Početna strana > Hronika > Koalicioni sporazum SNS-SPS-URS u šest tačaka
Hronika

Koalicioni sporazum SNS-SPS-URS u šest tačaka

PDF Štampa El. pošta
ponedeljak, 09. jul 2012.

U trenutku dok pišemo ovaj članak (ponedeljak, 9. jul, 3:30 izjutra) sporazum između SNS, SPS i URS još uvek nije potpisan. Prema raznim informacijama potpis na sporazum biće stavljen u ponedeljak 9. jula, ili najverovatnije u utorak 10. jula.

Sadržaj sporazuma, do trenutka objavljivanja na sajtu „Svedoka“ (ponedeljak, 9. jula ujutru), nije obelodanjen. U našu redakciju u nedelju kasno uveče ekskluzivno je stigla poslednja verzija sporazuma za koji je rečeno da će pretrpeti eventualno neke "kozmetičke" promene, ali da suštinski neće biti menjan. U narednim redovima objavljujemo ključne stavove iz "Okvirnog sporazuma o zajedničkim političkim ciljevima" postignut između naprednjaka, socijalista i URS-a.

Sporazum ima šest tačaka. Prva tačka odnosi se na "nastavak i ubrzavanje evropskih integracija".

U ovoj tački se navodi da će potpisnice sporazuma nastojati da kroz sistemske reforme spoljne i unutrašnje politike ubrzaju proces evropskih integracija kako bi do sredine juna 2013. Srbija dobila datum za otpočinjanje pregovora o članstvu.

Posebno je zanimljiv pasus u okviru ove tačke, koji se odnosi na Kosovo i Metohiju koji na dva mesta upotrebljava reč "realnost".

U tekstu sporazuma stoji: "Aktivan pristup Srbije evropskim integracijama podrazumeva uvažavanje realnih geopolitičkih i ekonomskih uslova, kako bi se u datoj političkoj stvarnosti našla najbolja rešenja za Republiku Srbiju i njene građane".

Druga tačka sporazuma nosi naziv "Suštinski ekonomski oporavak zemlje i podizanje životnog standarda građana".

Postizanje ovih ciljeva predviđeno je kroz smanjenje državnog aparata, kao i kroz donošenje novog Zakona o javnim nabavkama što bi, kako se navodi, donelo uštedu od 600 miliona evra na godišnjem nivou.

Sporazumom je predviđeno osnivanje Razvojne banke koja bi imala za cilj investicije u javnom i privatnom sektoru i davanje povoljnih kredita za pokretanje industrije, energetike, saobraćaja i poljoprivrede.

Predviđa se i reforma poreskog sistema kroz ukidanje nepotrebnih nameta i uvođenje "izmena sistema PDV-a koja bi relaksirala poslovanje malih i srednjih preduzeća".

Sporazum takođe predviđa i povećanje agrarnog budžeta i pravedniju raspodelu subvencija poljoprivrednim proizvođačima uz davanje povoljnih kredita za modernizovanje proizvodnje.

Treći deo sporazuma tiče se uspostavljanja pravne države i vladavine prava. Ističe se neophodnost otklanjanja svih negativnih posledica reforme pravosuđa i najavljeno je da su strane saglasne da se preispitaju nedavno doneti pravosudni zakoni (konkretno, zakoni o parničnom, izvršnom i krivičnom postupku) kojima su upućene ozbiljne kritike u stručnoj javnosti.

Četvrta stavka sporazuma odnosi se na iskorenjavanje korupcije i borbu protiv organizovanog kriminala. Kao mere borbe protiv korupcije, biće preduzete sledeći koraci: javnost u radu državnih službenika; uvođenje obavezne kontrole imovine lica na važnim funkcijama; jačanje nezavisnosti i povećanje ovlašćenja organa koji se bave borbom protiv korupcije; kontrola revizija privatizacije i jačanje kaznene politike.

Takođe se navodi da će biti uvedeni obavezni anonimni eliminacioni pismeni ispiti sa ciljem iskorenjavanja korupcije u visokom obrazovanju.

Sporazum ima i poseban deo koji se bavi stvaranjem istinski demokratskog društva i slobodnih medija. Navodi se da će strane ugovornice učestvovati u reformi medija kako bi doprinele njihovoj nezavisnosti, sa posebnim naglaskom na ukidanje samocenzure.

U poslednjoj, šestoj tački, govori se o reformama obrazovnog sistema. Kako se navodi, obrazovni program "mora biti prilagođen potrebama društva i privrede". U tom smislu nastavne planove treba reformisati.

Učenici i studenti umesto učenja nepotrebnog gradiva, treba da imaju više praktične nastave, a nastavno gradivo treba prilagoditi nivou đaka odnosno studenta, navodi se u tekstu sporazuma.

Kada je reč o visokom školstvu, navodi se da država mora da donese nov zakon o visokom obrazovanju kojim će biti utvrđeni precizni kriterijumi za akreditaciju fakulteta i univerziteta.

Na kraju se u završnoj odredbi navodi da je sporazum sačinjen u tri primerka.

Da li će sve ovako biti kada (ako) ovaj sporazum bude potpisan, ili će se ovaj papir pretvoriti u još jednu listu lepih obećanja, vreme će pokazati.

U tekstu sporazuma se navodi da će strane ugovornice "nastojati da u skladu sa preporukama Evropske unije, koje predstavljaju političku realnost, unapređuju saradnju u regionu" uz, kako se ističe, poštovanje suvereniteta Srbije.

Rešavanje problema Kosova i Metohije treba da se ostvaruje kroz nastavak započetog dijaloga sa predstavnicima kosovskih Albanaca i predstavnicima relevantnih međunarodnih institucija, kako bi se na taj način postiglo realno i održivo rešenje, navodi se u tekstu okvirnog sporazuma tri strane.

Zanimljivo je da su najavljene i izmene u Zakonu o informisanju (koji je inače prethodno izmenjen, i to negativno, na predlog URS-a odnosno G17?!), Zakonu o radiodifuziji i Zakonu o telekomunikacijama. Sporazum predviđa povlačenje države iz vlasništva u medijima.

Ističe se da će strane potpisnice sporazuma "sa posebnom pažnjom ponovo razmotriti izveštaj o medijima Saveta za borbu protiv korupcije".

U delu sporazuma SNS, SPS i URS, koji se odnosi na obrazovanje, navodi se da je neophodno "reafirmisati ustanovu državnog pitomca, koja je postojala pre Drugog svetskog rata".

Najboljim đacima i studentima treba finansirati nastavak školovanja i usavršavanja na najboljim stranim univerzitetima uz obavezu da se nakon toga vrate u zemlju i tako stvoriti novu intelektualnu elitu, stoji u sporazumu.

Milan Dinić

(Svedok)

 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner