уторак, 17. септембар 2019.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Рубрике > Политички живот > Гласање из "контраста"
Политички живот

Гласање из "контраста"

PDF Штампа Ел. пошта
Александар Лазић   
четвртак, 17. мај 2012.

Пошто сам имао прилике да предајем на факултетима, питање политичке кампање и стратегије игра одређену улогу и грађани треба да знају да се не ради ни о каквој негативној кампањи већ о кампањи конраста, у којој је потребно људима објаснити о чему се ради у Србији.

Борис Тадић, ТВ "Б92"

Да нам председник (бивши) и кандидат за председника (садашњи) није (некадашњи?) предавач на факултетима не бих сазнао да спотови Демократске странке, под радним насловом "Од Томислава Николића гори су само ови око њега", нису негативна већ кампања контраста. Неки међу вама сигурно знају да нисам никакав стручњак за маркетинг –а још мање за политичке кампање, биле оне позитивне, негативне или контрастне – па сам желео да видим да ли Гугл зна нешто више од мене.

Недостојан јест: Одговори на упит углавном су се односили на чланке типа "Борис Тадић: Није негативна већ кампања контраста", али на једном од сајтова нађох и следећи цитат из Закона о оглашавању: "Забрањено је: свако оглашавање којим се омаловажава, сумњичи или на други недостојан начин приказује идентитет другог лица, његове активности, производа или услуге; [...] оглашавање којим се оглашивач неистинито упоређује са конкурентом на штету конкурента или којим се ствара заблуда на тржишту између оглашивача и конкурента; поређење оглашивача са другим оглашивачем, на штету другог..." Ја, између осталог, нисам ни правник – па ћете морати сами да размислите да ли ова кампања ДС-а на достојан начин приказује друго лице, његове изјаве, глад & жеђ, оне којима је окружен etc. Да употребим знање из реклама за прашак или течност за судове – тамо каже НАШ ПРАШАК пере боље него ОБИЧАН ПРАШАК, али на том другом нема етикете; пренесено на политичку кампању, ваљало би да кажу "ДС влада сто пута боље него било која друга ОБИЧНА странка"! А као да ДС пропагандистима није било довољно то са анти-Тома спотовима, него се и кусо и репато дохватило дипломе Томислава Николића: кад су се у предмет укључиле и просветна инспекција и комисија за акредитацију факултета/универзитета – онда нам је контраст стигао до желуца.

Оно што ни Викепедија не зна: Могуће је да нисам добро претраживао Интернет, али не нађох о кампањи контраста ни на (српској) Википедији. Е, кад/ако се буде писао чланак на ту тему, ја бих за дефиницију ставио следеће речи потпредседнице ДС-а Јелене Триван: "У Србији се не живи сјајно, али живеће се горе ако будућност предамо онима који четири године пишу програм" ("Курир", 21.3.2012). Пошто ми је досадашњи председник Србије, у ономе што је узето за мото текста, објаснио да је потребно народу објаснити о чему се ради – речи Ј. Триван не могу се превести никако другачије но да је главни (једини?) аргумент ДС-а да ће СНС (са све Томом) бити гори и од њих. Наравно, ЕУ је Демократској странци из кампање избила оно чиме нас је плашила претходних година – ако дође Николић на власт онда ми не дођемо у ЕУ; ко је иоле пратио политику претходних месеци морао је схватити да је Српска напредна странка постала и пожељнији партнер од Тадићеве екипе – чак би се могло рећи да је СНС највише што Запад (без тенкова) може инсталирати у земљи Србији.

Још мало објашњавања о ДС објашњавању: Не знам да ли је председнички кандидат са иницијалима Б. Т. свестан, али – речима да је овом народу потребно утувити у главу да би разумео о чему се ради – не шаље најбољу поруку о скупини којој би опет да председникује. Узмимо чак да циљна група ових подсећања нису мислећи у земљи Србији, али се претходних година показало да кампања контраста одбија васколико грађанство од политике (и политичких странака) и смањује излазност на изборима. Затим, ако се овако неселективно туче по непријатељу, бићемо склони да поверујемо да у интерним истраживањима ДС-а они стоје много горе него у овим објављеним. А верујем да нисам једини који је, иако потврђени и заклети негласач СНС-а (и радикала у било којим паковањима/дозама), помислио да би сад требало гласати управо за Николића. И то не из ината – већ из контраста.

После свега замишљеног: Кад је ово писаније практично било осмишљено, појавио се контра-спот СНС-а – да упропасти 1) идеју да ми поента о гласању из контраста буде на крају и, важније, да угрози 2) страначку позицију. Уместо да напредњаци кажу "ови против нас воде кампању на начин који смо превазишли" или "немају никакав аргумент или успех него морају да нас оцрне" или "ми смо пристојни људи и не служимо се њиховим методама" или… – они се одлучују да дају допринос загађивању атмосфере пред изборе. Да ствари по СНС буду још горе, испоставило се да је Тадићево "признање" да није поносан што је председник мало монтирано, а јавио се и хрватски новинар Александар Станковић да причом о ауторским правима заправо легализује забрану овог спота на овдашњим телевизијама; а ту је најмања штета испала ако неко помисли да напредњаци не поштују копирајт. Додуше, сасвим је могуће да је СНС одлука о узвраћању ударца заправо из домена ирационалног – неко је можда изгубио живце и/или је неком дошло да искочи из тесне (јагњеће) коже.

Остатак света против Томе: Да је већина српских медија под мањом или већом контролом ДС-а лако ћете се уверити ако погледате насловне стране дневних новина пред други круг, а парадигматичан је био и третман Томислава Николића на РТС-у. Српска напредна странка је на то одговорила прављењем својих медија (мање Правда, више Радио Фокус и ТВ Коперникус 3 - Свет плус инфо), и то врло траљаво: као да нису били свесни да је пропагандистичко време поч. ТВ Бастиље прошло и да ново време захтева да се (да искористим стару српску реч) спинује. И сами свесни да им поменути медији више личе на билтене из којих би се чланство могло (дез)информисати, напредњаци су то пробали да надоместе битком на отвореном Интернету. Али, и у Нет кампањи СНС-овци су наступили пропагандистички и наивно: на овом сајту коментатори су лако препознавали кад дође напредњачка чета за борбе у сајбер спејсу. (Користим ову прилику да поздравим коментатора из те екипе с надимком "posteni gradjani", улепшао ми је доста дана.) Иначе, огледни пример би могла бити ова НСПМ хроника "Александар Вучић: СНС жели Србију у ЕУ", где се после поштених грађана ређају Caki, Laza, Jasmina, Dragan, Jova.... Посебна је занимљивост да "Драган" и "Јова" имају у интерпункцију исти коментар, ваљда некоме није успело слање док је био Драган па га је послао и као Јова. Из ове мале скице напредњачке веб-борбе, надам се, видите аљкавост и неинвентивност које на сличан начин вређају оно што нам је остало од памети као и горње ДС објашњавање. Да завршим узречицом рахметли председника који је изборе крао много вештије – у то име срдачно вас поздрављам и нека нам је свима срећан 20. мај! 

 

Од истог аутора

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, до краја 2019. бити постигнут споразум Београда и Приштине?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер