среда, 21. мај 2025.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Нова економија: Влада Србије планира ново задужење у износу од 298 милиона евра, како би финансирала изградњу ауто-пута Београд–Зрењанин–Нови Сад. Читав пројекат коштаће више од 1,5 милијарде евра
Хроника

Нова економија: Влада Србије планира ново задужење у износу од 298 милиона евра, како би финансирала изградњу ауто-пута Београд–Зрењанин–Нови Сад. Читав пројекат коштаће више од 1,5 милијарде евра

PDF Штампа Ел. пошта
среда, 21. мај 2025.

 Влада Србије планира ново задужење у износу од 298 милиона евра, како би финансирала изградњу ауто-пута Београд–Зрењанин–Нови Сад. У питању је, иначе, само прва деоница, од Београда до Зрењанина, док ће читав пројекат коштати више од 1,5 милијарде евра, пише Нова економија.

Како се наводи у предлогу закона који је усвојила Влада, кредит у висини од највише 35 милијарди динара, односно око 298 милиона евра, Србија ће узети од НЛБ Комерцијалне банке, пише Нова економија.

Финансијер пројекта, односно корисник кредита је Влада, коју представља Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре. Инвеститор су Коридори Србије, а извођач радова кинеска компанија Цхина Схандонг Интернатионал Ецономиц анд Тецхницал Цооператион Гроуп.

Кредит ће се отплаћивати на три месеца – 5. јануара, 5. априла, 5. јула и 5. октобра сваке године, у 28 једнаких рата. Рок доспећа је 11 година, укључујући грејс период од четири године. Накнада за обраду захтева и реализацију кредита је 0,3 одсто на укупан износ кредита, а платиће се једнократно.

Даље, накнада на неповучена средства износиће 0,3 одсто на годишњем нивоу, а каматна стопа биће тромесечни белибор на који се додаје фиксна маржа од 2,5 одсто годишње.

Средства могу да се повлаче у више транши, али је минимални износ транше 12 милиона динара (102.000 евра), осим последње, која можа да буде и мања, уколико су преостала средства у мањем износу.

Могућа је и превремена отплата зајма, и то уколико се процени да је то повољније са становишта управљања јавним дугом, уз плаћање свих доспелих обавеза по основу камате и других трошкова банке. Предвиђено је да накнада за превремену отплату износи 1,50 одсто од износа кредита.

Кредит ће се користи само за финансирање фазе 1 пројекта, која обухвата прву деоницу ауто-пута од Београда до Зрењанина.

Одлука о задуживању наћи ће се на дневном реду седнице Скупштине Србије, на којој ће о њој гласати народни посланици.

Вредност пројекта увећавана више пута

Ауто-пут Београд-Зрењанин-Нови Сад је један од инфраструктурних пројеката чија је вредност драстично порасла, наводи Нова економија.

Наиме, како подсећају, прво је председник Србије Александар Вучић 2019. године најавио је да ће вредност бити 530 милиона евра. Наредне, 2020, Меморандумом о сарадњи који је потписан између Србије и Кине предвиђена је вредност од 600 миилиона евра.

Потом, крајем 2021. године, тадашњи министар грађевинарства Томислав Момировић рекао је да ће овај пројекат ипак коштати милијарду евра. На крају, у септембру 2024, тадашњи министар Горан Весић рекао је да је вредност пројекта 1,596 милијарди евра.

На ово је указао и Фискални савет у анализи “Политика јавних инвестиција у Србији”, објављеној прошле године.

„Један од разлога за ову корекцију је вероватно опет поскупљење грађевинских инпута, а у јавности су се могле чути и најаве о променама трасе и додатним радовима на паралелном некомерцијалном путу Нови Сад – Зрењанин. Међутим, врло је упитно могу ли ови чиниоци потпуно да објасне скоро троструко повећање цене у односу на првобитну, на шта указују буџетски планови“, указао је Фискални савет у анализи.

Иначе, на првој деоници, од Београда до Зрењанина, радови ће се вршити из правца оба града. Радови су првобитно почели у смеру од Београда ка Зрењанину, од будуће петље „Овча“ до Јабучког рита, у дужини од око три километра. Градилиште је потом, у октобру прошле године, отворено и у Зрењанину.

Овај ауто-пут биће дугачак око 105 километара. Деоница од Београда до Зрењанина биће дугачка 67, а од Зрењанина до Новог Сада 38 километара. Тако ће од Зрењанина до Београда моћи да се стигне за пола сата, а од Зрењанина до Новог Сада за 15 до 20 минута, уколико се иде брзином од 130 километара на час.

Што се рока за завршетак радова тиче, у септембру прошле године, тадашњи министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић рекао је да је рок шест година.

(Нова економија-Н1)

 
Пошаљите коментар

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли мислите да ће у 2025. години бити одржани ванредни парламентарни избори?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер