петак, 26. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Дан када је пао "невидљиви"
Хроника

Дан када је пао "невидљиви"

PDF Штампа Ел. пошта
недеља, 27. март 2011.

Ловац бомбардер Ф-117А, који је учествовао у НАТО бомбардовању СРЈ, оборен је пре 12 година у атар села Буђановци. Мит о необоривом америчком "невидљивом" ловцу бомбардеру Ф-117А срушен је пре 12 година, на данашњи дан, када су јединице Војске Југославије обориле тај авион.

Ваздухопловне снаге НАТО-а имале су више од 38.000 борбених летова, са више од 1.000 авиона изнад СРЈ. Постоје материјални докази да су Ф-117 и Ф-16 оборени, али и подаци да је погођено још летелица, али НАТО то није признао.

Ф-117А "ноћни соко", који је репутацију стекао борбеним летовима над Ираком у Заливском рату 1991. године, када је, по објављеним подацима, 1.270 пута пролетео непримећен ирачким небом, у 39 борбених мисија, оборен је у атар села Буђановци, пошто је претходно гађан са две ракете типа "нева".

Рушење "невидљивог" извео је Трећи дивизион 250. бригаде Противваздушне одбране, који су авион оборили 27. марта у 20.42 сата, захваљујући способности јединице, исправној техници и "малој техничкој иновацији". Јединицом је командовао пуковник Золтан Дани.

Авион Ф-117, конструисан у облику брушеног дијаманта, што је необично за летелице те намене, у америчкој војној терминологији добио је назив "стелт", што на енглеском језику значи "кришом", "у потаји", или "невидљиви".

Ф-117А представљао је симбол моћи због савремене технологије којом је опремљен, а што му је омогућавало да буде "невидљив" за све радарске системе.

Авиони тог типа конструисани су са оштрим угловима, који представљају скуп кривина од којих се одбијају радарски зраци, а захваљујући сачињеним специјалним композитним материјалима утичу да се летелица не може регистровати на радару.

Процедуром пре борбеног лета Ф-117А прецизно се утврђују локације радара и убацују се у компјутер који се зове "Елвира, господарица ноћи", а он потом одређује маршруту лета.

О томе како су Срби успели да надмудре "Елвиру" писао је њујоршки лист "Њузвик" јула 1999. године. "Три ноћи пре судбоносног лета Ф-117А авиони 'стелт' летели су практично истом маршутом. Срби су сваки дан померали радаре, а укључивали их само на кратко, тек колико је потребно да се сниме маршруте авиона који долазе, али не довољно да би их открио авион НАТО за детектовање".

Њујоршки лист је навео да је четврте ноћи, док је Ф-117А бацао бомбе на циљ недалеко од Београда, отвор за избацивање пројектила на авиону на српским радарима почео да шљашти, тако да су Срби брзо испалили ракете и погодили циљ.

(РТС)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер