среда, 17. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Н1: Механичари „Ер Србија Технике“ оптужују руководство да авионе поправља фирма која их је до јуче прала и чистила
Хроника

Н1: Механичари „Ер Србија Технике“ оптужују руководство да авионе поправља фирма која их је до јуче прала и чистила

PDF Штампа Ел. пошта
среда, 21. фебруар 2024.

 Чак 25 лиценцираних авио-механичара напустило је Ер Србија Технику само у последње две године, за директора је по партијској линији постављен човек без дана искуства у авијацији, а послови одржавања флоте Ер Србије пребацују се приватној фирми која је доскоро била задужена за прање и чишћење авиона, истичу у разговору за Н1 авио-механичари Ер Србије са дугогодишњим искуством, тврдећи да је због свега тога угрожена безбедност авио-саобраћаја.

„Пред почетак летње сезоне наш синдикат је затражио повећање људства јер је обим посла двоструко већи у односу на прошлу годину. Руководство Ер Србије одбило је све захтеве, а да би предупредили наш евентуални штрајк послове техничког одржавања флоте пребацују приватној компанији Авиостар, која је донедавно само прала авионе Ер Србије. Од перача авиона постали су фирма која поправља авионе“, кажу двојица механичара Ер Србије, који су, плашећи се могућих последица, замолили да остану анонимни.

Према подацима Агенције за привредне регистре, компанија Авио стар основана је крајем 2014. године, а власник је Словенац Алеш Луци.

„Први човек кога је Луци ангажовао за одржавање авиона је Радослав Перовић, рођак једног високог функционера Социјалистичке партије Србије. Без обзира на то, није спорно да је Перовић механичар са искуством који познаје процедуре и зна да организује људе. Имамо информацију да је цела прича погурана управо преко СПС-а јер је немогуће да тако лако добијеш дозволу и уђеш у процес. То не може другачије него политичким путем. Нама се полако узимају авиони и гурају се њима, наши људи одлазе, а нико ништа не предузима“, огорчени су саговорници Н1, додајући да запослени страхују за своју егзистенцију.

Кажу да су представници синдиката слали мејлове руководству, тражили разговор, износили предлоге са жељом да се дође до неког решења. Међутим, додају саговорници Н1, менаџмент компаније је „остао глув“ на све захтеве синдиката.

„Авиостар високим платама врбује наше механичаре“

„Стручан и квалитетан кадар одлази уместо да се такви људи чувају јер није лако наћи оне који знају посао. Није то човек с улице, то је неко ко има године и године искуства. Због тога смо од руководства фирме тражили повећање плата и запошљавање још људи јер је у оваквим условима безбедност авио-саобраћаја угрожена. Крајем прошле године био је расписан конкурс на који се пријавио велики број пилота и стјуардеса, али се за посао механичара није пријавио нико. Неће нико да дође да ради за паре које се нуде јер могу да оду у иностранство и да зарађују 45 евра на сат“, причају нам лиценцирани авио-механичари.

Према њиховим речима, компанија Авиостар је, у међувремену, високим платама врбовала неколико механичара Ер Србије да пређу у ту фирму.

„У почетку смо чак сматрали да ће и нама бити лакше ако Авиостар преузме један део посла. Међутим, како је време одмицало та компанија је расла све више, преузимала је све већи део посла, па сад постоје индиције да ће у једном тренутку сав посао бити пребачен њима, а да ће наша фирма бити угашена“, тврде наши саговорници.

Саговорници Н1 наводе да Авиостар у овом тренутку има запослених скоро колико и Ер Србија Техника, али додају да у тој приватној компанији нема довољно људи који су обучени да отклоне квар јер раде у базном, а не у линијском одржавању.

„Базно одржавање је кад авион уђе на радове у хангар на недељу или две, а линијско подразумева транзитне, дневне и недељне прегледе, услуге редовног и ванредног техничког одржавања, као и поправку системских кварова на авионима. Ти радници углавном имају искуства само за рад на базном одржавању“, објашњавају механичари са дугогодишњим искуством.

„Авионе поправљамо напољу чак и на минус 10“

Саговорници Н1 напомињу и да Ер Србија нема свој хангар за авионе на београдском аеродрому, те да све поправке раде напољу.

„Све радимо на отвореном, чак и кад је напољу температура минус десет. Кад није сезона базног одржавања, а то је случај само лети, можемо да користимо хангаре ЈАТ Технике који су тада полупразни. Међутим, у децембру, јануару и фебруару њихови хангари су пуни и све линије су им заузете, па смо принуђени да радимо напољу“, објашњавају механичари Ер Србије.

Како истичу најважнији су механичари са лиценцом који имају овлашћење да потписују такозване техничке књиге, без које авиони не могу да полете.

„Само у последњих шест-седам месеци отказ је дало осморо колега који су били овлашћени да потпишу техничку књигу за авион Ербас 330. Својим потписом механичар гарантује да је авион технички исправан и безбедан за наредни лет. У случају да ниси испоштовао процедуру и одрадио све како треба, а потписао си да је авион исправан, одговараш кривично. Нажалост, безбедност авиона Ер Србије је нарушена јер се поједине процедуре не поштују“, тврде механичари те компаније.

На директно питање Н1 да ли су авиони Ер Србије технички исправни и безбедни за саобраћај, наши саговорници кажу да то могу да гарантују само за ваздухоплове које одржава Ер Србија Техника.

„Било је ту различитих притисака, позивања телефоном да пустимо неки авион који није безбедан за лет. Највише их боли када приземљимо Ербас А330 јер је то државни пројекат, па су због тога звали чак и из Владе Србије“, описују притиске с којима се суочавају.

Како кажу, ниједан авион није у власништву Ер Србије, а целокупну флоту чине изнајмљени авиони.

„Постоје две варијанте: једна укључује само авионе, такозвани драј или суви лизинг, а друга је са посадом, механичарима, пилотима и то се назива вет лизинг. Ер Србија се определила за прву варијанту, а изнајмљивање авиона плаћа се сваког месеца“, наглашавају.

Колико месечно кошта одржавање једног авиона

Одржавање једног авиона кошта између 30.000 и 50.000 евра месечно, што је, објашњавају добро упућени извори Н1, износ који се плаћа само за најосновније одржавање, а све преко тога тарифира се додатно.

„Нама Ер Србија то плаћа кроз плате и резервне делове, док фирма Авио стар тај новац добија директно. И то је за Ер Србију много скупља опција него да су својим радницима мало повећали плате и довели још људи. Тада не би било потребе да паре иду њима, а у питању је велики новац. Компанија Авио стар на дневном нивоу обави око двадесет транзитних прегледа који се раде између слетања и полетања авиона, трају просечно 45-50 минута и коштају 55 евра по сату“, износе податке саговорници Н1.

Након што је смењен претходни директор Ер Србија Технике, на његово место доведен је Зоран Екмешчић. Реч је о човеку који је пре тога био задужен за набавку, што је податак који је јавно доступан у његовој професионалној биографији.

„Екмешчић је постао директор Технике без дана искуства у авијацији. Доведен је по партијској линији и бахато се понаша. Тај човек директно урушава систем и прави такву атмосферу да људи одлазе из фирме. Дође на аеродром у три ноћу, уђе у ауто конкурентске компаније Авио стар и из тих кола гледа ко шта ради. Желимо да знамо због чега је на место директора постављен човек који нема адекватно знање и искуство у авијацији“, питање је које јавно постављају механичари Ер Србије с којима смо разговарали.

Према речима саговорника Н1, у Ер Србија Техници запослено је око шездесет људи, рачунајући и механичаре који немају право потписа, као и неколико авио-електричара.

„На флоту коју тренутно имамо потребан је много већи број људи. Прошле године било је знатно мање летова, а више запослених – око осамдесет. У последње две године из фирме је отишло више од четрдесет људи, од којих чак 25 лиценцираних авио-механичара. Рад ноћу и недељом нам се не плаћа јер се формално води да радимо од понедељка до петка“, истичу авио-механичари с којима смо разговарали.

Атмосферу у фирми описују као веома лошу, окривљујући за такво стање руководећи кадар.

„Руководство као да жели да натера запослене да сами оду из компаније. Колеге су кивне јер виде шта се дешава око њих, како се све уништава и систематски иде на то да се фирма угаси“, закључују саговорници Н1.

Из Ер Србије нема одговора на упит редакције Н1

Коментар на тврдње запослених у Сектору за техничко одржавање авиона Ер Србија Техника затражили смо од компаније Ер Србија, први пут још пре четири месеца. Надлежне у тој компанији замолили смо да нам доставе податке о томе колико је у Ер Србија Техници било запослених на дан 31. децембар 2021. године и колико је запослених у том сектору тренутно.

Такође, надлежнима у Ер Србији упутили смо и питање због чега је и под којим условима одржавање дела флоте те компаније поверено приватној фирми Авио стар, иако Ер Србија у свом саставу има Сектор за техничко одржавање авиона са стручним и обученим механичарима.

Додатно, позивајући се на Закон о слободном приступу информацијама од јавног значаја, затражили смо на увид уговор о одржавању авиона компаније Ер Србија са компанијом Авио стар.

Занимало нас је и које стручне квалификације и искуство у авијацији има директор Ер Србија Технике Зоран Екмешчић и шта га је препоручило за ту функцију.

Међутим, до момента објављивања текста нико из компаније Ер Србије није одговорио на наш упит, који смо поновили 19. фебруара.

(Н1)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер