Početna strana > Hronika > Vojvodina neće potpisivati međunarodne ugovore
Hronika

Vojvodina neće potpisivati međunarodne ugovore

PDF Štampa El. pošta
nedelja, 29. mart 2009.

Nacrt zakona o utvrđivanju nadležnosti AP Vojvodine,koji je iz Vlade Srbije dostavljen Izvršnom veću Vojvodine, razlikuje se delimično od prvobitne verzije teksta koji su pripremali pokrajinski sekretarijati i republička ministarstva zbog čega bi moglo doći i do promene predloga pokrajinskog statuta. Nacrt, u koji je „Politika” imala uvid, predviđa da Vojvodina može da zaključuje međuregionalne sporazume, u okviru svoje nadležnosti, ali ne i međunarodne ugovore, kako piše u statutu. Član 3. predviđa da APV „može biti član evropskih i svetskih udruženja regiona i u okviru svoje nadležnosti može osnovati predstavništva u regionima Evrope u skladu sa statutom”. Time je promenjena formulacija iz statuta po kojoj je pokrajina mogla da osniva predstavništva u „regionima Evrope i u Briselu”.

U zakonu je ostala jedna od spornih odredaba iz statuta, i to ona kojom se definiše teritorija Vojvodine i dozvoljava mogućnost njene promene ukoliko se tako izglasa na referendumu. Zakon, međutim, uopšte ne pominje pokrajinske odluke sa snagom zakona (koje predviđa statut) niti se bavi organizacijom pokrajinskih organa vlasti ili ustanovama poput VANU, čiji je osnivač pokrajina.

Nacrt zakona o nadležnostima ne definiše ni pokrajinsku imovinu, već će se ona i način njenog korišćenja i raspolaganja, kako se navodi, utvrditi posebnim zakonom o javnoj svojini. Zakon predviđa da pokrajina ima svoje izvorne prihode, ali njihova vrsta i visina određuju se, takođe, posebnim zakonom.

Vojvodina je zadržala pravo da osniva razvojnu banku ali, kako se navodi u zakonu, to je moguće samo „u skladu sa zakonom kojim se uređuje osnivanje, poslovanje i organizacija banaka”. Vojvodini je omogućeno da osnuje i javno preduzeće za upravljanje Nacionalnim parkom Fruška gora, kao i JP za upravljanje plovnim putevima i železničkom infrastrukturom izuzev magistralnih pruga.

U delu koji se odnosi na nadležnosti u visokom obrazovanju, između ostalog, navodi se da pokrajina izdaje dozvole za rad visokoškolskim ustanovama na svojoj teritoriji, osniva samostalne visokoškolske ustanove, ali i obavlja inspekcijski nadzor nad njima. Pokrajina uređuje i obezbeđuje ostvarivanje prava nacionalnih manjina na obrazovanje na maternjem jeziku, na svim nivoima.

Predviđeno je da pokrajina, u skladu sa Programom demografskog razvoja APV, utvrđuje i obezbeđuje viši stepen zaštite porodice, prava dece, trudnica, majki tokom porodiljskog odsustva i samohranih roditelja sa decom. Zakon predviđa i to da pokrajina predlaže mrežu sudova na svojoj teritoriji, kao i da obrazuje svoje robne rezerve. U oblastima kulture, prosvete i javnog informisanja, poslove iz svoje nadležnosti pokrajina može da poveri nacionalnim savetima nacionalnih manjina.

Vojvodina će, u okviru svojih nadležnosti, propisivati prekršaje i prekršajne kazne za povrede propisa koje donosi, a u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast prekršaja.

U poslednjim članovima zakona navodi se da, za poslove čija nadležnost im je poverena, pokrajinski organi treba da preuzmu zaposlene koji su ranije te poslove obavljali u područnim jedinicama ministarstava, kao i odgovarajuću opremu, predmete i arhivu.

Najkasnije do početka primene zakona, nadležni republički i pokrajinski organi treba da preduzmu sve neophodne mere, uključujući i obezbeđivanje finansijskih sredstava za preuzimanje novih nadležnosti, navodi se u članu 88 Nacrta zakona o utvrđivanju nadležnosti AP Vojvodine.

(Politika)