Početna strana > Hronika > Karl Lagerfeld: Visoka moda ne zna za krizu, jer postoje Kina i Rusija u usponu
Hronika

Karl Lagerfeld: Visoka moda ne zna za krizu, jer postoje Kina i Rusija u usponu

PDF Štampa El. pošta
četvrtak, 11. novembar 2010.

Zbog privrednog procvata zemalja poput Kine ili Rusije, ekonomske teškoće na Zapadu ne izgledaju toliko strašno, kaže Lagerfeld

Pokretačka snaga čuvene pariske modne kuće Šanel, Karl Lagerfeld, jedan je od najplodnijih i najpoštovanijih modnih kreatora savremenog doba. Njegov zadatak je da, kao kreativni direktor Šanela, stvara ekstravaganciju - a to je posao, koji u vreme ekonomske krize u svetu, izgleda pomalo suvišno.

“Žuto je, ružno je, ni sa čim se ne slaže, ali vam može spasiti život” - plakat na kojem Lagerfeld promoviše upotrebu fluorescentnog prsluka

No, kako kaže Lagerfeld u intervjuu za BBC, moda je u teškim ekonomskim vremenima često još zanimljivija.

Raskošno predstavljanje nove kolekcije

Gledajući predstavljanje najnovije Šanelove kolekcije, prošlog meseca u Parizu, čovek bi pomislio da je globalna ekonomska kriza najobičnija izmišljotina.

Jer luksuzna modna kuća Šanel očigledno nije ni pomišljala na kresanje budžeta.

Grandiozni muzejski kompleks Gran Pale na pariskoj aveniji Šanzelize je, specijalno za ovu reviju, pretvoren u rajsku baštu. Besprekornim stazama posutim belim šljunkom je, između tri fontane, prošetalo 92-oje manekena i manekenki, praćenih živom muzikom devedesetočlanog simfonijskog orkestra.

Kreativni direktor Šanela, Karl Lagerfeld, za BBC kaže da su luksuzne modne revije danas isto što i velike filmske produkcije.

"Revije više ne pravimo samo za ljude u publici, nego za čitav svet. To je nešto što ljudi žele da gledaju i Šanel ima mogućnosti da radi na taj način. Naše poslovanje nam to dozvoljava. Šanel ima određeni imidž i mora da ga sačuva, da stvori osećaj lakoće i luksuza, jer odeća sa Šanelovim znakom jeste veoma skupa. Zato danas, u svetu interneta, raskošne revije, baš kao i filmske superprodukcije, nisu loša stvar."

Teška vremena podstiču promene

Da li su drastične mere štednje, koje se, zbog globalne ekonomske krize, primenjuju u mnogim zemljama, pa i u domovini Šanela - Francuskoj, uopšte uticale na način na koji Karl Lagerfeld pristupa kreiranju?

"Teška vremena ne smemo da pretvorimo u vreme dosade. Moda je vrlo često u teškim trenucima zanimljivija nego kada je sve kul i bezbedno. U srećnim vremenima niko ništa ne želi da menja, a kada je teško upravo promena može da bude nešto najbolje što može da vam se desi."

U svetu luksuznih marki poslednjih godina se desila veoma važna, pozitivna promena. Zbog privrednog procvata zemalja poput Kine ili Rusije, ekonomske teškoće na Zapadu ne izgledaju toliko strašno, kaže Lagerfeld.

Osim toga, dodaje on, pogrešno je nazivati Kinu i Rusiju privredama u usponu:

"O njima se i dalje razmišlja kao o zemljama Trećeg sveta, a nekima od njih ide bolje nego nama. Nekada je američko tržište bilo najvažnije. Važno je i danas, ali za luksuznu robu ekonomska kriza u svetu je sada malo manje opasna zato što sada, uz Ameriku i Japan, imamo i Kinu, Bliski istok i zemlje Zaliva, i naravno Rusiju, a u velikom usponu je i Južna Amerika. Dakle, svet se menja, i novac se seli na druga mesta."

Bez podilaženja ukusu novih tržišta

Iako su nove zemlje postale toliko važne za luksuzne robne marke, Karl Lagerfeld kaže da svoje kolekcije nikada ne prilagođava ukusu novih tržišta:

"Ja nikada ne razmišljam o tržištima i reklamiranju, ja se bavim isključivo modnim kolekcijama. I verujem da nova tržišta uopšte ne žele da ih tretiramo na drugačiji način. Oni ne žele robu prilagođenu Kini, već da budu kao Francuzi i Pariz. Uopšte nije dobro ako se ponašate oportunistički i novim kupcima laskate tako što im nudite nešto o čemu zapravo nemate pojma. Radite onako kako se stvarno osećate i to će im se više dopasti."

Karl Lagerfeld u modnom svetu tako radi već više od pola veka i kaže da i dalje nema nikakvih problema sa novim idejama:

"Ja verujem da je mozak mišić i da morate da ga trenirate. Francuzi kažu da čovek ogladni dok jede. A ja kažem da ideje dobijate dok radite."

Karl Lagerfeld kaže da ne planira odlazak u penziju i da ga uopšte ne brinu glasine i spekulacije o mogućem povlačenju:

"Neki ljudi sigurno sanjaju o mom poslu. Ali ja nemam pojma dokle ću da radim. Moj ugovor je doživotan i radiću sve dok budem mogao. Ako osetim da više ne mogu, prvi ću pomoći vlasnicima Šanela da mi nađu naslednika."

(BBC)