петак, 26. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Саша Јанковић: Данас у Србији све зависи од воље Вучића
Хроника

Саша Јанковић: Данас у Србији све зависи од воље Вучића

PDF Штампа Ел. пошта
недеља, 31. јул 2016.

 БЕОГРАД - У српској држави данас је све могуће и све зависи од воље мандатара, изјавио је у интервјуу Куриру заштитник грађана Саша Јанковић, који сматра апсурдним да власт глатко добије изборе, али не формира владу, "већ се опет прича о новим, ванредним изборима, и то на свим нивоима".

Упитан зашто га власт више види као опозиционара, него независни орган власти, Јанковић је одговорио да власт која не жели да слуша контролора кога је изабрала, која ради мимо закона које је донела, има много већи проблем са собом него са опозицијом.

А Уставом утврђена дужност заштитника грађана је да контролише рад органа власти, а не опозицију, предузећа, медије или грађане. То ради сама власт, и то и кад сме и кад не сме, оценио је Јанковић.

"Да будемо потпуно јасни, то што опозиција критикује власт не значи да су опозиција и критика једно те исто.

Критикујем јавније и гласније него што би то морало да буде", објаснио је Јанковић, "јер је тако наметнула власт".

"Да она брзо реагује на службену комуникацију, отклања утврђене пропусте и стара се да се слични не понове, ја бих радио све што радим, али тише", рекао је Јанковић, указујући да "овде ретко ко обраћа пажњу на проблеме док их не види огољене у медијима, како му руше рејтинг".

Па чак и тада, уместо да што пре отклоне грешку, тврде да измишљам, да сам "злонамеран", "подлац", "креатура", да "нисам добро прочитао записнике", питају се "да ли је то највећи проблем у Србији", "колика му је плата" и "што то није рекао прошлима", подсетио је Јанковић.

И онда, зарад људи који су ми се обратили и очекују резултат, зарад ове институције и одржања уставног поретка, морам да будем још јаснији, оштрији, конкретнији, детаљнији. Овако, нека се љуте на мене, али ако после моје критике коју јавно одбију ипак раде трунку другачије, ако грађанима буде мало боље, односно мало мање лоше, тада није све узалуд, нагласио је Јанковић.

Упитан да ли постоји нешто за шта владу и институције система треба похвалити, Јанковић је одговорио да има, али да "влада толико хвали себе и за шта треба и за шта не треба" да не осећа потребу да на било који начин допринесе "том самољубљу".

Осврћући се на тезу да је могући председнички кандидат опозиције, Јанковић је узвратио да се не слаже с наметнутом представом о томе шта је "политика" и "политичар".

Ако ме као заштитника грађана не бирају грађани, већ политичке странке у Народној скупштини, и то на предлог политичких странака, а не грађана, ако имам право подношења предлога закона, а закон је израз политичке воље - да ли ме то већ сада чини политичарем, упитао је Јанковић.

И зашто је председник државе, који по Уставу изражава државно, а не страначко јединство, кога предлажу и бирају грађани, а не странке, по дефиницији "политичар"? Ни у једном закону не пише да председник мора да буде члан, а камоли функционер политичке странке, напоменуо је Јанковић.

Политика није зло, сваки човек је политичко биће и свет посматра из неке политичке перспективе - левичарске, десничарске, либералне, конзервативне... Само постоје добри и лоши политичари који те перспективе обогаћују или манипулишу њима зарад сопственог интереса, оценио је Јанковић.

Према његовим речима, извитоперена политика лоших политичара је, међутим, метастазирала и потиснула пристојну политику, а онда и све друге начине за регулацију друштвених односа - у ћошкове је утерала и себи потчинила правосуђе, медије, државни апарат силе, образовање, културу, независне органе.

Последњих двадесетак година настојим да утичем на државне и друштвене токове из неполитичке перспективе. Међутим, откако је власт за политику прогласила питања да ли закон важи увек и подједнако за све, да ли се политичком вољом дан може прогласити за ноћ и обрнуто, да ли људи могу да рачунају на правну сигурност или се правила мењају по потреби, од данас до сутра, да ли се исплати поштовати закон... Ако је здрав разум политика, онда смо сви политичари, па и ја, рекао је Јанковић.

Он не верује у истраживања по којима би имао 15 одсто подршке као кандидат за председника Србије, јер сматра да су често начин утицаја на јавност и бирачко тело, а не и показатељ правог стања, па предвиђа да ће следеће истраживање вероватно открити да има још мању подршку.

На питање како је схватио изјаву мандатара Александра Вучића да није немогуће ни то да он не буде премијер, Јанковић је одговорио да је схватио онако како је речено и оценио да је "српској држави данас све могуће и све зависи од воље мандатара".

"Кад ће бити избори, који ће бити избори, ко ће бити посланик, ко министар, ко председник, а ко заштитник, ко ће шта и од колико сати радити, колике ће плате и пензије бити, колико ће се деца играти, колико ће нас странци поштовати, ко је највећи криминалац, кад ћемо се комшијама извињавати, а када претити", илустровао је Јанковић.

У Србији као да треба само једна институција, оценио је Јанковић, у овој земљи један човек све зна и о свему одлучује, у овој земљи само он има породицу и само њега и њу боле увреде и клевете.

Апсурдно је, сматра Јанковић, да власт у напону снаге распише ванредне изборе са образложењем да Србији брзо треба влада пуног легитимитета да нас још брже води у напредак, да изборе власт глатко добије, али да не формира владу, већ се опет прича о новим, ванредним изборима, и то на свим нивоима.

Да ли би довољно добра позиција за формирање нове владе било само да се у Србији укине опозиција, правосуђе, медији, невладине организације, упитао је Јанковић, и да се грађанима стварност указује искључиво на "изложбама" у поставци информативне страначке службе.

И какви су то уопште избори онда ако најјачи одлучује где, када, ко и како, а ако му се резултат ипак не свиди криви друге и све понавља из почетка, додао је Јанковић, који нема сазнања о томе зашто Вучић не саставља владу.

"Могу само да причам о последицама тога што ради на остваривање права грађана, владавину права и људска права у земљи", објаснио је Јанковић, који пита и треба ли нам влада уопште, ако се тврди да нам техничка влада ради боље од било које раније, да не каже у историји Србије.

"И не само то", приметио је Јанковић, "мандатар одлично сарађује и с председницима других држава, парламент усваја све што каже, тужилаштво прогони или не прогони некако увек по његовим предсказањима, полиција ефикасно сузбија криминал лубеничара и тезгароша, Пореска управа задаје последњи ударац станодавцима који су опљачкали државу".

Можда ништа не треба да мењамо, додао је Јанковић и упитао "шта ако странци притискају да све остане баш како је сада?"

Поводом питања коју би оцену дао на скали од један до 10 за сарадњу с мандатаром, Јанковић је подсетио да "ми различито гледамо на међусобну сарадњу".

За мене је то однос између два државна органа, владе чији је он председник и мене као заштитника грађана, Уставом уређен и не сме га ништа доводити у питање, објаснио је Јанковић.

Тек додатно, ако има среће, постоји и лична наклоност, која може олакшати и убрзати рад, додао је Јанковић, који би рекао да је код Вучића "најбитније ово друго и да све којима није лично наклоњен третира као непријатеље и на институционалном плану".

Отуда његови министри по написаној матрици говоре да сам "политикант" и крше законом прописане обавезе у поступцима контроле, указао је Јанковић, а његови лични пријатељи, народни посланици и високи страначки функционери да сам "креатура", "покварењак", "страни агент", "убица".

Постоји линија у личним односима која се не прелази. У службеним, радим свој посао и увек ћу влади указивати на пропусте на штету грађана, али ако их игнорише, нећу их крити пред јавношћу, предочио је Јанковић.

На констатацију да је, као заштитник грађана, указивао на бројне неправилности у случају Савамала, Јанковић је узвратио да није указивао, већ да их је утврдио, користећи законом прописана контролна овлашћења.

Али, испоставило се да се у Србији могу узети закон, фантомка и багер у своје руке, мада само ако сте сертификовани као "комплетан идиот", рекао је Јанковић, који сматра да се расплет овог случаја, бар што се њега тиче, већ десио.

Проток времена је толики да је јасно да свака овако касно утврђена истина у релативно једноставном случају неће бити прихваћена као потпуна, ни објективна. Показало се да исход опет зависи од воље једног човека и политичких прилика, поновио је Јанковић

Исход је да су нам се правна држава, правна сигурност и безбедност грађана загубили у мраку те савамалске ноћи, указао је Јанковић и закључио да нисмо "комплетни идиоти" да то не видимо.

(Курир-Фонет)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер