субота, 20. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Све већи број муслиманки у Србији носи хиџаб
Хроника

Све већи број муслиманки у Србији носи хиџаб

PDF Штампа Ел. пошта
среда, 05. јануар 2011.

НОВИ ПАЗАР - Све већи број муслиманки у Србији, посебно млађих од 18 година, одлучује се да носи хиџаб, одећу која у исламу представља штит чедности. Хиџаб подразумева ширу, комотну дугу одећу и мараму која покрива косу и уши, док лице остаје откривено. На недавној трибини чија је тема била „Облачење жена у исламу“, коју је организовао Факултет за исламске студије у Новом Пазару, седам девојака и једна жена су се јавно определиле за ношење хиџаба.

- Хиџаб не треба мешати са бурком. То је муслиманска одећа у којој је доминантна марама која покрива косу и уши, а лице остаје откривено. То је део уобичајене традиционалне ношње муслиманки. После Другог светског рата донет је закон о забрани ношења зара и фереџе, вела који је скоро потпуно прекривао лице, и црног огртача. Биле су предвиђене и строге казне за његово кршење. Тај закон никад није стављен ван снаге, али је временом изгубио сврху и не односи се на хиџаб. Жену потпуно прекривеног лица ћете веома ретко видети у Србији - каже Драган Новаковић, помоћник министра вера.

Новаковић каже да ислам забрањује и ношење одеће која истиче линију тела, али се овог правила младе муслиманке и не придржавају толико, ни оне које похађају медресу, верску школу. Нема препрека ни да жене у хиџабу праве лична документа, јер, како сазнајемо у МУП-у, дозвољено је сликање у марами која не покрива лице.

- Мушкарац и жена имају једнака права и обавезе у исламу. Штит чедности хиџаб, као што је обавезан жени, обавезан је и мушкарцу. Треба покривати и главу и тело. Не откривати га свакоме. У томе је баланс друштвеног понашања. Бог не тражи да жене покрију лице. Кад се треба помолити у џамији, или пред Кабом, пред храмом над храмовима, она мора скинути вео. Међутим, слобода је људска да се жена негде разголити, а да се нека друга жена, на другом простору, где су вредности још увек блиске мојсијевским, исусовским и мухамедовским покрије, при чему јој то неће сметати да буде активна и друштвено корисна, па самим тим испуњена у целости - каже муфтија Мухамед Јусуфспахић, заменик србијанског реис-ул-улеме.

По мишљењу Аиде Ћоровић, борца за људска права и председнице НВО „Урбан“ из Новог Пазара, ношење хиџаба више је ствар моде, али и пресије средине и породице. Највећи број младих жена испод 18 година носи хиџаб, а већина њих није ни свесна његовог значења.

- Право сваке муслиманке је да сама одлучи да ли ће да носи хиџаб или не. И ако је то лична одлука, онда је то у реду. Ношење хиџаба, међутим, подразумева и поштовање веома ригидних правила понашања. Нека од њих су ношење веома дуге и комотне одеће, немогућност да се открије тело на плажи, покривање косе и још много забрана. И сва та правила постоје у добу када су жене освојиле многе слободе и права - упозорава Ћоровић.

Порука коју шаљу девојке у хиџабу је „ми смо сада поштене жене, узмите нас за жене“ веома је лоша, каже Ћоровић, то је део ретроградне традиције.

С друге стране, муфтија Јусуфспахић каже да није пресудно колико има жена у хиџабу.

У највећој мери, особа која жели да се покрије се сама обавести о својим обавезама и о томе шта хиџаб подразумева. Српско друштво јесте слободно друштво које нама муслиманима пружа могућност да и на овај начин припадамо своме исламу - каже Јусуфспахић.

Французи забранили вео који покрива лице

Француски парламент је прошле године изгласао забрану ношења вела који прекрива лице на јавним местима. 

Забрана ступа на снагу овог пролећа. Никола Саркози, француски председник, истакао је да држава не жели да жене у Француској „буду заточене иза комада тканине“. Осама бин Ладен, лидер терористичке организација Ал каида, запретио је да ће у Авганистану та организација убијати француске држављане како би се осветио за тај закон.

Одлуку француског парламента критиковала је и организација „Амнести интернешенел“.

„Потпуна забрана покривања лица крши права слободе изражавања и верске слободе оних жена које носе бурку или никаб, чиме изражавају своје идентитет или веровања“, изјавио је Џон Далхуисен, „Амнестијев“ стручњак за дискриминацију.

Забрану ношења вела који прекрива лице усвојили су и парламенти Белгије и Шпаније. Група италијанских посланика такође је поднела предлог парламенту да забрани ношење бурки.

С друге стране, Европска комисија саопштила је да не намерава да прописом ограничи ношење исламске одеће за жене бурке на јавном месту, јер је та одлука „на владама сваке од чланица ЕУ“. Против забране ношења вела изјаснио се и британски премијер Дејвид Камерон, као и Католичка црква у Француској.

Хиџаб не спутава

Ношење хиџаба не спутава жену ни данас, као што није спутавао ни Блажену Марију. Људске слободе нису, или бар не треба да буду селективне. Хиџаб је својом свевременошћу савремен и данас. Ислам проповеда чедност, и прописује све оно чиме чедност може да се заштити. Хиџаб је начин одевања, којим се постиже заштита Богу угодне чедности. То је оно што је боље, а у вери нема присиле - каже Мухамед Јусуфспахић.
(Блиц)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер