субота, 17. новембар 2018.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Београд: Срушена управна зграда Икаруса, некадашње фабрике авиона и једна од најстаријих зграда на Новом Београду
Хроника

Београд: Срушена управна зграда Икаруса, некадашње фабрике авиона и једна од најстаријих зграда на Новом Београду

PDF Штампа Ел. пошта
уторак, 03. јул 2018.

У новобеоградском Блоку 9а срушена зграда Икаруса, некадашње фабрике авиона. Можда то не би ни била тако велика вест у Београду, где напредњаци руше све што им падне под руку, да није реч о згради изузетне архитектонске и историјске вредности, а чију лепоту више нећемо бити у прилица да видимо. Осим на старим фотографијама.

Зграда Икаруса тако је јуче отишла у историју, а на њеном месту нићи ће нека нова стаклена скаламерија, која се ем неће уклапати у околину, ем ће служити само да својим власницима донесе брзу зараду.

Уместо овог вредног дела историје Београда, више година затрпаван и већ загушен блок 9а, добиће још једну стамбену зграду

Град кранова јуче је појео своју историју.

Наиме, срушена је бивша управна зграда фабрике авиона "Икарус", једне од најстаријих зграда на Новом Београду.

Уместо овог вредног дела историје Београда, више година затрпаван и већ загушен блок 9а, добиће још једну стамбену зграду, а "инвеститор" додатну зараду.

Блок 9а већ 3 године води битку за очување блока. Икарус јесте пао, али удружени станари блока 9а успели су да избаце из џепа "инвеститора" пар стотина квадрата стамбеног простора и очувају пољану за фудбал.

Управна зграда фабрике авиона „Икарус“ у Београду била је једна од највелелепнијих грађевина на Новом Београду. На улазу у зграду налазила се спомен-плоча посвећена "друговима из Икаруса који су дали своје животе од 1941 до 1945. године".

Ова зграда, која се налази на самој граници између Земуна и Новог Београда у Грмшијевој улици представљала је пример индустријске архитектуре између два рата.

Град Београд је и упркос бројним апелима одобрио њено рушење, које је обављено јуче.

На овом месту нићи ће вишеспратница, а фоторафије и снимци њеног рушења и кратера који је остао за овом велелепном грађевином ту су да нас подсете на оно што је ту некад било, и отишло у неповрат.

Вечерње новости: Рушење „Икаруса”

На несрећу, данас смо сведоци фрапантног урушавања културног наслеђа, највише видљивог на плану архитектуре

 Напори ради очувања нашег наслеђа су витална веза са културним, образовним, естетским, инспирацијским тековинама - свиме што нас чини оним што заиста јесмо. Неговање културног наслеђа чува идентитет друштва и због тога је приоритет сваке културне политике. А уништење наслеђа уједно представља разарање највиших вредности и тековина заједнице. На несрећу, данас смо сведоци фрапантног урушавања културног наслеђа, највише видљивог на плану архитектуре.

Скоро две године од рушења барака у београдској Савамали, безазлен “случај Херцеговачка” и даље представља предмет интересовања медија. Али постоји бојазан да ће друго, значајније рушење, проћи мање запажено. Иако је 2015. Комисија за урбанизам Београда заузела став да треба сачувати историјски вредну управну зграду прве српске фабрике авиона “Икарус” у новобеоградској Грамшијевој улици, недавно је издата грађевинска дозвола за рушење ове изузетно значајне зграде. Оно што савезници нису успели да униште током бомбардовања 1944. биће срушено због приватног интереса. На месту управне зграде “Икарус” биће саграђени стамбено-пословни садржаји. Али шта представља зграда “Икарус”

Комплекс “Икарус” је била фабрика авиона у којој је до Другог светског рата произведено чак 477 летелица, развијено девет прототипова авиона домаће конструкције и осам типова на основу купљених лиценци. После рата, ту је произведено око 12 типова авиона, што говори о тадашњој снази наше авио-индустрије. Ову архитектонски и скулпторски вредну зграду пројектовао је познати земунски архитекта, аустријски ђак Фрањо Јенч (1867-1967), аутор велелепних земунских палата стила сецесије које граду дају препознатљив историјски карактер. Јенч је објекат “Икарус” пројектовао у код нас ретко виђеном арт-деко стилу, софистицираних спољашњости и ентеријера, што га чини јединственим у нашој архитектури. Изнад улаза, налази се драгоцен рељеф Икара у лету. Али ко руши вредан архитектонски споменик и због чега?

На позивном конкурсу затвореног типа за решење стамбено-пословног објекта на месту културног споменика управне зграде “Икарус”, прва награда је додељена тиму професора Архитектонског факултета у Београду на челу са деканом факултета, професором Владаном Ђокићем. Уместо да пажљиво гради репутацију и штити углед Архитектонског факултета, вођа ауторског тима декан Ђокић је због опскурног интереса инвеститора заложио углед академске институције на чијем челу се налази, ради изградње тривијалног, архитектонски потпросечног, безидејног објекта виђене естетике, на месту срушеног јединственог споменика националног културног наслеђа. Начињена штета је немерљива и ненадокнадива. Још теже пада сазнање да је учињена од представника “елите” српске архитектуре, оних који би требало да буду на првој линији чувања и одбране наших културних вредности.

(еспресо.рс, герила.рс, Вечерње новости)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли мислите да Србија адекватно обележава 100. годишњицу пробоја Солунског фронта и ослобођења Србије?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер