Početna strana > Hronika > Beograd: Najstarija lokomotiva iz kolekcije Železničkog muzeja, napravljena 1864. godine, isečena i u delovima izneta iz depoa koji se nalazi na prostoru „Beograda ba vodi“
Hronika

Beograd: Najstarija lokomotiva iz kolekcije Železničkog muzeja, napravljena 1864. godine, isečena i u delovima izneta iz depoa koji se nalazi na prostoru „Beograda ba vodi“

PDF Štampa El. pošta
utorak, 11. septembar 2018.

Nekada je prevozila radnike i opremu u jednom od najvećih građevinskih poduhvata posle Drugog svetskog rata - probijanju Sueckog kanala, najvažnijeg plovnog puta za snabdevanje Evrope naftom sa Bliskog istoka.

Danas je „pulska lokomotiva" iz 1864. godine ižvrljana i puna prašine, iako je „starija od železnice u Srbiji".

Nepoznati počinioci upali su u depo Železničkog muzeja u Beogradu, odneli veliki deo eksponata i gotovo potpuno uništili „pulsku" i još jednu vrednu lokomotivu.

Sa obe lokomotive skinuto je sve što je moglo i ostali su samo kosturi.

Najstarija lokomotiva iz kolekcije Železničkog muzeja, napravljena 1864. godine, isečena je i u delovima odneta 31. avgusta iz Depoa muzeja, koji je deo Ložionice beogradske Železnicke stanice, u blizini Beogradskog sajma.

Direktor muzeja Nenad Vojčić kaže da su bili nemoćni da to spreče.

Reč o tipu lokomotive koja se koristila za izgradnju Sueckog kanala.

"Odneti su i strugovi, strugne bušilice, tehničke zbirke su uništene. Čak je iznet i strug od 30 tona. Pljačke i devastacija objekta dešavali su se i ranije, s vremena na vreme, a pre nedelju dana usledilo je i finalno uništenje", kaže za Mondo glavni organizator za muzejske poslove pri Železničkom muzeju Strahinja Vuković.

- Zadnji deo ložionice je zatvoren, a prednji deo je otvoren, fali i krov, fale vrata, tu je žbunje, bukvalno može da uđe ko god želi, sve je ugroženo - kaže Strahinja Vuković, kustos muzeja

Deo eksponata Železničkog muzeja smeštenih u ložionici Beograd uništen je 31. avgusta. Iako su isprva, kada se ta informacija pojavila, ljudi koji su to učinili nazvani huliganima, možda je tačnije nazvati ih trgovcima-lopovima, jer su delovi isečenih lokomotiva najverovatnije prodati kao sekundarne sirovine. Policija je obaveštena i za sada je u toku istraga.

U ložionici - polukružnoj hali ispod mosta Gazela, opravljale su se lokomotive. Muzej je imao jedan deo unutar hale, koji je služio kao depo za lokomotive. One se skladište duže cele železničke mreže u Srbiji.

Prema rečima Strahinje Vukovića, kustosa Železničkog muzeja, glavni problem je što se se Železnice Srbije A.D. podelile na četiri firme. Deo tehničke zbirke pripao je "Srbija kargu".

- Od pre mesec, dva to je skoro "na izvol'te". Do skoro je tamo bio čovek zadužen da to obezbeđuje, koji je u stvari to i prijavio. On kad je ušao unutra, zatekao je 15 ljudi koji su to sekli, čovek je pobegao i pozvao policiju. Mi smo posle odmah pisali izveštaje - navodi Strahinja Vuković. - Zadnji deo ložionice je zatvoren, a prednji deo je otvoren, fali i krov, fale vrata, tu je žbunje, bukvalno može da uđe ko god želi. Velika je devastacija tog prostora i eksponata. Sve je ugroženo. Mi smo pisali zahtev da se to dislocira u Topčider, u garažu Plavog voza, međutim, uz ostale železničke firme, sve to ide sporo - objašnjava Vuković.

Stradale su dve lokomotive, Pula, serije JŽ 44-004 i Presek, serije JŽ 151-012. Lokomotiva Pula je iz 1864. godine i najstariji je eksponat tehničke zbirke muzeja.

- Mi je zovemo Pula jer je radila u Uljaniku u Puli, inače je radila i na tadašnjim otomanskim železnicama, u luci Smirna. Ona je specifična i po tome što je taj tip lokomotive korišćen i u izgradnji Sueckog kanala. U našu ložionicu je dospela 1951. godine, ubrzo nakon osnivanja muzeja. Muzej je osnovan 1950. godine, a s radom je počeo 1953. godine. Pula je tu bila desetak godina, pa je prebačena u ložionicu Vrdnik, pa je opet vraćena iz bezbednosnih razloga, 1983. godine i od tada je bila tu - priča Strahinja Vuković.

Ložionica se nalazi na prostoru „Beograda na vodi"

- Lokomotiva Presek je takođe iz Pule, a proizvedena je u Beču, 1884. godine. Mi je zovemo Presek jer se na njoj vidi kako jedna parna lokomotiva funkcioniše, otvoren je kotao i vide se cevi. Učenici tehničkih škola uče na njoj, ona je u stvari učilo.

Prema Vukovićevim rečima, to je očigledno uradila organizovana grupa ljudi i da su oni očigledno imali vremena, jer treba iseći taj čelik. U pitanju su kvalitetni materijali, čelik i ručno izlivene cevi. Ali, kako navodi, ne može da pretpostavi čime je to urađeno i koliko vremena im je trebalo za to. Deo gde se loži, lokomotivska kuhinja je isečena cela, a ona je jednim delom bakarna.

Direktor Železničkog muzeja Nenad Vojčić: Uništeno je nešto što niko u svetu nema i  zauvek izgubljeno

Direktor Železničkog muzeja Nenad Vojčić za BBC na srpskom kaže da oni godinama imaju isti problem.

„Ja nisam naoružan, nisu ni moji kustosi, ne možemo da dođemo i branimo ovaj prostor.

„Ono što me iznenađuje jeste da policija godinama ne može da uhvati vandale i da im je veći problem ko je ovo prijavio, nego šta sve nedostaje - to me boli kao čoveka", kaže vidno potreseni Vojčić.

Depo se nalazi ispod mosta Gezela, u zgradi koja je nekada bila ložionica beogradske železnice, a koja je odavno napuštena, obrasla u žbunje i puna đubreta.

Odneto je nekoliko mašina, ali i jedan mali vagon.

Vojčić kaže da je krađa policiji prijavljena 31. avgusta.

„Točkove tog vagona koji je odnet su kovači ručno kovali, to više ne može da se napravi.

„Pored toga, zatekli smo ekipu od 16 ljudi koji su mašinama sekli eksponate i uništena je najstarija lokomotiva koju Železnički muzej ima u zbirci", navodi Vojčić.

Ostali samo kosturi

Vojčić kaže da „već dve godine ratuje sa neuhvatljivim razbojnicima koji su odneli tone i tone šina".

„Isečene su dve lokomotive naočigled celog grada, iako sam pisao svima. Uništeno je nešto što niko u svetu nema. Izgubljeno je zauvek".

On tvrdi da je pisao Ministarstvu saobraćaja, Ministarstvu kulture, kao i čelnicima projekta „Beograd na vodi", jer se skladište nalazi na njihovom na prostoru.

- Za obijanje depoa saznao sam 31. avgusta, te su dopisi u najkraćem roku poslati Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, potom Ministarstvu kulture i informisanja, ali i čelnicima projekta "Beograd na vodi" budući da se skladište nalazi pod mostom Gazela, odnosno na prostoru obuhvaćenom pomenutim projektom - poručuje Vojičić za "Blic".

Direktor Muzeja ne spori svoju odgovornost, ali među odgovornima je, smatra on, i policija. Svi su, tvrdi, znali šta se nalazi u Depou Muzeja, ali nisu ništa preduzeli da se lokomotive zaštite.

- Nemam ja pištolj da branim lokomotivu ovde - kazao je Vojčić i dodao da je, pored lokomotive, uništeno i sedam strugova, dve vertikalne bušilice i ručno kovan vagon.

Zavod za zaštitu spomenika kulture grada Beograda osudio je čin vandalizma i apeluje na sve relevantne subjekte da se spreči dalja devastacija ovog kompleksa.

- Okretnica, ložionica i vodotoranj Železničke stanice, kao i Savska ulica (ispod mosta Gazela, u kompleksu glavne železničke stanice) uživaju status prethodne zaštite i kao takve moraju biti sačuvane od daljeg propadanja i devastacije poput današnjeg slučaja uništavanja eksponata. O kulturnom nasleđu moraju brinuti oni čije je ona vlasništvo, a radi očuvanja pokretnog i nepokretnog nasleđa ovog izuzetno značajnog segmenta kulturnog nasleđa Beograda, apelujemo na sve relevantne subjekte da spreče dalju devastacija ovog kompleksa. Predstavnici svih relevantnih institucija, Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda, Muzeja nauke i tehnike i Istorijskog muzeja Srbije izaći će na teren, proceniti štetu i dati uslove i mere za sanaciju postojećeg stanja – kazala je v.d. direktora gradskog Zavoda za zaštitu spomenika kulture Olivera Vučković.

Ona je podsetila da su objekti i eksponati jedni od retko očuvanih objekata industrijske železničke arhitekture podignutih pre Drugog svetskog rata, ne samo na prostoru Beograda, već i Srbije.

(Agencije)

 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner