашто сам ушао у владу):

- Отпуштање 15% партијског вишка из јавног сектора - уштеда од преко 1 милијарде евра

- Увођење универзалног система социјалне помоћи за све породице у Србији које немају примања - трошак од 300 милиона евра

- Смањење пореза и доприноса и увођење прогресивног опорезивања, тако да је укупно пореско захватање на минималну зараду 20%, не 60% - трошак од 700 милиона евра

- Укидање субвенција

- Завршетак реструктурирања до краја јула месеца 2014.године

- Повезивање радног стажа за све запослене, исплата свих заосталих зарада и овера здравствених књижица

- Увођење реда у јавна предузећа, њихова професионализација и департизација, до краја 2014.године

Овим би се одржала домаћа агрегатна тражња и створиле претпоставке за превођење сиве економије која чини 30% БДП-а Србије у легалне токове и значајан привредни раст на основу чега би наставили додатно смањење пореза и доприноса и довели га на ниво од 10% на минималац.

Не треба смањивати пензије. Не треба смањивати плате. То не само да је противуставно и неморално, него и је и економски штетно. Од пензија живи пола Србије. Треба укинути сулуде Динкићеве субвенције. Отпустити партијски запослен вишак кадрова са купљеним дипломама из јавног сектора. Увести универзалну социјалну заштиту за све породице у Србији које немају примања. Оверити свима здравствене књижице. Смањити намете на рад. И увести ред.

„Можеш неке људе обмањивати све време, све људе неко време, али не можеш обмањивати све људе све време."

(Блог Саше Радуловића)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер