Polemike | |||
Odiseja Praksis grupe - povodom godišnjice smrti Mihaila Markovića |
petak, 29. april 2011. | |
Ključne reči: Mihailo Marković, filozofija, praksis grupa, humanizam, socijalizam, humanistički marksizam, revolucija, reforma, socijalizam, neoliberalizam, kapitalizam.
Iskoristio bih ovu priliku da kroz sećanja na akademika Mihaila Markovića na polubiografski način kažem nekoliko reči o kontaktima s njim, uključujući određena kritička zapažanja o praksis filozofima[1] i njihovoj filozofiji u tri konteksta: prvo, našeg socijalizma šezdesetih i sedamdesetih godina; drugo, osamdesetih godina; i posebno treće, devedesetih i dvehiljaditih godina. Pomenuti istorijski konteksti neophodni su za razumevanje praksis filozofije i delovanja dotične grupe, a ovi čine neposredan okvir znatnog dela filozofskog i intelektualnog angažmana Mihaila Markovića. Konačna ocena o praksisovcima i njihovim učenicima neizbežno postaje deo ocene o našem istorijskom. i o trenutku u kojem oni imaju značajnu političku ulogu. U proleće 1982. godine, tek što sam počeo da radim u Institutu društvenih nauka u Beogradu, jednog dana, negde oko podneva, u kancelariju mi je ušao prosedi gospodin koji se raspitivao gde sedi momak s mojim imenom. Iznenađen posetom, rekaoh da sam to ja, tim pre što sam u gostu prepoznao akademika Mihaila Markovića. Došao je, reče, jer je čuo za mene, pa da se upoznamo. U Institutu društvenih nauka bio je osnovan Centar za filozofiju i društvenu teoriju, u kojem su zaposlenje našli svi pripadnici beogradske Praksis grupe, a koji je formiran na zahtev italijanskih komunista (Enrikea Berlinguera i tadašnjih „evrokomunista“), kako bi se više prestalo s njihovim ideološko-medijskim progonom. Posetom akademika Markovića, kao početnik u nauci, bio sam, naravno, počastvovan. Ubrzo sam saznao razlog: video je moju prvu knjigu, a do izražaja je došla njegova radoznalost i želja za sklapanjem novih poznanstava. U razgovoru sam ga obavestio da se bavim metodologijom i filozofijom nauke, što su tada bile oblasti u kojima sam bio do guše. Video sam da mu to imponuje i u razgovoru smo proveli više od sat vremena. Nije prošlo mnogo vremena kada je ponovo navratio. Tada sam mu napomenuo da se osećam neprijatno kada jedan akademik dolazi meni u kancelariju i ponudio da mi kaže gde hoće da ga posećujem, kad god mu to odgovara. To je nonšalantno odbio, uz napomenu da formalnosti nisu važne, te da će, ako nemam ništa protiv, svraćati na razgovor uvek kada bude bio u prilici. To mi je imponovalo jer sam u njemu video vrline zahvalnog sagovornika, od kog ću moći mnogo da naučim o stvarima vezanim za pitanja koja su me u to vreme mučila. Igrom slučaja dobio sam neformalnog mentora koji insistira na jednakosti, bez obzira na razlike u godinama i zvanjima, koji s razumevanjem i podsticajima prati moj ulazak u oblast u kojoj je on izgradio neprikosnoveni autoritet. Čak je insistirao da ga oslovljavam imenom (što i ovde činim), U to vreme bavio sam se temom dijalektike koju smo dugo pretresali, među ostalima i teme njegove tada aktuelne knjige (Marković, 1981). Rekao sam mu da o knjizi pišem kritički prikaz i da ću mu ga pokazati, kao što je i bilo. Tekst je pročitao i nije tražio raspravu, iako je u njemu bilo kritičkih primedbi povodom njegovog (i marksističkog) shvatanja dijalektike (kritika je objavljena, vid. Brdar (1983). Na osnovu toga i još mnogo čega drugog, uvideo sam da je pored ostalog vrlo tolerantan, da pušta sagovornika da diše, što s profesorima njegove generacije nije bio čest slučaj, da je spreman da pomogne ukoliko ovaj nailazi na kakve misaone teškoće, ali da nikada ne nameće svoje mišljenje. Prosto rečeno, uz Mihaila Markovića i s njim u društvu moglo je da se samostalno misli. Tako sam verovao tada. Bilo je to vreme prvih ozbiljnih radova i knjiga pripadnika moje generacije za koju sam tada, polazeći od sebe, podrazumevao da traži svoj put i naučni i teorijski identitet, i s tim uverenjem u glavi često sam s kolegama razgovarao i o praksisovcima. Ove sam tokom te 1982. bolje upoznao na Institutu. Iako su bili profesori na fakultetu, tek ovo kasnije upoznavanje je postalo ozbiljnije. Neću sporiti da su i za mene imali auru, kao i svi koje je partokratska vlast proganjala ili koristila kao javnu boksersku vreću. Drugim rečima, cenili smo ih kao hrabre ljude, moralno podržavali čak i kad smo ćutali i s njima se nismo slagali, usled čega nikada nismo, ni tada a ni kasnije, s njima ulazili u raspravu. Kasnije će se pokazati da oni taj naš stav uopšte nisu razumeli. Na osnovu tog iskustva mogu reći da je Mihailo za sve njih bio neprikosnoveni autoritet. U jednoj prilici, kada je trebalo nešto da odluče, čuo sam da čekaju „da se Mihailo vrati iz Amerike“. Zbog toga su traženu odluku doneli tek nedelju dana kasnije! To što je bio „prvi među jednakima” izgledalo je pravedno. Ipak je kao ličnost i kao autor-filozof među njima bio najjači. I mada akademik, dvostruki doktor i predavač po pozivu na brojnim zapadnim univerzitetima, u isti mah se ponašao kao kolega i drugar, sposoban da razume nas koji tek naučno stasavamo, ponekad i bolje od pripadnika naše generacije. To u manjoj meri važi i za ostale pripadnike Praksis grupe. Ali pokazaće se da je to za njih, opsednute svojom sudbinom i više prisvojenim nego svojim idejama, bio sastavni deo korektnog odnosa prema nama i ništa više od toga. Bilo nas je koji ništa više nismo ni tražili. Kada se nešto ozbiljno radi, vreme brzo prolazi i donosi probleme koje nismo birali. I u vremenu koje pominjem postajalo je iz dana u dan jasno da ćemo s praksisovcima morati da se suočimo i počnemo raspravu o „samoj stvari“, što će reći ne toliko o njihovoj filozofiji koliko o putu filozofije posle njih. Naime, vremenom je počelo da se iskazuje očekivanje da smo svi mi koji smo se okupljali na kafi kod njihovog sekretara, njihovi potencijalni sledbenici. Samo mi smo znali koliko je to pogrešna percepcija. Oni nisu uviđali da je tome vreme, da je pred njima generacija koja s njima ne može da ima mnogo zajedničkog. Za njih smo svi bili studenti, čak i dve decenije kasnije! U isto vreme, polako su počele da se iskazuju određene crte pripadnika moje generacije. Najpre, mnogi nisu ni bili u stanju da se ne ponašaju kao tremirani studenti. Zatim, počelo je da se otkriva da, u stvari, generacijskog samoprofilisanja kakvo sam podrazumevao i očekivao – nema, odnosno da su u većini i dalje tvrdi marksisti kakvi su postali još kao studenti praksisovaca. I dok su mnogi ostali na nivou studenta koji se ne usuđuje da bivšem profesoru kaže ni najblažu kritičku reč, neki praksisovci (zagrebački naročito i njihovi beogradski prijatelji), sa svoje strane, počeli su povremeno čak da pokazuju netrpeljivost prema najmanjoj kritici, naročito ako pokažemo nameru da iskočimo izvan marksizma. Uz to, vremenom je bilo sve vidljivije da od nas očekuju da im dižemo spomenike, ne vodeći računa da smo odavno već bili siti Titovih bronzanih glava. U razgovorima s generacijski bliskim kolegama isticao sam da je neophodno staviti im do znanja da smo ih tokom progona podržavali isključivo iz moralnih razloga; da od nas inače ne očekuju nekakvo sledbeništvo ili pohvale-spomenike, jer njihova borba nije bila i naša, naš senzibilitet i iskustvo su sasvim drukčiji, itd. Računao sam da nam je dosta očeva kod sopstvene kuće, da bismo se još uzaludno rvali sa fantomima ničim zasluženih i nikad biranih duhovnih otaca. I dok smo između sebe vodili uzaludne rasprave, neki praksisovci su počeli otvoreno da insistiraju na vernosti marksizmu, pa su čak pominjali „preduzimanje nekakvih mera“, vaspitnih valjda. Meni je to bilo smešno i ozbiljno u isti mah, čak zapanjujuće. To je samo govorilo da mi te ljude, koje je Titov režim progonom uzdigao do herojstva, ustvari uopšte ne poznajemo, i da ćemo ih tek upoznati tokom svog traženja mesta pod suncem, kako mi budemo shvatali da podrazumevaju da ćemo sedeti u njihovoj senci, a oni da mi na to ne pristajemo. Tih osamdesetih godina izbio je prvi dalekosežan patologizovani sukob, između marksista i sledbenika analitičke filozofije u Filozofskom društvu i na Filozofskom fakultetu. Sukob je bio ideološki isforsiran; na način komitetlija izazvao ga je jedan profesor, inače osvedočeni Titov gaulajter Filozofskog fakulteta, fascinantni neradnik (objavio knjigu i po za 40 godina „rada“) jer je obavljao glavnu političko-ideološku funkciju: da vodi računa da na fakultet ne dođu „neprijateljske snage“ i da onemogućava svaku racionalnu raspravu. Slučaj je napravio kada je na način otkrića tople vode u bojleru ustanovio da na filozofiji ima profesora i asistenata zagovornika „nama strane, buržoaske i bornirane analitičke filozofije“ Uzgred budi rečeno, za usađivanje analitičke orijentacije u našoj filozofiji najzaslužniji je bio Mihailo Marković, jer je, kao oksfordski doktorant ranih šezdesetih godina, u Beograd doneo knjige klasika te orijentacije. Kakvo je bilo sejanje, takva je bila i žetva. Pozni ishod tog prolongiranog gaulajterskog progona analitičke tradicije, u kojem su mnogi praksisovci učestvovali tokom svih osamdesetih godina, jeste pomeranje klatna na suprotan pol, oličen u sadašnjem stanju na Katedri za filozofiju na kojoj potpuno vlada analitička škola, pošto su pripadnici „metafizičke“ orijentacije (svih drugih, kontinentalnih pravaca) tokom devedesetih proterani i istisnuti s Odeljenja. Akteri su ostali nesvesni istine da je kroz njih trijumfovao zao duh protiv kojeg su se decenijama borili. Koliko je to provincijalno i unazađujuće nije potrebno posebno argumentovati. Tolerancija u granicama marksizma No, da se vratimo na početak osamdesetih i druženje s Mihailom. Zbog već pomenutog rada i traganja za svojim mestom i identitetom u teoriji, harmonično druženje nije nam zadugo bilo suđeno. Naprotiv, već u novembru 1983. godine, bilo nas je dvojica koji smo ušli u prvi žestok teorijski sukob. A u sukobu se ponajbolje otkrivaju ljudske prirode. U to vreme pojavile su se prve kritike Praksis filozofije koje su kao lakmus papir otkrivale tvrdi dogmatizam većine praksisovaca i odsustvo najmanje tolerancije. Naročito su bili osetljivi na podsećanja na njihovu vezu s Titovom Partijom iz koje su sami potekli. Ali, najviše iznenađenja izazivao je angažman nekih pripadnika moje generacije u zagriženoj odbrani njihove pozicije. Bio je to znak da će sa starima biti problema, a da unutar generacije, ustvari, nikakav generacijski konsenzus neće biti moguć. Te jeseni završio sam prvu verziju svog nesuđenog magistarskog rada. Bio je iz teorije nauke, kao poručen za čitaoca kao što je Mihailo, u obimu oko 300 kucanih strana. S tim radom napravio sam eksperiment koji je urodio nesrećom celog poduhvata. Umnožio sam ga u desetak primeraka, izabrao osam potencijalnih čitalaca, među njima šest profesora i dvojicu mlađih kolega. Od praksisovaca, izabrao sam Mihaila Markovića, ostali su bili profesori s filozofije i sociologije na Filozofskom fakultetu. Svima sam ponudio tekst na čitanje s napomenom da je to radni materijal na kojem još mora da se radi, ali da mi je stalo do njihovog mišljenja. Među njima bio je i potencijalni mentor. Svi su prihvatili. Događaji koji su usledili dobar su materijal za burlesku. Tako izgleda danas, ali pre četvrt veka za mladog čoveka na početku naučne karijere, bila je to neočekivana nesreća s posledicama koje su dovodile u pitanje bilo kakva dalja naučna nastojanja. Naime, u pomenutom čitanju glavni čitaoci su, uz dva izuzetka, prošli katastrofalno. Rezultati ovog eksperimenta osvedočili su da je tih godina u mnogim profesorskim glavama još uvek vladao ideološki mrak koji je u to vreme bio razlog za jezu, a danas još samo za smeh. A od tih glava zavisio je ishod u našem usponu stepenima akademskog napredovanja. Sve u svemu dogodio se neviđen skandal, koji je ostao iza četiri zida. Nisam mogao ništa da iznosim u javnost jer privrženost marksizmu bila je opšte mesto, tako da sam potencijalno bio „bela vrana“, a gde god da sam zakucao, odgovor ne bih dobio. U zagušljivoj ideološkoj atmosferi osećao sam se kao Vitgenštajnova muva u zatvorenoj boci. Na kraju je bilo prirodno što sam zbog tog slučaja napustio poslediplomske studije. Naime, kako me je odbio potencijalni mentor, mnogi drugi nisu hteli da me prihvate iz solidarnosti s njim. Nekoliko godina bio sam svedok i žrtva zapanjujuće nečasne, tobožnje profesionalne solidarnosti.[2] Na kraju sam odustao iz samopoštovanja. Među onima koji „ništa nisu razumeli“ prvak je bio upravo potencijalni mentor, redovni profesor, tada poznat kao utemeljivač marksizma „u širinu“ (šire u Brdar, 1998). Napisao mi je pismo-recenziju naslovljenu „Mišljenje o radu druga M. Brdara“– kao da je pisao partijskom Gradskom komitetu na Studentskom trgu; a potom je meni pisao – o meni, u trećem licu: on, autor, pisac tvrdi, itd. Mnoštvo primedbi na marginama teksta svedočanstvo je njegovog čudnog „nerazumevanja“ rada, sa zapanjujućim elementima netrpeljivosti i zavisti. Najznačajniji prigovori bili su mu tipa: „E, sad će autor da nam otkrije...“, „do njega, eto, nismo znali“, a naročito „autor zastupa liberalistička gledišta“; „autor je zagovornik liberalističke ideologije“, itd. Tek, to mi je bilo svedočanstvo naše ideološke sunovraćenosti i mraka navučenog socijalizmom, kada se u tom stepenu iskazuje gotovo četiri decenije kasnije. Da na slobodarskom Filozofskom fakultetu nemoćni kandidat dobije ocene koje su u ono vreme značile stigmu, da sutra ne može da nađe posao, o tome takvi mentori nisu ni mislili: u svom egoizmu i ideološkoj sluđenosti, brinuli su samo o markisizmu – i o svojim pozicijama, da ih ko ne ugrozi. Što se Mihaila Markovića tiče, s njim se, neočekivano, dogodila druga epizoda rečenog skandala, koja je u spoju s prvom, s nesuđenim mentorom, jasno pokazala da starija generacija, pod uslovom da ih pogodimo u živac, nije u stanju da nas pusti da dišemo i razvijamo se na svoju odgovornost i za svoj račun, da nas pusti da vodimo svoje, a ne njihove borbe, da se okanu da od nas prave svoje trabante u poslu koji je pogotovo tada osvedočavao svoju uzaludnost (reč je o poslu knjiške „reforme socijalizma“). U tome su im svesrdno pomagali pripadnici mlađe generacije, njihovi miljenici koji su prednjačili u marksističkom dogmatizmu dok su im se dodvoravali. Pošto je pročitao rad, Mihailo je jednog sumornog decembarskog podneva došao da mi kaže da nemam perspektive i da ništa valjano neću uraditi: „Zato što u radu nisi pošao od praksis-filozofije“! Na to sam mu, posle nešto oklevanja, uzvratio rečima: „Da sam pošao od praksis filozofije, ne bih stigao ni do Osipaonice! More, kakva je pobogu veza praksis filozofije i filozofije nauke? Aman!“ Na to je pukao, skočio sa stolice, izleteo u hodnik i odande počeo da viče, kako je u mene verovao, ali sad vidi da od mene neće biti ništa i da samo gubi vreme, itd. Na to sam izleteo i ja, takođe vičući, da bih ga nadglasao. Sutradan su mi preneli da smo se čuli do drugog sprata (a bili smo na petom)! Pošto smo se izvikali jedan na drugog – što je bila posledica druženja u ravnopravnosti – vratili smo se u kancelariju i na miru konstatovali – razlaz. Sutradan smo se javili jedan drugom i otada imali pristojan kontakt, bez pređašnje bliskosti. Poseta više nije bilo. Ja sam u svemu tome uvek video generacijsku razliku i različit senzibilitet, a on kao nešto blisko ideološkom protivništvu. Ovaj sukob je otkrio da je Mihailo mnogo bliži ostalim praksisovcima koji, u to vreme, bez izuzetka, nisu bili u stanju da podnesu da im bilo ko kritički dodirne učenje. U tom pogledu bili su monolitni kao politička sekta. Pokazalo se, takođe, i to da čovek prestaje da bude tolerantan kada se načne ono do čega lično drži. Mihailo je bio fascinirajuće tolerantan i širokogrud u raspravi o mnoštvu tema, sve dok se ne dođe do marksizma, praksis filozofije, levog angažmana. Tu je njegova tolerancija prestajala jer mu je oponent pogađao životno opredeljenje. U redu, svaki čovek od karaktera to jezgro mora da ima. Problem je bio samo u tome što se pokazalo da je Mihailo oponentu zamerao ako ne odustaje od svojih uverenja i ne prikloni se njemu. No i pored toga, od svih praksisovaca bio je najtolerantniji, utoliko što je bio u stanju da s oponentom razgovara i posle sukoba. Većina ostalih u to vreme ni za to nisu bili sposobni. Neki su, štaviše, bili zlopamtila, u stanju da najmanju kritiku pamte „celog života“ i zlurado uzvraćaju u svakoj prilici. Drugim rečima, Mihailo je bio lik, karakter i čovek među njima. A to što smo se razišli zbog nasleđa praksis filozofije, bilo je određeno pre svega generacijskim razlikama i iskustvima o čemu oni grupno uopšte nisu vodili računa. Tako sam mislio tada i ne sluteći: ono što je bila njihova borba s Titom, sledilo je da se ponovi kao naša borba s njima – praksisovcima. Prvi ćorsokak: 1964–68. – Praksis program Od prvog broja zagrebačkog časopisa Praksis (1964) i beogradske Filozofije, kao starijeg časopisa koja se u program uključila, beogradski i zagrebački praksisovci, tada u snažnom bratstvu i jedinstvu, postavili su dva programska zadatka: prvi je bio „filozofsko utemeljenje samoupravljanja“, a drugi, realizacija programa „kritike svega postojećeg“. Vremenom je jasno došao do izražaja razlog za takvo opredeljenje: listom su bili protiv „pozitivnog tumačenja sveta!“ Program su kreirali doslovnim pretakanjem Marksove XI teze o Fojerbahu u recept za delovanje na tragu kritike staljinizma, a u pravcu traganja za ljudskim ili humanim licem socijalizma. Grupa je u to vreme sebe nepokolebljivo videla kao deo Titove Partije, tako da je praktičan smisao filozofije videla u ostvarenju partijskog programa. Svoju filozofiju skrojili su, dakle, od mladog Marksa u cilju realizacije filozofije realizacijom projekta samoupravljanja kao projekta istinske proleterske emancipacije. Tito je ideju samouprave i saveta, posle sukoba sa Staljinom (1948), izvukao iz naftalina zaboravljene boljševičke leve opozicije (Trocki, Radnička opozicija) i odgovarajući zakon poručio od pravnika, profesora Jovana Đorđevića, kao oruđe protiv SSSR-a, za diskreditaciju staljinizma, a ne za realizaciju, što sami praksisovci izgleda nisu razumeli kad je tome bilo vreme[3]. (Zato su svojevremeno, od otkrića rupa na saksiji: da je Titov režim harizmatski i staljinistički i da u praksi nema samoupravljanja, napravili epohalno otkriće. I zaista, bili su to ogromni koraci u to vreme, od kojih je grmelo, samo što su bili potpuno beznačajni za filozofiju. Oni su, međutim, u to vreme filozofiju toliko sijamski vezali za ideologiju i revoluciju, da im je prethodni stav bio i ostao nezamisliv. Bilo je to plansko i čak sveto žrtvovanje filozofije u prilog „emancipaciji čovečanstva“. Za današnjeg ozbiljnog istraživača naše istorije mora da bude zapanjujuć ovoliki stepen naivnosti verovanja partijskih filozofa u to da će „bezobzirnom kritikom“ samo pomoći svojoj Partiji, da će ova „imati obzira“ prema njima i razumeti njihovu „dobronamernost“ – u skladu s programskim načelom: „Ništa nije tako sveto i dobro, da ne bi moglo da se zameni boljim“. Ovo tim pre što su Tito i njegova klika u više navrata već pokazali svoje pravo lice (prevaspitavanjem na Golom otoku, anatemisanjem M. Đilasa, uklanjanjem Aleksandra Rankovića). Nisu shvatali da su zaseli mečki na rupu! Konformizam i kritika: pozitivizam i dijalektika Poenta je u tome da do tada takoreći nije ni bilo činjeničnih prikaza stanja u Titovoj državi. (Prvo načinjanje činjeničnog stanja izveo je sam Tito, u govoru u Splitu, leta 1961, kada je s tamnim naočarima na očima počeo: „Krajnje je vrijeme, drugovi, da se pogledamo u oći!“). Te tzv. „pozitivističke“ prikaze tokom sledećih deset godina tek će pisati – sami praksisovci. I iznad svega, takvi tekstovi bili su njihovo osnovno oruđe „kritike svega postojećeg“ i razlog da ih njihova Partija izloži ideološkom a ne tobožnja dijalektika, umno mišljenje i epohalna kritika kapitalizma. Razlog je bio u tome što su otkrivali sumorno činjenično stanje Titovog socijalizma dirigovane sreće, nalik „crnom talasu“ u nešto kasnije takođe proskribovanom domaćem filmu[4]. Ali, ni naši ni zagrebački praksisovci, otvoreno rečeno, ništa od toga nikad, ni u svoje vreme, a ni kasnije, nisu shvatili! U ovo sam se osvedočio na osnovu drugog eksperimenta koji sam priredio krajem osamdesetih godina. Povod je bio napad Milana Kangrge na beogradske kolege optužbom da im je filozofija „kafanskog nivoa“ (što je bilo uvreda za kafanu, tim pre što sậm iz iste nije izbijao), da je „pozitivistička“ i da „nikad nisu razumjeli veliku njemačku filozofiju“. On je kao razumeo, zato što je u svojim knjigama samo propagandno-plakatski slavio, inače sposoban da revolucionarnim sanjarenjem nad Fihteovim i Hegelovim tekstom napiše knjigu bez ijedne reference. Što su te tvorevine bile hvaljene u Beogradu, priča je za sebe. Znao sam da su beogradski prijatelji bili spremni da mu oproste, onako poslovično bolećivi prema bivšim agramerskim saborcima i još uvek braći po jugoslovenstvu, tako da otvoren odgovor nije dolazio u obzir. (Još bi ga i branili od mene!) Zato sam iskoristio temu jednog skupa, „Teorijski pluralizam u sociologiji“, u novembru te 1988. godine, i u referatu, namerno sročenom hegelovskim žargonom, izložio tada vladajuću metodu kritike ideologije kojom su naši marksisti do tada doslovno zbrisali svekoliku vanmarksističku misao kao ideološko smeće dostojno samo đubrišta istorije. Drugim rečima, marksisti su područje teorijskog pluralizma pretvorili u groblje. U radu sam argumentovao naročito potpunu jalovost i naučni beznačaj tog tipa kritike i upozorio na dve stvari: to groblje je privid; takvom kritikom marksizam na groblje odašilje – samog sebe, i drugo, kopaćemo mi još po đubrištu istorije i tražiti ono što smo tamo bacali. (To se, posle pada marksizma zaista i događa). Prećutna poruka je glasila: Alo, marksistički profesori i zagrebački i ovdašnji praksisovci! Sve vaše knjige kritika tzv. „buržaske misli“, značajne za vas, nama i svima drugima ne vrede ništa. Za nas iz druge generacije sve se slobodno mogu zaboraviti bez ikakve štete po nauku i um (vid., Brdar, 1988: 224-27). Razumeo je poneko, nije reagovao niko. Druga teza je bila još provokativnija: da kritičnost Praksis grupe koja je do ludila dovodila članove Politbiroa i Tita lično, nije proisticala iz dijalektike, uma, modernog pojma prakse i investure teške filozofije, kako je to verovao Kangrga, nego iz ordinarnih pozitivno-činjeničkih prikaza stanja u zemlji, dakle upravo iz onoga što su u svom polaznom programu odbacili! Moć njihove kritike i protivkonformizam proisticao je iz njihove primene pozitivizma kojeg su inače, s ostalim marksistima u svojim kritikama neprekidno sahranjivali kao „puzalačku građansku ideologiju, konformističku prema vlasti“. Danas je zapanjujuće da ništa od svega toga nisu uvideli ni dve decenije kasnije. Uopštenom tezom da je u socijalizmu jedino oruđe kritike upravo tzv. pozitivistička nauka, samo sam navukao bes nekih praksisovaca. Oni u tome nisu videli ni packu Kangrgi zbog njegove poslovične proizvoljnosti, a ni da im kao začetnicima društvene nauke u socijalizmu, odajem priznanje na stepenu tek nešto višem od sirove propagande. Tim pre što sam „kritiku postojećeg“, parafraziranjem marksističke kritike kapitalizma i građanskog društva, ocenio kao „konformizam“ u socijalizmu u kojem je marksizam na vlasti, jer je to kritika koja ništa ne košta već samo može da „zaseni prostotu“ i donese blagonaklonost plebejskih vladara. Odsustvo shvatanja tako važne stvari osvedočilo mi je njihovu grupnu nesposobnost za samorefleksiju. Bili su onesposobljeni ideološkom ostrašćenošću i narcistički fiksiranom slikom o sebi (kao grupi „za koju je znao ceo svet“), usled čega nikad nisu bili u stanju da priznaju rezultate do kojih dolaze mlađi, kao ideološki rasterećeniji. Tome nasuprot, bili su ubeđeni da smo mi u ćorsokaku, jer ne idemo za njima (o apsurda!), i štaviše, bili su uvek spremni za izlive besa na kritičare, podrazumevajući da smo svi dužni da se okupljamo oko njih kao nekakvog Politbiroa.[5] Tih osamdesetih godina sami su osvedočili da razgovor s njima nije moguć, da to ne treba ni pokušavati. Mihailo Marković je kao filozof od svih njih pisao jasnije i jednostavnije i u tom pogledu je danas, sred poplave parafilozofskog opskurantizma, primer za ugled. U kritikama postojećeg društvenog stanja socijalizma nikad nije koristio hegelijanski žargon kao Kangrga. Naprotiv, kasnih šezdesetih i tokom sedamdesetih godina prednjačio je upravo otkrivanjem neprijatnih činjenica: da tobožnja proleterska partija nema ni dve trećine radnika u svom članstvu (kako onda može da bude „radnička“?), da su svi ekonomski pokazatelji privrede 1970. katastrofalni, sa zaključkom da „vlast koja ima takve rezultate treba da ide i ustupi mesto sposobnijim i odgovornijim ljudima“. U ono vreme to su bile kritičke bombe protiv režima, a ne raspredanja o dijalektici, protiv eksploatacije, otuđenja, bajanja o „modernom pojmu prakse“ (M. Kangrga), ko „pravilno“ razume / ne razume Marksa, ili parahajdegerijanska poezija o „povesnom nadolasku revolucije i istinskog bivstvovanja“ (G. Petrović), itd. Ali, ni Mihailo kao filozof nauke i metodolog nikad nije shvatio značaj tegobnog iskustva svoje grupe za društveno-naučnu metateoriju. Zato je i za njega subverzivna moć pozitivizma u socijalizmu ostala jednačina s jednom nepoznatom, uprkos tome što je istu realizovao u mnogim svojim tekstovima kritike vladajućeg režima. Usled toga, poslednji spor imali smo na jednoj konferenciji, leta 2001. – upravo povodom tretmana pozitivizma. Drugi ćorsokak: 1965–68. – ili leva opozicijadéjà vue Drugi strateški promašaj zagrebački i beogradski praksisovci počinili su grupno, posle uvođenja privredne reforme 1965. godine. Cilj te reforme bio je da se preduzećima prepusti briga o sebi, uz relaksiranje državne kontrole i veću ulogu tržišta. Dok je Tito deklarativno uvodio tržišnu privredu, i uzgred rečeno imao šansu da bude prvi reformator socijalizma, praksisovci uopšte nisu shvatali istorijski smisao tog pokušaja, da je, što se Tita tiče, to bio samo trik, a što se zdrave opozicije tiče – šansa! Umesto da su insistirali na daljem toku reforme, oni su kao zaslepljeni ultralevičari krenuli trockistički, optužbama da Tito izdaje ideju socijalizma, da nema jednakosti, da se umesto socijalizma razvija „buržoasko potrošačko društvo“, i šta sve ne. Danas to samo svedoči o stepenu njihove ondašnje levoideološke isključivosti i odsustva sluha za realnost. Iako su putovali Zapadom kao gostujući profesori i nisu se gnušali građanskog konfora, kod kuće su ga sinovima i kćerima odrpanog proletarijata i seljaštva prikazivali – kao strašilo. Dizati uzbunu protiv „građanskog i potrošačkog društva“ u zemlji seljaka sateranih u gradove, koji su tek saznavala za mirišljavi sapun, počeli da kupuju radio aparate, frižidere a potom i televizore – zaista je bilo perverzno. Radeći na knjizi o boljševičkoj revoluciji i levoj opoziciji u periodu 1917–1929, ustanovio sam iznenađujuću činjenicu strukturnog identiteta leve trockističke opozicije i naše praksis opozicije šezdesetih i sedamdesetih godina. Trockisti su deklarativno tražili demokratiju tek pošto bi poispadali s političkih funkcija i bili protiv Lenjinovog NEP-a, stidljive tržišne privrede koja im je bila razlog da grme protiv „obnove kapitalizma“. Praksisovci su listom činili isto: tražili demokratiju, a bili za plansku privredu, tj. bili protiv privredne reforme, koja im je bila razlog da drame protiv „obnove građanskog društva“ i „izdaje revolucije“. (O tome, šire vid. Brdar, 2001: 599-611). Posle ideološkog preokreta tokom devedesetih godina, kukaće što u zemlji nema – građanske klase! S Praksis grupom se, ustvari, nije događalo ništa novo pod kapom nebeskom – sve je bilo već viđeno u Moskvi od 1923 do 1927. I dok je Trocki bio providan politički kalkulant koji je mogao da zaseni samo moskovske studente, naši praksisovci kao filozofi nikad se nisu pitali kako je to moguća demokratija uz adminstrativno kontrolisanu ekonomiju. Naglašavali su zahtev za proleterskom demokratijom, ali to je, čisto lenjinistički, značilo demokratiju samo za partijske predstavnike radničke klase. S tom idejom planske demokratije iz planske privrede, logično su navlačili optužbu za šupljikavu demagogiju. Drugim rečima, i oni su poput Trockog mogli da privuku samo studente, a da im se pružila istorijska prilika, zaveli bi diktaturu poput Titove od 1945. To već logički sledi iz zahteva za „povratkom izvornim idealima revolucije“. Uz to, kao bezobzirni kritičari robno-tržišnog fetišizma, praksisovci su bili spremni da u ime jednakosti narod, zajedno s Titom, sateraju oko zajedničkog kazana i u barake s gvozdenim krevetima (u interesu „razotuđenja“ i humane funkcionalnosti), ne shvatajući posledice lekcija „u duhu pravog socijalizma“ koje su držali vođi socijalističke revolucije. Bili su ubeđeni da će i on te pouke shvatiti kao i oni: kao „drugarsku pomoć na putu revolucije“. Treći ćorsokak: 1968. godina – ili „preko hleba pogače“ Studentske pobune maja 1968. u Francuskoj i šire, bacile su varnicu i do Beograda, što je urodilo poznatom studentskom pobunom 2. juna iste godine. Studenti su protestovali protiv obnavljanja klasnih razlika, crvene buržoazije, socijalne nepravde. Navodno je Beograd tom pobunom bio svet. Ćorsokak francuskih studenata i njihovih liderčića bio je u tome što su se poveli za idejama Mao Cedunga i protolenjinizma u vreme kada su omladina i ekonomija zemlje najbolje stajali u istoriji zemlje. Zabludela deca tražila su „preko hleba pogače“, ne sanjajući da uz protolenjinizam i maoizam mogu samo da ostanu bez hleba, a da dobiju crveni konclogor. Ćorsokak naših katedarskih revolucionara praksisovaca i regrutovanih studenata bio je u tome što su hteli novu socijalistički revoluciju u zemlji u kojoj je revolucija bila izvedena dve decenije ranije i što su uveliko ocvali revolucionari bili spremni da krvlju brane njene tekovine. Zabludela titoističko-praksistička omladina, skupa sa svojim profesorima, tražila je takođe preko „hleba pogače“, samo u domaćem ključu. Glava punih titoističke propagande i praksis kritike svega postojećeg, kao nevina deca, studenti nisu sanjali da idu u susret svojoj propasti. A praksisovci kao akteri revolucije, s iskustvom njene krvave strane, imali su moralnu obavezu da decu zaštite. Tome nasuprot, poveli su ih u još jedan svoj ćorsokak: da ispravljaju „devijacije“ Titove revolucije ne bi li ostvarili ideale materijalne jednakosti i dali prilog „oslobođenju čovečanstva“. U slučaju praksisovaca nije bila reč samo o tvrdom levom dogmatizmu, nego i o svojevrsnom ludilu od ideje (pojam objašnjen u Brdar, 2000: 323-29). Rečeno ludilo vidi se iz njihovog upornog insistiranja u tri smisla: 1) da je prava revolucija još uvek moguća, čega su se držali i u vreme kada je radnom narodu svega već bilo preko glave; 2) što su se inadžijski nosili s režimom, uprkos svojoj zreloj životnoj dobi, kao da je reč o grupi omladinaca, a ne o ljudima sa životnim i revolucionarnim iskustvom. 3) U nadgornjavanju s režimom tokom svih osamdesetih godina da su u pravu. Danas je zapanjujuće da su uopšte nešto drugo iz sukoba s Titom mogli da očekuju. U već manifestnom sukobu s režimom, te 1968, za koji se znalo ko dobija a ko će izgubiti, uporno su insistirali na svojim ultralevim stavovima i samom profesorskom ulogom studente usmeravali u propast. Tim pre što ih nisu štedeli svojih „emancipatorskih“ ideja. Njihova propaganda uvek je bila privlačnija za momke i devojke pristigle iz brdsko-kamenitih predela nego za one s asfalta, za sinove i kćeri radnika i seljaka koji su, pod njihovom pedagogijom, bili željni socijalne pravde te gradsku decu gledali kroz naočari klasnog resantimana. Mnogi od njih, ugledajući se na simulakrum likove iz revolucionarne i partizanske propagande ,bili su spremni da jurnu u vatru nove revolucije. Kao radikalna sekta, praksisovci u to vreme nisu mogli da shvate da se revolucija, uprkos promeni sveta, ipak prilagođava logici života i logično izvetrava, mnogo pre nego što se emancipuje ceo svet. Za ilustraciju njihovih adolescentnih snova o doslednoj revoluciji, može da posluži Kangrga (1971). U tom tekstu, koji je u najvećoj meri napisan u fascinaciji Titovim govorom u Splitu 1961. godine, autor tvrdi da se revolucionar neumitno „kvari“ već do 30 godine života, napušta radikalizam i postaje malograđanin, jer želi životni komfor, a zaboravlja na ideal. Time je otkrio rupu na saksiji, kao da plebejci ne dižu revolucije da bi živeli kao patriciji koje usput pobiju, tek za svaki slučaj. Uz to, poznato je da su revolucionari mladići i devojke, a da s godinama postaju smireniji i ozbiljniji. Autor se protivi osnovnoj logici života (ko u mladosti nije revolucionar, glup je, ko je to u zrelim godinama, lud je), i očigledno širi svoje, i opredeljenje ostalih praksisovaca: oni nisu hteli revoluciju radi konfornog života, kao Tito, njegova klika i radni narod cele zemlje, nego radi ostvarenja Marksovih knjiških ideala, ukidanja robnog fetišizma koji im je remetio san i postizanja materijalne jednakosti jednakih tanjira, koju su u to vreme odmeravali apotekarskom vagom. Poruka Kangrginog teksta, u kome zvoni na uzbunu zbog obnove, tj. „najezde“ srednje klase koja će „pojesti“ revoluciju (kao da su Huni pred vratima)!, glasi da nju treba izvesti ponovo: radi eliminacije dotične klase, a i Titove klike koja je uveliko „izdala“ revoluciju. To nije izrečeno, ali se vidi između redova (i to su Titovi Kerberi videli, a praksisovci su se čudom čudili što ih vide kao „pretendente na vlast“). Ali to nije sve: osnovna poruka teksta je da revolucionar na pragu tridesete, „ako je dosljedan“, kako bi rekao Kangrga, kako primeti kod sebe znake „degeneracije“, treba da izvrši samoubistvo. Na kraju, pošto je Kangrga za sebe i po sebi bio revolucionar, a tekst je pisao pošto je uveliko prešao tridesetu, kako ga je završio, jedino je mogao „da je bio dosljedan“ od svog asistenta da zahteva – da ga u ime očuvanja čistote revolucije odmah ubije! Biće, ipak, da je kao već „iskvaren“ mislio slično Titu, koji je sa 70 godina života znao da kaže: „Mi, revoljucioneri moramo bit’ vjećno mladi!“ − što, na sreću, nije bilo moguće. Ludilo od ideje nije karakterisalo samo Kangrgu i praksisovce, nego je sedamdesetih godina zahvatalo daleko širi krug „ilegalne“ intelektualne opozicije, čim je ovaj Kangrgin tekst bio naširoko hvaljen i slavljen. Četvrti ćorsokak: osamdesete ili „kompleks Dorijana Greja“ Osamdesetih godina vremenom je došao do izražaja karakterni profil Praksis grupe, da su još uvek politička sekta, u Veberovom značenju pojma, dakle kao grupa koja u ime svoje „istinske“ vere odbacuje postojeći svet, to jest, Titov socijalizam i realsocijalizam uopšte. Uz to, povremeno su iskazivali zapanjujuću komitetsku netrpeljivost na povremene kritike, uz manifestnu spremnost da ljudima lepe flastere preko usta. To je značilo da su bili spremni da cenzurišu i ograničavaju slobodu govora, odnosno sprovode deklarativno anatemisan princip „političke podobnosti.“ Bilo je zapanjujuće kako su sistematski rušili sopstveni ugled i autoritet u očima pripadnika mlađe generacije, a da toga ni jednog trenutka nisu bili svesni. Arogantni onako u većini, podrazumevali su da je svako dužan da prima i deli njihovo mišljenje o sebi. Pošto su aktuelna zbivanja uvek razumevali u ogledalu svojih fantazija, praksisovci su svoje kretanje unazad uvek razumevali kao kretanje napred, u pravcu „jedine alternative“. Tako se i njihov treći strateški promašaj zbivao vrlo postepeno, u korak s neprimetnim padom socijalizma. Od vremena dolaska Gobačova na vlast osećalo se nešto u vazduhu, bar što se tiče nekih pripadnika moje generacije. Bio je to osećaj uzaludnosti, da nema smisla raditi bilo šta, ako mora da bude marksistički. Tih godina nisam ništa objavljivao, po cenu da ostanem bez posla. Nesposobni da zapaze simptome smrti socijalizma, ili da uvide besperspektivnost marksističke ideologije te na vreme potraže alternative, podsmevali su se reformama Gorbačova kao „pukoj kozmetici režima“ i bez preterivanja bili kamen oko vrata svakome ko je držao do nauke, a ovako ili onako bio u njihovoj blizini. Kako i ne bi kada su se i dalje, kao i šezdesetih godina, držali svog prećutnog načela koje bi inače potpisao sam Tito i svaki komitetlija: da je „misao, naravno, slobodna, ali u okvirima marksističke ideologije“![6] Zato su u vreme vidljivog propadanja socijalizma u jesen 1989. objavljivali knjige o „mogućnosti reformi“, a nisu razumeli ni smisao pada Berlinskog zida. U tom uverenju dostojnom Dorijana Greja, da „svi stare, samo smo mi mladi“, vremenom su postali potpuni autsajderi. Uostalom, ništa nije bilo bolje ni s ostalim marksistima u svetu, uključujući njihovog lidera Jirgena Habermasa. Gde su bili u ideološkom smislu, vidi se iz dve sledeće epizode: Prva epizoda: aprila 1989. držim u Institutu predavanje u kojem argumentujem dve teze: 1) da su racionalnost i intelektualnost nespojivi s političkim radikalizmom, te da ne ide sintagma um i revolucija nego samo bezumlje i revolucija; 2) da je figura tzv. „kritičkog intelektualca“ u stvari figura autonomnog građanina, odakle sledi da dotična figura postaje anahrona i suvišna dovršenjem građanske emancipacije (vid. šire, Brdar, 2003: 53; 2005: 403-06). Na to, jedan praksisovac, danas više poznat po pripadnosti vladajućoj stranci nego po svom (inače skromnom) delu, prigovara mi da se „zalažem za građansko društvo“ i da sam „odstupio od marksizma“. Tačno je, odgovorio sam, gledajući ga kao zalutalog Don Kihota. Druga epizoda: oktobar 1989. Uveče na TV gledamo policijsko batinanje naroda u Češkoj i u Nemačkoj oko Berlinskog zida. Jedno pre podne, svi praksisovci u Institutu na okupu, izuzev Mihaila, komntarišu događaje. U jednom trenutku kažem: „Ljudi, Bogu hvala, evo, propada komunizam! Još malo pa gotovo.“ Na to oni uzvratiše horskim smehom, s prizvukom potsmeha. Shvatio sam da sam u društvu nepopravljivih marksista, i da sam im se zamerio, što pominjanjem Boga, što najavom kraja komunizma. Ali, samo nedelju dana kasnije Zid je pao, i krenula je druga ideološka priča. I tako smo, s praksisovcima i njihovim dobrim učenicima združeni u generacijskoj nesposobnosti da samostalno radimo i mislimo, raspad socijalizma dočekali potpuno nespremni: 1) zato što su širili verovanje da se „to tamo“ tiče samo realsocijalizma, a mi smo kao bili „nešto drugo“; 2) da „to tamo“ neće ni imati bog zna kakav domet, da će sve biti pacifikovano, kao što je bilo avgusta 1968; 3) što su gotovo svi praksisovci, a s njima mnoštvo drugih, mislili da se naš socijalizam „još može popraviti“. (U stvari, mnogi su to ispovedali jer je bilo konjukturno, a kako se kasnije osvedočilo, nisu mislili ništa. Kao što ne misle ni sada, dok opevavaju liberalizam.) 4) Što su, kao i ostali marksisti, mislili da je parlamentarizam, pluralizam, „buržoaska prevaziđena stvar“, prosto rečeno, što nisu bili u stanju da misle mimo marksističkih šema. (Zato su gajili iluzije o „pluralizmu u okviru Socijalističkog saveza“, kao Svetozar Stojanović, ili o „bespartijskom pluralizmu“, kao Mihailo Marković). A još nespremniji dočekali smo raspad i razbijanje Jugoslavije. Sledeći je mit o njihovoj misaonoj otvorenosti kao profesora-predavača. Taj mit ima dva dela: Nastava na fakultetu, najčešće prepuna marksizma, ličila je na rad partijske škole ili čak na rad ilegalnih partijskih kružoka na kojima se „“prorađuje“ revolucionarna literatura; samo što nije bila 1932. u Kraljevini SHS, nego 1972, s komunistima na vlasti. Najviše se raspredalo o mladom Marksu, parareligioznoj temi otuđenja, humanizmu pravog socijalizma, „izdanoj“ i „pravoj“ revoluciji. Seminari su se sastojali od priča o taktici i strategiji revolucije, prežvakavanja Lukača s totalitetom i dijalektikom, Trockog i ostalih, a uz posebne odlomke surovih ideoloških kritika svekolike buržoaske misli, u kojoj su nam otkrivali da ništa izvan marksizma ne vredi ni tri groša. Njihova predavanja, uglavnom su bila prolongirani marketing revolucije u utopijskoj nadi da se može ponoviti, ovaj put uspešno i bez „izdaje“. Tu opaku fantaziju širili su među studentima zato što su propast revolucije, kako svedoče njihova i štiva ostalih marksista, videli isključivo kao pitanje „pokvarenjaka u redovima“.[7] Što se mene tiče, s tih časova sam uglavnom planski „odsustvovao“, jer sam bio zapanjen činjenicom da sam na Filozofskom fakultetu činom upisa upao u ono od čega sam do tada bežao (od „gnjavaže“, to jest indoktrinacije koju smo imali svaki dan na svakom koraku). Zbog tog odsustvovanja, na kraju semestra 1973. Mihailo i ja smo konstatovali da se još uvek ne poznajemo. Unutargeneracijska razlika bila je sadržana u tome što su studenti u većini njima bili fascinirani. To što je manjina nas bila rezervisana može se objasniti činjenicom da smo, kao gradska omladina već bili zahvaćeni rok kulturom, pre nego što smo stasali za fakultete. Uz to, išla su porodična iskustva sa socijalizmom i kućno učenje da je reč o „šarenoj laži“ u koju, eto, „za ne verovati“ veruju stariji. Vremenom sam štošta naučio o progresivnoj ulozi represije u raširenosti tog verovanja i dirigovanom uzvikivanju parola. Naročito posle 1968. kada je za mene, kao i mnoge druge, Tito umro, s onim batinama na Novom Beogradu, čemu sam 2. juna oko 12.30, na putu u školu prisustvovao iz trolejbusa, na silu zaustavljenog maltene sred „bojnog polja“. Kasnije smo mi, deca s asfalta, tražeći spas od sivila pod crvenom zastavom, u bekstvu od partizanštine, indoktrinacije i lagarija u perverznom raskoraku od stvarnog života, pribežište našli u rok muzici, tom lukavom „proizvodu zapadnog imperijalizma“. Ona nam je bila privlačnija od radnih akcija i zvanične pedagogije za revoluciju jurišom na brda i doline. I kada sam došao na fakultet za mene je tzv. revolucija već u svakom pogledu bila mrtva stvar o kojoj nismo hteli ni da mislimo. Karl Marks nam je bio poslednja rupa na svirali! Kako onda ne bih bio zapanjen zagriženošću praksisovaca i naročito studenata kojima nije trebalo mnogo da usplamte. Kao i zbog saznanja da ću Marksa morati da čitam za pet-šest predmeta! (Ovde je neko pao s Marsa – mislio sam tada.) Bio sam, naravno, naivan: ajd, što u Tita i socijalizam veruju radnici, policajci, oficiri, pa i mnoštvo omladine, ali profesori – pa zar oni ne bi trebalo da imaju bar neki kritički odnos?! Pošto su se studenti listom lepili za praksisovce o tome ni sa kim nisam razgovarao, tim pre što se znalo da sve vrvi od studenata-doušnika. Nisu mi bili privlačni ni njihovi vannastavni kružoci na fakultetu, koji su počinjali Internacionalom. I kasnije su, tokom osamdesetih godina u svojim kružocima „crvenih univerziteta“ okupljali žrtve socrealističke pedagogije, koje su bile spremne da jurišaju na barikade. Tokom sledećih dvadeset godina u revolucionarnoj doslednosti, dok je život prolazio pored njih, oni su uporno, sanjarili o revoluciji i čekali Godoa, odnosno „pravi trenutak“. Ali, umesto njih uvek ih je čekala policija a počešće i tamnica. Ta sektaška spremnost da se studentska omladina žrtvuje za sumnjivu ideju, bila je osnovni hendikep za ulogu stvarnog prosvećivanja, makar rečima: „Klonite se, deco, ovo je opasna igra i naša borba. Nije vaša!“ Naprotiv, trockistička neodgovornost, uz bezdušnost u ambalaži humanizma mladog Marksa, racionalizovani donkihotovskom fantazijom „svetske revolucije“ vodili su ih odlučnosti da revoluciju dižu tuđim, studentskim glavama. Naravno, u veri su da će im se brzo pridružiti radnička klasa koja, kako je Marks genijalno pisao „nema šta da izgubi“. A kako su kasnije neki njihovi najprivrženiji učenici, jedni za drugima dopali tamnice, nikad nisu rizikovali i pobunili se za njih. Za to nisu imali ni građanske ni proleterske hrabrosti. Ili su ih cenili kao „potrošni materijal“ revolucije. Upravo zbog toga, pravedno je napomenuti da su usled tih revolucionarnih iskustava mnogi iz njihovih kružoka izašli kao duševno oštećeni, da se nisu oporavili do dan-danas. Forma slobode Drugi deo njihove nastave bilo je kolektivno insistiranje na samostalnom mišljenju studenata. Time su nas doslovno urnisali, jer je uz svaki problem išlo pitanje: „Jeste li pročitali? Šta vi mislite o tome?“ Dok su u pogledu sadržaja predavanja, u poređenju s ostalim marksistima predavačima, bili specifični samo po većoj ideološkoj gustini časova, po pitanju forme bili su za svoje vreme jedinstveni. Danas se to zove interaktivna nastava. Međutim, upravo u njoj iskazivali su svoja ograničenja. Praksisovci nisu marili za to što tom formom trljaju Aladinovu lampu iz koje će kad tad grunuti zaista slobodan i nezavisan duh. A kad god se to dešavalo, pokazalo bi se da nisu u stanju s njim i da se nose. Tokom osamdesetih godina bivalo je sve jasnije da im je forma postajala preteška zbog sadržaja – kad god je neko zaista ispoljio toliku samostalnost da je počeo da narušava neko od svetih mesta marksizma, naročito njihovog, kreativno-otvoreno-humanističkog. Drugim rečima, praksisovci su svoje deklarisano načelo slobodnog i otvorenog mišljenja uvek zastupali s implicitnim imperativom o potpunoj slobodi misli „u granicama marksističke ideologije“. A pošto je „kreativni“ marksizam, za razliku od „dogmatskog“, za praksisovce bio „otvoren“, tj. bez granica, to je u njihovom podrazumevanju i predrazumevanju slobodno mišljenje u punoj sadržinskoj vrednosti moralo da se poklapa – s marksizmom. Samo tako možemo da objasnimo njihova iskrena zaprepašćenja kada se suoče s nekim, mlađim od njih, ko osporava ili odbacuje marksizam, ili njihovu praksis filozofiju.[8] Primena pomenute forme slobodnog dijaloga ishodima je vodila u dva pravca: – u prvom, to je bio demagoški veštiji način privlačenja u kolotečinu marksističke ideološke indoktrinacije u kojoj su studenti završavali u iluziji da su njihovi sledbenici postajali potpuno samostalno. Rezultat je bio „kvarenje“ omladine jer je postajala spremna da izađe na ulicu i traži „nastavak revolucije“, koja je po mišljenju satrapa na vlasti bila gotova. Mnogi su, tako regrutovani u periodu 1968–86, otišli u propast. Drugi tok, do kraja realizovane forme misaone slobode, odvodio je od njih, od marksizma, socijalizma i revolucije, naročito na pozadini iskustva 1968. koju smo mi, urbana omladina sedamdesetih, pamtili kao svedočanstvo o istini Titovog prevarantskog tiranskog režima, i koji smo „instinktom uma“ imali rezervu i prema svekolikom marksizmu i njegovim „kreativnim“ dostignućima. U ovom drugom slučaju, rezultat je bio sasvim posebno „kvarenje“ studentske omladine, jer su svi koji su uvežbali samostalnost do sumnje u sveta opšta mesta marksizma i socijalizma bili osuđeni na ostrakizam kako od strane režima, uz rizik egzistencije, tako i od strane samih praksisovaca. Kako bi koji pripadnik mlađe generacije osvedočio samostalnost nekom kritičkom opaskom prema marksizmu ili Marksu, ili iskazivanjem simpatija za zapadnu „formalnu“ demokratiju i liberalizam, s njima bi u blažoj formi doživeo isto što i oni od Tita – „isključenje iz društva“. Tu je bila njihova generacijska granica i unutargeneracijski glajhšaltung. Eto razloga zašto se i Mihailo, kao i ostali, razilazio sa svakim ko nije delio njegova marksistička uverenja.[9] I kao što su slobodu shvatali u granicama marksizma, tako su osamdesetih uveliko i neosnovano podrazumevali da je njihov problem i naš, tj. da smo i mi, stasali u socijalizmu, dužni da nosimo njihovo breme; da je sasvim prirodno da nas zatucavaju svojim fiks-idejama, nikada se ne pitajući da li je normalno to što nam niko, pa ni oni sami (kao slobodari), u stvari nikad nisu omogućili prvi pravi izbor: hoćemo li da budemo marksisti ili ne? Sudeći po onome što neki od njih govore poslednjih godina, izgleda kao da su se listom borili za liberalizam. Danas se može reći da je, s obzirom na tu ideološku prezasićenost i drilovanje revolucijom, isključenje praksisovaca s Filozofskog fakulteta, za nas studente koji nismo jurcali za njima niti bili zaslepljeni levičarenjem, bilo oslobađajuće i prilika da se malo bavimo i naukom. Dakle, ideja da je time Univerzitetu počinjena „neotklonjiva šteta“ takođe je mit i zabluda koja traje, eto, do dana današnjeg. Štaviše, nauka je, tada pod imenom pozitivizma, dobila nešto više prostora, što nije bilo vidljivo zbog tamnih oblaka koji su se nadneli usled njihovog odstranjivanja, čijem su gomilanju, svojom kuknjavom, doprinosili oni sami, praćeni halabukom svojih trabanata. Današnji mladi ljudi koji ulaze u nauku uglavnom ne znaju s koje startne osnove su počeli Mihailo Marković i ostali praksisovci, kao studenti odmah posle rata: s analfabetskog (bez preterivanja rečeno) nivoa dijalektičkog materijalizma, koji s ozbiljnom filozofijom nema ništa koliko ima s literarnim užasom i intelektualnom demencijom pod okriljem „najsvetlijeg ideala čovečanstva“. Filozofiju je u ovoj zemlji najpre do dna srozala njihova revolucija u kojoj su učestvovali dušom i srcem. Studije su završavali slušajući sve predmete kod jednog jedinog profesora (!) koji je svoju „građansku“ prošlost ponajbolje brisao potpisivanjem spiskova za streljanje „buržoaskih“ profesora, uključujući i znamenitu Kseniju Atanasijević! Njegovi horor-ispiti izgledali su ovako: „Kolega, pročitajte prve dve strofe Parmenidove Poeme i tumačite ih dijalektičko-materijalistički!“ Filozofija je tek morala da se vadi iz tog podruma istorije, zbog vlasti suverena, bivših suterena, i ludila njihovih trabanata. Kada su ga, predvođeni Mihailom, na kraju smenili, umesto jednog profesora sa deset marksističkih predmeta, dobili su tih deset predmeta sa isto toliko marksističkih profesora! U isti mah, duh svrgnutog profesora trijufovao je kroz sve profesore Filozofskog fakulteta za sledeće četiri decenije. Za praksisovce kao generaciju, s prikazanom obrazovnom pozadinom, filozofiranje u duhu mladog Marksa, uz kritiku staljinizma i snove o novoj, pravoj revoluciji, bilo je ogroman korak napred. Njihova filozofija bila je deo ideološko-političkog projekta filozofskog opravdavanja Titovog revizionizma, što je i za njih bilo epohalna stvar (na način lične uloge „u svetskoj revoluciji“). Ona tom epohalnom promašaju pripada i mimo njega – samo je svedočanstvo vremena. Poetička propaganda revolucije, bez same revolucije, nema nikakav značaj. Praksis filozofija je, dakle, s Titom prošla faze uspona i sunovrata. Na početku u drugarskoj slozi, na kraju u neprijateljstvu. S njim došla, s njim je i otišla. Filozofski smo bili značajni u svetu šezdesetih godina, pre svega zahvaljujući Titovom eksperimentu vis-a-vis SSSR-a, a ne zbog autentično filozofskog proizvoda. Praksis filozofija je u vreme uspona imala odjeka u svetu isključivo u levičarskim krugovima, drugde nije postojala. Iz perspektive manjinskog dela moje generacije, to je bio ogroman korak za njih, ali sasvim beznačajan za nas koji smo još pre dolaska na fakultet bili presiti socijalizma. Praksisovci su i u pogledu filozofskog dostignuća takođe išli unazad, uvereni da idu napred. Hipostaziranjem čoveka kao stvaralačkog bića koje revolucionarno stvara svoj svet, nesvesno su, i sa zakašnjenjem od tri decenije, tek udarali filozofske temelje socrealizma i socrealističke pedagogije. Kao žrtve zablude da je temelje toj poetici obezbeđivao dijalektički materijalizam, istu su u filozofiju uveli pošto je isterana iz umetnosti deset godina ranije, e da bi tek posle 1968. uzela danak među studentima. Ovo deluje začuđujuće samo na prvi pogled. Inače, uzmite u ruke tekstove Milana Kangrge, Mihaila Markovića, Gaje Petrovića i ostalih o čoveku, praksisu kao revoluciji, radikalnoj promeni sveta i transcendiranju postojećeg, a s druge strane stavite čuvenu socrealističke slike Gerasimova i Koljubajeva. Videćete isto: ono što proističe iz njihovih tekstova upravo je junak sa slike: čovek-radnik s čekićem u rukama, ogroman kao Guliver ili Titan, a oko njega bedno i prezreno postojeće, sitni ljudi, malograđanski Liliputanci, sitne zgrade, brda i doline, postojeće koje on prevazilazi gigantskim koracima. Dejstvo njihove pedagogije u fuziji s neizbežnom partizanskom pedagogijom u opšte-obrazovnom sistemu, uzgajalo je u usijanim studentskim glavama opasnu leguru: Ja, junak revolucije, hoću da menjam svet! Jedino su zaboravljali da decu upozore o posledicama „juriša na nebo“, u zemlji u kojoj su na vlasti oni koji su to već jednom učinili, šaljući pod zemlju desetine hiljada nevinih žrtava. Njihovo filozofiranje uglavnom je bilo plakatsko-propagandno, ili, kako se to danas kaže, marketinško. Drugim rečima, bilo je u funkciji propagande „istinskog socijalizma s ljudskim licem“ i uzgajanja iluzije da je revolucija moguća bez bronzanih čizama i gvozdenih zuba. Pritom, nikada nisu nalazili razloga da preispitaju, da li nesumnjiv „humanistički“ karakter Marksove filozofije uopšte može da znači da će njegova „istinska“ revolucija biti humana. Taj non sequitur za njih nikad nije postojao. Ova ocena o plakatskom filozofiranju naročito važi za Milana Kangrgu koji je zasenjivao prostotu žargonom nemačke klasične filozofije i zbog toga bio slavljen u Beogradu. Pored toga što nikad ništa od te tradicije nije temeljno raspravio, jer je celokupnu filozofiju gledao kao sluškinju revolucije, svojim najvećim dostignućem osamdesetih godina – koje je glasilo ”Etika ili revolucija“ – pobrkao je račune humanističkom opredeljenju kolega: kada je preko Fihtea i Hegela došao do otkrića: „Što je više revolucije, to je manje etike!“ (Kangrga, 1983a: str. 13 i dalje). Inače, dotični filozof je bio živa burleska – kao profesor etike, studentima je decenijama govorio protiv etike (etika nije moguća!), a za revoluciju! Njegov učenik, predavač ontologije, govorio je slično: ontologija nije moguća! I praksa, i ontologija, i etika, „povjesno“ su prerasle u revolucionarno događanje! Dakle, samo revolucija! Njegovo veliko otkriće bilo je odavno poznato živim svedocima dolaska svake revolucije, pa i naše, od jeseni 1944. Za shvatanje formule „Što više revolucije, to manje etike!“, građanima tada nisu bili potrebni ni Fihte ni Hegel, dovoljan je bio susret sa sankilotima s revolverima o pasu. Nije li to bila groteska: odsustvo etike zbog revolucije koja jede žive ljude, za Kangrgu je postalo filozofsko otkriće svetskog uma koje treba hvaliti – i primenjivati, tek četrdeset godina kasnije![10] Inače, i ispovedanje humanizma bivših revolucionara bilo je tako lako moguće zato što nisu znali za slogan u boljševičkoj štampi iz februara 1918: „Mi istrebljujemo buržoasku klasu. To činimo u ime čovečanstva i humanizma!“ (vid. Brdar, 2000: 260fn85). Fantom praksisovskog dela je kao kocka leda: bez odgovarajućeg suncobrana marksističke ideologije ono se topi i od nje ostaje samo trag ili svedočanstvo vremena velikih iluzija, adolescentne naivnosti zrelih ljudi koji su mislili da su dorasli istoriji i staljinističkoj satrapiji, svedočanstvo o fantaziranju usled kojeg su svoje ćorsokake neprekidno nudili u retoričkoj ambalaži alternativa. Pošto je praksis filozofija bila isključivo parafraza filozofije mladog Marksa prilagođena projektu utemeljenja samoupravljanja i veri u revoluciju, nije ni čudo što niko (pogotovo ni jedan praksisovac) tokom osamdesetih godina nije pokušao da tom filozofijom uradi bili šta značajno, a da to ne bude već odurna pesma revoluciji. To jednostavno nije bilo moguće, to je istina i treba je reći u ovo vreme novih, na silu konstruisanih, idolatrija i misticizama. Bez ideologije koja je otišla u istoriju, i bez progona koji ih je uzdigao, praksis filozofi nikad ne bi imala značenje i značaj kakav su imali. Danas bismo samo govorili o grupi socijalističkih profesora uglavnom osrednjih kapaciteta bez ikakvog značajnijeg dostignuća za postsocijalističko doba. Oni nam u stvari nisu ostavili nikakvo nasleđe, njihova produkcija odlazi u zaborav s hiljadama tekstova ostalih marksista, koji su ih inače po zadatku progonili, a s kojima nas danas združeno indoktriniraju neoliberalizmom. Marginalija o „modernom pojmu prakse“ Praksisovci su u svojim tekstovima nebrojeno puta naglašavali da pojam prakse tumače u izvornom Marksovom obliku, i da je u „pravom smislu“ praksis sinonim za revoluciju. Mada su se neprekidno pozivali na voljenog mladog Marksa, kod ovog nigde nema termina praksis, a pogotovo nema teze da je praksa isto što i revolucija. Sve o čemu Marks govori je praksa u smislu predmetne delatnosti čoveka kao predmetnog bića. Praksis filozofija je, kako u pogledu značenja osnovnog pojma, tako i u razuđenijem vidu, rezultat sanjarenja užarene revolucionarne glave nad tekstom mladog Marksa. U toj vatri pojam praxis su pojmovno sveli na poiesis, na proizvođenje, a ovaj univerzalizovali do „jedine istinske prakse“ – u vidu revolucije (koju su doživljavali kao vrhunski vid umetničkog stvaranja!). Osnovna jednačina bila je „moderni pojam prakse=praksis=revolucija! s varijacijama: „praksa kao revolucija“; „revolucija kao praksa“, „filozofija – mišljenje prakse“, „filozofija − mišljenje revolucije“. [11] To je onda značilo da je praksis filozofija sinonim za filozofiju revolucije ili, kako je to Gajo Petrović neumorno ponavljao: „mišljenje revolucije“. To je odgovaralo duhu njihovog rada na tačno određen način. Oni, naime, nikada nisu kritički promišljali nijednu revoluciju, ne računajući kucanje na odavno otvorena vrata u vidu parafraziranja kritike staljinizma, čije replikovanje je šezdesetih godina režimu bilo dobro došlo. Nikada nisu pristupali katastrofi staljinizma s činjenične strane. U tom pogledu ostali su u okviru Hruščov-Titove kritike kulta Staljinove ličnosti. Što se jugoslovenskog slučaja tiče, tu su ostali na Kangrginom otkriću sa četiri decenije zakašnjenja: da „ova zemlja nije dorasla za socijalističku revoluciju i da se ova nije ni desila“. Mišljenje revolucije bilo je prolongirano opevavanje i idealizovanje revolucije u prozi, kao jedine istinske delatnosti „dostojne čoveka“, propagandno filozofiranje, ili propagiranje revolucije u ambalaži filozofske terminologije. Imajući to u vidu, sasvim je prirodan zaključak da je dotična filozofija imala smisla dok i ideološka slava i hvala revolucije, i da za filozofiju ne može da ima nekakav značaj. Tome ide u prilog i njihovo tumačenje centralnog, „modernog pojma prakse“. Za to je bio zadužen Milan Kangrga, u kružoku nezvanično priznat kao „najbolji poznavalac „njemačke klasične filozofije“. On je, vršeći tu dužnost, došao do jednog od svojih čudesnih otkrića: Platon i Aristotel su razdvajali praksu i teoriju, a od Fihtea do Hegela obrazovan je moderan pojam koji se karakteriše praksis-poiesis-tehne-theoria jedinstvom. Aristotel je znao za ove komponente, ali „povjesno“ nije bio u stanju da ih poveže u jedinstvo (vid. Kangrga, 1983b: str. 20, et passim). Pošto su Fihte i Hegel to učinili, to je njihova filozofija „mišljenje revolucije“, jer taj moderan pojam ”nije ništa drugo do revolucija sama“. Ovo nije samo „projekcija“ puste želje i egomanijakalno podređivanje ideologiji revolucije čak i Fihtea i Hegela, nego švindlerska površnost u prividu misaone dubine.[12] Naime, Kangrga „veliku filozofiju“ pravi od kombinacije trivijalnosti i elementarne greške. Greška je u tome što podrazumeva da Aristotelove četiri vrste delanja zaista važe za konkretna delanja, kao što sociolozi greše kada podrazumevaju da Veberova četiri tipa delanja (vrednosno-racionalno, ciljno-racionalno, tradicionalno i afektivno) važe za konkretna društvena delanja. Te podele su analitičke, a ne opisne. (Kangrgina ideološka zaslepljenost indukovala je nesposobnost za osnovno analitičko razumevanje stvari). Kada se to shvati, postaje jasno da Aristotelove pojmovne vrste, kao Veberovi tipovi, ulaze u sastav bilo kojeg konkretnog delanja, jer ovo mora da ih sve četiri poseduje kao svoje konstitutivne komponente. (Onda se konkretna delanja kategorišu prema primatu jedne komponente, što naizgled izlazi na isto). Drugim rečima, trivijalnost je u tome što bilo koje delanje u svom sklopu sadrži funkcionalno jedinstvo: praksis-poiesis-tekhne-theoria. Kangrgina revolucionarna surovost sastoji se u tome što je svekoliko „istinsko“ delanje sveo na revoluciju i samo njoj priznao jedinstvo četiri komponente. To nije bilo samo vrednostan, nego i vrednosno-siledžijski sud. Ista surovost karakteriše i ostale praksisovace koji su njegovo „otkriće“ hvalili i slavili. Neće biti suvišno istaći da je već centralni pojam Praksis filozofije bio žarište sukoba s Titom. Kada često ponavljane stavove kao što su: „Praksis najbolje mogu primenjivati filozofi“ (Praksis, str. 11), i „Praksis je samo tada prava praksis kada je revolucionarna“, (isto, str. 17,18), proističu dve stvari: 1) da je revolucionarnost kriterijum „prave“ prakse, a istovremeno „prava“ praksis je bila kriterijum revolucionarnosti; i 2) samo možemo da konstatujemo da su Tito i Kardelj dobro pročitali, da se praksisovci nameću kao „jedine prave vođe revolucije“, odnosno da „hoće vlast“. Konačno, „pravu teoriju“, kao komponentu „prave“ prakse, imali su „tamo neki profesori“ a ne tadašnji vladari u ime radničke klase. Takođe i njihova programska teza, da pravog socijalizma ne može biti bez poznavanja „same biti“ Marksove filozofije (ovo im je bilo nebrojeno puta ponovljeno opšte mesto), značila je neumitan sukob s Politbiroom i Titom lično. Kako i ne bi kada je značila da vođa revolucije mora da ima filozofskog znanja kako bi tu „bit“ poznavao. U to vreme niko nije video šta iz toga nužno sledi: Ili će oni postati učitelji samomo Titu i ostalim studentima marksizma s mitrovačke robije oko njega, ili će on njih proglasiti za neprijatelje socializma koji „odstupaju od marksizma i dijalektike“. I u ideokratiji kakva je bila na delu, Tito je i to, i njihova miniranja „samoupravljanja“ činjenicama, s pravom protumačio kao pretenziju na vlast, a oni su bili dužni da to imaju u vidu. Zaboravljali su da imaju posla s autoritetom koji se ne može prevaspitati, jer on je (bio) prvi društveni vaspitač. Takođe i to da je Tito prvi kritičar i da pred njim nemaju šansi u dijalektici. Quod vicet Jovi, non vicet bovi. Peti ćorsokak: 1990–99 – od farse do bruke Evropska leva inteligencija s marksizmom u istoriji, između dva rata, sama sebi je priredila tragediju. Praksis grupa je kao replika (već viđene) leve komunističke opozicije, od svog početka šezdesetih godina nadalje, bila farsa, da bi njeni pripadnici s neoliberalizmom devedesetih godina završili kao potpuna bruka. Mihailo je učesnik i akter prve i druge, ali ne i treće epizode, i u tome je bila njegova prednost. Na početku devedesetih godina Mihailo Marković je, kao iskreni zatočenik ideje humanog socijalizma, ostao uveren da se stanje stvari još može popraviti. Vođen tom verom priključio se Miloševićevoj partiji reformisanih komunista. Tim potezom je počinio katastrofalnu grešku jer je pokazao da, zbog privrženosti ideologiji, nije u stanju da poštuje sebe, kad je dozvolio da padne u (ne)milost aparatčika. To je uradio u skladu sa svojim uverenjem, u vreme kada istim, naime postojanim uverenjima, više nije bilo mesta. Ostali praksisovci su sa svojim učenicima zabrljali još više kada su, kao i gotovo svi levičari u Evropi, kapitulirali i postali estradni akviziteri neoliberalizma, poput marksističkog idola Habermasa i svih trockista listom. Prva bruka evropske levice bila je u nesposobnosti da se iole predvidi propast socijalizma. Drugu bruku levice čini unisono „preletanje“ posle pada Berlinskog zida, posle kog su tobože uvereni marksisti postali vatreni zastupnici neoliberalizma i svega protiv čega su se borili. Skandal je u tome što se osvedočilo da i čuvena imena „kreativnog marksizma“ u svojoj autonomiji zavise od realsocijalizma kojeg su u svojim radovima ogovarali na pasja kola (pao ovaj, popadali i oni – sistemom domina). I kao da od nekad voljenog Marksa nikad ni reda nisu pročitali, niti ikada o njemu išta napisali, i što je najgore, kao da decenijama nisu trovali generacije užagrenih studenata, odjednom su počeli s pohvalama dojučerašnjih ludosti kapitalizma i „slobode tržišta“, da narodu uzgajaju fantaziju kako će sa Zapada doći neki dobrotvori prepuni para, da nas ekonomski oporave i politički unaprede pravom demokratijom – zato što nas vole. U takvoj preraspodeli na vetrometini istorije, Mihaila su, kao protivnika globalne (on bi rekao, globalističke) struje, gotovo prezreli i otpisali, u prvom redu bivše kolege-saborci. Ovi se zajedno sa svojim bivšim progoniteljima, partijskom kvaziinteligencijom koja je živela na jaslama partije i države, i s odavno ocvalim učenicima, tokom poslednjih petnaest godina nameću javnosti kao uzurpatori-predstavnici izmišljenog građanstva umesto ranije izmišljanog proletarijata. Sliveni zajedno u masu novokomponovanih liberala, postali su bezrezervni zagovornici neoliberalizma, evropejstva i evroatlantizma. I samo zbog te združene akcije vremešnih praksisovaca, njihovih učenika i anonimusa žuto-plave provenijencije, Mihailu Markoviću se nisu, kako valja, odužile dve institucije u kojima je ostavio dubok trag: ni Filozofski fakultet ni Srpska akademija nauka. Bivši praksisovci, Mihailovi saborci-slobodari, sebi su dopustili skandal, da saučestvuju u obnovi ostrakizma. Programiran zaborav imena Mihaila Markovića u rečenoj režiji samo govori šta su s onim ko drukčije misli spremni da urade danas, kad svakodnevno pričaju o Evropi, slobodi misli, demokratiji. Posle 2000: bruka i rehabilitacija A onda je istorija, ta nedostižna igračica, svima nama natrljala nos ovom svetskom krizom kapitalizma u podmakloj fazi imperijalizma. Demokratski Zapad nam je 1999. pokazao svoje pravo lice, bombama i avionima, kakvo sada pokazuje u Libiji, na sramno ćutanje slobodara koji su odavno dušu prodali Vašingtonu. A od oktobra 2000. naovamo, liberalna Sirena, na čiji zov poleteše sve autonomne glave levičara, praksisovaca, lumpen inelektualaca i besposličara prešlih u politiku, otkrila se u svojoj istini kao globalistička Aždaja! To što je Zapad finasirao njih, kao bludne sinove koji su do pada Zida bulaznili o komunizmu i sve bacali na njegovu kartu, da bi se devedesetih bezrezervno bacili u zagrljaj liberalizmu, tokom ovih deset godina naplaćuje svima nama, pljačkom zemlje, pod izgovorom tegobne tranzicije i privatizacije u koju se „država ne meša“. I opet ne može da se dođe do reči od istih likova s drugom ideologijom u ustima, koju su kao mladi ispljuvali. Sad namrštena čela gledaju svakog ko je protiv nje, kao što su pre 1989. gledali svakog ko je bio – za nju. I ko je onda među praksisovcima bio u pravupogledamo li danas ovu ringišpil-lakrdiju koja se odigrava pred našim očima: da li Mihailo Marković, koji je uprkos padu socijalizma ostao veran levičarskim idejama socijalne pravde i mogućnosti humanijeg sveta, ili njegovi bivši saborci koji su se prihvatili neoliberalne bajke, i deset godina jedu iz tanjira u koji su decenijama pljuvali? Zar onda nekog može da čudi zaključak da su praksisovci i ovaj put propali, kao i ranije u svojoj karijeri. Počeli kao varljiva nada ove zemlje, završavaju, evo sada, kao njena (ili naša) neviđena bruka. Ako je Mihailo Marković s njima bio dva puta, ovaj treći put bio je u pravu; kao redak izuzetak u zemlji u kojoj do 1989. nije moglo da se diše od marksista. Nije se izbrukao u vremenu u kojem su ga bivši saborci otpisali kao crnu ovcu, u vremenu bruke svih vrednosti i ideala. U fantaziji da su nešto drugo, preostali praksisovci i verni im učenici još uvek se trude da svoj poslednji ćorsokak nametnu ovoj zemlji kao „jedinu alternativu“. Po ko zna koji put uvereni da svi oko njih tonu u zablude, bili su predodređeni da, idući za svojim ćorsokacima kao alternativama, završe u zapećku istorije. Samo što ovoga puta, oslonjeni na zid Imperije, kao svojevremeno na zid Titove vladavine, u propast i ćorsokak za sobom vuku celu zemlju! Od njihove buke i medijske kakofonije koja je „u ime slobode“ pokriva, ne mogu da se čuju argumenti koji razobličavaju njihovo licemerje: da to što nam dolazi sa Zapada nije alternativa, da je tek to epohalni sunovrat usled najezde napuderisanog i istuširanog varvarstva uokvirenog totalitarnim recepturama i demokratskim simulacijama, arogantno-prizemne svesti neviđenog političkog i svakog drugog kičeraja, pljačkaškog mentaliteta i divljačkog kapitalizma dostojnog prašume ili prerije vis-á-vis kojeg je naš socijalistički „užas“ bio amaterizam i čista naiva. U vreme druga Tita bili su gospoda. Danas, nisu ni gospoda ni drugovi, u ulozi su krpa za brisanje tragova zločina gospode s Divljeg Zapada na Balkanu. I zato što je pred kraj života bio na sebi pripadnom mestu, dok su svi ostali, u zaletu za neoliberalnom sirenom (ponovo) zaglavili u mraku bez petokrake, Mihailo Marković, pored svih mogućih kritika, zaslužuje sećanje kao intelektualac i čovek od integriteta. Što se ostalih tiče, samo možemo da se pitamo: imaju li ti ljudi uopšte uverenja? To pitanje ga od njih deli provalijom. Ali zato, u ovom svetu, u senci Imperije i njenog beščašća, za njega i njemu slične – nema mesta; sva mesta popunili su drugi. Pošto su tačke bez dimenzija, za njih uvek i svugde ima mesta. Globalizam je njihova vera, sveopšti nihilizam njihov krajnji ishod, do kojeg ne drže ni pet para, jer ih se ne tiče ništa izuzev ličnog egoističkog interesa i trajanja. Zato su, između ostalog i beskrajno „tolerantni“ – prema svemu što i ne smeju da ospore. . Njih se budućnost ne tiče, jer znaju da ih u njoj neće ni biti. ************* Grupa praksis filozofa je u svom vremenu nastala u strateškom promašaju i završila u njemu, pošto je promašaje više puta ponovila kao alternative. U tom smislu, ona je s takvim učincima svima nama hronično bila kamen oko vrata, kojim je bio ometen najpre normalan razvoj teorijske misli, a u poslednjih desetak godina i normalan razvoj političkog života. Posle svega, u stanju smo da svedemo konačan bilans, na osnovu iskustva u tri epohe: Prvo, u epohi socijalizma, tom sumraku idola u kojem je i upaljena sveća mnogo značila, praksisovci su u zemlji igrali ulogu ničim zasluženog žrtvovanja usled nemilosti vlasti; spolja iz zapadnih centara, bili su viđeni kao grupa „korisnih idiota“ (oni koji za vaš interes rade besplatno i nesvesno), zato što tresu Titov režim, i u tom smislu su u Americi na njih računali još s kraja šezdesetih godina, u šta treba ukalkulisati i blagonaklon prijem po tamošnjim univerzitetima. (Sve prema svedočenju filozofa Sidni Huka, koji je bio uključen u akciju njihovog podržavanja, uz njegovu napomenu da je samo dvoje iskakalo iz te uloge: Mihailo Marković i Zagorka Golubović, zato što su svoje kritike socijalizma „preozbiljno shvatali“).[13] Drugo, u vreme devedesetih, Imperija je ulogom „korisnih idiota“, uz pomoć donacija kao pouzdanijeg sredstva, obuhvatila gotovo sve: kako žive praksisovce, tako i njihove već vremešne učenike, a devedesetih i bivše marksističke predavače i komitetlije koji su ih progonili; svi su se udružili u horskom traženju „demokratije po svaku cenu“, prema planu iz Stejt Departmana. Prema istom planu, sada svi ćute, kada je očito da demokratije nema i da nije ni bila u planu. I to je bruka bivšeg, tobože kritičkog i autonomnog uma. Nije tu ni bilo, niti ima, ni kritike, ni autonomije, ni uma. I konačno, posle 2000. godine, veterani nekadašnje kritike svega postojećeg i nepostojećeg, s priličnim brojem svojih dobro raspoređenih učenika, pod neoliberalnim okriljem, naročito u poslednje tri godine, uveliko demonstriraju shvatanje slobode koje im proističe iz karaktera kao sudbine. U stilu Sen-Žista povremeno izriču zabrane – u ime slobode! A praksis učenje iz sedamdesetih godina, da je „etika prevaziđena kategorija“, danas im dobro dođe da svoju poslednju bruku preobraze u vrlinu. Pa ko poveruje. Smisao pisanja ovog šireg teksta je u tome što smo pred sobom dužni da ispravljamo grešku što smo „deca sopstvenih očeva“, ali i greške i zablude ničim zasluženih i nebiranih duhovnih otaca. Taj posao, u stvari, odavno je završen, hegelovski rečeno, istorijskim radom duha. Preostaje da se učinci dovedu do pojma. Ovo vreme mora, zbog poplave licemerja, beskičmenjaštva, kalkulacija i laži, da bude i vreme istine o sebi. A reč je o jednoj našoj kolektivnoj istini u oviru kolektivne zablude koja nas je mnogo koštala. Dužni smo da iskoristimo šansu i dokažemo da smo u stanju da se staramo o sebi, da ozbiljno i odgovorno odmeravamo sopstveno duhovno nasleđe i istorijsko breme na leđima. Prosto zbog toga da ne bismo završili pod njim, dodatno zatrpani lopatama prazne idolatrije i mitologije. A što se dela Mihaila Markovića kao intelektualca, filozofa, profesora i akademika tiče, mogu da se kažu tri stvari: 1) To što je bio iskrena žrtva iluzija epohe i zatočenik leve ideologije, zaštitilo ga je da ne bude sudeonik aktuelne epohalne bruke celokupne evropske levice u zagrljaju neoliberalizma. Zato će, objektivno rečeno, biti uzor intelektualnog integriteta, građanske hrabrosti i stoičke spremnosti ka prihvatanju posledica svog opredeljenja: 2) pošto je njegovo filozofsko-naučno delo za naše prilike vanserijskog obima, to ono, istini za volju, ne može da se svede samo na Praksis filozofiju. Najveću vrednost ubuduće imaće njegove knjige i naučni radovi u kojima preovladava tzv. „pozitivistički“ pristup problemima, a svojim umećem jasnog i razumljivog izlaganja biće neprolazan uzor svima nama, kako na pristupačan način može da se raspravlja i o najtežim filozofskim problemima. 3) Što se potpunije ocene njegovog naučnog dela tiče, pustimo vremenu da pokaže: ono će biti značajno onoliko koliko bude čitano iz stvarnih filozofskih i naučnih potreba. Samo tako, vremenom će dobiti svoju pravu i pravednu meru. Da je za to prerano, nema sumnje, i tako će biti sve dok: „sve aktuelne sujete i maske / ne padnu međ’ četiri crno lakovane daske“. Dakle, pošto se i mi, koji breme ove zemlje nolens volens nosimo na svojim plećima, Mihailu budemo pridružili u utopiji večnog mira. (Autor je sa Instituta društvenih nauka Beograd) Bibliografija: „Čemu Praksis?“, Πραξις, god. 1 (1964), br. 1, str. 3-4. Brdar, Milan (2000): Praksis odiseja. Knjiga prva: studija nastanka boljševičkog totalitarnog sistema, 1917–1923, Službeni list SRJ, Beograd. (2001): Praksis odiseja. Knjiga druga: studija nastanka boljševičkog totalitarnog sistema, 1923–1929, Službeni list SRJ, Beograd. (1983): „O mogućnosti marksističke filozofije nauke“, Gledišta, 24, no. 3-4, str. 177-194. (1988): „Kritika kao neosholastika: O anatomiji metode ukidanja teorijskog pluralizma“, Sociološki pregled, 22, no. 3, str. 201-228. (1998): „O fenomenologiji provincijalizacije naše naučne kritike“, Sociološki pregled, 32 (1998), no. 3-4, str. 357-408. (2003): „Humanistički intelektualni tip: formiranje, istorijska uloga i njegove granice”, Intelektualci u tranziciji, Jovica Trkulja (prir.), Kikinda, str. 29-54. (2005): Uzaludan poziv. Sociologija znanja između ideologije i samorefleksije: slučaj Karla Manhajma i Prosvetiteljstva, Stylos, Novi Sad. (2008a): Pouke skromnosti: Karl Poper, otvoreno društvo, nauka i filozofija, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd. (2008b): „Nasleđe Karla Marksa: politička metafika, zavedena emancipacija i propala nada“, Marksovo nasljeđe, Udruženje za filozofiju i društvenu misao, Banja Luka, str. 32–66. Kangrga, Milan (1971): „Fenomenologija ideološko-političkog nastupanja jugoslovenske srednje klase“, Πραξις, god. 10, br. 3–4. (1983a): Etika i revolucija, Nolit, Beograd. (1983b): Praksa, vrijeme, svijet, Nolit, Beograd. Marković, Mihailo (1981): Filozofski osnovi nauke, SANU, Beograd. Milan Brdar Institute for the Social Sciences Belgrade
THE ODYSSEY OF THE PRAXIS GROUP: ITS ALTERNATIVES AS EPOCHAL BLIND ALLEYS [1] Podsetimo se. Praksis grupu činili su: iz Beograda – Mihailo Marković, Ljubomir Tadić, Svetozar Stojanović, Zagorka Golubović, Miladin Životić, Dragoljub Mićunović, Nebojša Popov; iz Zagreba – Milan Kangrga, Gajo Petrović, Branko Bošnjak i Rudi Supek, Danilo Pejović i Danko Grlić. Danas, pod termin praksisovci potrebno je uključiti njihove mnogobrojne učenike od kojih su mnogi akteri aktuelne politike i pripadnici intelektualnog establišmenta. [2] Jedini ko mi je u vreme skandala odmah ponudio pomoć svake vrste bio je profesor Jovan Aranđelović. Nevolja je bila u tome što sam zbog tog slučaja psihološki odbacio i samu temu, tako da sam jedno vreme u tom pogledu lutao. [3] Kada je prof. Đorđević Titu doneo tekst tzv. Zakona o samoupravljanju, rekao mu je: „Druže Tito, čini mi se da je za ovakav zakon preuranjeno, da neće biti primenljiv u današnjim uslovima“, Tito je uzvratio: „Ne brinite, profesore, mi ga ni ne donosimo da bismo ga primjenili, nego to činimo protiv Rusa...“ [4] Tim pre što su Žika Pavlović i ostali, namerno predimenzionirali egzistencijalne probleme proletarijata, pa su filmove snimali u najprljavijim, najbednijim naseljima, s najprostijim junacima, takoreći poludivljacima, a sve to davali kao realni prikaz našeg socijalizma. [5] Ovo sam, povodom pomenutog teksta, doživeo od strane jednog praksisovca koji je danas politička figura, ali ne zaslužuje da mu se pomene ime, bez obzira što je na taj način zaštićen. Ali, nije napadao mene, nego urednika časopisa koji je tekst objavio, iako sam bio prisutan. Prosto, nije imao hrabrosti da udari na pravog „krivca“. [6] Ovu primedbu izneo je britanski filozof Alfred Žil Ejer (A. J. Ayer), analitički filozof i „pozitivista“, kada je u vreme nemilosti (početkom sedamdesetih) branio progonjene praksis filozofe, uz dodatak da se nada da će i oni ustati u zaštitu drugih koji ne misle marksistički. Promenimo li formulaciju u „koji ne misle kao oni“ i primenimo li je na praksisovce i njihove učenike danas, možemo samo da konstatujemo da Ejerova nada nije ispunjena. Naprotiv, praksisovci danas zabranjuju one koji ne misle slično njima, na isti način kako su to Titovi Kerberi činili pre četiri decenije. [7] Pri tom se nisu pitali kako će to „prorađivanje“ biti primljeno u staljinističko-paranoičnom umu mitrovačkih robijaša: Tita i njegovih Kerbera. Da je bio izveštavan „što to radi kontrarevolucija na Filozofskom fakultetu“, nema nikakve sumnje, kad je naročito posle 1968. Fakultet vrveo od policijskih doušnika. Pošto ih je bilo tušta i tma, dolazili su i na predavanja, tako da su pisali izveštaje na osnovu posmatranja s učestvovanjem. [8] Pišući ove redove, sećam se s kakvom konsternacijom su neki praksisovci, na drugoj godini studija, slušali moje obrazloženje teze, izneto na njihov zahtev, da i u društvu slobode i punog ostvarenja ličnosti, pojedinac mora da prođe kroz fazu ”otuđenja”, da bi se formirao kao ličnost! Ono je bilo iskreno, a za njih jeretičko, jer, prvo, to nigde ne piše kod Marksa, a drugo, bilo je suprotno njihovoj fantazmi da u slobodnom društvu otuđenja neće biti! [9] To ograničenje ne znači da pomenuta forma nije delovala, i da nije imala pozitivnih učinaka u obrazovanju i sazrevanju ljudi tokom osamdesetih godina. Takođe, ne bi trebalo zanemariti ni to da je dogmatsko insistiranje praksisovaca, njihovom mladom Marksu, nasuprot vladajućem tumačenju, u ideološki monolit unelo pukotinu koja se samo širila, nasuprot njihovim namerama da je prevladaju, što je u konačnom ishodištu samo doprinelo delegitimizaciji ideologije čiji su zarobljenici oni ostali. To je bivalo hronično i samo je jačalo upravo zbog periodičnog medijskog progona kojem su u ime zvanične ideologije bili izloženi. Drugim rečima, obe strane su samom konfrontacijom postizale suprotno od svojih namera: širili brešu uzajamne delegitimizacije. Tu stranu stvari ovde iz metodskih razloga ostavljam po strani pošto je ovo, kao što sam istakao na početku, polubiografski tekst u kojem se bavim akterima, njihovim namerama i očekivanjima, dometima i granicama na tom nivou razmatranja. [10] Isti filozof 1984, u vreme kada se čitaju Habermas i Apel zbog „komunikativno-dijaloškog uma“, u jednom intervjuu na pitanje o dijalogu krvožedno uzvikuje: „Dijalog!! Ko?! S kim?! Ne, nema dijaloga!“ To je izrekao u ime revolucije bez etike, kao zalutali Don Kihot-kandidat za vezivanje ruku otpozadi. Danas može samo da nas čudi šta je sve, zbog bratstva i jedinstva, imalo prođu u Beogradu. [11] Koristeći eho-efekat te kovanice, svojoj knjizi o boljševičkoj revoluciji dao sam naslov „Praksis odiseja“ (Brdar, 2000, 2001), što znači: „Odiseja (boljševičke) revolucije“, a ne knjigu o praksis filozofiji (kao što su svojevremeno mnogi zaključili). [12] Kad sam ova i slična zapažanja izložio jednom generacijski bliskom kolegi, u vreme kada je navedena Kangrgina knjiga bila aktuelna, gotovo da me je izazvao na fizički obračun, samo da bi odbranio „velikog filozofa“. Ipak je ostao na pretnjama: da „povedem računa šta govorim, jer bi to moglo da bude loše po mene“. Vrlo uverljiv argument! To sam doživeo u sred Beograda, od filozofa voljnog da, s još nekim tadašnjim istomišljenicima, igra ulogu praksisovskog Kerbera. Od njih, inače, nije moglo da se diše, jer su ”praksis-starcima“ činili zaštitni pojas na čisto dobrovoljnoj bazi, što će reći iz čisto pragmatične računice. Takvi, tada već prosedi komsomolci, bili su glavne „kvariigre“ kojima zahvaljujući nije uspelo profilisanje generacijskog identiteta. [13] Sidni Huk (Sidney Hook) je bio znameniti član Kongresa za kulturnu slobodu (CCF – The Congress for Cultural Freedom), grupe osnovane 1950. godine. U grupi su bili poznate ličnosti Franc Borkenau, Karl Jaspers, DŽon Djui, DŽejms Barnam, Bertrand Rasl, Rejmon Aron, Benedeto Kroče, Artur Kestler, Melvin Laski, Tenesi Vilijams. Pripadnici su bili poznati kao levičari, a ipak su delovali antikomunistički. Naime, grupa je delovala pod finansijskim okriljem CIA-e, njeni članovi, uključujući Huka, važili su za borce za intelektualne slobode, u zemljama socijalizma naročito. Time je bio prikriven pravi cilje grupe: osujećivanje širenja komunističkih ideja na Zapadu, i s tim u vezi podsticanje i pomaganje disidentskih grupa u istočnoj Evropi, čiji rad je vodio delegitimizaciji vladajućih režima. Zbog javnog imidža pripadnici grupe bili su privlačni za praksisovce, pogotovo što nisu znali za njihovu pozadinu. Vid. šire: http://www.powerbase.info/index.php?title=Congress_for_Cultural_Freedom&oldid=124845 |