уторак, 16. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Млађан Динкић: Најбоље сам сарађивао са Коштуницом
Хроника

Млађан Динкић: Најбоље сам сарађивао са Коштуницом

PDF Штампа Ел. пошта
недеља, 27. март 2011.

 Имам лични проблем са Николићем и Вучићем, али УРС нема проблем са СНС. Тендер за "Телеком" је пропао зато што га је Министарство финансија аматерски водило. За време Коштуничине владе смо добили ССП, ушли у Партнерство за мир и потписали ЦЕФТА.

Млађан Динкић, сада шеф посланика Уједињених региона Србије, каже за Прес да политичка судбина ове коалиције зависи од успеха идеје о децентрализацији Србије и да ће подршку за њену реализацију тражити и ван владајуће коалиције.

Лидер УРС-а у свом првом интервјуу за дневне новине после реконструкције Владе каже да се посветио јачању странке која 2. априла креће у скупљање потписа и велику кампању за децентрализацију Србије.

Значи, ви крећете у кампању 2. априла, а напредњаци 16. априла?

- Не водимо рачуна о другим партијама. Ово је иницијатива због које смо ми основали УРС. Као шеф посланичке групе поднећу почетком јуна Скупштини предлог измене Закона о финансирању локалних самоуправа, Закона о јавној својини и Закона о локалним изборима и пратеће прописе, са идејом да видимо да ли Скупштина жели да послуша глас народа и нешто од тога усвоји и пре истека њеног мандата.

А да ли можете себе да замислите да то спроведете у влади Томислава Николића?

- Наши одбори на локалном нивоу самостално бирају са ким ће бити у коалицији. Сви који желе истинску децентрализацију и равномернији регионални развој добродошли су у коалиције на локалном нивоу. Неки други, не ја, не Г17, не УРС, избрисали су идеолошке разлике које су постојале у претходном периоду и данас имате 90 одсто политичких партија које се залажу за улазак Србије у ЕУ, као и УРС. Што се тиче републичког нивоа, сачекаћемо резултате избора. Ја имам лични проблем са Николићем и Александром Вучићем због њиховог понашања према мени у прошлости и то не могу да заборавим.
Сукоби - Политичка позадина случаја "Горење"
Наши партнери у власти не виде напредњачки воз

А да ли ваша странка има проблем?

- Довољно сам вам рекао.

Практично не можете само са Коштуницом?

- Напротив. Његова прва влада у којој сам био министар финансија постигла је најбоље економске резултате од 5. октобра. То је чињеница. Што се унутрашње политике тиче, у ових десет година ни са ким у државним органима нисам тако добро сарађивао као са Коштуницом. Никада ме није притискао да одустанем од реформи само зато што оне нису популарне, као на пример увођење ПДВ 2005. године.

Значи, Коштуница је бољи премијер него Цветковић?

- Ми смо добили ССП, ушли смо у Партнерство за мир, потписали споразум ЦЕФТА, направили буџетски суфицит од две милијарде евра о ком садашња влада може само да сања - све то док је Коштуница био премијер.

Али нисте имали светску финансијску кризу.

- Тако је. Зато и сматрам да се прве две године ове владе не могу поредити ни са којим другим годинама. Али, ако поредимо господина Коштуницу и Цветковића, Коштуница је имао ауторитет. Проблем је настао у спољној политици ДСС-а и ту смо се разишли маја 2006. године. Одлазак Црне Горе и самопроглашење независности Косова очигледно су имали снажан утицај на Коштуничин евроскептицизам.

Чињеница је да сте само од "Теленора" добили милијарду и по евра.

- Нисмо ми то добили на лепе очи. Карић је на папиру био власник 51 одсто "Мобтела", а ми смо једну изгубљену ситуацију претворили у 70:30 одсто власништва за државу. И у једном од најтранспарентнијих процеса направили фантастичних милијарду и по евра и још 360 милиона евра од продаје треће лиценце. Свих пет земаља у региону су од продаје треће лиценце добиле укупно сто. Камо среће да је овај процес за приватизацију "Телекома" приближно професионално вођен као када сам био министар финансија. Не бисмо имали неуспех овог тендера.

Ко је крив за пропаст тендера за "Телеком"?

- Аматерско вођење процеса од стране људи из Министарства финансија.

Морате признати да није исто продати нешто 2011. и 2008?

- Да је професионално вођен процес продаје, имали бисмо неколико понуђача.

Да ли реконструисана Влада сада има ауторитет?

- О томе ћемо моћи да причамо тек за једно месец дана када видимо како ради.

Да ли то значи да су из Владе отишли сви они који је требало да оду?

- Мислим да не.

Ко још треба да оде?

- Не састављам ја Владу тако да не желим да дајем препоруке ономе ко их од мене не тражи.

Који би то сегмент рада Владе требало још да се поправи?

- Пре свега координација, међусобно информисање, заједништво, као и сектори који су најважнији за грађане.

Зар нарушавање заједништва није главни разлог због ког сте искључени из Владе?

- Не мислим да су због тога људи у врху ДС-а донели одлуку о мом разрешењу, већ је разлог био у неком неоправданом страху од конкуренције. Све остало су изговори.

Да ли је било заједништва у Влади?

- Што се мене тиче, јесте. У најжешћој кризи преузео сам да координирам сарадњу са ММФ-ом, што је посао гувернера и министра финансија, и уместо да за то добијем подршку, оптуживали су ме да грабим себи више него што ми припада. И то је трајало све до средине 2010. године.

Веровао сам у поделу бесплатних акција

Ви сте рекли да сте изјавом о бесплатним акцијама помогли Тадићу. Да ли бисте данас сличном изјавом помогли другој странци или лидеру друге странке?

- Ја сам потписао писмо са обећањем о бесплатним акцијама зато што сам веровао у то. И ако сам крив што нисам предвидео светску кризу која ће оборити вредности "Мерцедеса" и "Сименса", а камоли акције наших предузећа, ја ту одговорност прихватам. Друго, кад сам процењивао вредност бесплатних акција на хиљаду евра, нисам веровао да ће неко поклонити НИС. Сад се види да је 400 милиона евра за 51 одсто НИС смешна цена, јер је профит компаније за претходну годину био 160 милиона евра. Нисам такође веровао да ћемо имати овако аматерско вођење процеса за "Телеком". То су фактори на које нисам рачунао и прихватам одговорност за подизање очекивања људи, али не прихватам одговорност за катастрофалну продају НИС-а, као ни за све што је у вези са "Телекомом".

А онда?

- Све је ескалирало након победе УРС у Бору, на лето 2010. После тога су многи из ДС више водили рачуна о томе шта ја радим него шта раде њихови министри. Врхунац је био почетком ове године са лажном оптужбом да одводим "Горење" из Ваљева у Зајечар, а заправо сам "Горење" одвео из Велења и довео га у Зајечар.
Мислите да су тада одлучили да вас смене?

- Не, него су желели да умање, чак и да обесмисле резултате мог рада. Три дана сам ћутао док се све то догађало из обзира према "Горењу", али је то била последња кап у препуној чаши поремећених односа. "Горење" је било само један пример, а могу набројати још десетак.

На пример?

- Пример је отварање фабрике "Калцедонија" у Сомбору, на чему сам радио неколико година. Италијани су, како то протокол и налаже, позвали на отварање председника Бориса Тадића, премијера Војводине Бојана Пајтића и мене. Међутим, кабинет председника је изабрао да дан отварања фабрике буде баш када сам ја на службеном путу у Јужној Кореји, иако сам понудио било који други термин у том месецу. То су ситнице које су бесмислене грађанима, али ситница по ситница довела је до нарушавања односа. Заправо, мислим да друга страна није желела заједништво. Ја јесам. Увек сам звао председника када смо отварали важне фабрике, на пример у Прокупљу. Увек ми је била част да идем са председником на отварање неке производње.

Од Бора сте се састали са Тадићем сигурно неколико пута?

- Да. Више пута сам му рекао да ове проблеме треба решити, а с друге стране предлагао сам му да поправимо ствари у Влади.

Да ли сте ви предложили смену премијера?

- Јесам, два месеца пре свих ових догађаја, предложио сам да то буду Ђилас или Шутановац, особа са политичком тежином која би могла са много већим ауторитетом да координира рад Владе. То је предлог за који и дан-данас сматрам да је био добар.

А шта је Тадић желео осим реконструкције, коју му мање странке годину дана нису дозвољавале?

- Не желим да улазим у то какво је његово размишљање на ову тему, али сам сматрао, и данас сматрам, да опозиција уопште није јака колико ми у Влади нисмо довољно добро радили. Опозиција, без конкретних решења, гради своју позицију на оправданом незадовољству грађана. Ипак, нисам очекивао одлуку о смени, али сам осетио олакшање када сам на састанку добио цедуљицу на којој сам прочитао шта је премијер одлучио.

Нисте имали никакву индицију да ће се то десити?

- Нисам, али не верујем ни да су они очекивали моју реакцију, тако да смо један-један.

Цветковић је рекао да не може да вас процењује као економског стручњака. Да ли ви можете њега?

- Он је добар консултант, али лош премијер. Што се тиче стручности, мене и њега најбоље могу да процене други, а не ми један другог.

Зашто је лош премијер?

- На првом месту нема снагу, али ни способност која је потребна да би се водила Влада.

Како остајете у Влади у коју немате поверења?

- Покушаћемо да са колегама из коалиције урадимо максимално што се може. Али УРС своју судбину сада везују за иницијативу за децентрализацију Србије. Тражимо да грађани кроз петицију подрже нашу иницијативу да више новца остане у граду или општини где је и зарађен, да се хитно врати имовина локалним самоуправама и да се градоначелници и председници општина бирају и смењују директно. Ми предлажемо да 80 одсто пореза на плате остане у буџету града и општине у ком се прикупи, а не да иде у централну републичку касу, што онда значи демонополизацију политичког живота и могућност за равномерни регионални развој. У Крагујевцу 2. априла почињемо са прикупљањем потписа за петицију.

Да ли сте ви власт, опозиција или опозиција у власти?

- Ми смо део владајуће коалиције, али невезано од тога ко је на власти, добро је да се омогући равноправност општина и градова. Локална власт зависи од републичког буџета и милосрђа министра финансија. Ако градови и општине добију 80 одсто од пореза на плате, добиће мотив да снизе локалне таксе како би фирме запослиле што више људи и на тај начин напуниле општинску касу. А онда од тог новца треба да се гради локална инфраструктура, вртићи, школе, болнице и све остало.

Када је формирана Влада, вама су дате ингеренције и над економијом, и над инфраструктуром?

- Тако је. И ја сам заиста кренуо да радим најбоље што сам могао и резултат је био спасавање српске економије кроз субвенционисане кредите, који су моја идеја. Србија је ипак имала најмањи пад бруто домаћег производа у региону и међу првима је статистички изашла из рецесије. Међутим, од средине прошле године, кад сам схватио да ми забијају клинове у точкове, ја сам се повукао и почео да се бавим искључиво индустријском политиком.

Да ли је премијер из сенке сада изашао из ње?

- Не желим да говорим о томе.

(Прес)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер