петак, 09. мај 2025.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Изливање нафте у Мексичком заливу највећа еколошка катастрофа у историји САД
Хроника

Изливање нафте у Мексичком заливу највећа еколошка катастрофа у историји САД

PDF Штампа Ел. пошта
петак, 30. април 2010.

Испуштање нафте са потонуле америчке платформе у Мексичком заливу пет пута веће него што се веровало. У санирање штете укључила се и америчка армија.

Влада САД прогласила је изливање нафте у Мексичком заливу за догађај од националног значаја. То значи да власти сада могу да користе ресурсе из читаве земље како би се избориле са потенцијално највећом еколошком катастрофом те врсте у САД у историји.

Пошто су открили другу, а затим и трећу мрљу, припадници Обалске страже сада верују да се, због прошлонедељне експлозије на нафтној платформи Бритиш Петролеума, у Мексички залив дневно излива 5,000 барела нафте – пет пута више него што су мислили пре само 24 сата. Бритиш Петролеум то оспорава.

„Према нашим проценама, радило се о хиљаду барела дневно“, навео је Даг Сатлс, извршни директор Бритиш Петролеума за експлоатацију и производњу нафте.

Компанија Бритиш петролеум, власник нафтне платформе која је прошле недеље потонула у Мексичком заливу и проузроковала изливање, затражила је од Министарства одбране САД да јој пошаље специјалну опрему за подводно снимање и укључи специјалне подводне роботе у операцију отклањања пукотине на нафтоводу који води до обале САД, а налази се око 1500 метара испод површине мора.

У савезној држави Лујзијани, чија је обала у највећој опасности од изливања нафте, проглашено је ванредно стање.

Председник САД Барак Обама послао је високе званичнике на терен. Они имају задатак да осигурају да се спречавање ширења нафтне мрље обави што ефикасније.

Нафтна мрља све већа

Огромна нафтна мрља која се шири Мексичким заливом је све већа и све озбиљнија, наводи се у извештајима из САД. Америчка обалска стража процењује да из подводне цеви, која је напукла прошле седмице после експлозије на нафтној платформи, цури пет пута више нафте него што се првобитно претпостављало.

Еколошки врло осетљиве обале америчких држава у Мексичком заливу спремају се за, како неки процењују, једну од највећих еколошких катастрофа у америчкој историји. Хеликоптери америчке обалске страже који надлећу Мексички залив могу само да констатују да ситуација из часа у постаје све тежа.

Огромна нафтна мрља која је стигла на само 30 километара од еколошки врло осетљивог мочварног ушћа реке Мисисипи у држави Луизијани сада је видљива и из свемира, и има површину од око 75 хиљада квадратних километара.

Нема егзактне науке када је посреди изливање нафте

Нафта је у море почела да цури прошле седмице, када је нафтна платформа у Мексичком заливу, Дипвотер корајзон, експлодирала и потонула. Приликом експлозије оштећена је подводна цев из које, према последњим проценама, сваког дана у море исцури око 5 хиљада барела нафте. То је пет пута више него што се раније веровало, каже контраадмирал Мери Лендри из америчке Обалске страже:

"То није егзактна наука, када се процењује количина нафте која цури у море. Ипак, државна Управа за океане и атмосферу сада каже да би било боље ако бисмо говорили да из бушотине у море цури најмање 5 хиљада барела нафте дневно и да ће наставити да цури све док пукотина на цеви не буде поправљена."

Више месеци за поправку цеви

Оштећена цев се налази на дубини од 1500 метара.

Власник уништене нафтне платформе, компанија БП, без успеха је покушала да поправи квар уз помоћ подводних робота. БП процењује да ће сада за поправку оштећене цеви бити потребно и до неколико месеци, што за државу Луизијану није никаква утеха.

Последње процене говоре да би нафтна мрља, дуга 160 километара, до ушћа реке Мисисипи могла да стигне већ у петак увече и да доспе до мочвара и рибњака Луизијане. За сада нема брзог решења кризе, а морске корњаче, делфини и још 400 других врста у Мексичком заливу – већ су угрожени.

Веома је важно да очувамо своје рибњаке, ушћа и животињски свет у њима“, истакао је гувернер Луизијане, Боби Џиндал.

У трци са временом и плимом, Обалска стража је испробала експериментално решење – паљење нафте. Сада се планира паљење по великој површини, пре него што буде прекасно.
То није савршено решење, њиме се повећава загађеност ваздуха и може да изазове проблеме у дисању морских врста", оцењује директора кампање за заштиту океана, Џеки Савиц.
Портпарол организације за заштиту мора "Oceana", Џеклин Савиц, каже да изгарање нафтне мрље може само да делимично ублажи неизбежну штету:

"Нафтна мрља ни за кога није добра. Нафта цури у океан и не знамо када ће престати. Опције које су предложене, попут паљења нафте, могу али и не морају да дају резултате. Ради се о експерименталном методу, које је можда мање од два зла - пошто ће уништити барем део исцуреле нафте. Али у океану и даље остају значајне количине нафте коју ће море нанети на обалу."

Иначе, према федералном закону, Бритиш Петролеум је као власник платформе обавезан да сноси трошкове чишћења у Мексичком заливу.

Тешка еколошка катастрофа неизбежна

Чини се да је тешка еколошка катастрофа на обалама Луизијане сада неизбежна, а у опасности су и друге америчке државе у Мексичком заливу.

Стручњак Мајк Милер, шеф канадске компаније Сејфти бос, која се бави гашењем запаљених нафтних платформи, за BBC је рекао би ова нафтна мрља могла да нанесе још већу еколошку штету него мрља коју је 1989. године на обалама Аљаске изазвао насукани танкер Ексон Валдез:

"Очекујем да ће ово да постане далеко највећа нафтна мрља на свету. Ексон Валдез је само бледа слика у односу на оно шта нас сада чека."

(BBC,VOA)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли мислите да ће у 2025. години бити одржани ванредни парламентарни избори?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер