уторак, 23. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Четири јахача српске економске апокалипсе

Kоментари (63) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 петак, 18 јул 2014 12:44
dr mr
Još tokom Živkovićeve vlade je bilo domaćih ekonmista koji su upozoravali na precenjeni kurs dinara i vapili za devalvacijom dinara. Još Đinđićeva vlada je vodila javne finansije RS bez završnog računa i to se stanje uobičajilo sve do pre par godina, o čemu je često javno iznosila podatke Borka Vučić. Ogroman je bio pritisak javnosti na obe Koštuničine vlade za ubrzanjem rasta i standarda, jer je proizvedeno opšte uverenje da je premijer spor, a mi bi smo imali mnogo brži rast da se vodi agresivnija politika rasta standarda. Ilić je obnovio rekordan broj puteva u Srbiji, a opšta hajka na njega je usledila zbog projekta autoputa Horgoš-Požega. Sredstva za Koridor 10 su razvučena pod upravom SPS, a svi koji su Ilića satirali zbog njegove politike, nemo su gledali kako Mrka upropašćuje pare za Koridor 10. Najzad, od 2008. godine ja Cvetkovićeva vlast na sav glas objavila da je kriza nša šansa ili da će zaobići Srbiju. Zašto se o svemu tome u ovom tekstune govori?
Препоруке:
59
5
2 петак, 18 јул 2014 12:50
Dragan
Lopurde lažovi i sluge belosvetskih debeloguzana, otimaju od srpske sirotinje i daju belosvetskim bogatunima, malo im je! Malo im bilo zemlje na grobu.
Препоруке:
52
2
3 петак, 18 јул 2014 12:55
Економски јахачи апокалипсе
Усуђујем се да у свему а пре свега самим претпоставкама аутора противречим у потпуности! Фискална сфера је само једна од сфера целокупне економије, стога оно што он анализира је на потпуном фону неолибералних економиста и стезања каиша који заговарају, отуда његова идеолошка премиса чини бесмисленом даљу анализу на ову тему.
Уместо овог блога и аутора, препоручујем документарни филм групе аутора који се зову Економисти отпадници (јер нису мејнстрим економисти) који се управо тако и зове Четири јахача апокалипсе.
Штета што је аутор само позајмио наслов а не и концепте супериорне анализе ових економиста. Он је на другој страни на страни мрака и овакви чланци су свакако пети јахач апокалипсе у стручном погледу!
Препоруке:
75
9
4 петак, 18 јул 2014 13:02
Pedikir
Dakle ovo je članak na temu umirućeg pacijenta čije zdravstveno stanje analizira "stručnjak" za pedikir, da li je urastao nokat doveo do kome pacijenta! U tom smilsu recept malo antibiotika na nokat i koma je prošlost! Gubljenje vremena, pri tom je članak činjenično netačak, odlaskom Koštunice, plate u javnom sektoru drastično su povećane a naročito se to odvijalo za vreme vlade žutih osnivanjem agencija gde su radili partijski ljudi sa platama od po 2000 EURa dok su isti kvalifikovani u javnim službama često i odgovornije poslove radili za 800 EURa, za Koštuničino vreme su radili na proseku za privredu za 400 EURa. Ali autor ionako ne zna o čemu priča, pa nije ni čudo što barata pogrešnim podacima...da je samo to, ni po jada, nego potpuno pogrešni rezultati diktiraju i pogrešne preporuke.Prihodna strana je poenta, povećanje proizvodnje, ali autor dotle ne dobacuje...
Препоруке:
47
5
5 петак, 18 јул 2014 13:05
dr mr
Da dodaM: Autor je zaboravio da navede Dinkićevo besomučno subvencionisano zapošljavanje domaćih radnika u stranim firmama poput korejske Jure. zaboravio da pomene strane subvencije za grinfild investicije iz EU, koje je nakon 2000 sve do krize finansirala Evropska banka za obnovu i razvoj, čime je direktno izazvala nelojalnu konkurenciju kod nas i oterala u propast gomilu domaćih preduzeća, za koje subvencija nije bilo, niti su teoretski mogle da ih ostvare. Zatim, zaboravio je nakazni sistem subvencija u poljoprivredi "po hektaru", a ne po učinku. Sasvim je zaboravio SSP i uopšte, nije naveo ni jednu od mera koje su kod nas razvile nelojalnu konkurenciju u korist bogatih stranih investitora, a katastrofalne po domaće privredne subjekte. Zaboravio je i sistem avansne naplate PDV, koji je ugušio domaće malo i srednje preduzetništvo. I najzad, zaboravio je da su dve Koštuničine vlade i pored svega, uspele da se izmigolje iz aranžmana MMF-a.
Препоруке:
56
2
6 петак, 18 јул 2014 13:06
...
...bazirano na netacnostima ali do kraja dosledno americkoj ekonomskoj misli koju praktikuje ceo fiskalni savet Srbije. Da malo znaju osvrnuli bi se oko sebe makar na kontinentalni deo Evrope i preuzeli potpuno druga resenja, ali oni su anglofili nista drugo i ne znaju da postoji sem njihove dr Pavle Petrovic, Djuricin i ekipa sa Ekonomskog / stipendije na americkim univerzitetima na kursevima kako po americkom receptu napraviti banana zemlje u Africi i Jugoistocnoj Evropi. Poslusnici i slugeranje, sramota za ekonomsku nauku, lobotomicari novih generacija studenata na Ekonomskom
Препоруке:
60
3
7 петак, 18 јул 2014 13:08
dr mr
Da rezimiram. Da, postoječetiri jahača apokalipse, ali, еvo koji su to jahači apokalipse:1. Komunističko poslovanje iz doba SFRJ oslonjeno na strane neproduktivne zajmove, kojeg su nastavile Đinđićeva i Živkovićeva vlada. 2. NATO bombardovanje, odliv humanog kapitala i otimačina Kosmeta gde je naša imovina u vrednosti od 1000 milijardi evra. 3. Dobrovoljno stavljanje pod aranžman MMF‚a kojeg je izvršila Cvetkovićeva vlada.4. Omogućenje razvoja nelojalne konkurencije u korist firmi iz EU, što je zapečaćeno SSP-om.
Препоруке:
59
7
8 петак, 18 јул 2014 13:40
Здравка
Кога интерсује алтернативна економска (читај слободна) економска мисао препоручујем овај сајт
http://rwer.wordpress.com/2014/07/17/krugman-and-mankiw-on-the-loanable-funds-theory-so-wrong-so-wrong/
Препоруке:
32
1
9 петак, 18 јул 2014 13:40
робокап
Аутор прво заборавља да је прво укинуто 25% за тзв.топли оброк па су плате у локалној самоуправи пале на 250-3оо евра за ЉУДЕ СА ФАКУЛТЕТОМ:.Мој брачни друг почиње са радом у локалној самоуправи 2001 на месту радника који је отишао у пензију. и у служби их је тада било ЧЕТВОРО.Партијско -Рођачким запошљавањем данас их има ЈЕДАНАЕСТ:Од тога ЧЕТВОРО је запшљено од 2012.Није боље ни у другим службама сада су то УГЛАВНОМ МЕГАТРЕНДОВЦИ И ИНИ ПРИВАТНИ ФАКУЛТЕТИИ НОРМАЛНО ПАРТИЈСКА КЊИЖИЦА:И што је најгоре ови примљени после 2012 по цео дан ФЕЈЗБУЧЕ.Глуваре по осталим канцеларијама са истим таквим или су на ТРОСАТНИМ ПАУЗАМА.Свесни ПАРТИЈСКЕ ЗАШТИТЕ никога не ЗАРЕЗУЈУ НИ 1% а чак се и ЊИХОВИ ШЕФОВИ И НАЧЕЛНИЦИ БОЈЕ да им нешто нареде јер могу буду критиковани или рибани од ЧЕЛНИКА ОПШТИНЕЈЕР СУ ТО ЊИХОВИ ПАРТИЈСКИ НЕДОДИРЉИВИ ПУЛЕНИ И ЦИНКАРОШИ:
Препоруке:
59
1
10 петак, 18 јул 2014 13:57
ФЕФА
одакле је аутор је стециште неолибералне мисли у економији, аутор је припадник квантитативних метода што је бесмислено али тренд на Западу, ФЕФА је још драстичније и посвећеније од Економског у Каменичкој идеолошки опредељена ка неолибералној теорији и нису чули ни за Штиглица, ни Пикетија, ни норвешку или немачку или аустријску економску мисао
Препоруке:
41
4
11 петак, 18 јул 2014 13:59
KRLE
Zaboravili ste mozda i najvazniji razlog ekonomskog propadanja- PRECENJEN KURS DINARA!!!
Препоруке:
22
7
12 петак, 18 јул 2014 14:02
Трећепозивац
Браво!Алал вера на докторату!Овај човек је открио да ако у празном новчанику једине две три преостале новчанице не распоредимо правилно по његовим празним преградама - постадосмо сиромаси.Иначе, текли би нам мед и млеко. Највећа одлика свих анализа свих наших финансиста одувек је била и остала - тачан збир нетачних података.
Препоруке:
35
4
13 петак, 18 јул 2014 14:09
dr mr
Zaboravili ste mozda i najvazniji razlog ekonomskog propadanja- PRECENJEN KURS DINARA!!!

Nismo Krle, pogledajte komentar skroz gore. To je prvo zlo koje nam se desilo posle Petog oktobra 2000, a autor je naravno i to zaboravio.
Препоруке:
20
3
14 петак, 18 јул 2014 14:50
Grgur
Meni je, bar, sasvim jasno šta se u Srbiji događalo zadnjih nekoloko decenija. Glavni akter svega viđenog bio je srpski narod. Sve što se na ovim prostorima desilo, posledica je naše svesti. Kome, onda, treba da se žalimo? Sami sebi?
Препоруке:
17
26
15 петак, 18 јул 2014 14:55
dr mr
Glavni akter svega viđenog bio je srpski narod. Sve što se na ovim prostorima desilo, posledica je naše svesti.


Nije. Posledica je nasilnog uvo]enja i koruptivnog održavanja (stranim zajmovima)komunističke vlasti, NATO bombardovanja, otimanja Kosmeta i stranih ucena.
Препоруке:
32
4
16 петак, 18 јул 2014 15:20
Тема курса
Прецењени курс одговара страним привредама и увозницама, дакле реч је о удруженом зло...иначком подухвату који Јоргованка доследно радикално наставља као и све што настављају и уништава српску привреду. Дакле Јоргованка није реликт нити следбеник ПЕТОГ ОКТОБРА, већ продукт Шешељев и радикала деведесетих јер ипак је већину свог живота провела у радикалима, то што је сада у СНС потпуно је ирелевантно.
Препоруке:
33
7
17 петак, 18 јул 2014 15:25
...
др мр је у потпуности у праву јер у мемоарима др Драгослава Аврамовића најзад је откривена велика комунистичка тајна везана за реформе 1965 када су Титу дати амерички долари да их пропере. Дакле, мрзиоци петог октобра а браниоци комунизма и социјализма Слобиног или чијег год треба да знају да је вододелница 1948 политички а 1965 је устоличена пракса прања долара на југословенском тлу. пс. ко није гледао Марић је то рекао да је својим очима видео у мемоарима др Драгослава Аврамовића у емисији Ћирилица - ја лично знам то од потомка високог функционера озне, такође ми је причао да је Ратко Дражевић када је требао новац одлазио до Марсеља у дипломатској пошти преносио кокаин и добијене доларе доносио Титу
Препоруке:
32
4
18 петак, 18 јул 2014 15:38
dr mr
Da dodam kako je Labus u svojstvuministra finansija unilateralno prihvatio sve kamate za neskrivljenu docnju SRJ u isplati duga (zbog sankcima OUN), potom zaključio novi aranžman s pariskim, pa londonskim klubom. Svojim očima sam gledao i slušao Đelića 2003. (u prisustvu Labusa) kad je izneo ekspoze o tempu isplate reformisanog duga, kojim je trebalo da se sasvim razdužimo do 2007. godine. Kad, 209. godine, Srbija opet prezadužena, Cvetković radosno saopštava: "imamo prostora da se još zadužimo, jer naš dug nije ni blizu 65% BDP-a". I krenulo se u besomučno zaduživanje. A naše finansijske vlasti krenule u spasavanje bankarskog (privatnog) sektora, radi čega je isti Labus poslat u Beč, da se sporazume sa stranim finansijerima naše zaduženostioko toga. Srbija danas nema razvojnu banku, a najavljuje se osnivanje banke, koja treba da preuzme i narodnim kapitalom da finansira potraživanja tih zelnaša koje oni nisu u stanju da naplate. Ni sve ovo autor članka ne pominje.
Препоруке:
37
0
19 петак, 18 јул 2014 15:40
dr mr
@ Tema kursa
Sasvim se slažem sa vašom poslednjom tezom.
Препоруке:
24
1
20 петак, 18 јул 2014 15:51
boban
Politikom precenjenog Dinara "drzava" Srbija svake godine direktno krade od svojih gradjana oko 2 milijarde Evra.
Svi koji menjaju stranu valutu su drasticno osteceni vestacki jakim Dinarom.
Jak Dinar narocito odgovara uvoznicima (...Todoric,Merkator...) I stranim bankama .
Препоруке:
27
2
21 петак, 18 јул 2014 16:30
Goran Radosavljević
Dragi komentatori,

Sviđaju mi se vaši komentari, bar oni pristojni. Naravno, ne slažem se sa svime što ste napisali, ali cenim svačije mišljenje. Međutim, imajte u vidu da se ovaj tekst odnosi samo na najveće uzroke fiskalnog propadanja. Dakle samo fiskalnog, ne ekonomskog. Originalni naslov je vezan za fiskalnu apokalipsu, ne ekonomsku. To je mnogo šire. Analizirani su, po meni, najveći fiskalni problemi koje sam ja uspeo da kvantifikujem. Monetarna politika nije predmet. Slažem se da je katastrofalna, ali nije moja tema. Subvencije investitorima (često i kvazi investitorima) je po meni bilo loše, ali su negativni efekti finansijski dosta manji, pa ne ulazi, po meni, u top tri. I konačno, razmatra se period posle 2004. godine, jer su fiskalni problemi u čitavom periodu bili slični, pa mogu da se grupišu. Ne tvrdim da pre toga nije bilo većih problema (liberalizacija npr.), ali jednostavno nije predmet teksta.

P.S. Čuo sam za Štiglica, predajem po njegovoj knjizi Javne finansije
Препоруке:
20
35
22 петак, 18 јул 2014 17:48
фристајло
Да се у овој земљи поштују закони- они који су изазвали ово стање били би кривично гоњени, јер су то радили намерно.
Препоруке:
29
0
23 петак, 18 јул 2014 17:52
Штиглиц
Верујем да нисте прочитали јер се то из вашег текста не види, друга Штиглицова новија и далеко важнија дела за данашњицу - Суноврат (Freefall Free Markets and the Sinking of the Global Economy) и Цена неједнакости (Price of Inequality- most comprehensive counter argument to both neoliberalism and laissez faire theories), ту бисте много тога другачијег нашли на тему фискалне политике и променили визуру.

За похвалу је што читате наше коментаре а још похвалније што на њих налазите за сходно да одговорите.

Но квантитативна економија је базирана на премисама и моделима које не могу да издрже озбиљно логично пропитивање, у том смислу ако дозволите још један аутор - аустралијанац Стиви Кин - Debunking economics обавезно штиво за теоретичаре модела еквилибријума.

Свесно или не свеједно, али реч је о визији економије која је финални метак у елиминацији европске социјалне државе због грамзивости 1%, коју промовишете и ви и фискални савет служећи интересима ван Србије.
Препоруке:
31
1
24 петак, 18 јул 2014 17:53
dr mr
Živi nam bili autore... Većinu komentara ne bi smo postavili da u naslovu ne stoji "ekonomska", već samo fiskalna" apokalipsa. U svakom slučaju, avansna naplata PDV i Dinkićeva poreska reforma pre Koštunice nedostaje u jednoj dobrojfiskalnoj analizi. Suviše dobro znam kako je teško obuhvatiti preciznom kvantifikacijom pojavu. Međutim, ako je vaš rad skup implikacija i zaključaka iz obimnijeg fiskalnog materijala, čudno je što se na takve radove ne pozivate. Iz rada se vidi vaš stav, a ne i da sudovi počivaju na uvidu u državno računovodstvo. A tamo postoji brdo rupa, čak i za neupućene. Zato sam i naveo važna upozorenja Borke Vučić. Sedam godina nismo imali nikakvog stručnoj javnosti dostupnog završnog računa na budžetskom nivou Republike i Vi to sigurno znate.
Препоруке:
23
0
25 петак, 18 јул 2014 17:59
Steve Keene
кога занима ово је отворено писмо проф Кеена ЕУ поводом њихове економске политике, вреди прочитати http://rwer.wordpress.com/2014/07/01/an-open-letter-to-brussels/
Препоруке:
16
0
26 петак, 18 јул 2014 18:07
Суштина приче о фискалној дисциплини
је даље сиромашење и пауперизација. У ту сврху на сцени је одавно "проституисање" економиста. Један од примера је и следећи "Neki ekonomisti (da ne pominjemo političare) pokušavali su da uguše čak i pomen nejednakosti: „Od tendencija štetnih za zdravu ekonomiju najzavodljivije je, a po mom mišljenju i najotrovnije, fokusiranje na pitanje raspodele“, rekao je 2004. Robert Lukas sa Univerziteta u Čikagu, najuticajniji makroekonomista svoje generacije."

Најсвежији пример детронизације математичких модела у економији је Томас Пикети из Француске са својим делом о Капиталу за 21 век "Piketi ruga ekonomskom pozivu zbog njegove „detinjaste opsednutosti matematikom“

Пикети иде даље "nismo samo vratili na 19-vekovni nivo nejednakost prihoda, već i da se vraćamo u „nasledni kapitalizam“ gde ključne poluge ekonomije nisu u rukama talentovanih pojedinaca, nego porodičnih dinastija."
Препоруке:
26
0
27 петак, 18 јул 2014 18:18
...
Verujem da je važnija istina no pristojnost.

Uostalom vrhunskom nepristojnošću smatram izvrtanje činjenica u mojoj nauci - ekonomiji i služenje ne društvu već odabranim društvenim grupama koje stipendiraju strane vlade da se usavršavaju u upropaštavanju domaćih ekonomija po povratku!

Sećam se dr Pavla Petrovića, sina Dušana Petrovića Šaneta, po svemu ostalom sasvim prosečnog, koji je posle povratka sa školovanja ili usavršavanja u SAD doneo priču o ekonometriji da zaseni prostotu. Spadam u retke koji su prošetali kroz taj predmet sa visokom ocenom, ali je to i dalje ostao predmet na nivou uvrede za inteligenciju po stepenu simplifikacije i stupidnosti pretpostavki!
Препоруке:
26
1
28 петак, 18 јул 2014 18:27
похвала аутору
Када неко попут "др.Мр", напише 7 (седам) коментара од укупно двадесетак, то значи да га нешто жуља, или је лично погођен и фрустриран. Са неким деловима његових коментара се и слажем, али када сам видео да трућа нешто о "комунизму" као главном кривцу за постојеће стање, онда ми је постало јасно о чему се ради. Можда то што је наведено у тексту није комплетан списак "јахача наше економске апокалипсе", али све што аутор наводи јесте проблем и јесте било лоше. А то вам је господо прави правцати капитализам, у реалном облику какав данас постоји у стварности (империјализам, пљачка, диктат великих сила и мултинационалних корпорација), а не у вашим сновима и књишким либералним конструкцијама.
Препоруке:
12
28
29 петак, 18 јул 2014 18:50
независан аналитичар
Занимљиво је да аутор не помиње да је у периоду Коштуничине владе био највећи привредни раст као и да је забележен до сада, на жалост, ненадмашен прилив страних директних инвестиција?!

Прећуткивање ових чињеница а инсистирање на висини плата у Коштуничино време, које узгред није ни истинито, је довољан аргумент да се закључи да је аутор пристрасан што га дисквалификује као озбиљног научника а сврстава у групу партијски сврстаних економиста у вредносном смислу (независно од чланске карте или не).

Уосталом то је типично за Фефу где аутор предаје. Фефа има само једног газду а он је преко баре и у смислу стипендија и у смислу економских теорија.
Препоруке:
26
6
30 петак, 18 јул 2014 19:00
...
Свака похвала коментатору др мр.
Верујем да њега жуља све исто што и остале а да је елементарно право и демократско да напише колико год жели коментара.
У том смислу аутор је успео да испровоцира овим радом, иако му то није била намера.
Препоруке:
25
1
31 петак, 18 јул 2014 19:24
НСПМ Web
@...
демократско да напише колико год жели коментара.


Заправо, затрпавање коментарима (тзв. "фладовање" - flooding је забрањено на сајту). Не тврдимо да се десило у овом случају, већ само напомињемо како не би било неспоразума убудуће.

Хвала на разумевању.
Препоруке:
16
12
32 петак, 18 јул 2014 19:38
dr mr
[Када неко попут "др.Мр", напише 7 (седам) коментара од укупно двадесетак, то значи да га нешто жуља, или је лично погођен и фрустриран. Са неким деловима његових коментара се и слажем, али када сам видео да трућа нешто о "комунизму" као главном кривцу за постојеће стање, онда ми је постало јасно о чему се ради. Objasnio sam da je problem u pogrešno naslovljenom tekstu koji je prenet. Web tim je pogrešno preneo naslov i na osnovu toga je izgledalo da je autor promašio temu. A onda se autor javio i objasnio o čemu se radi, pa sam proverio na njegovom blogu. Greške se dešavaju kad se radi, ali ova greška je uzrokovala mnoštvo mojih komentara. U protivnom, napisao bih samo jedan ili dva. Žao mi je ako se nekom ne dopada moj kritički stav prema komunizmu. Neću se više javljati na ovoj temi. Još jednom, pohvala autoru na trudu.
Препоруке:
14
2
33 петак, 18 јул 2014 20:58
Amarkord
Da li je autor Goran Radosavljević,bivši šef odseka za privredu i finasije u kabinetu Božidara Đelića u vreme druge vlade V.Koštunice i državni sekretar Ministarstva fin. u vladi M.Cvetkovića od 2007. do 2012.godine.Pitam,jer ako je to ista osoba,čudi me što na osnovu ZNANJA, etike struke, morala profesije i kao ODGOVORAN državni činovnik na položaju, nije tada pokušao da se distancira davanjem ostavke(ako već nije mogao da spreči jer je imao ministra i predsednika Vlade iznad sebe)od takve politike već je sprovodio 5 godina(!),a što bi se očekivalo od nekoga kome su kao predavaču,struka i znanje na prvom mestu,a koji bi danas mogao sa punim moralnim pravom da analizira i kritički se osvrće na tu politiku. Podsećam da je tada bilo ekonomista (D.Popović - B.Begović),koji su na pogubnost takve politike posebno od 2008. javno ukazivali.Ako autor tada nije imao znanje to da uvidi ili zbog položaja prećutao, nemam šta da kažem. Izvinjavam se autoru,ako nije taj G.Radosavljević član DSa.
Препоруке:
40
2
34 субота, 19 јул 2014 08:48
nadamo se
da će autor odgovoriti na gornje pitanje iz komentara?
Препоруке:
17
1
35 субота, 19 јул 2014 08:51
Amarkord je u pravu - biodetalji sa autorovog bloga
До јула 2012. године био је Државни секретар у Министарству финансија, након чега саветник у Фискалном савету до децембра 2012. године када прелази у НИС.

У периоду од јуна 2007. године до маја 2011. године био је економски саветник потпредседника Владе.

У периоду од 2004. до 2007. године био је запослен као истраживач у Центру за високе економске студије у Београду.
Препоруке:
20
1
36 субота, 19 јул 2014 10:20
питање за неке коментаторе
Па шта ако је био ово или оно? Овде се ради о томе да ли су исправне или не тезе из његовог текста? Шта није тачно од ових наведених "јахача апокалипсе" које помиње? Мислим да појединим коментаторима овде смета нешто друго, помињање Коштунице и његове владе као саодговорне за неке од поменутих "јахача", а Коштуница овде код неких још увек има статус "свете краве".
Препоруке:
1
23
37 субота, 19 јул 2014 11:15
gavrilo
најгоре у цијелој причи је да јахачи долазе и одлазе а да нико не ОДГОВАРА и не облачи дрес браће далтон!Када буде уведена у овој биједној земљи ОДГОВОРНОСТ не само на папиру онда можемо рећи да је "држава" прогледала!
Препоруке:
9
0
38 субота, 19 јул 2014 12:24
odgovor komentatorima
Pa u tome i jeste stvar. Autor je bio funkcioner u tim vladama (doduše nije u vreme VK),i sedeo je na sednicama Vlade u odsustvu ministra. Koliko sam shvatio autor pominje period i dok je on bio na položaju. Hajde da uzmemo da je VK kriv do maja 2008.. Šta ćemo za posle? Autor je tada učestvovao u kreiranju i sprovodjenju finasijske politike ove zemlje. Pitanje je, znajući da nije mogao da spreči ucene, zašto se nije povukao sa funkcije kao svaki čovek znanja i struke. Ako je autor političar i vojnik stranke onda ok, ali onda nema pravo da danas kao stručnjak/asstent predavača drži predavanja o stvarima kojima je direktno doprineo. Ovde se radi o moralu i odgovornosti u politici. Ne osporavam autoru pravo na mišljenje, ali pitam zašto je to sprovodio ako je znao da je to pogubno, a pogotovo zar nije malo degutanto kritikovati nešto u čemu ste svesno učestvovali. Moralni čin neslaganja je povlačenje sa polažaja i to je najmanje što je kao budući profesor mogao da učini.
Препоруке:
19
0
39 субота, 19 јул 2014 12:56
одговор једног од коментатора
Да ли Ви стварно мислите да неко ко је био део оваквог система и то у Ђелићево време има права да се сада представља као независан и као неко ко није саучесник???
Да сте пажљиво читали видели бисте да су подаци којима аутор располаже нетачни, како онда тезе могу бити тачне? чисто методолошки. Генерално у ширем контексту мислим да је ако сте већ прочитали коментаре ово ваше питање реторишко.
Можда је вама управо Коштуница трн у оку и пројектујете свој анимозитет на истог називајући га светом кравом?!! врло непристојно, али од жутог или предпетооктобарца за очекивати.
Коштуница је поменут у мери у којој га је аутор поменуо и то само у контексту нетачности података којима аутор располаже намерно или не кукавички избегава да временски лоцира проблеме управо у време када је он био на државним позицијама и саучествовао у томе.
Ако је ико дакле, саучесник то је аутор.
Јефтин вам је спин!
Препоруке:
19
0
40 субота, 19 јул 2014 15:45
Турас
Нисам економиста ,коментаре сам разумео . Поготову оне што се тичу етике аутора и неких коментатора који је различито тумаче . А морате признати поред све научене поткованости -- морал је један .Није економија да се дели на фискалну и осталу "апокалиптичну"што се Србије тиче . Данас се потврђује правило .Дипломе , докторати са образом (поштењем) нису обавезно у спрези .Господо зато на "вашем" обећаном западу у поштење нико не верује .Тамо постоје закони који су еквивалентни струкама .Све је обухваћено . Највише , државне службе које код нас закони "заобилазе"и отуда имамо ово данас што имамо . Имамо имунитет на крађу , на излагање неистина да не причам колико је то смешно.
Зато наши "лидери" причају по медијима ,професори на катедрама , а ни народ није ништа бољи - свакојаке неистине и глупости .
Препоруке:
10
1
41 недеља, 20 јул 2014 00:13
Pavle Sarapa
Redak primer ogromne proizvoljnosti u pisanju. Kad već ovako piše red bi bio da navede izvor statističkih podataka kojima barata, a ovako i laik vidi da ovo ne može biti tačno - ta povećanja za 3,5 i 2,5 puta. Ima tu i dobrih i tačnih postavki, ali kao celina je skoro neupotrebljivo. Neću dalje da obrazlažem jer vidim po drugim komentarima da su ga ostali već prosto "rastrgli" svojim primedbama.
Препоруке:
9
1
42 недеља, 20 јул 2014 03:55
putnik
Lijepo je sto komentatori ovde pokusavaju da uvode licnu odgovornost (vlade, autora, ljudi i naravno drzave), ali upravo ta odgovornost za ono sto se cinilo u ime drzave naroda i drzave nam je doslo glave.

Srbija nije nimalo specificna ili posebna, nismo nebeski narod vec smo samo medju prvima koji su se protivili svemu ovome. Nisu nas bombardovali zato sto smo mi srbi vec zbog politicara koji se nisu odma pridruzili zapadnom sistemu. A taj sistem u sustini placka kroz finanske manipulacije.

Kada su srusili Milosevica (koji ima mnogo svojih mana) uveli goli pljackaski kapitalizam sa novopecenim utjerivacima duga i oduzimanjem privatne i javne imovine kroz spekulacije i nove "evropske zakone" treba da nam bude jasno da nasi politicari nisu nas vec prestavnici tudjih interesa i problema.

Unisti privredu i pripoji trziste, to je mantra EU od 1990 u evropi. Vidjelismo sta se desi kada ti lokalni policari nisu spremni da dovoljno brzo uvedu te "reforme" kod nas i u Ukraini.
Препоруке:
2
0
43 недеља, 20 јул 2014 04:05
putnik
drugi dio mog komentara

Dinkic i njemu slicni su prestavnici ljudi i sistema koji su opljackalji daleko bogatije, jace i uredjenije zemlje.

Bankarski sektor na zapadu je od vladavine precjednika regana podivljao, do tada su i u americi bili na znazi zakoni protiv zelenasenje (usury) koji su ogranicavali kamate na do deset posto. Danas mozete da vidite platne kartice sa kamatamo od 29% posto.

To divljanje je vec dobro kreirano i scenirasano tako da 1980 je americka elita (top 1%) imao 8% posto ukupne zarade dok je donja polovina imala 12% svojine. Das elita posjeduje 20% amerike dok je donja polovina stanovnista spala na svega 8 posto vlasnista.

Ovo masivno bogacenje je omoguceno kroz finaske spekulacije i kreiranje novih fiktivnih finasiskih proizvoda (derivative, CBOs, syntetic CBOs) koji su uprocesu upropastili realni razlog za postojanje bankarskog sektora.

Sve te veoma dobro uhodane pljackaske procese uveli su i kod nas.
Препоруке:
5
0
44 недеља, 20 јул 2014 07:03
bog dano vic
potpuno nekompetentni ljudi loseg morala rade najvazniji drzavo drustveni posao rezultat je vidljiv na zalost bice sve gore..
Препоруке:
6
0
45 недеља, 20 јул 2014 12:49
Vladimir
Посебно је забрињавајуће веома високо повећање плата у јуну 2006. и јануару 2007


Nadalje je svaka diskusija besmislena.

Bolje procitati tekst o "30 predloga...", i UKINUTI plate i penzije..valjda je to vrhunac ekonomske "nauke"...

Najlepse je sa platom 3DM, prevedeno u evre, 1,5 ili neka uracunamo 100% povisicu, pa da bude 3€ nadnica za uredan mesecni dolazak na posao, od 7 i 30 do 16h, uz pola sata neplacene pauze, 22-23 dana...

Tuzno i sramotno nepoznavanje(namerno?) smisla drustvene zajenice i drzave uopste..
Pride, pominjanjem Kostunice(kome se najvise i zamera jacanje Drzave), postaje jasan nivo Banana republike, i eksperata koji po njoj vrsljaju i propagiraju razne "ekonomske" mantre...
"We is experts..." citat "iz Ali G in da hause"
Препоруке:
5
0
46 недеља, 20 јул 2014 13:46
Goran Radosavljević
Izvinjavam se što ne stižem da odgovorim. Moja biografija je na blogu. Bio sam državni sekretar od 2011-2012, ali nisam bio zadužen za fiskalni sistem. Nisam sedeo na Vladi i nisam imao neki veliki uticaj na fiskalnu politiku. Ali u onoj meri u kojoj neko smatra da jesam, ja ne bežim od svoje odgovornosti. Imam dovoljno dobrih stvari koje sam uradio za 5g u Vladi i time se ponosim. Ali mislim da to nije tema

Koštunica i investicije? Mora da se šalite. U to vreme novih investicija gotovo da nije bilo već samo privatizacija i dovlačenje para kroz bankarski sektor. I to što smo dobili kroz privatizaciju neproduktivno je potrošeno. Bilo je privrednog rasta,ali ga je bilo svuda u svetu u mnogo većoj meri.

Tema teksta je da skrene pažnju na velike fiskalne probleme koji nisu tu od juče. Iza svega ovoga stoje proračuni,ali nisu deo teksta. Ako nekog interesuje mogu da pošaljem.

Ja sam protiv smanjenja plata i penzija, nije to tema. Ali sam protiv rasta istih preko realnih mogućnosti
Препоруке:
1
7
47 недеља, 20 јул 2014 19:55
Dr Jela Bisic
Priznajem da(do ovog momenta)nisam procitala sve komentare.Priznajem da su moji komentari obicno dugacki,i izvinjavam se zbog toga.Da moze to da se napise krace-zvalo bi se telegram,a ne komentar.Ipak-izvinite.Da predjem na stvar.Niko ne spori da je Kraljevina Jugoslavija(sve do 6.4.1941.,dakle)imala zdravu ekonomiju.Nismo,naravno bili velesila-ali nismo bili bankroti,prezaduzeni i sl.Dinar je imao zlatnu pdlogu.Ne racunajuci razdoblje II sv.r.,jer za vreme rata,u okupiranoj zemlji,ne moze da bude normalna(ni)ekonomija-propast je mogla da pocne posle"oslobodjenja".Dakle posle 44.Ona se sastojala u promeni vlasnistva nad svim kapitalom(do najmanjeg)i pri tom ta promena vlasnistva je donela neracionalno koriscenje kapitala.On vise nije davao prinos,profit koji je davao pre.Tome je bilo vise razloga,i to sad ne bih objasnjavala.Kada je doslo do raskida sa SSSRom 48.-orijentisali smo se da minus,koji je nastajao pri svakom obrtu kapitala,nadoknadjujemo zaduzivanjem(na Zapadu)Uzimali smo..
Препоруке:
1
1
48 недеља, 20 јул 2014 19:58
Dr Jela Bisic
..kredite koji su prvo bili vrlo povoljni,pa povojni i na kraju nisu bas bili povoljni.Davali su nam ih kao kad diler novom kupcu prodaje drogu:prvo besplatno,a posle sve skuplje.A mi ni kamate nismo vracali,vec smo stalno trazii razne moratorijume.I na kraju smo uzimali(nepovoljne)kredite da vracamo kamate na nevracene kamate onih prvih.Mislim,da do dana danasnjeg,nista nismo jos vratili.I necemo,nikada.Zato prica da je ovo nastalo posle 5,oktobra(koju pricaju oni,koji hoce da kazu da je Zloba dobro vodio stvar,a ovi,posole uprskali)ili da je problem nastao devedesetih(a oni pre vodili zemlju iz uspeha u uspeh,a ne iz kredita u kredit)govore te price sa namerom.Svako ima svog krivca(Sloba,oni posle njega-pa i tu ima raznih,ko nas je,u stvari,najvise zaduzio)Svako hoce povratak u neko predjasnje stanje,pa kritikuje samo ono posle te tacke.A istina je-da smo bankrotirali sa zakonom o nacionalizaciji.
Препоруке:
0
1
49 недеља, 20 јул 2014 23:34
putnik
to da nas je komunizam zakopao to je bez daljneg jer je unistio tadasnju srednju klasu koja je koliko toliko radila za bolje sutra.

Iako je SFRJ imala svoje mane mora se reci da investicije koje su se desavale isle su ka razvoju kako ekonomskom tako i na drugim poljima. Naravno da ljucka cud se nemoze promjeniti tako da je kupovina mira kroz socijalne mjere sve visa uzimala maha.

Kapitalisticki sistem je najgori na svjetu osim svih ostalih. Problem je u tome da se taj sistem urusava iznutra jer ljudi na vlasti budu potkupljavani.

Elita gleda na svoj uski interest bez razloga sta ce poslijedice proizvesti. Cim drzava uvede mjere da obuzda one koji kontrolisu ekonomiju dolazi to kontra reakcije, teorija o "Regulatory capture" i "deep capture" gdje regulativa je iznutra korumpirana od onih koje ta treba obuzda, tako da danas imamo finasiski sektor koji kontrolise i politicki i finanski sistem i regulativu koja treba da onemoguci pljackanje drustva.
Препоруке:
0
1
50 понедељак, 21 јул 2014 06:41
...
Добро је да се аутор јавио и нашао да прокоментарише да он није одговоран што се то десило у време када је он био државни секретар, док је Коштуница одгоовран у време када Коштуница већ није у власти 6 година!

Какав одговор такав аутор!

пс. за највеће инвестиције у време аутору мрске владе знају и врапци на грани па и Коштуничини и српски непријатељи, довољно је да погледате било који Меморандум министарства финансија који се протезао уназад и на "његов" период или материјал ЕБРДа
Препоруке:
3
2
51 понедељак, 21 јул 2014 09:31
брм
"Да ли Ви стварно мислите да неко ко је био део оваквог система и то у Ђелићево време има права да се сада представља као независан?"
КО ТО МИСЛИ.. не мисли?
по аутору узрок зла је НИП када : "...је изграђено на десетине спортских терена и школских сала у местима где готово да нема ђака. Једном речју, паре су готово у потпуности бачене без икаквог великог и опипљивог резултата какав се очекује од оваквог пројекта....Та средства су у великој мери искоришћена у политичке сврхе, за градњу сеоских путева, домова културе, сеоских школа и др. "
ја већу бесмислицу, у земљиу редуикалне депопулације свуда сем у Београду, која истовремено кука што губи део по део територије, дуго нисам прочитао, а конкуренција је заиста оштра
Препоруке:
1
1
52 понедељак, 21 јул 2014 09:38
Dr Jela Bisic
Za putnika:Da,zakopao nas je.Zato sto takav krupan,sveobuhvatan potez,kao sto je promena vlasnicke strukture,nije moguce lako ispraviti,"vratiti pastu u tubu".A kod nas se nije ni pokusalo to vracanje.Nije stvar samo u oduzimanju imovine,vec i ubijanju celog u jednog sloja,sa odredjenim nacinom misljenja.Takodje,radi se i o prestanku"proizvodnje"ljudi koji bi obnavljali taj sloj,i koji bi bili vaspitani od toga sloja,bez obzira da li su mu to bioloski potomci ili ne.Nacin razmisljanja cele nacije okrenut je u odredjenom pavcu.Kada je dosla promena sistema(odnosno kada je trebalo da se vratimo na kapitalizm,)90.,vise nisu postojali ljudi koji su upravljali kapitalom,i iz prakse znali kako se to radi.Zamislite da garazirate automobile,zabranite voznju,i kada,posle par decenija,umre i poslednji vozac,a ostane samo par onih,koji su,kao deca videli kako se vozi-vi dozvite zovnju.Ljudi,koji su upravljali kapitalom,mozda su stvarno bili"klasno svesna avangarda"kako su se pretstavljali-ali...
Препоруке:
0
0
53 понедељак, 21 јул 2014 09:45
Dr Jela Bisic
...ali nisu umeli da prave profit.Nije osnova pravljenja profita eksploatacija-ona je tu sasvim sporedna,sto pokazuju problemi sadasnjeg kapitalizma.Osnovna je organizacija proizvodnje i sposobnost ulaganja u ono sto je profitabilno i uravnotezavanje toga sa onim sto je opste korisno(za covecanstvo,za ekologiju,a ne samo momentalno za neciji dzep)Mi smo kao...
Препоруке:
0
0
54 понедељак, 21 јул 2014 09:47
Dr Jela Bisic
..pojedinci,individue,svako za sebe,a i kao kolektivitet,kao nacija,mentalno ostecni komunizmom.Posebno smo osteceni"sto nam je islo dobro".Ogranicenja,negativnosti,koje su osecali,imali,u kojima su ziveli gradjani drugih komunistickih drzava-mi smo"prevazisli",relativno lako i dosta brzo smo(zahvaljujuci 48.)"isplivali"iz svega sto nam je,kao konformistima bez principa,smetalo.Ustvari,48. je za vecinu bila olaksanje-obracun unutar Partije,u kome je meksa struja,ona za saradnju sa Zapadom,i za uzimanje kredita od kapitaista,pobedila.Partija je jos dosta godina bila zauzeta samom sobom.Setimo se Djilasa,pa Chopicha....Nju su zanimala leva skretanja,opomene da se kurs menja ulevo.Putovnje u Trst je bilo odobreno.Uskoro i rad u Nemackoj.Onda je nastupila privredna reforma,pa samoupravljanje.Samo najludji su se bunili.Broj onih koji su se usudjivali,da makar i pomisle na restauraciju kapitalizma bio je minimalan-ako je takvih bilo.Setimo se studentskih zahteva 68.(levi,...
Препоруке:
0
0
55 понедељак, 21 јул 2014 09:49
Dr Jela Bisic
...levlji od Tita!Kakva restauracija kapitalizma-oni su trazui uklanjanje crvene burzoazije!Korculanska skola,Mladi Marks(na ivici anarhizma...)levo od levljeg,borba protiv komunistickog etatizma i tehnomenadzera.Sa takvim materijalom,u svim drustvenim slojevima,na svim stepenima obrazovanja mi smo se vratili u kapitalizam.Drugovi su kapital medjusobno podelili.Da li se pitate:otkud Miskovicu nilion da osnije prvu privatnu banku,kod nas,posle 90.?Pa dao mu drug Sloba.A zna se da je najteze steci taj,prvi milion.
Препоруке:
0
0
56 понедељак, 21 јул 2014 13:14
putnik
@Dr Jela Bisic

Slazem se sava u potpunosti posebno kada govorite o ljudima koji su vodili ili posjedovali proizvodne kapacitete.

Problem je sto ovi novi kapitalisti uopste nemaju razumna iskustva da realiziju da u velikim sistemima se mora da radi mukotrpno da bi se ostvario profit od par procenata (2-3% posle svega, 5% ako ste genius), njima je u interesu sa da prekonoci brzo steknu nesto, a to nesto je jedino moguce preljevanjem javnog u privatni kapital. I nazalost najcesce u tom processu uniste taj javni kapital, fabrika zatvorena i vapi prazna umjesto da neko tu nesto radi.
Препоруке:
0
0
57 понедељак, 21 јул 2014 19:43
Vladimir @ autor
Kostunica i strane investicije?..pa jos pezorativno?
Najviši priliv SDI je ostvaren 2006. godine, u kojoj je realizovana prodaja „Mobtela“ norveškom„Telenoru“po ceni od 1,6 mlrd. evra. Neto SDI su prešle nivo od 1,0 mlrd. evra još tokom šest godina posmatrnogperioda(2003, 2005, 2007, 2008, 2009 i 2011. godine


tekst
http://www.academia.edu/6152056/Investicije_u_SR1

U cemu je problem? Ako postoje, ili je "postkostunicina" era zaklonjena nekom drugom, politickom mantrom. Rasturanja drzave i ekonomskog kolapsa.

To je demant sto se tice investicija.

Pocetak propasti, ako trenutno skrenemo pogled sa mahnitog dojenja partijskih vojski, budzetskim i kreditnim novcem, udbasko-odabranih tajkuna, koji apsorbuju odredjene kolicine zdravog novca, je trenutak VELIKOG udovoljenja koalicionih apetita partiji PUPS, koja je ekonomski obrazlozena, prakticno prostim racunom, da je finansijska katastrofa neminovna...

Ali..ONI su jos uvek NA vlasti..pa mozda..
Препоруке:
3
0
58 уторак, 22 јул 2014 00:03
Dr Jela Bisic
Za putnika:Kod nas jos zivi,u svim slojevima,bez obzira na ekonomsko stanje,pretstava o kapitalisti kao lenstini,koji spava,i skuplja pare(same mu se skupljaju)tako sto cedi i eksploatise radnika.Na ovaj nacin naslikan kapitalista nije imao nikakvo pravo da trazi bilo sta-zato mu se sve i uzimalo,a ne samo kapital ulozen u posao.I venecijanska ogledala,stilski namestaj,porodicne slike-sve se uzimalo da bi se uzelo ono sto je on oteo.On za svog radnog veka-nista nije zaradio,nista nije stvorio.Kad su nacionalizovali kapital-novi vlasnici su se tako i ponasali.Dok se sredstva za proizvodnju ne razviju do te mere, da svako radi prema mogucnostima(koliko mu se cefne)a dobija prema potrebama(odnosno sve sto mu padne napamet)-avangarda je sebi dodelila da se malo kapitalisticki"bashkari"i da onda,umesto kapitalista(ipak malo manje od njih)eksploatise radnicku klasu,ali dobijeni novac vraca "drustvu".Uglavnom.Iz istog bezveznjachkog semena nikli su i tajkuni.Uglavnom bivsi drugovi(mnogo...
Препоруке:
0
0
59 уторак, 22 јул 2014 00:04
Dr Jela Bisic
...manje drugarice,koji u zivotu nista i nikada nisu radili,pogotovo posteno.Secate li se pozitivne nule?Matematicki fenomen naseg samoupravjanja.Ili korisnih malverzacija.Bilo je toga jos,ne mogu bas uvek svega da se setim.Kada takvom coveku date fabriku-on razmislja kao oni skupjaci gvozdja(Da budem pravedna-mnogi nasi sugradjani,koji zive od skupljanja sekundarnih sirovina bili bi mnogo bolji u biznisu).Merkaju za koliko mogu da prodaju masine na kilo(kakve god da su-masine su masine)i koliko vredi zemljiste ispod fabrike.Shibicari koministickog tipa.Jos smo i dobro kako moze(i treba)da bude.Bog Vas sve pozivio.
Препоруке:
0
0
60 уторак, 22 јул 2014 17:07
Goran Radosavljević
Za Vladimira:

Za vreme Vlade Vojislava Koštunice Srbija je imala na papiru najveće SDI. Kažem na papiru, jer suštinski su se najvećim delom (preko 80%) sastojale od bankarskih kredita (banke u Srbiji uzimale su kredite od centrala) i privatizacije. Gotovo da nije bilo greenfield investicija.

Međutim, sve to ne bi bilo tako loše, da su sredstva dobijena iz privatizacije potrošena na produktivan način (da smo npr. napravili Koridor 10). Ovako, prodali smo preduzeća, pare pojeli i popili i sada nemamo ni jedno ni drugo. Da ponovim, ja ne sporim visinu inveticija, već način korišćenja para od privatizacije.

Pri tome, Koštunisa je kriv po komandnoj liniji, kao i mnogi pre njega i posle njega. Direktan krivac je Dinkić. To sve lepo piše u tekstu.

Spreman da odgovorim na sve vaše komentare, samo ih slobodno ostavljajte na blogu, ovde ne stižem da odgovaram.

Hvala svima na komentarima
Препоруке:
2
3
61 среда, 23 јул 2014 10:32
Наше име ПОТПУНО ЗБУЊЕН ПИМПЛОВАЊЕМ
Bio sam državni sekretar od 2011-2012, ali nisam bio zadužen za fiskalni sistem. Nisam sedeo na Vladi i nisam imao neki veliki uticaj na fiskalnu politiku. Ali u onoj meri u kojoj neko smatra da jesam, ja ne bežim od svoje odgovornosti. Imam dovoljno dobrih stvari koje sam uradio za 5g u Vladi i time se ponosim. Ali mislim da to nije tema


1. Био државни секретар 0д 2011-2012 (то су две године, макс.)

2. НИЈЕ седео НА Влади и НИЈЕ имао "неки велики утицај на фискалну политику"???

-чекај мало: ја не седим НА Влади и НЕМАМ стога ни велики ни мали утицај ни на шта! Како то ви који не седите НА Влади можете имати икакав утицај, па чак и невелики?
- "али у оној мери у којој неко сматра да јесам"...
Па стани болан! Или јеси или ниси!!!Како сад можеш бити одговоран у било којој мери зато ШТО ТО НЕКО СМАТРА!!??

3. "које сам урадио ѕа 5г у Влади...и тиме се поносим"
- тврди да НИЈЕ седео НА Влади, а сад каже да јесте! И на крају, не хвали се, није тема :-)
Препоруке:
5
0
62 среда, 23 јул 2014 11:03
...
Владимир је све рекао! непотребно је даље коментарисати овај чланак и аутора
Препоруке:
3
0
63 среда, 23 јул 2014 11:10
Залуд нада
да ћемо после оваквог текста и ваше елаборације посетити ваш блог, много бољих блогова, коментатори су већ навели слободномислећих проф економије о Аустралије до Европе има на које вреди корисно утрошити време и проширити видике у економији од вашег, на срећу.
Препоруке:
2
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер