четвртак, 28. март 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Три милијарде евра за пропаганду ЕУ
Хроника

Три милијарде евра за пропаганду ЕУ

PDF Штампа Ел. пошта
недеља, 28. децембар 2008.

Брисел, 27. децембра – Европска унија троши више од три милијарде евра годишње на сопствену промоцију или такозвану пробриселску пропаганду, што је више од глобалног маркетиншког буџета „Кока-Коле”, објавила је група британских експерата позивајући се на званичне документе и статистике ЕУ. Само Велика Британија троши око 200 милиона фунти на рекламни материјал и брошуре о предностима чланства у Унији.

Велики део тог новца, тврде различити независни извори, троши се на „веома сумњиву” пропаганду која је усмерена према деци. На вебсајту „Европо, напред!” намењеном деци од 10 до 14 година постављена је и видео-игра „Евро игрица” која садржи квиз којим се промовише јединствена валута.

Квиз и још много тога узбудљивог намењено је деци, али и одраслима, у необично лепо уређеном забавном парку „Мала Европа” у непосредној близини чувеног „Атомијума” у Бриселу. На улазу у парк деца ће се најпре фотографисати са маскотом, а онда ће обилазити Европу на макетама пролазећи кроз 27 различитих тематских целина, које представљају исто толико земаља чланица ЕУ. Успут се виде Ајфелов торањ и венецијански канали, шпанска корида и лондонски „Биг-Бен” умањени хиљадама пута. А онда на прелазу из парка у затворени део са квизовима и играма – од којих је једна са виртуелним играчем одбојке, новчићем од једног евра, постављена је макета лансера са ракетом коју у свемир испаљује Европска свемирска агенција.

У затвореном делу, осим одбојке ту су монитори са квизовима и свим могућим питањима о историјату, вредностима и пракси у ЕУ. Колико Унија има чланица, када је одржана оснивачка седница Европске комисије, како се звао први председник ЕК, које године је било последње проширење Уније, нека су од питања на која се одговара у „Малој Европи”, а постоји и сет питања из познавања опште културе.

На излазу из парка домаћини нуде на продају фотографију направљену при уласку заједно са привеском у којем је та иста само мала фотографија, украшена знамењем Уније. Комплетно задовољство посете „Малој Европи” кошта двадесетак евра.    

Књига групе експерата окупљених у тиму „Отворена Европа” нуди многе примере пропаганде, као што је случај када су ђаци вежбали са посланицима Европског парламента како да преговарају за чоколаду. Књига је објављена после вишегодишње студије неколико стотина докумената ЕУ, а аутори су закључили да „Брисел није усмерен ка пружању неутралних и балансираних информација, већ радије покушава да убеди људе да треба да подржавају интеграцију у ЕУ”. Лорен Малали, директор Отворене Европе, тврди да у Британији ЕУ није била тако мало популарна као данас у последњих 25 година, а да Комисија и даље не чини ништа озбиљно да то промени.

Заиста, Комисија се пролетос нашла на жестоком удару представника појединих веома моћних земаља ЕУ када је у Републици Ирској пропао референдум за Лисабонски споразум. Незванично су окривљени да су мало учинили да промовишу проевропски глас у Даблину. Комисија се тада правдала да је потрошила много више новца за кампању него друга страна која је однела победу.

Управо то британски експерти и замерају ЕК када кажу да „уместо што троше новац пореских обвезника на пропаганду, европски лидери треба добро да промисле у чему суштински греше”. Пола у шали, пола у збиљи, недавно је бивши премијер Италије Ђулијано Амато на једној бриселској дебати истакао да званичници Уније заједнички греше када упорно Европску унију називају Европом.

Владимир Јокановић
 
(Политика)
 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер