Početna strana > Hronika > Branko Pavlović: Ministar Gašić je protivzakonito naložio angažovanje helikoptera, general Bandić je protivzakonito prihvatio naređenje ministra Gašića
Hronika

Branko Pavlović: Ministar Gašić je protivzakonito naložio angažovanje helikoptera, general Bandić je protivzakonito prihvatio naređenje ministra Gašića

PDF Štampa El. pošta
subota, 11. april 2015.

Upravo iz pijeteta prema žrtvama tragične nesreće uzrokovane padom vojnog helikoptera na surčinskom aerodromu, dužni smo da izvučemo pouke iz ovog slučaja i beskompromisno ukažemo na sve probleme i Vojske Srbije i zdravstvenog sistema.

Vojska

- Ministar Gašić je protivzakonito naložio angažovanje helikoptera.

- Ministar Gašić je protivzakonito izdao naređenje generalu Bandiću.

- General Bandić je protivzakonito prihvatio naređenje ministra i time narušio liniju komandovanja, koja je kičma svake vojske, umesto da Gašiću jasno stavi do znanja da on ne može da postupi po njegovom naređenju i da ga uputi na načelnika Generalštaba, odnosno ako ni on ni njegov zamenik nisu dostupni, na Operativni centar.

- General Bandić je prekršio zakon zato što je izdao naređenje u pogledu angažovanja helikoptera iako je bio na godišnjem odmoru, a to znači da je bio sasvim izvan linije komandovanja. Kada je na godišnjem odmoru komandant ne može da naredi ni da se kasarna očisti.

- General Bandić je prekršio zakon zato što je protivzakonito preuzeo komandu koja pripada Dežurnom operativnom.

- Ministar Gašić je lagao u emisiji Upitnik na RTS tvrdivši da je sve urađeno po zakonu.

- Dežurni operativni je prekršio zakon tako što nije odmah generalu Bandiću rekao da ne može da preuzima komandu, odmah obavestio pretpostavljenu komandu i preuzeo kontrolu nad svim procedurama u pogledu opravdanosti i uslova pod kojim se helikopter može angažovati.

- Iz izveštaja još nije jasno ko je odgovoran što posada helikoptera sa zakašnjenjem saznaje da je zahtev da sleti na Surčin.

- Kontrola leta na Surčinu je prekršila zakon zato što je bezbednosti leta pretpostavila prihvat bebe. Svi koji žive u Beogradu znaju da su kola hitne pomoći mogla da stignu od Surčina do Batajnice sa najviše 10 minuta zakašnjenja u odnosu na helikopter. Zato prihvat bebe nije smelo da se uzme kao razlog da se, posle dva neuspela pokušaja, ne prihvati zahtev pilota da ide na Batajnicu. Ne znamo još ko je u kontroli leta tako odlučio.

Zdravstvo

Potpuno neopravdano traži prevoz helikopterom. U idealnom slučaju, da je sve bilo kako treba, beba je mogla da bude zbrinuta na klinici za tri sata od poziva. Za manje od tri sata, beba je mogla kolima hitne pomoći, sa policijskim autom ispred, da bude zbrinuta na klinikama u: Užicu, Čačku, Kraljevu, Kragujevcu, Nišu. Prevoz helikopterom je lošija mogućnost za bebu, čak i da je let uspešno okončan.

Nije poznato o kakvoj indikovanoj dijagnozi je reč, ali ako je zaista tačno da Novi Pazar nije u stanju da pruži takvu pomoć, a Kraljevo na primer jeste, onda je to loše organizovan sistem. Novom Pazaru gravitiraju i Sjenica, Tutin i Raška. Ukupno stanovništvo je veličine Kraljeva i mora imati isti nivo zdravstvene zaštite.

Ne postoje procedure koje jasno određuju za kakve dijagnoze i intervencije se uopšte može tražiti transport u drugi centar i koji slučajevi se jedino imaju upućivati u univerzitetske centre i u krajnjoj liniji u Beograd.

Nemamo uopšte osposobljen sistem za hitni noćni let u složenim meteorološkim uslovima u civilnom sektoru.

Ministrima, pa ni ministru Lončaru, nije mesto na aerodromima. Oni svojim prisustvom povećavaju tenziju, odvlače pažnju, odugovlače donošenje odluka odgovornih lica i umanjuju kvalitet i brzinu rada profesionalaca na zadatku.

Zbog svega ovoga su procedure i predviđene.

Zaključak

Kada se procedure poštuju, onda se u mnogo većem broju slučajeva ne prihvati nepotreban i veoma rizičan let helikopterom. Iz izveštaja vidimo da je i kod prihvata bebe, kada je postojala optička vidljivost, pilot morao da bravurozno prizemlji helikopter.

Procedure tačno određuju ko je odgovoran. A kada se krši linija komandovanja onda niko nije u poziciji da brine o ishodu kao na način kada je za taj ishod odgovoran. Naš narod kaže „mnogo babica kilavo dete“. Otuda se i uslovi za let, maršruta, blagovremenost u komunikaciji i mnoga druga pitanja ne ocenjuju rigorozno, jer svako misli da je neko drugi to već procenio.

Isključeno je da ministar odbrane komanduje neposredno zato što to uvek znači pritisak na racionalno postupanje onoga kome je komanda upućena. On je pod pritiskom i spremniji je da prekrši procedure ili da potceni opasnosti. Zato je predviđeno da ministar komunicira samo sa načelnikom Generalštaba, jer su oni u istoj ravni po značaju i dalje se komanda prosleđuje na predviđeni način. Dakle unapred se isključuje pritisak i uvodi vojnička preciznost, odgovornost i opreznost, već u prvom koraku.

Procedure se moraju poštovati. A njihovo poštovanje nije moguće obezbediti bez sankcionisanja onih koji su ih prekršili. I da je helikopter bezbedno sleteo.

Sankcije

- Zbog kršenja zakona i naročito zbog laganja javnosti, ministar Gašić mora biti smenjen. Ne zbog vlade Republike Srbije, on se u nju uklapa kao Lego kockica, nego zbog ugleda Vojske Srbije.

- General Bandić mora biti trajno udaljen iz vojske. Kada on na ovaj način i u ovolikoj meri krši liniju komandovanja u miru, šta bi tek radio u ratu. On po svom karakteru nikada nije ni smeo da dođe do mesta komndanta, a naročito ne do generalskog čina.

- Dežurni operativni mora biti kažnjen. Za nauk svim drugima.

- Vojska ima dužnost da preispita celokupnu kadrovsku politiku i utvrdi koliko još ima oficira sličnog karakternog sklopa generalu Bandiću i preduzme odgovarajuće mere obuke.

- Prioritetno se mora uložiti u dodatnu obuku i civilnih i vojnih pilota.

- Ministar Lončar mora da bude smenjen zato što zdravstveni sistem nema procedure za ovakvu situaciju, a u svojim istupanjima nakon tragedije nije ukazao ni na jedan propust zdravstvenog sistema, pa je i on zbog svog karakternog sklopa opasan za sistem.

Ne možemo da oživimo nesrećno poginule, ali svojim poštenim i ozbiljnim pristupom možemo da učinimo da njihova smrt ne bude sasvim besmislena i da izbegnemo neke buduće nesreće.

(Fond strateške kulture)

 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner