Početna strana > Rubrike > Politički život > Ekonomske funkcije Vojvodine
Politički život

Ekonomske funkcije Vojvodine

PDF Štampa El. pošta
Boško Mijatović   
sreda, 25. februar 2009.

(Politika, 25.02.2009)

Frtutma zbog vojvođanskog statuta zahuktava se, i politička i stručna, pa da i ja dam svoj doprinos ekonomskim i srodnim temama u predlogu Skupštine Vojvodine.

Nemam nameru da upadnem u grešku u koju su upali mnogi kritičari, a posebno iz DSS-a, koji su ustanovili da predlog statuta sadrži brojna rešenja koja nisu u skladu sa važećim zakonodavstvom i jednostavno ga izgrdili i otpisali. To je, očigledno, pristup pravnika-cepidlake, a greška se sastoji u tome što je zakonodavstvo moguće srazmerno lako korigovati, na primer donošenjem jednog zakona o nadležnostima pokrajine i tako usaglasiti statut i zakonodavstvo i odbiti prigovore. A tako će vlast i uraditi.

Ovde svakako spada i ukazivanje da statut ne bi bio u skladu sa važećim zakonodavstvom u oblasti poreza i naplate poreza. To je tačno, ali će svakako biti doneto novo rešenje o podeli izvornih prohoda, pa će i Vojvodina dobiti (nešto ili mnogo?) više nego do sada. Slično tome, kada lokalne vlasti sada imaju pravo na naplatu sopstvenih izvornih prihoda nije lako ne dati to pravo i ovoj pokrajini. Naravno, pitanje je da li je ovakva razgradnja republičke poreske administracije dobra stvar – ja mislim da je glupa i da tu sada preovladavaju čisti politički motivi nad logikom elementarne poreske efikasnosti.

Vidljiv je trud autora predloga da, sa jedne strane, odeljak o nadležnostima Vojvodine izgleda što bogatije i da, sa druge, ipak ne izađu iz ustavnog okvira, pa ne mnogo ni iz postojećeg zakonodavstva Republike Srbije.

Tako se tvrdi da je AP Vojvodina „odgovorna za sopstveni održivi ekonomski, naučni, obrazovni, kulturni i turistički razvoj, kao celine”, kao da Vojvodina nije deo Srbije i kao da i Republika Srbija nije odgovorna za razvoj Vojvodine. Ili, kaže se da pokrajina „učestvuje u odlučivanju o korišćenju prirodnih bogatstava i mineralnih sirovina na svom području i stara se o njihovom unapređivanju i korišćenju”, a ovde se radi o klasičnim državnim, tj. republičkim nadležnostima. Ili, kaže se da pokrajina „unapređuje stanje u penzijskom osiguranju, zapošljavanju, boračkoj i invalidskoj zaštiti, socijalnoj zaštiti porodice, dece, omladine i starih”, kao da u svim ovim oblastima republička nadležnost neće biti isključiva ili dominantna, a hoće.

Iz ovih primera se, nadam se, bar malo vidi da je Predlog statuta Vojvodine više političko-deklarativni nego pravni akt, koji mutnim i, u osnovi nepravnim formulacijama više skriva nego što otkriva, tj. koji ne rešava pitanja kojima se bavi nego ih, možda, ostavlja za budućnost. Jer, očigledan je napor da se načini tekst koji bi mogao zadovoljiti i okorele autonomaše i zagovornike jedinstvene Srbije, a po cenu određenosti i kvaliteta teksta. Šta uopšte znače pojmovi „odgovornosti”, „unapređivanja”, „staranja”, „učestvovanja u odlučivanju” i slični?

Ako je tekst mutno kompromisan, pitanje je koga pisac želi žednog da prevede preko vode. Ostaje nejasno da li se radi o blefiranju autonomaša da će nadležnosti Vojvodine ogromno porasti ili o stvarnoj nameri da se faktičkim, nepravnim putem preotmu nadležnosti republike. Ishod ćemo videti u sledećem činu, a to, svakako, može jako da košta.

Predlogom statuta predviđeno je i da AP Vojvodina može svojim aktom da reguliše materiju koji pripada republičkom zakonodavstvu, a koju republika nije regulisala. Ovo je svakako neustavno, jer bi time pokrajina ušla u sferu republičkih nadležnosti. Ovo je istovremeno i loše, jer neke stvari republika možda nije namerno regulisala, jer ih ni ne treba propisati. Uzmimo za primer zakon o kontroli cena koji uopšte ne treba da postoji, a, po predloženom rešenju, Vojvodina bi ga mogla usvojiti pošto ga Srbija nema.

Predlogom statuta predviđeno je stvaranje Razvojne banke Vojvodine, što je stara etatistička ideja Čanka i ekipe. Ne mogu oni da prihvate liberalni koncept privatnog bankarstva, već bi se vratili u onu milu 1974. godinu kada je pokrajinska vlast držala pokrajinske pare. I uništavala ih besprimerno.

Predlog statuta Vojvodine poseduje ozbiljne slabosti. One su veće u drugim oblastima nego u ekonomskoj, ali i ovde postoje.

 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner