Kolumne Đorđa Vukadinovića | |||
Tadićev izbor |
![]() |
![]() |
![]() |
ponedeljak, 20. jul 2009. | |
Dakle, nisu to više samo „medijske spekulacije“ i „neosnovana priželjkivanja“ opozicionih političara i zlobnih analitičara. Tikva je pukla, ili je pred samim pucanjem i verujem da čak ni marketinško-politički čarobnjaci sa Andrićevog venca više neće moći da je slepe i zakrpe. Predlagačima statuta se mora odati priznanje da su zaista sve pokušali – sem, naravno, da odustanu od svog nauma – ukoliko je naum uopšte bio njihov. Posle neuspelog „blickriga“ prošle jeseni („sve je gotovo, sve je jasno, nema nikakvih problema, još samo da to republička skupština i formalno verifikuje, ali, eto, nikako da stigne zbog opstrukcije u parlamentu itd“), prešlo se na pozicioni rat i taktiku iscrpljivanja protivnika. Po principu toplo-hladno, naizmenično su se smenjivali pretnje i pritisci na predsednika Tadića (oštre izjave Nenada Čanka i čelnika mađarske koalicije, pretnje rušenjem vlade i internacionalizacijom slučaja) sa periodima konstruktivne tišine i pružanjem prilike predsedniku da „prelomi pametno“. Ma, samo da ga mi usvojimo, tj. nekako proguramo kroz skupštinu, a posle, ako baš mora, neka se osporavaju i obaraju pojedine odredbe na Ustavnom sudu! Kao da je nekome bilo izuzetno stalo da se predlog statuta po svaku cenu usvoji u predloženom obliku, pa da se onda ima papir kojim se može mahati, na čije se neodređene odredbe prema potrebi može pozivati i koji u (ne)povoljnim okolnostima može poslužiti kao „pravni osnov“ različitim projektima za dalje destabilizovanje i cepanje Srbije. Nije ovo nikakvo paranoisanje i „teorija zavere“, već stvar elementarne političke logike, iskustva i zdrave pameti. Zašto bi inače Jelko Kacin i Doris Pak, osvedočeni veliki prijatelji male i po mogućstvu što manje Srbije, toliko brinuli za sudbinu vojvođanskog statuta i u (ne)spremnosti vlasti da ga usvoji videli ni više ni manje nego test demokratičnosti i evropeizacije srpskog društva? Nema nikakve sumnje da je kontroverzni Predlog statuta plod političke kuhinje u pokrajinskoj filijali Demokratske stranke – s tim da mu koreni leže u omnibus-zakonu iz 2002. i u kontroverznoj odluci Predsedništva DOS-a iz dvehiljadite, po kojoj je tzv. „autohtonim vojvođanskim strankama“ poklonjeno čak pedeset odsto mesta na zajedničkoj izbornoj listi. Ali mora se priznati da je i njegovo trenutno zaustavljanje prevashodno rezultat nesklonosti stranačkog vrha DS-a da i dalje (sa)učestvuju u ovom projektu urušavanja države. Jeste da su se o Predlogu statuta veoma oštro i nepovoljno izjasnili mnogi pravni stručnjaci, Srpska pravoslavna crkva, opozicija, brojna građanska udruženja i nacionalne organizacije. Jeste da su, sa malom zadrškom, svoj negativni stav prema statutu izneli i neki članovi vladajuće koalicije poput SPS-a i Jedinstvene Srbije. Ali očigledno je da je da stvar ipak ostala zaglavljena zbog otpora u centrali demokrata i u okruženju predsednika Tadića. Ovaj statut, ali i čitava klima koja je oko njega stvorena u pokrajinskoj javnosti, predstavlja uvod u dalje labavljenje državnog jedinstva i zatezanje odnosa između Beograda i Novog Sada. On je prvi korak ka nekoj budućoj federalizaciji – i feudalizaciji – Srbije i otvaranju i internacionalizaciji „vojvođanskog pitanja“, sa perspektivom njegove „crnogorizacije“. A videli smo i na primeru velike (SFRJ) i „male“ Jugoslavije (SRJ) kako takve stvari – barem na Balkanu – po pravilu završavaju. Hteo ne hteo, Boris Tadić će ovde morati da rešava svojevrsnu kvadraturu kruga u gotovo nemogućem pokušaju da ne rizikuje rascep u stranci i istovremeno ne postane direktno odgovoran za dalje institucionalno urušavanje države kojoj stoji na čelu i na očuvanje čije teritorijalne celovitosti se zakleo. Reklo bi se da to, u principu, ne bi smelo da predstavlja težak izbor i nerešivu dilemu. Ali ne i kada je reč o srpskoj politici i političarima i u situaciji kada vas da krenete u jednom smeru sirenski mame i diskretno guraju mnogi faktori, počev od „stranih prijatelja“, pa do površnih i/ili izlobiranih medija i sopstvene partijske nomenklature. (A pri tome vas, na drugoj strani, ionako već smatraju nepopravljivim izdajnikom.) Sve u svemu, iz aktuelnog vojvođanskog ćorsokaka postoje samo dva čista izlaza. Ili da ustavni i zakonodavni odbor Skupštine Srbije zatraže prethodno mišljenje Ustavnog suda o Predlogu statuta i da se on, u slučaju gotovo izvesne nepovoljne ocene, vrati na doradu u pokrajinsku skupštinu, a odgovorni za njegovo donošenje pozovu na političku odgovornost. Ili da se Predlog, ovakav kakav je, konačno stavi na dnevni red skupštine i, shodno vladajućem raspoloženju i poslanika i građana, odbaci sa ubedljivom većinom. I da se onda krene u ozbiljnu decentralizaciju i, eventualno, pametnu regionalizaciju Srbije koja ne bi ugrožavala njenu državnu celovitost i funkcionalnost. Sve drugo, poput pominjane „pravno-tehničke redakture“ teksta statuta ili njegovog najavljenog „usaglašavanja sa tekstom pratećeg zakona“ i slične pravno-političke zavrzlame i akrobacije usmerene na „spasavanje Pajtićevog obraza“ i očuvanje privida stranačkog jedinstva samo će malo zamutiti vodu, prolongirati našu državnopravnu agoniju i nikome neće biti od koristi. |