среда, 21. фебруар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Истиномер: Поново су избори, а метро опет „само што није”
Хроника

Истиномер: Поново су избори, а метро опет „само што није”

PDF Штампа Ел. пошта
уторак, 28. новембар 2023.

 Радове на изградњи метроа ускоро ћете моћи да видите на сваком кораку, изјавио је у августу ове године председник Србије Александар Вучић, који је недавно истакао да се планирани послови на овом пројекту обављају "пре рока". Међутим, према ранијим најавама министра финансија Синише Малог, у ово време требало би да изградња прве линије метроа буде "у пуном јеку" и да почиње изградња друге, пише Истиномер.

Мали је то изјавио пред прошлогодишње београдске и парламентарне изборе, а пред ове нове донедавни градоначелник Београда Александар Шапић истиче да ће „конкретне ствари“ на изградњи метроа „бити видљиве“ у другој половини 2024.

Ипак, током ове кампање власт није, бар за сада, метро истакла као један од својих кључних предизборних адута, што је био случај на готово свим београдским изборима протеклих година. И претходне власти имале су овај пројекат на свом предизборном менију, а по доласку напредњака изградња метроа обећавана је из године у годину, наводи Истиномер.

Почињемо 2016.

У новембру 2014. тадашњи премијери Србије и Француске Александар Вучић и Мануел Валс, као и градоначелник Београда Синиша Мали, потписали су Меморандум о разумевању о градњи метроа у Београду.

снс.орг.рс, 7. 11. 2014. године:

„Вучић је на конференцији за новинаре најавио да ће радови на београдском метроу почети 2016. године, а премијеру Валсу још једном захвалио на подршци Србији на њеном путу евроинтеграција. ‘Имали смо подршку Француске и онда када се она јавно није ни видела. Србија то уме да цени и да поштује“, рекао је премијер.’

Претходно, током посете Лондону у октобру 2014, градоначелник Мали је, представљајући потенцијале инфраструктурног развоја Београда, почетак изградње прве линије београдског метроа најавио за 2016. годину.

Вечерње новости, 30. 10. 2014. године

„Градња прве линије метроа почеће 2016, док ће нова железничка и аутобуска станица у Београду бити готове годину дана касније“.

А када је стигла 2016. градоначелник Мали изнео је нови рок за почетак радова – крај 2018. У међувремену, у септембру 2015. прецизирао је да ће до краја те 2015. и почетком 2016. „бити израђен смарт-план који ће дефинисати стварне потребе и изглед будуће три прве линије метроа“.

Танјуг, 27. 9. 2016. године

„Ако буде све по плану, следеће године почећемо да се бавимо финансирањем, израдом пројеката како бисмо крајем 2018. године, што је реално, почели са изградњом прве линије метроа.“

Већ у априлу 2017. нови рок. Овог пута Мали је, за време званичне посете Кини, потписујући Споразум о разумевању о сарадњи и размени између Београда и Шангаја, почетак изградње метроа најавио за 2019. годину.

Беоинфо, 27. 4. 2017. године

„Ми желимо да градимо нове мостове, нове тунеле, да развијамо метро и у року од две године ћемо кренути са његовом изградњом. Можемо много да научимо од њих, а оно што је посебно важно је да Београд буде раме уз раме са осталим метрополама света и зато је овај споразум важан“, рекао је Синиша Мали.

У фебруару наредне 2018, у предизборној кампањи за београдске изборе, тада још актуелни градоначелник Београда истиче да ће градња метроа почети – у другој половини 2020.

ТВ Хаппy, 8. 2. 2018. године

‘Дакле, у другој половини 2020. године ми ћемо кренути да градимо метро и остварићемо на тај начин вишедеценијски сан грађана Београда да Београд не буде једини град у Европи који има више од милион становника, а да буде без метроа. (… ) А ми кажемо следеће, 2020, и оно што је председник Вучић рек’о, можемо да закаснимо месец-два дана, али ми ћемо тај метро урадити.”

Он је тада, говорећи о предвиђеним линијама метроа, истакао да се метро нигде у свету не гради у густо насељеним деловима града, већ тамо где постоји потенцијал за развој, што је Истиномер оценио са „кратке ноге“.

ТВ Хаппy, 8. 2. 2018. године

‘Нигде у свету се метро не гради тамо где су густо насељени делови града, већ тамо где постоји могућност развоја и изградње стамбено-пословних простора. У Макишком пољу постоји 640 хектара који се ‘отварају’ за развој града, што је шест пута већа површина од Београда на води. Метро је покретачки пројекат који развија делове града који до тог тренутка нису били развијени, а конципиран је тако да покрива најоптерећенији саобраћајни правац у граду. Сви који долазе из правца Бановог брда, Чукарице, са Ибарске магистрале, пролазе поред Сајма, поред Београда на води и центра града, све до Панчевачког моста и Миријева. Потом крећемо са изградњом друге линије, од Устаничке преко Савског моста до Земуна, истакао је Мали.’

На представљању листе „Александар Вучић – зато што волимо Београд“ већ су показивали карте за будући метро, а Мали је обећавао да ће Београд већ до 2022. имати прву линију метроа. „То је наша обавеза и обећање СНС – 2020. године крећемо у изградњу метроа, две године након тога Београд добија прву линију, а затим крећемо и са другом линијом и Београд постаје модерна напредна престоница, као остале светске и европске метрополе“, изјавио је Мали.

Танјуг, 22. 2. 2018. године

“Београд ће добити метро и кренућемо у изградњу метроа 2020. године. До краја 2022. прва линија метроа биће завршена.“

Старт крајем 2020.

Након што је у јуну 2018. Београд добио новог градоначелника Зорана Радојичића, место заменика заузео је дотадашњи градски менаџер Горан Весић који је наглашавао да је “најважнији приоритет почетак градње метроа”, потврђујући да ће се то десити до краја 2020.

Блиц, 10. 6. 2018. године

“Најважнији приоритет је почетак градње метроа. Како смо обећали, до краја 2020. почињемо са изградњом прве линије. Изградња почиње до краја 2020. године и веома смо посвећени да завршимо огроман посао који је пред нама како би багери почели да раде. Метро подразумева две линије и четири интегрисане линије БГ воза. Прва линиија дужине 22 километра биће од Макишког поља до Аде Хује. На Макишком пољу има простора да се изгради депо за вагоне и локомотиве. Најоптерећенија градска саобраћајница је Булевар Живојина Мишића, а станица метроа на Макишком пољу купиће све путнике са Чукарице, из Сремчице, Обреновца, Барајева и Лазаревца, који ће метроом долазити до града. Тако ћемо растеретити овај потез јер неће бити аутобуса.”

Да је тај рок реалан Весић је истицао и током полемике у Скупштини Београда, са шефом одборничке групе Савеза за Србију Драганом Ђиласом, некадашњим градоначелником Београда.

Бета, 26. 6. 2018. године

‘Метро ће се радити у фазама. Биће урађено све што је неопходно да би метро почели 2020. године’, истакао је Весић и додао да се процењује да ће прва линија метроа коштати милијараду и 300 милиона евра, а да ће обе линије коштати више од четири милијарде евра. Он је казао да је данас био на састанку с председником државе Александром Вучићем са француским компанијама које раде студије изводљивости за метро. ‘Ми ћемо за разлику од Ђиласа и његових празних обећања почети да градимо метро, како смо обећали. Успећемо да остваримо сан’, казао је Весић и додао да ће бити решене саобраћајне гужве у Београду градњом метроа.”

И крајем 2019. Весић није одустајао од обећаног рока.

Беоинфо, 6. 12. 2019. године

“И наравно, наш најважнији пројекат је метро, чија изградња треба да почне до краја следеће године. То је онај метро који је бивши градоначелник Београда обећавао сваке године од 2008. до 2012. и никада није ништа урадио. Када метро буде завршен (за прве две линије ће требати до седам година), око 25 одсто садашњег саобраћаја спустиће се испод земље и наравно биће мањих гужви. Београду је метро потребан, јер наш град незванично има већ више од два милиона становника, истакао је Весић.”

Али, када је дошао крај 2020. године, заменик градоначелника изнео је нови рок – крај 2021. У одговору на питање „Вечерњих новости“ колико је реално да ће се, како обећава, Београђани возити метроом 2028, био је резолутан:

Вечерње новости, 13. 12. 2020. године

“Гарантујем то. Држава је обезбедила 4,4 милијарде за овај пројекат, имамо политичку вољу, завршили смо све што је неопходно, Французи пројектују метро у етапама, усваја се Закон о метроу и почињемо изградњу до краја следеће године.”

И некадашњи градоначелник Београда, а потом министар финансија Синиша Мали говорио је да би изградња метроа „могла да почне“ крајем 2021. Мали је о том пројекту у септембру 2020. разговарао са представницима компанија „Пауер Чајна“ и „Алстом“, као и са амбасадорима Кине и Француске и, како је истакнуто, договорено је да се до краја те године „усвоје одговарајући правни акти, који ће регулисати однос учесника у пројекту, и бити основа за све даље активности које ће се спроводити“.

Бета, 29. 9. 2020. године

“Према речима министра финансија Синише Малог, уколико све стране буду потпуно предано радиле на пројекту, радови на на Макишком пољу би могли да почну већ крајем следеће године’, наводи се у саопштењу Министарства финансија.’

На самом почетку 2021. Влада Србије, Град Београд, кинеска компанија „Пауер Чајна“ и француске компаније „Алстом“ и „Ежис рејл“ потписале су Меморандум о разумевању за пројекат ‘Београдски метро’. Мали је том приликом поновио да ће изградња прве линије почети крајем те године.

србија.гов.рс, 22. 1. 2021. године

‘Мали је навео податак да прелиминарна анализа показује да ће изградња обе линије метроа у Београду коштати приближно 4,4 милијарде евра, при чему то није коначна цена, већ ће она зависити од рада на главном пројекту за другу линију метроа, који још није урађен. Министар је најавио да ће радови на изградњи прве линије метроа од Железника до Миријева, дужине 21,3 километра и са 21 станицом, бити завршени 2028. године, а у међувремену ће се радити и на другој линији метроа. Он је указао на то да је изградња метроа велики процес и озбиљан грађевински и инжењерски пројекат, при чему се само на изградњи машине за копање тунела испод Београда ради 16 месеци. Он је истакао да је документ који је данас потписан први меморандум који свеобухватно дефинише права и обавезе свих страна укључених у реализацију поменутог пројекта.’

Друга линија 2023.

Наредног месеца Мали је већ најављивао и почетак изградње друге линије. Радови на тој етапи, како је истакао, требало би да почну 2023. На седници Радне групе за реализацију пројекта „Изградња београдског метроа“, којој је председавао Мали, речено је да је предвиђено да прва линија буде пуштена у рад 2028, а друга 2030. године.

А заменик градоначелника Горан Весић наводио је да су трасе прве две линије метроа познате, док се упоредо ради на решењима и концептуалном дизајну треће линије, која би требало да повеже Нови Београд и Бањицу.

Беоинфо, 25. 2. 2021. године

‘Прва линија, подсетио је, почиње да се ради у новембру ове године, а да се њен завршетак очекује до 2028. године. ‘Друга линија ће почети да се ради 2023. године и биће завршена до 2030. године. У периоду између 2027. и 2030. године очекујемо почетак изградње и треће линије београдског метроа.Трећа линија ће имати 21 станицу: Сурчинска улица, Блок 61, Гандијева, ИМТ, Блок 42, Арена, Ушће, Пристаниште, Трг републике, Народна скупштина, Мањеж, Вишеградска, Прокоп, Аутокоманда, Витановачка, ТЦ Стадион, насеља Браћа Јерковић и Степа Степановић, Трошарина, Бањица и тролејбуска окретница на Пауновом брегу’, најавио је заменик градоначелника.’

У априлу 2021. Влада Србије усвојила је Предлог закона о метроу и градској железници, а планирано је да се са реализацијом пројекта, чија укупна вредност, како је саопштено, сада износи шест милијарди евра, почне до краја 2021. У мају је Скупштина Србије усвојила Закон о метроу и градској железници.

Слободна Европа, 28. 4. 2021. године

‘Влада Србије усвојила је Предлог закона о метроу и градској железници, који се односи на изградњу београдског метроа као једног од најкомплекснијих инфраструктурних пројеката, који ће бити основ јавног превоза у главном граду, саопштила је Влада Србије. Наведено је да ће се овим законским предлогом омогућити бржа и једноставнија реализација пројекта, од процеса прибављања земљишта до издавања неопходних дозвола и убрзавања процедуре јавних набавки неопходних за његову реализацију. Такође су уређени и регулаторни, технички и други услови за безбедно, поуздано и уредно одвијање саобраћаја, а планирано је да се са реализацијом пројекта, чија је укупна вредност шест милијарди евра, започне до краја ове године, саопштено је.’

У јулу те године заменик градоначелника Горан Весић изјавио је да градња почиње у новембру, понављајући да ће прва линија бити завршена 2028, а друга 2030. године.

Бета, 16. 7. 2021. године

‘Он је подсетио да ‘светлост, снага, слобода и сигурност’ представљају четири дизајна вагона будућег метроа и грађани ће моћи да гласају за решење које им се највише допада посредством званичног сајта Града Београда. ‘Гласање ће трајати тачно 60 дана, а 15. септембра ћемо објавити какав су дизајн вагона изабрали грађани. Након тога, урадићемо ‘шоурум’ на Тргу Републике где ће људи моћи да виде како ће изгледати унутрашњост метроа, линије, станице, односно да се упознају са оним што чека Београд од 2028. године’, рекао је Весић, а пренео је Беоинфо.’

Пред најављени старт радова, представници Урбанистичког завода Београда одбили су, без аргумената, као неосноване све примедбе које је Грађевински факултет поднео на план за изградњу метроа. „Након вишедеценијског сагледавања саобраћајних проблема у граду, Факултет сматра да је не само саобраћајно, конструктивно, урбанистички и еколошки, већ и друштвено, једино исправно решење у коме ће прва фаза метроа спојити центре старог и новог дела града. Овај став Факултета не може се променити“, наведено је, између осталог, у примедбама Грађевинског факултета. Након одбијања њихових примедби Научно-наставно веће Грађевинског факултета одлучило је да више не учествује у реализацији и развоју пројекта Београдског метроа.

Званични почетак радова

А 22. новембра 2021, градњом инфраструктуре и насипа будућег депоа, званично су почели радови на изградњи метроа. Неколико дана касније на Макишко поље стигао је председник Србије, који је најавио да ће то градилиште обилазити сваке недеље.

Ало, 30. 11. 2021. године

‘Рекли су да не смем да дођем овде, где почиње изградња метроа београдског. Рекао сам им да стижем за који дан. И као што видите још једанпут сам испунио своје обећање. И сваке недеље ћу да обилазим радове овде. Сваке недеље ћу да обилазим радове овде! Тек толико да виде да рад, да наше неимаре, наше грађевинаре, не могу да зауставе. Ма колико мало волели Србију, ма колико јој желели да се врати у прошлост, ма колико желели да је пљачкају, као што су је пљачкали некада. Да то пристојна Србија више никада неће да дозволи.’

Наредног месеца, пред сам крај 2021, Град Београд расписао је међународни тендер за управљање пројектом и надзор над пројектом изградње метроа – за локацију депо Макиш и прву линију, а заменик градоначелника Горан Весић саопштио је да је вредност тендера 60 милиона евра. Он је тада, у јануару 2022, пред нове београдске, али и ванредне парламентарне изборе, објавио идејна решења за првих шеснаест станица метроа које је израдио архитектонски Студио ОБЕ из Београда.

Н1, 17. 1. 2020. године

‘Циљ конкурса био је да се изабере најквалитетније идејно решење са аутентичним стилом и концептом дизајна не само за метро станице већ и за брендирање целокупне прве линије метроа.’ Он је рекао да ће метро линија 1 на потезу Макиш – Миријево бити дуга око 21,1 километар са укупно двадесет и једном станицом. ‘Део трасе од станице ‘Макиш’ до станице ‘Беле воде’ планира се у отвореном ископу у дужини од око 2,15 километара, потом ће се на деоници дужине 11,2 километра од станице ‘Беле воде’ до станице ‘Панчевачки мост’ градити метро у дубоком тунелу да би се последња деоница дужине 5,7 километара од станице ‘Панчевачки мост’ до Миријева радила у отвореном ископу’, рекао је Весић за ТВ Пинк.’

Да су у новембру 2021. почели припремни радови, а да ће главни стартовати 2023, када стигну машине које ће бушити тунеле, истакао је и министар финансија Синиша Мали. Он је казао да је прављење једне такве машине огроман инжењерски подухват за који је потребно 13 месеци, а да ће их у Београду бити две које ће са обе стране „напасти“ прву и другу линију.

Танјуг, 3. 1. 2022. године

‘До краја 2023. године имаћемо обе ‘кртице’ у функцији. Очекујем да ће тада изградња прве линије метроа бити у пуном јеку и да ће већ кренути изградња друге линије, тако да ћемо паралелно градити обе’, рекао је Мали.’

У априлу 2022, Горан Весић, тада још на функцији заменика градоначелника, обилази радове на насипању Макишког поља и оцењује да „теку по утврђеној динамици“, додајући како у наредним фазама предстоји потписивање неколико уговора и почетак изградње. Казао је да је на Макишу „до сада рашчишћено око 11 хектара, а насуто око шест хектара од укупно нешто више од 75 хектара“.

Бета, 13. 4. 2022. године

‘У мају се потписује уговор за приступне саобраћајнице, које ће бити булеварског типа, са четири траке, бициклистичким стазама, разделним острвом и тротоарима, како би грађани из свих крајева Београда могли да долазе на прву станицу метроа. У току лета биће потписана два уговора, уговор о изградњи прве линије метроа и уговор о изградњи депоа“, рекао је Весић’, пренео је Беоинфо. Према његовим речима, у новембру ће почети изградња депоа, у марту следеће године граде се приступне саобраћајнице, а у септембру 2023. године почињу да се граде прве станице метроа, јер је у међувремену већ 16 станица пројектовано, као и да се сада ради на пројектима за извођење.’

У мају 2022. председник Србије понови обилази радове на Макишком пољу, наводећи да је задовољан „брзим напретком“ и тиме што се ради „испред предвиђених рокова“, додајући да је важно да Београд „најкасније 2028. добије свој метро“.

председник.рс, 23. 5. 2022. године

‘Изгледа импресивно. За сада смо испред плана, али има још доста посла. Напори су огромни, не смемо да се заустављамо’, рекао је председник Вучић и додао да је веома важно да када неко путује метроом може лако да пређе на брзу пругу у станици Прокоп, те да је зато важно да се одмах, у старту, повеже метро са пругом Београд – Нови Сад. Он је истакао да ће Београд добити прву линију метроа већ за пет година и да је важно да се сада не направи грешка, већ да се одмах суштински реше саобраћајни проблеми у Београду. Председник је захвалио француским и кинеским партнерима на пројекту, али и домаћим компанијама, које су у значајној мери ангажоване као подизвођачи, те радницима који су свакодневно на градилишту.’

Скоро годину и по касније, председник опет истиче како је задовољан динамиком радова и додаје да ће „ускоро“ радови бити видљиви „на сваком кораку“.

ТВ Пинк, 8. 8. 2023. године

“Београдски метро, видећете и сами, ја мислим да сада то иде добро, ускоро ћете радове моћи да видите за метро на сваком кораку и надамо се да ћемо пре краја 2028. године моћи да отворимо прву линију метроа.”

Месец и по касније са кинеском компанијом „Пауер Чајна“ потписан је Споразум за пројектовање и изградњу депоа Макиш, вредан 200 милиона евра.

Бета, 22. 9. 2023. године

‘Потписници споразум су министар финансија Синиша Мали, вршилац дужности директора Јавно-комуналног предузећа ‘Београдски метро и воз’ Андреја Младеновић, вршилац дужности секретара Секретаријата за јавни превоз Радован Кремић и овлашћени представник компаније Поwер Цхина Јанг Фан. Потписивање уговора за депо је најављивано за фебруар 2022. године. Затим је уговор са кинеском компанијом ‘Пауер Чајна’ најављиван је за јул, па за август 2023. године.’

Половином прошлог месеца председник истиче да изградња метроа ускоро улази „у своју снажнију фазу“, тврдећи да се и сада радови изводе „пре рока“.

ТВ Прва, 12. 10. 2023. године

‘Изградња метроа улази у своју снажнију фазу, иако смо и сада пре рока. (…) Добићемо метро 2028, 2029, уз све потешкоће, не морам да вам причам колико проблема има.’

Ових дана и председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић обишао је радове на изградњи депоа на Макишком пољу и казао да ће у другој половини 2024. године бити видљиве конкретне ствари на тој локацији.

Танјуг, 17. 11. 2023. године

‘Огроман је посао урађен већ сада, јер је насуто од два до четири метра земље. Овај простор по завршеним радовима биће град у граду. Од овог места па до Чукаричке падине, поред контролног места будућег метроа и његовог депоа требало би да никне и нова велика саобраћајница, а око ње пословни и стамбени објекти, док ће Обреновачки пут постати нека врста магистрале. На овај начин добијамо нови урбани део града, који је досад био потпуно неискоришћен’, истакао је Шапић и подсетио да композиције будућег београдског метроа неће имати возаче, него ће цео систем бити аутоматизован. Најавио је да ће у другој половини 2024. године бити видљиве конкретне ствари на изградњи београдског метроа. ‘Очекујем да ће до тада започети радови на великом колектору који ће ићи паралелно са Обреновачким путем, а потом и радови на саобраћајници и пословно-стамбеном комплексу, а испод њих биће траса прве линије метроа’, рекао је Шапић.’

А председник Србије не одустаје од тврдње да су радови на Макишу „испред рока“.

ТВ Пинк, 26. 11. 2023. године

“Отиђите да видите како изгледају припремни радови на Макишу. Сад већ та површина потпуно другачије изгледа. И то радови су нам нешто испред рока. Тако да 2028. године Београд ће добити метро.”

(Истиномер-Н1)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер