четвртак, 28. март 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Коалициони споразум СНС-СПС-УРС у шест тачака
Хроника

Коалициони споразум СНС-СПС-УРС у шест тачака

PDF Штампа Ел. пошта
понедељак, 09. јул 2012.

У тренутку док пишемо овај чланак (понедељак, 9. јул, 3:30 изјутра) споразум између СНС, СПС и УРС још увек није потписан. Према разним информацијама потпис на споразум биће стављен у понедељак 9. јула, или највероватније у уторак 10. јула.

Садржај споразума, до тренутка објављивања на сајту „Сведока“ (понедељак, 9. јула ујутру), није обелодањен. У нашу редакцију у недељу касно увече ексклузивно је стигла последња верзија споразума за који је речено да ће претрпети евентуално неке "козметичке" промене, али да суштински неће бити мењан. У наредним редовима објављујемо кључне ставове из "Оквирног споразума о заједничким политичким циљевима" постигнут између напредњака, социјалиста и УРС-а.

Споразум има шест тачака. Прва тачка односи се на "наставак и убрзавање европских интеграција".

У овој тачки се наводи да ће потписнице споразума настојати да кроз системске реформе спољне и унутрашње политике убрзају процес европских интеграција како би до средине јуна 2013. Србија добила датум за отпочињање преговора о чланству.

Посебно је занимљив пасус у оквиру ове тачке, који се односи на Косово и Метохију који на два места употребљава реч "реалност".

У тексту споразума стоји: "Активан приступ Србије европским интеграцијама подразумева уважавање реалних геополитичких и економских услова, како би се у датој политичкој стварности нашла најбоља решења за Републику Србију и њене грађане".

Друга тачка споразума носи назив "Суштински економски опоравак земље и подизање животног стандарда грађана".

Постизање ових циљева предвиђено је кроз смањење државног апарата, као и кроз доношење новог Закона о јавним набавкама што би, како се наводи, донело уштеду од 600 милиона евра на годишњем нивоу.

Споразумом је предвиђено оснивање Развојне банке која би имала за циљ инвестиције у јавном и приватном сектору и давање повољних кредита за покретање индустрије, енергетике, саобраћаја и пољопривреде.

Предвиђа се и реформа пореског система кроз укидање непотребних намета и увођење "измена система ПДВ-а која би релаксирала пословање малих и средњих предузећа".

Споразум такође предвиђа и повећање аграрног буџета и праведнију расподелу субвенција пољопривредним произвођачима уз давање повољних кредита за модернизовање производње.

Трећи део споразума тиче се успостављања правне државе и владавине права. Истиче се неопходност отклањања свих негативних последица реформе правосуђа и најављено је да су стране сагласне да се преиспитају недавно донети правосудни закони (конкретно, закони о парничном, извршном и кривичном поступку) којима су упућене озбиљне критике у стручној јавности.

Четврта ставка споразума односи се на искорењавање корупције и борбу против организованог криминала. Као мере борбе против корупције, биће предузете следећи кораци: јавност у раду државних службеника; увођење обавезне контроле имовине лица на важним функцијама; јачање независности и повећање овлашћења органа који се баве борбом против корупције; контрола ревизија приватизације и јачање казнене политике.

Такође се наводи да ће бити уведени обавезни анонимни елиминациони писмени испити са циљем искорењавања корупције у високом образовању.

Споразум има и посебан део који се бави стварањем истински демократског друштва и слободних медија. Наводи се да ће стране уговорнице учествовати у реформи медија како би допринеле њиховој независности, са посебним нагласком на укидање самоцензуре.

У последњој, шестој тачки, говори се о реформама образовног система. Како се наводи, образовни програм "мора бити прилагођен потребама друштва и привреде". У том смислу наставне планове треба реформисати.

Ученици и студенти уместо учења непотребног градива, треба да имају више практичне наставе, а наставно градиво треба прилагодити нивоу ђака односно студента, наводи се у тексту споразума.

Када је реч о високом школству, наводи се да држава мора да донесе нов закон о високом образовању којим ће бити утврђени прецизни критеријуми за акредитацију факултета и универзитета.

На крају се у завршној одредби наводи да је споразум сачињен у три примерка.

Да ли ће све овако бити када (ако) овај споразум буде потписан, или ће се овај папир претворити у још једну листу лепих обећања, време ће показати.

У тексту споразума се наводи да ће стране уговорнице "настојати да у складу са препорукама Европске уније, које представљају политичку реалност, унапређују сарадњу у региону" уз, како се истиче, поштовање суверенитета Србије.

Решавање проблема Косова и Метохије треба да се остварује кроз наставак започетог дијалога са представницима косовских Албанаца и представницима релевантних међународних институција, како би се на тај начин постигло реално и одрживо решење, наводи се у тексту оквирног споразума три стране.

Занимљиво је да су најављене и измене у Закону о информисању (који је иначе претходно измењен, и то негативно, на предлог УРС-а односно Г17?!), Закону о радиодифузији и Закону о телекомуникацијама. Споразум предвиђа повлачење државе из власништва у медијима.

Истиче се да ће стране потписнице споразума "са посебном пажњом поново размотрити извештај о медијима Савета за борбу против корупције".

У делу споразума СНС, СПС и УРС, који се односи на образовање, наводи се да је неопходно "реафирмисати установу државног питомца, која је постојала пре Другог светског рата".

Најбољим ђацима и студентима треба финансирати наставак школовања и усавршавања на најбољим страним универзитетима уз обавезу да се након тога врате у земљу и тако створити нову интелектуалну елиту, стоји у споразуму.

Милан Динић

(Сведок)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер