Početna strana > Hronika > Etihad otkazao kupovinu 10 Erbas A320neo aviona; Insajder: Er Srbija, prema ugovoru sa Etihadom, do kraja 2018. trebalo da dobije četiri nova aviona i još šest do kraja 2020.
Hronika

Etihad otkazao kupovinu 10 Erbas A320neo aviona; Insajder: Er Srbija, prema ugovoru sa Etihadom, do kraja 2018. trebalo da dobije četiri nova aviona i još šest do kraja 2020.

PDF Štampa El. pošta
petak, 11. januar 2019.

 Bliskoistočna aviokompanija Etihad Ervejz (Ethihad Airways) otkazala je narudžbinu za kupovinu svih 10 Erbas A320neo aviona, objavio je proizvođač.

Etihad, sa sedištem u Abu Dabiju, je u rekonstrukciji koja uključuje i procenu flote i stanje kapaciteta, preneo je FlightGlobal. Kompanija je, kako se navodi na ovom sajtu, naručila 10 A320neo i 26 A321neo letelica, ali je odustala od manjeg broja, dok porudžbina za A321neo aviona i dalje važi.

Etihad je poručio 36 uskotrupnih aviona sa jednim prolazom u novembru 2013. kao deo opsežnijeg dogovora za kupovinu 87 letelica, uključujući i 50 A350s i teretni avion A330. Etihadove neizmirene obaveze prema Erbasu krajem decembra obuhvatale su 22 A350-1000s, 40 A350-900s i 26 A321neo.

Podsetimo, Etihad je vlasnik 49 odsto Er Srbije koja bi, prema ugovoru, trebalo da dobije 10 novih aviona.

Insajder je u decembru pisao da je Er Srbija, prema ugovoru, do kraja 2018. trebalo da dobije četiri nova aviona, i još šest do kraja 2020. i da 10 Erbasovih aviona najnovije generacije A320neo, čija je nabavka ugovorena, koštaju čak milijardu dolara, prema zvaničnom cenovniku. Insajder je u tekstu naveo da se postavlja pitanje da li je Er Srbija finansijski sposobna da kupi te avione.

Insajder o ugovoru i porudžbini aviona

Ova nabavka je, kako su naveli iz Insajdera, važna između ostalog i zbog toga što je direktno vezana za avans od 23,5 miliona dolara koja je JAT uplatio Erbasu još 1998. godine. Naime, te godine potpisan je ugovor između tadašnjeg JAT-a i Erbasa. Naručeno je 8 novih aviona. Plaćen je depozit od 23,5 miliona dolara. Avioni zbog sankcija i NATO bombardovanja nikada nisu kupljeni pa je ovaj novac više od 15 godina stajao na računima francusko-nemačke kompanije. Kako je više sagovornika Insajdera u serijalu "Srpsko-arapska posla" objasnilo, JAT u godinama koje su usledile nije imao novca da kupi nove avione i tako iskoristi uplaćeni depozit.

Nakon što su potpisani ugovori o strateškom partnerstvu JAT i Etihada i formirana Er Srbija, kako se ispostavilo, Er Srbija je depozit iz 1998. godine prenela na Etihad, uz ugovor o nabavci novih aviona.

Naime, kako je objavio Insajder, u finansijskom izveštaju Er Srbije se navodi da Etihad raspolaže iznosom od 23,5 miliona dolara koji je JAT 1998. platio kao depozit Erbasu. Kako se navodi, Etihad će Er Srbiji vraćati depozit u delovima odnosno procentualno kako se budu isplaćivali naručeni avioni. U finansijskom izveštaju se precizira da je Er Srbija dužna da Erbasu isplati ukupnu kupoprodajnu cenu za 10 novih aviona.

Prema zvaničnom cenovniku,10 Erbasovih aviona najnovije generacije A320neo, čija je nabavka ugovorena, košta čak milijardu dolara, preneo je Insajder. Kako je još 2013. saopšteno, novi avioni koje kupuje Er Srbija trebalo je da bude deo velike narudžbine Etihada koji je naručio čak 117 aviona, pa je samim tim i Er Srbija trebalo da ostvari uštedu.

Insajder navodi da se postavlja pitanje da li je Er Srbija finansijski sposobna da kupi avione.

Prema analizi finansijskih izveštaja, Er Srbija posluje pozitivno samo zahvaljujući državnoj pomoći. Insajder podseća, država će prema usvojenom budžetu i naredne godine nastaviti sa finansiranjem Er Srbijeiako je ugovorna obaveza davanja sredstava istekla još 2016. godine.

(N1)

 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner