четвртак, 30. новембар 2023.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Милорад Додик: Право ће победити силу
Хроника

Милорад Додик: Право ће победити силу

PDF Штампа Ел. пошта
понедељак, 18. април 2011.

Бањалука – Одлука Народне скупштине Републике Српске да распише референдум на којем ће се грађани изјаснити да ли прихватају законе које су наметнули високи представници, а посебно закон којим су успостављени Суд и Тужилаштво Босне и Херцеговине, изазвала је бурне реакције у БиХ – тачније у Сарајеву – и круговима међународне заједнице. Сарајево, Брисел и Вашингтон су оптужили председника РС Милорада Додика, на чији захтев је одржана седница републичког парламента, да крши Дејтонски споразум и подрива државу БиХ.

Званичници Европске уније и Америке су запретили и санкцијама руководству РС. Иако није именован, свима је јасно да би се први на удару могућих санкција нашао председник РС Милорад Додик. У интервјуу за „Политику“ Додик је детаљно објаснио због чега је иницирао расписивање референдума.

Шта Вас је мотивисало да предложите расписивање референдума?

Најважније је рећи да се у БиХ од потписивања Дејтонског споразума до данас спроводи непроглашени протекторат међународне заједнице. Она је вукла многе потезе којим је рушила Дејтонски споразум. О томе сведочи чињеница да су спроводећи такозвани дух Дејтона одустали од његовог слова.На крају, ми смо дошли до питања: „Да ли прихватити такво стање и легализовати га ћутањем и прећутним одобравањемили устати у одбрану Дејтона“?

Значи ли то да је расписивање референдума и покушај одбране Дејтона?

Свакако. Ми смо одлучни да одбранимо Дејтонски споразум, мада у њему има и одредби које нису повољне за РС. Ми, ипак, поштујемо Дејтон и не желимо да прихватимо тумачења која се дају кроз форму „духа Дејтона“. Високи представници су често наметали законе, иако на то немају право. Наравно, иза њих је стајала политичка сила великих земаља, које су их подржавале. И увек се отвара дилема: шта је јаче –сила или закон? Када знате да политичка сила прави законе, онда је јасно да је сила, у овом случају, изнад права.

Верујете ли да ће на крају право победити силу?

Верујемо да ће на крају право победити силу. Ми не тражимо ништа више од онога што нам по Дејтону припада. Нисмо љубитељи БиХ, али смо је прихватили у дејтонском оквиру. Ми не прихватамо БиХ онакву какву намећу високи представници. Не чинимо ништа чиме бисмо угрозили дејтонски капацитет БиХ и њен територијални интегритет. Али, не прихватамо БиХ коју неко други креира мимо Дејтона.

Шта је најважније за вас у оваквој ситуацији?

Ово је кључни моменат да ставимо тачку на такву праксу. До сада су, због таквих покушаја, најчешће осуђивани политичари, а сада је време да се изјасни народ. Ми имамо легално и легитимно право да распишемо референдум. Суштина референдумског питања је: да ли сте за Дејтонски споразум или за законе које намећу високи представници?

Да ли сте очекивали овако жестоке реакције?

Сваки јак потез у политици, поготово у БиХ, може да буде ризичан. Зато истичем да ово није изјашњавање о статуту РС него о за нас неприхватљивој пракси међународне заједнице. Ми ћемо одржати референдум и имаћемо одлуку народа. Ми се држимо оне народне „тиха вода брег рони“. Да ли ће касније уследити и неки други референдум, па и онај о статусу РС, више зависи од будуће праксе међународне заједнице него од нас. Да поновим – могући референдум о статусу РС биће наш одговор на било чији покушај да мимо воље српског народа укине РС. Нама је сада најбитније да – када је реч о референдуму – опипамо пулс међународне заједнице, односно да озваничимо своје право на непосредно изјашњавање грађана о свим битним питањима за РС.

Зашто је постављено питање које сугерише да су одлуке Тужилаштва и Суда БиХ спорне?

Тужилаштво и Суд БиХ нису ни дејтонска ни уставна категорија. Не стоји ни аргумент да су ове институције, које су плод наметнутог закона високог представника, легализоване усвајањем закона о њима у Парламентарној скупштини БиХ. Парламент БиХ није могао да усвоји закон без сагласности страна, а Народна скупштина РС никад није дала сагласност за то. Оваквог апсурда нема нигде у свету – да илегални органи оптужују људе и да им суде.

Какав резултат референдума очекујете и како тај резултат у пракси може да утиче на рад правосудних органа у БиХ?

Сигуран сам да ћемо добити подршку народа. Онима који због ове чињенице причају да референдум није ни требало расписивати, поручујем да је нама у овој бици неопходно да имамо и званично изражену вољу народа. Референдум ће убудуће бити незаобилазна политичка чињеница у РС. Ако народ одбаци законе које су наметнули високи представници, онда је то снажна обавеза за све политичаре РС и њене представнике у заједничким органима да изврше јак притисак да се више ништа не може одлучити на нивоу БиХ док се не испоштује воља народа. Референдум је наш једини могући демократски одговор на овакво стање.

Да ли се овим референдумом, како приговара опозиција, скреће пажња јавности са тешког социјалног стања?

Опозиција има право на свој став, али нека питања као ово које је бити или не бити за РС и српски народ, не дозвољавају поделу на владајуће и опозиционе странке. Задовољан сам што су то схватили у Српској демократској странци. Имамо ми тешкоћа, али нека суштинска национална питања не могу да нас доведу у позицију да кажемо: ево сад је тешко, па нећемо. Ако бисмо се понашали по овом обрасцу онда никада не би дошло време за одбрану наших националних интереса и позиције РС.

Зашто они који оспоравајући право на расписивање референдума нису навели ниједан пропис који би подржао њихове тврдње?

Зато што не могу у Дејтонском споразуму, у Уставу БиХ и неком другом закону наћи одредбу која би им дала за право. Због тога они дају изјаве по технологији оних који су управо кршили достојанство демократске Европе и света намећући решења у БиХ на начин који је одавно напуштен у модерним државама. Они су од БиХ направили протекторат којим управљају без икакве одговорности. И сада када су отворена та питања, онда су, наравно, криви локални политичари, а не они који се овде понашају као мали богови.

Зашто су незапажено прошле речи Волфганга Петрича да је задатак високих представника био да диктаторским средствима уведу демократију у БиХ?

Волфганг Петрич је разоткрио технологију владања и открио суштину оног против чега се ми боримо. Ми не радимо ништа против западних демократских вредности и никог не угрожавамо. Ми бранимо своја права која смо добили у Дејтону и то ћемо наставити да радимо. Петричева изјава само потврђује тачност изреке да између накнадне памети и подлости стоји знак једнакости.

Нико није коментарисао ни податке да је Суд БиХ до лане за ратне злочине Србима изрекао 1.067 година затвора, Хрватима 137,5 а Бошњацима 95 година, нити се осврнуо на чињеницу да Суд БиХ петроактивно примењује закон што је супротно правној пракси и теорији.

Шта ћете урадити после референдума?

Ми смо спремни да после референдума разговарамо о Суду и Тужилаштву БиХ. Могуће је да донесемо нови закон и да одређена дела процесуирају Тужилаштво и Суд БиХ, али у оквиру закона за које је надлежна БиХ. Други услов је да се ови органи не мешају у правосудни систем РС Ако се то не прихвати, ми ћемо донети републички закон у којем ће бити одредба да Закон о Суду и Тужилаштву БиХ не важи у РС.

Да ли ће Вас претње санкцијама поколебати?

Ја сам човек који се, иначе, не плаши, и не одступам од оног што радимо. Нећу то учинити ни сада. Ако се деси да међународни званичници посегну за санкцијама, онда то неће бити удар само на мене као председника РС, већ и на српски народ и његову политичку вољу. Не верујем да ће међународни званичници себи дозволити овакву врсту политичко-правног насиља.

(Политика)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер