субота, 27. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Рубрике > Економска политика > „Европско“ задуживање Србије
Економска политика

„Европско“ задуживање Србије

PDF Штампа Ел. пошта
Дејан Мировић   
уторак, 15. септембар 2009.
Почетком септембра 2009. године на снагу је ступило двадесетак закона које је усвојила Народна скупштина Републике Србије. Највећу пажњу српске јавности је изазвао Закон о информисању. Међутим, неупоредиво штетније последице за Србију имало је усвајање три закона који задужују државу за додатних 350 милиона евра. Међутим, осим кратке скупштинске расправе о тим законима, у медијима су ови штетни закони скоро потпуно прећутани, чак су и подржани од стране неких опозиционих политичара који су тврдили да без кредита ЕУ Србија наводно не може да „живи“. Ипак, неутрална анализа ових закона показује да се радило само о политичким фразама које немају упорише у пракси.

Вредност кредита Европске инвестиционе банке (ЕИБ или Банка) је 250 милиона евра. Уговор на коме се заснива усвојени закон између ЕИБ са једне стране, и Владе Републике Србије и Народне банке Србије са друге, потписан је 11. маја 2009. године. Формална сврха кредита који даје ЕИБ је финансирање малих и средњих предузећа у Србији. Али, када се детаљније анализирају одредбе кредита, долази се до закључка да је он, у суштини, намењен западним банкама које раде на територији Србије. Дакле, банкама из богатог дела ЕУ које наплаћују огромне камате српским грађанима и предузећима.

На пример, у уводном делу уговора о кредиту се наглашава да ЕИБ неће давати директно средства малим и средњим предузећима, већ ће се то радити преко „посредника“. Ко су ти „посредници“? У уводном делу уговора о кредиту пише: „Посредник означава било коју банку или финасијску институцију у Републици Србији коју Банка одабере“[1]. Наравно, овоме треба додати чињеницу да око 70 % финансијског тржишта у Србији поседују банке из Европске уније и може се лако закључити да ће ЕИБ средства из кредита давати банкама из ЕУ. Оне ће даље трансферисати та средства, уз наплату великих камата српским малим и средњим предузећима ради куповине опреме из ЕУ. Дакле, сам назив уговора о кредиту који даје ЕИБ је нетачан. Тачан назив уговора о кредиту са ЕИБ би требало да гласи: „Уговор о кредиту између ЕИБ и западних банака монополиста које послују на територији Србији са једне стране, и српских малих и средњих предузећа са друге стране, у вези са куповином опреме из Западне Европе“.

Ако то није тачна дефиниција, онда пробриселска власт, медији (и део опозиције) у Србији треба да убеде грађане у немогуће. То је теза је да ће ЕИБ давати средства српских банакама пре него западним. Да је то нереално, показује још једна формулација из уводног дела уговора о кредиту: „Статут Банке утврђује да је Банка дужна да користи своја средства што рационалније и у интересу Европске заједнице, те у складу са тим, услови њених зајмовних операција морају бити усклађени са релевантним политикима Европске заједнице“[2]. Дакле, ЕИБ је дужна по свом статуту да даје првенство банкама из ЕУ!То је права истина о „спасоносном“ кредиту ЕИБ која се прећуткују у српској јавности и политичком животу. Овоме треба додати и примере из  српске праксе, као што је додељивање средстава из кредита ЕИБ од 33 милиона евра страној фирми „Штарбаг“ за реконструкцију београдског моста „Газела“[3], па ће неутралном и неострашћеном посматрачу бити сасвим јасно коме ће отићи средства из кредита ЕИБ.

У том истинитом контексту, у члану 1. уговора о кредиту се наводи да ће ЕИБ одређивати који ће пројекти бити финасирани: „Банка ће имати дискреционо право да одобри или не одобри релевантни захтев за расподелу“[4]. Дакле, српска мала и средња предузећа неће моћи самостално да одлучују како ће, и где ће да уложе паре од кредита. Такође, у члану 6. се превиђа да српска мала и средња предузећа неће моћи самостално да купују опрему. Тачније, српска мала и средња предузећа ће морати опрему и услуге да набављају преко међународног тендера који ће обављати у складу са упуствима ЕИБ. Дакле, опет у складу са интересима ЕУ, (или са интересима компанија из Западне Европе).

Такође, кредит ЕИБ и са правне стране има веома штетне, (тачније, срамне одредбе) за Републику Србију. У члану 6. се позивају државни службеници Републике Србије, од министра до обичног службеника, да директно ЕИБ достављају информације о неправилностима. Свака информација, па и она од најнижег службеника, сматраће се као информација коју је доставила Влада Републике Србије (!?) Са друге стране, таква обавеза о пријављивању неправилности не постоји у редовима ЕИБ, иако, као што је претходно изнето, управо ЕИБ одређује коме, и под којим условима се дају кредити. Скоро невероватно кршење правила о равноправности странка и скоро невероватан комплекс ниже вредности код српских преговарача. Као да у ЕУ и ЕИБ не постоји корупција и намештање послова?

У том смислу, наслов уговора о кредиту би се могао тачније дефинисати и на следећи начин: „Ултиматум ЕИБ и западних банака монополиста које послују на територији Србије, Влади Републике Србије и малим и средњим српским предузећима у вези са куповином опреме из Западне Европе“.

Када се има у виду толика неравноправност страна у овом уговору, није изненађење ни што се и у члану 9. Влада Републике Србије обавезује да ће сности „све трошкове, укључујући све стручне, банкарске и мењачке настале у вези са припремом, спровођењем или праћењем овог увогора“ (тачније, плаћање страних саветника који обично прате овакве кредите). За српске преговараче је срамна и одреба из члана 10, која даје право ЕИБ да захтева превремену отплату кредита „ако процени“ да (без навођења јасних критеријума) је то корисно.

Други, веома лош закон о задуживању који је је ступио на снагу у септембру 2009. године, јесте онај о задуживању Републике Србије код западних банака монополиста које раде на територији Србије. Тачније, о задуживању код Alpha Bank Србија, Piraeus Bank Београд и Војвођанске банке, ради покривања буџетског дефицита у вредности од 90 милиона евра. Дакле, Влада Републике Србије уместо да додатно опорезује западне банке које су, ретроактивно и дрско, у последњих неколико месеци повећавале марже на већ додељене кредите српским грађанима и предузећима, задужује се управо код ових банака под неповољним условима! Скоро невероватно, посебно ако се има у виду да је чланом 3. овог закона предвиђено да Влада Републике Србије плаћа „трошкове обраде и пуштања кредита“ у вредности од 900.000 евра, и то управо из буџета Републике Србије.

Овим, скоро невероватним подацима треба додати и да је у члану 3. овог уговора о кредиту са три западне банке, предвиђена и скупа камата у вредности збира „једномесечне реферетне каматне стопе за задуживање у еврима (ЕUIBOR) и фиксне каматне марже од 4,75%“.

Такође, трећи кредит који је Влада Републике Србије закључила, а Народна Скупштина усвојила већином гласова, јесте онај о задуживању Републике Србије код Светске банке у вредности од 10 милиона евра. Слично као и код кредита ЕИБ, овај кредит Светске банке треба да умањи (не да отклони у потпуности) катастрофалне последице које за српска велика предузећа и здраство производе услови ММФ и ЕУ. Зато је могуће да, док се смањујују издаци за здраство и недостају кревети и лекови у болницима, у уговору кредиту се поново предвиђа контролисана набавка стране опреме уз скупе камате. На пример, у члану 2. се предвиђа да ће Република Србија плаћати камату „једнаку LIBOR-у“, увећаном за „варијабилну каматну маржу“[5]. Такође, Република Србија ће платити и 25.000 евра „приступне накнаде“, а све зарад финансирања „информационе мреже“ у српском здраству, обезбеђења „робе и консултантских услуга“ (у тренутку када нема довољно кревета и лекова у српском здраству). У додатку уговора се наводи и да ће се консултанти бирати у складу са смерницама Светске банке, док оперативни трошкови означавају „преводе и организације састанака, путовања, вођење канцеларије“. Поново је више него јасно да ће странци имати највећу корист и од овог кредита који узима српска држава.

Ипак, српске власти и део ново/старе опозиције и даље инситира на самоубилачком економском путу ка новој утопији, чији је центар у Бриселу. Не сме се дозволити да српска јавност дође до закључка да ЕУ не само да отима део територије Републике Србије, већ и поткрада и искориштава српске грађане и предузећа зарад даљег богаћења западног дела те наднационалне творевине ЕУ.


[1] Према „Предлогу Закона о потврђивању Финансијског уговора између Републике Србије и Европске инвенстиционе банке и Народне банке Србије 'Апекс зајам за мала и средња предузећа'“.
[2] Исто.

[3] „Новости“, 04. 09. 2009.

[4] Према „Предлогу Закона о потврђивању Финансијског уговора између Републике Србије и Европске инвестиционе банке и Народне банке Србије 'Апекс зајам за мала и средња предузећа'“.

[5] Према ''Споразуму о зајму између Републике Србије и Међународне банке за обнову и развој ''.

 

Од истог аутора

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер