петак, 01. март 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > „Блумберг“: Како је Русија пљунула на западне забране медија
Хроника

„Блумберг“: Како је Русија пљунула на западне забране медија

PDF Штампа Ел. пошта
петак, 24. новембар 2023.

И након санкционисања руских медија РТ и "Спутњик" у Европи, показало се оно старо "ко се задњи смеје, најслађе се смеје": а последњи се, пише "Блумберг", овога пута смеје Кремљ, јер су пропали сви западни покушаји да ућуткају Русе.

Иако је РТ недоступан у Европи, пише овај медиј, исти садржај може се пронаћи на неколико мањих сајтова, чији је, како кажу "циљ подривање подршке блока Украјини".

Колико су били бесмислени покушаји Запада да цензурише глас Москве, најбоље показује пример сајта "Свентр" (swentr.sitе). "Свентр" је заправо само обрнуто написан, РТ њуз (RT news). Портал је регистрован три дана након након што су објављене санкције, и то је, како "Блумбег" тврди, само један од најмање 19 таквих сајтова које РТ користи да допре до публике у ЕУ.

"Пљујемо на ваше санкције", рекла је, подсећа "Блумберг", главна уредница РТ-а Маргарита Симоњан.

Медиј истиче да су се "руске платформе за дезинформације" (како они од миља тепају руским медијима), показале "флексибилнијим од покушаја ЕУ да их обуздају".

Санкције ЕУ, с друге стране су, указује овај медиј, углавном споре, и имају проблем да се фокусирају на покретну мету. Ствари додатно компликује и чињеница да, иако смернице за санкционисање даје извршна власт ЕУ, њихово спровођење је углавном одговорност држава чланица.

Потпредседница Европске комисије Вера Јурова, каже да је ЕУ свесна да постоје ови сајтови "огледала" и да са чланицама ради на ефикасној примени санкција.

"Желим да нагласим да су санкције упркос неким покушајима заобилажења, ипак ефикасне. Нико те сајтове не може пронаћи насумично листајући канале. Претраживачи вести и агрегатори на мрежи не приказују резултате са тих медија", оцењује Јурова успешност европских цензорских покушаја.

Уведене мере су, надводи један од самопроглашених бастиона слободе медија, "Блумберг" - имале одређени успех "у маргинализацији руске машинерије за дезинформисање".

"Свентр" је, како они пишу, у октобру имао око три милиона посета, док је РТ, упркос томе што је блокиран, забележио 141 милион посета.

"Санкције државних медија само су делимично умањиле способност Кремља да шири дезинформације у ЕУ. Пропагандна машина Кремља брзо искоришћава рупе у новим прописима", каже директор истраживачке групе "Ресет" .

"Спутњик", који подлеже истим ограничењима као и РТ, према писању "Блумберга" такође је доступан путем сајтова као што је "Спутњик глоуб" (sputnikglobe.com).

Иако је, под санкцијама ЕУ, током специјалне војне операције било укупно око десетак руских медија, РТ и "Спутњик", према оцени ове истраживачке групе, имају највећи домет међу међународном публиком и "најактивнији су у покушају да заобиђу мере".

ЕУ је, иначе, РТ санкционисала 2. марта 2022, забранивши његов садржај и обустављајући емитовање. Блок је тада саопштио да се Русија "укључила у систематску, међународну кампању дезинформација, манипулације информацијама и искривљавања чињеница како би побољшала своју стратегију дестабилизације".

Упркос мерама које су довеле до тога да РТ затвори своје канцеларије у Француској и Немачкој, Руси налазе различите методе да блокаде заобиђу.

"Руске медијске личности попут санкционисане Симоњан, одржавају налоге на друштвеним мрежама, а РТ садржај се дели на више језика на платформама укључујући 'Икс', 'Тикток' и 'Фејсбук'. Још један популаран медиј је и апликација за размену порука 'Телеграм'", истиче "Блумберг".

ЕУ је стално на опрезу како се не би дозволило да њени грађани чују другу (руску) страну приче, или како то "Блумберг" укратко признаје – "уклањање садржаја захтева сталну будност".

"На 'Јутјубу' компаније 'Алфабет' која агресивно уклања санкционисане медијске налоге, РТ емисије се и даље редовно објављују", поручује "Блумберг", додајући да други попут "Икса" раде много мање.

Компанија Илона Маска, чини се, највећи је противник цензуре, због чега ју је ЕУ назвала највећим трговцем дезинформацијама међу друштвеним мрежама.

Русија, Запад признаје, има добру технику, па и тактику уз помоћ које се бори са цензуром.

"Идеолошка флексибилност Русије је главна предност у покушају ширења дезинформација. Често настоји да посеје сумњу, а не да утврди скуп чињеница" наводи се у октобарском извештају америчког Стејт департмента о "извозу пропаганде из Кремља".

(РТ Балкан)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер