субота, 27. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

“Градско” vs. “урбано”

Kоментари (41) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 субота, 16 април 2011 21:55
мачак, онај прави
Сјајан текст! Док сам га читао, чинило ми се да блистав зрак светлости пада на хрпе згранутих бубашваба, те истинске "урбане" житеље наших сахрањених градова...Кључне речи: незнање и кукавичлук.
Препоруке:
0
0
2 субота, 16 април 2011 23:02
Даг
Грађанин лишен идентитета себе назива урбаним.

Али он чак није ни грађнин једног града, већ становник једног градског блока, евентуално нешто шире градске зоне. Ако живи на Чубури, он није свестан Зеленог венца, а још мање Калемегдана или Ратног острва. Визура града за њега је вертикални зид и хоризонтални плочник. Небо никада није осмотрио, нити оно што се под њим налази.

Ова просторна заробљеност и гетоизираност производи временску скученост, колапс у тренутак садашњости испуњен неонском светлошћу непостојећег окружења.

На овакве просторно временске рестрикције може да пристане само онај ко се света боји. По томе је урбаниста врло сличан малограђанину.

Код нас је грађанско оно што је највише разарано ропством, ратовима и револуцијма. Тиме је онемогућен природан развој читавог једног друштва. Аутор у овом чланку повезује национални и грађански идентитет, што се ретко или готово никада не чини. Напротив, уобичајено је њихово супротстављање и међусобно искључивање.
Препоруке:
0
0
3 недеља, 17 април 2011 02:27
Vlada
Izvanredan tekst g. Vladušića. I izvanredno značajan, pogotovo zbog ubedljivog razobličavanja malograđđansko provincijskog kompleksa naše tzv. "urbane" književne i kulturne elite, koja se stidi svog porekla i gnuša svega nacionalnog.
Препоруке:
0
0
4 недеља, 17 април 2011 04:02
Бабунски
Увод није обећавао, али велика је срећа што сам текст прочитао до краја. Разарајућа дијагноза, велике су мисли оне које људи осете као своје само лепше срочене. То је то. Малограђани су узели банку и вичући "божур, божур" патетично покушавају да нам објасне до које су мере изнад српског блата које их окружује јербо си упућени у најновије "париске" и "бечке" ивенте, лукове и остале инсталације.
Препоруке:
0
0
5 недеља, 17 април 2011 09:45
Milko Grbović
Сјајан текст, који самим насловом разбија једну нашу илузију: Између „урбани“ и „градски“, просечан Србин (и Балканац уопште) ставља знак једнакости, а аутор написа „versus“.
Да црнохуморно приметим да, с обзиром на све већи урбанистички хаос, наша престоница је све мање урбана у буквалном смислу те речи. А а губитак фигуративног значења тог појма је процес који је већ у метастази.
*
Сетим се Мир Јам. Као тинејџери, читајући каубојце и кримиће, смејали смо се вршњакињама које су читале њене књиге. А скоро сам, после Шотриних серија сазнао нешто о њој. Да је била Стеванова сестра, припадала грађанском слоју предратном. Да је после рата, својом урбаном „софистираношћу“ иритирала нову класу по БГ, неке руралне типове који су са променљивим успехом освајали чуке и брда од Немаца али са феноменалним учинком освојили београдско брдо Дедиње.

Помињани су и њени неизоставни шешири, што у машти читаоца одмах асоцира на Исидору Б.
Препоруке:
0
0
6 недеља, 17 април 2011 09:47
Милко Грбовић
Па, ако у „Рањеном орлу“ и даље остајем при тврдњи да је љубавни заплет танан, можемо да видимо како је одсликала живот на предратном селу. И Угљешу (Драган Николић), господина на нивоу, који је одабрао село за живот. С друге стране, његова сестра, пилотова мајка, у БГ. Мало замењене улоге урбаности код њих двоје. Она класична снаша, која зна све шта се дешава у чаршији и има жељу да сина ожени из богате и утицајне фамилије, не питајући се за илузију звану љубав.
*
Сложио бих се са аутором по питању Павића. Само, нисам сигуран да је, пишући о његовој урбаности, навео баш репрезентативне детаље, од којих бих ја издвојио то што је саговорник могао чути од њега, а одећа и избор јела ми и нису најјачи адути.
Препоруке:
0
0
7 недеља, 17 април 2011 09:48
Милко Грбовић
Поменут је Момо Капор, легенда у сваком смислу. Кад је већ аутор поменуо јела причајући о Павићу, морам да направим паралелу са Момом: Конзумирао отмена јела и пића по престижним велеградским ресторанима, али и шкембиће по БГ кафанама са шареним столњацима, као и рибље чорбе са Пајом Вујисићем и друштвом по неким кућицама на Ади.
Са не мањим степеном урбаности, бар по мом поимању.

Уз то,Момо ми је својим причама унео забуну: Отишао сам из провинције, желећи да будем «светски човек» са широким видицима, а не «малотрађанин».
Међутим, Момо је са таквом топлином писао о малограђанским обичајима, да су они испали нешто сасвим лепо и позиитвно. Наравно, захваљујући његовој непревазиђеној вештини да примети лепоту малих ствари.
Тако да сада збиља не знам шта да мислим тим појмовима.
Препоруке:
0
0
8 недеља, 17 април 2011 10:10
Љуба
Одлична запажања и разрада, браво!
Препоруке:
0
0
9 недеља, 17 април 2011 15:14
tenesi vilijams
Autor je dotakao veoma vaznu temu za srpsku kulturu i izvrsno je "mapirao" kako osnovne razloge nasih provincijalnih lutanja, tako i moguce izlaze. Volela bih da je, nabrajajuci pisce koji su postali simboli autenticnog duha Beograda, dodao i ime velikog dramaturga Aleksandra Ace Popovica.
Препоруке:
0
0
10 понедељак, 18 април 2011 08:01
thinking maize
Да цитирам Арнолда Тојнбија, РЕЦЕПТ ЗА УСПЕШНУ НАЦИЈУ: МЕЊАТИ се, а ОСТАТИ ИСТИ! Да парафразирам Радомира Константиновића: УРБАНО, то је ПАЛАНАЧКО на КВАДРАТ! И да ПРИМЕТИМ, a propos ауторовог запажања о Милошу Црњанском, Душку Радовићу и Моми Капору, као НАЈБОЉИМ ПРОИЗВОЂАЧИМА београдске ауре: Црњански је из Чонграда, малог града из Мађарске, Душко Радовић је из НИШ (баш тако!), а Момо Капор (о УЖАСА за "урбанисте"!) из САРАЈЕВА! Да додам да је Васко Попа из Вршца, Иво Андрић из Травника, Исидора Секулић из Кикинде (или тако некако), а КАЛЕМАР (мали "омаж" "г-дину" С.Б.!) је природно из Велике Дренове! Узгред, понеко је рођен и у Београду, али ПРАВИ БЕОГРАЂАНИ ТО НЕ ИСТИЧУ! PS. Да не буде ово само још једна српска "прича" (карактеристичан термин из НОВОГОВОРА "урбаних"!), додајем да је највећи стилиста ФРАНЦУСКОГ ЈЕЗИКА у другој половини 20-тог века, а по МИШЛЈЕНЈУ САМИХ Француза, био је Румун Емил Сиоран! Толико о "урбаности"!
Препоруке:
0
0
11 понедељак, 18 април 2011 10:03
Бесни Висарион
Ајте сад да хвалимо човека за кога други "блебећу", за кога су сви остали "овце":Човек узео појам, један од оних како се њему чини кључних, узео "урбано" и дрнда вуну, да би поцепао наш књижевни простор, да би неке писце поставио на постамент а друге , потпуно искључио из свога вредносног угла."Деобе" су наша судбина и овај човек је њихов идејни не присталица него загриижени страсник.Књижњевност не зна за флоскулу "да су границе неког света границе нашег језика".На страну то "неког" па онда одређено "нашег", овај човек хоће да сведе свет на један појам уосталом сасвим погрешно употребљен као и низ других који некоме падну на памет.Било је смисаонијих појмова око којих се могла да окупља књижевна мисао .Био је ту рецимо некад "мит" , који је имао шири значај.Овде је једна потреба да се народ са својим еповима, својим митовима, мудростима ,поцепа и сведе на један простор који доминира .То може само ако други "блебећу" или су одиста "овце"
Препоруке:
0
0
12 понедељак, 18 април 2011 10:55
брм
оволико натегнутих конструкција давно не прочитах на једном месту...
а шта ако је ипак "градско" само српска реч за "урбано"?
и ништа више..
одоше све конструкције у...
моја генерација је сматрала за урбано управо све супротно овој Владушићевој конструкцији..

а разлог зашто "Никада нисте чули да се неко хвали да припада старој урбаној породици, али сте вероватно чули да неко за себе тврди да је настављач старе београдске (или новосадске или нишке) фамилије.." је врло баналан - Београд/Нови Сад/Ниш су били паланке у време предака старих београдских породица, према томе оне нису биле урбане него паланачке...из урбане породице може да буде Римљанин или Парижанин..Србин нажалост због сталних разарања нашиг градића пре него постану велегради - не
Препоруке:
0
0
13 понедељак, 18 април 2011 11:03
брм
а рурално значи сељачки (у смислу са села) - и ништа више а ни мање..
негативне конотације има само у главама малограђана..
не и код нас "урбаних"
малограђани су просто становници малог града (са "припадајућим" менталитетом) ..док је Београд био млаи град у њему су живели малограђани, сад је велик сад живе "урбани"... они што су неосталгични што не постоји више Чубура са тарбама и што кукају што је Београд постао коначно град су - малограђани..а не урбани, већ њихова супротност..
чини ми се да је о њима уствари реч у тексту...
прави грађани и прави сељаци се савршено слажу..
а и једни и други не подносе малограђане..ни ови њих...
толико о супротности "урбано-рурално"
Препоруке:
0
0
14 понедељак, 18 април 2011 12:21
thinking maize@ мала размишљања о форми и суштини или...
Мала размишљања о форми или суштини или како ОДРОДИ ЗЛОУПОТРЕБЉАВАЈУ ФОРМУ, ради УНИШТЕЊА СУШТИНЕ! Паметном и ово довољно, АЛИ..., неки Срби би да "длаку начетворо", а "балванима у туђем оку" да и не говоримо! Уосталом, ова сајбер полемика веома ме подсећа на моје сајбер расправе са овдашњим сајбер марксистима, где не добијам ни ја, ни сајбер марксисти, као ни овде аутор vs. нпр. г-дин "брм", већ САМО и ЈЕДИНО "Јованке Орлеанке" "другосрбијанства" "г-ђе" Н.К. и С.Б., са све "књижевником" С.Б., "колумнистом" Т.П., "социологом религије" М.Ђ. и ИНИМ "луменима" "другосрбијанства", а о "жутократији" и њеним "громадама" да не говоримо! Према томе, САМО ОНИ, НАБЕЂЕНИ ГРАЂАНИСТИ, а у стварности ПАЛАНЧАНИ НА КВАДРАТ, ДОБИЈАЈУ! Остали ГУБЕ, укључујући и аутора и мене и г-дина "брм" и све остале којима је Србија на срцу! Свако добро свима и УЗМИТЕ СЕ У ПАМЕТ!
Препоруке:
0
0
15 понедељак, 18 април 2011 13:20
Вукадин
Текст је стварно добар, мада је могло и мало једноставније. Намеравам да "линкујем", што иначе не радим. Такође због бесмислене грешке куцам коментар други пут, ерго сматрам тему и дискусију веома битном.
Требало је једном рашчистити тај појам "урбано", одвојити га од градског у најширем значењу (реч цивилизција потиче од одговарајуће латинске речи). Најзад показати сву испразност скоројевића која се заснива на заробљености у садашњем тренутку, потрошачком друштву, и презиру према другачијем - "руралном", односно аутохтоном.
Мислим да Павић, сам по себи, није баш добар пример, али Хазарски речник јесте. Зато што је оно после у великој мери било засновано на старој слави, те олаком коришћењу "бренда", макар га Павић сам направио. То га је приближило "урбаном" више него градском.
Најзад, нешто што написах у једном свом тексту - Шта се све данас сматра у Србији урбаним ("убраним", како омладина каже), кад ти кажу да си сељак и није срамота.
Препоруке:
0
0
16 понедељак, 18 април 2011 13:24
Вукадин
И не чуди ме што брм овде ништа не види, као што не види у већини текстова који пишу на овом порталу. Осим тога, лепо и сам признаје да је старији, што само по себи не значи ништа, а у његовом случају бих рекао да значи да га је време прегазило. Колико има у Београду "малограђана" који жале за тарабама на Чубури (је ли то можда нешто лоше?) а колико "урбаних" који трче у шопинг молове - "места урбаног провода и хедонизма", како вели једна реклама?!?
Препоруке:
0
0
17 понедељак, 18 април 2011 13:29
Živadinka
Organizacija Ujedinjenih Nacija, sve transnacionalne organizacije pa čak i nevladinog tipa komuniciraju samo ako je prethodno konstituisana kategorija nacionalnog identiteta. Podsećam da je ministar spoljnih poslova Velike Britanije ( koju sada pod uticajem antievropskog i antisrpskog varvarskog talasa u Hrvatskoj porede s tamnim silama- naravno mi to ne činimo jer smo svesni da je Velika Britanija bila saveznik Srba u II svetskom ratu, potomaka jasenovačkih žrtvi, partizanskog pokreta u kojem su učestvovali masovno Srbi, osim činejnice da smo svesni aristokratskog karaktera britanskog društva ( uz malu ogradu-mogli bi da malo smanje broj svojih '' humanitarnih militarnih intervencija'')rekao da Srbija ulazi u EU samo sa IDENTITETOM. Iz toga proističe činjenica da je u sukobu s transnacionalnim odrednicama ne '' nacionalistička Srbija'', nego deo ''idntelektualne i političke klase'' koja iz nekog ''čudnog '' razloga odbija da prihvati prethodno navedenu činjenicu-
Препоруке:
0
0
18 понедељак, 18 април 2011 13:35
Živadinka II deo
činejnicu neophodnosti određenja identiteta- nacionalnog ali i identiteta manjinskih etničkih grupa. Ovaj problem samoodređenja je problem oko kojeg nekad nastaju ratovi, katastrofe, sukobi bla, bla, bla, je u suštini jednostavan. Treba se samoodrediti, ali i prihvatiti identitete drugih kao i poštovati njihova prava. KOD NAS, imamo dvostruku manipulaciju, dvostruki kolosek kao i u svemu ostalom, s jedne strane negaciju aritkulacije srpskog identiteta, s druge strane negaciju drugih identiteta- manjinskih, u regiounu itd, itd. Naravno NEGACIJA ne dolazi od naroda, ona se '' programira'' i tako se od Srbije stvara prostor konstantne krize( koju uzgred budi rečeno proizvode i ekonomski faktora, spoljnopolitički itd) . Podsećam da je nedavno takođe jedna predstavnica, mislim Danske, hm ne mogu tačno da se setim koje zemlje, izjavila da ih interesuje naš identitet i njegova prepoznatljivost- u ekonmskom značenju te reči, političkom, formalno-pravnom, kulturološkom itd, itd.
Препоруке:
0
0
19 понедељак, 18 април 2011 13:42
Živadinka III deo
Dakle, smatram da su u sukobu s transnacionalnim organizacijama, pa čak i s OUN u stvari takozvani ''građanisti'', odnosno oni koji bi od svog stanovništva Srbije da naprave melting pot-fiktivne građane, amalgam ISTOG. TO NIKO NE PRIHVATA NI MANJINE, NI SRBI, NI OUN, NI EVROPA . E sad, očigledno neko ima ozbiljan problem s IDENTITETOM. I SA REALNOŠĆU. OČIGLEDNO NEKO ODBIJA DA PRIHVATI PLURALIZAM, OČIGLEDNO NEKO ODBIJA DA PRIHVATI ČINJENICU DA 10 MILIONA SRBA IMA PRAVO NA IDENTITET. I NA DEMOKRATIJU. I NA ŽIVOT . Što se tiče ''urbanog'', ''megalopolisa'', ''metropola'' itd, itd. To je posebna priča. Metropole ne vode kraju nacionalnog identiteta, jer one uprkos svim procesima koji relativizuju etnički i nacionalni identitet, nisu subjekti međunarodnih odnosa, nego su to države koje suverenitet crpe iz nacije( etničke ili građanske), pod broj dva. Priča o ''urbanom '' je kod nas bila samo operativno sredstavo u funkciji produkcije unutrađnjih sukoba, u funkciji maskiranja pravog
Препоруке:
0
0
20 понедељак, 18 април 2011 13:45
Živadinka IV deo
sakrivanja pravog identiteta. Najpoštenije bi bilo kada bi se neki ljudi prestali stideti svog porekla i svojih ''korena''. Ja poštujem ljude koji se nose s svojim ''identitetom'' ma koliko to bilo teško. Jer što bi rekla Madona, vreme brzo prolazi, sve to prođe, kad-tad.
Препоруке:
0
0
21 понедељак, 18 април 2011 15:05
Živadinka V deo
Ne postoji autentičan prezir prema ruralnom.... Niti je fenomen povezan s ''skorojevićkim duhom'' Radi se o političkoj instrumentalizaciji nekih grupa koje se navodno okupljaju oko određenog skupa teza ( u ovom slučaju oko priče o urbanom identitetu) koje je u funckiji dezintegrisanja društva. Pažljivo praćenje momenata tokom kojih se aktivira ova ''manipulacija'' ukazuje na fenomen povezanosti PADA LEGITIMITETA VLADAJUĆE POLITIČKE KLASE I PODIZANJA STEPENA NEZADOVOLJSTVA DRUŠTVA DRŽAVNIM APARATOM (VLADAJUĆOM POLITIČKOM KLASOM). Kada postoji mogućnost padanja s vlasti, oligarhija kreće s procesom dezintegrisanja društva, opozicije, nezadovljnih. Ova pravilnost se konstantno javlja tokom poslednjih 30 godina. Manje više u igri je produkcija, reprogramiranje istih navodno u srpskom duhu ukorenjenih podela; četnici-partizani, Srbijanci- Vojvođani, Srbi s ove strane i s one strane Drine, Beograđani-ostali. Hm, to samo možda dokazuje, da mi nikada ni nismo imali nacionaliste na vlasti..
Препоруке:
0
0
22 понедељак, 18 април 2011 20:32
primarius
Zaista nema razlike izmedju urbanog i gradskog. Gradskost jeste sinonim za urbanost i tu nema mesta nedoumici ako ne koristimo znake navoda. Komentator brm je najbolje razoblicio ovu postavku. Legitmno je narugati se koristenju te fraze u savremenom jeziku kao necemu pomodarnom ili skorojevickom kako to recimo radi Rambo Amadeus. Autor tragicno pogresno upotrebljava pojam urbanosti
Препоруке:
0
0
23 уторак, 19 април 2011 09:20
thinking maize@ Primariusu
Alo čoveče, pa ne upotrebljava Vladušić "urbano" kao sinonim za NADMOĆNO, već to rade "drugosrbijanci"! Kao što isti se odnose NADMOĆNO prema SOPSTVENOM narodu, ali ne zato što su odista nadmoćni, već zbog JANJIČARSKOG MENTALITETA! Znate, bilo rekao sultan "carski sinovi" ili rekao Štefan File "Vi ste na evropskom putu", POTPUNO JE SVEJEDNO! Jer, kakve razlike ima između JANJIČARA ili "DRUGOSRBIJANACA"! Pa, pošto NEMAJU drugu religiju (kao janjičari), eda bi se RAZLIKOVALI od SOPSTVENOG NARODA, onda su isti tj. "drugosrbijanci" URBANI tj. "URBANI"! O tome govori Vladušić, a NE O LINGVISTIČKIM FINESAMA! U pitanju su MORALNE RAZLIKE, ne da li je u pitanju "gradsko" ili "urbano". No, ako i dalje insistirate na tome da nas Vladušić "zavodi za Goleš planinu" obratite se njemu lično, a ne započinjite "buru u čaši vode"! Većini ljudi ovde je jasno da se govori o "MORALU" "DRUGOSRBIJANACA" i ni o čemu drugom!
Препоруке:
0
0
24 уторак, 19 април 2011 09:49
МИ
Ми смо просто опседнути нашим сељачким коренима који нас уходе. Мене запрепаштава чињеница да се "ширина" доказује ако можемо да прихватимо сваку лудост (која може да вређа нашу породицу, нас лично, наше пријатеље) нашег госта из Велике Британије, САД или Немачке а када треба да прихватимо то другачије које је донео са собом неко у избегличком завежљају из Босне, Хрватске или Косова...е ту се обрушимо на те јадне људе, на њихове навике које "прљају" наш град, које хоће да га промене. Где нестаде ширина тих градских или урбаних људских величина? Мислим да је то посебно изражено у Београду. И сасвим јасно се виде разлике између прве генерације сељака -дошљака, друге и треће. Прва категорија је пуна беса, искомплекирана својим пореклом..то је генерација која негира своју суштину, негира себе. Која хоће да скине блато са својих стопала табајући свакодневно по асфалту и кријући те каљаве ноге по мрачним урбаним местима. Тек када прихватимо своје порекло можемо да стварамо здраву заједницу.
Препоруке:
0
0
25 уторак, 19 април 2011 10:05
брм
@ thinking maize@ мала размишљања о форми и суштини или..
ал ме аргументовано искритикова..
зар и ти сине Бруте
остали ме не чуде..етикете, етикете, етикете..
Препоруке:
0
0
26 уторак, 19 април 2011 11:51
thinking maize@ "брм"-у
Можда сам био строг, можда сам и претерао, но сам Владушић је "ГРАДСКО" и "УРБАНО" у НАСЛОВУ ставио ПОД НАВОДНИКЕ! Значи, "градско" и "урбано" о којем пише НИСУ "градско" и "урбано" како га Ви или ја или било ко НОРМАЛАН схвата или шта ти ПОЈМОВИ ОБЈЕКТИВНО ЗНАЧЕ, већ је значење појмова "градско" и "урбано" о којем пише Владушић ЗНАЧЕЊЕ у "појмовном" "систему" "другосрбијанаца"! А тај "ПОЈМОВНИ" "СИСТЕМ" поменуте "господе" и "дама" ЗАСНИВА СЕ НА НОВОГОВОРУ ИМПЕРИЈЕ, на коме: МИР је РАТ, НАПРЕДАК значи БЕДУ, ДОБРА ВОЉА представља НАСИЉЕ, док је ИСТИНА заправо ЛАЖ! Да ли Вас ово подсећа на актуелна дешавања око Либије? Да ли Вас подсећа можда на рат против Србије 1999? Да ли Вас можда подсећа на "ХИЉАДУДЕВЕСТОЧЕТРДЕСЕТОСМУ" Џорџа Орвела? Сада, да ли је Владушић можда крипто присталица "другосрбијанаца" и да ли их он можда потајно подржава, а све нас слуђује, то ћете морати њега да питате не мене! Но, опростите ми на овом мишљењу, Ваш став подсећа на "Видовданце"!? Или се варам?!
Препоруке:
0
0
27 уторак, 19 април 2011 13:53
Вукадин
етикете, етикете...
Него, да ли бисмо се могли сложити око неких ствари?
1) Постоји група фолираната у Србији, рецимо да је то "градска" или "урбана" екипа, која је против свега карактеристичног за ово поднебље. Старински речено - покондирена
2) Ова екипа у суштини не промовише градске (грађанске) вреднсоти у складу са европским (и српским) традицијама. Зато је потребно језички је раздвојити од појма градског
3) Иста екипа користи израз "урбани", а не "градски", иако су то "до јуче" били синоними.
Језик је жива ствар, ко то не разуме је оно што рече Владушић на почетку. Лично сам раније за такве користио израз "псеудоурбано". Мада не видим што не би могло само "урбано" (макар уз обавезне наводнике). Битно је раздвојити ову врсту малограђана од оних који имају праве вредности. Владушић је могао бити баналнији па да каже како су то другосрбијанци, или антисрби. Најбаналније чињенице су обично тачне. Свеједно је његов текст драгоцен.
Препоруке:
0
0
28 уторак, 19 април 2011 14:34
брм
@ Вукадин

ја напсиах: "они што су неосталгични што не постоји више Чубура са тарбама и што кукају што је Београд постао коначно град су - малограђани..а не урбани, већ њихова супротност..чини ми се да је о њима уствари реч у тексту..."

а ти, након етикетирањеа да по обичају ништа нисма укапирао и да ме време прегазило: "Постоји група фолираната у Србији, рецимо да је то "градска" или "урбана" екипа....Лично сам раније за такве користио израз "псеудоурбано". ... Битно је раздвојити ову врсту малограђана од оних који имају праве вредности. Владушић је могао бити баналнији па да каже како су то другосрбијанци"

ИЗВИНИ АЛ У ЧЕМУ ЈЕ РАЗЛИКА У НАШИМ СТАВОВИМА..осим ако за ових 20 сати и тебе није време прегазило...

а ајд да ти одговорим на питање:"Колико има у Београду "малограђана" који жале за тарабама на Чубури (је ли то можда нешто лоше?) а колико "урбаних" који трче у шопинг молове"

много, погледај само емисију Ивон на Студију Б..дефилују деценијама, броја им се не зна
Препоруке:
0
0
29 уторак, 19 април 2011 14:38
брм
Вукадин 2

иначе урбани /градски не трче у шопинг молове већ их презиру..тамо хрле приградски..а приградски су производ "старих Београђана" - малограђана на власти који нису могли да предвиде да ће и други да пожелети да буду Београђани, па да им треба плански припремити и предвидети уређене квартове за становање..у недостатку којих настају настају фавеле..

остајем при ставу да сте промашили тему и ти и аутор
Препоруке:
0
0
30 уторак, 19 април 2011 14:42
брм
thinking maize
новоговор империје на коју ти мислиш се базира на Хакслију, Орвела су користили совјети и нацисти..та тиранија је превазиђена..
"Orwell je verovao da ćemo biti savladani spolja nametnutim ugnjetavanjem, a po Huxley-jevoj viziji neće Veliki Brat lišiti ljude samostalnosti, zrelosti i istorije, već će ljudi sami zavoleti tlačenje i diviti se tehnologiji koja negira potrebu da misle."
"Orwel se plašio da će nam zabranjivati informacije, a Huxley se plašio da će nas zatrpavati morem bespotrebnih, tako da bitne nećemo ni videti..."
"Ako krivite druge za svoj život Orwell je u pravu, ako ste spremni da ponesete teret odluka i promena sopstvenog života, Huxley je u pravu. "
Препоруке:
0
0
31 уторак, 19 април 2011 15:28
Вукадин
брм, питање разлике у ставовима треба да поставиш самом себи, јер ти си кренуо да опонираш аутору текста Владушићу. Ако је једина разлика лексичке природе, онда још само треба да схватиш да се језик мења. Ако су речи "урбано" и "градско" некад представљале исту ствар, данас не представљају - самим тим што их не употребљавају исти људи. Мени појам "урбано" (или "убрано") служи за спрдњу, док појам "градски" користим сасвим нормално. Наравно да ми ни појам "урбано" не би служио за спрдњу да га не користе упадљиво они који су сами по себи спрдња. Ако ниси разумео аутора, твој проблем.
Препоруке:
0
0
32 уторак, 19 април 2011 15:30
Вукадин
И још нешто. Оно да је Београд "коначно постао град" је неопевана глупост. Извињавам се што не могу другачије то коментарисати, а не могу да пређем преко таквог вређања интелигенције посетилаца овог портала.
Препоруке:
0
0
33 уторак, 19 април 2011 15:45
thinking maize@ "брм"-у
Браво! Ево човека, који не само што чита, већ и РАЗУМЕ прочитано, а да буде ЈОШ БОЉЕ, ПОВЕЗУЈЕ прочитане ствари! Ето, Господине, сетили сте се Хакслија! У праву сте! Јер, док је Орвел био синоним за ону, мало сирову тиранију стаљинског типа, Хаксли је ИЗНУТРА описао ТИРАНИЈУ КАПИТАЛА и његове слушкиње НАУКЕ! Јер, са СИРОВИМ ТРЖИШНИМ МАТЕРИЈАЛИЗМОМ подруку иде и СИРОВИ НАУЧНИ МАТЕРИЈАЛИЗАМ, као модерна ЈЕДНОСТРАНОСТ људске историје! Но, мало бих Вас допунио. Рекосте да капитализам нас БОМБАРДУЈЕ ЧИЊЕНИЦАМА (и додајете да је тај манипулативни механизам капитализма најбоље описао Хаксли!) и тиме ИМОБИЛИШЕ за било какву КРИТИЧКУ МИСАО. У томе се слажем. Но, не разматрате оно о чему и Владушић пише, не расправљате о ДВОМИСЛИ или по српски, ПОЛУИСТИНИ, која је, као што знате, МНОГО ГОРА ОД ЧИСТЕ ЛАЖИ! Е, то је ГЛАВНО ОРУЖЈЕ Империје и њених "другосрбијанских" сатрапа, а што Ви, ипак занемарујете у Вашем излагању. Мислим да би о ДВОМИСЛИ тј. ПОЛУИСТИНИ требали ВИШЕ да причамо, зар не?!
Препоруке:
0
0
34 уторак, 19 април 2011 16:19
брм
"Оно да је Београд "коначно постао град" је неопевана глупост."
ova "dvomisao" znači
a) da је Београд одувек град па и у времену лудог Насте
б) да још увек није град

у оба тумачења исказ је "неопевана глупост"

само ко овде пише глупости?

драго ми је што бар не етикетираш
само аргументовано
Препоруке:
0
0
35 уторак, 19 април 2011 17:11
Ala
Jezik je ziva materija i pojmovi se razlikuju u zavisnosti od tipa kulture kojoj pripada.Recimo,pojmovi:cokolada,hleb izazivaju drgacije asocijacije kod Engleza(a loaf of bread,a chocolate bar...).Prakticno,mali Englez i mali Srbin nacrtali bi slicne ali ne identicne slike.
Slicno je i sa pojmom gradsko/urbano koje prakticno imaju isto semanticko znacenje.No,pod uplivom medija, kojima dominira zuta "elita"/ provincijalne orijentacije/ i pojmovi,sto je normalno za svaki zivi jezik,dobijaju i nova znacenja.
U domacem kontekstu pod "urbanim" smatraju se radovi Marine Abramovic(gola,razbarusena seljanka u zitu?!),izlozbe Centar za kulturnu de/konto/minaciju,razne toalet solje ,Siptarski teroristi kao umetnost i sl.
Znaci,osnovni pojam,zbog masovne zloupotrebe (nepismeni novinari,suplji voditelji:mnogi na Studiju B,Pinku,Avali,B92/,dobio je pezorativno znacenje.
Urbani likovi B92-u prevodu znaci-slabo obrazovani,neuki provodnici misli DS,Sapera i Krстица,Kandicke i sl.
Препоруке:
0
0
36 уторак, 19 април 2011 19:10
kultura nekulture
u urbano,odnosno gradsko ponašanje je i zatvaranje muzeja,biblioteka,paljenje skupštine i krađa slika,tepiha,to je'cilj opravdava sredstva'ali samo kada sam ja taj cilj,ja i moj ego,status i društveni rang,to je,onda i'klanje'za funkcije a ubijanje kreativnijih i boljih od sebe,trgovina 'slepim psihološkim mrljama',to jest'puterima na glavama,ukidanje školskog programa a naplaćivanje tv pretplate,to je čoporativno samorazumevanje u zajedničkom poduhvatu trgovine svim civilizacijskim vrednotama,npr.smanjivanje opusa i opsega rada umetničkih ansambala radija,to je sveprisutna cenzura u'moju korist',to je npr.kada se latinski nazivi partija u rekvijumu po naređenju tijanićeve šuše prepravljaju na ćirilicu(ne,nije smešno),to je lažni,hinjeni nacionalizam i patriotizamkoji koji očas postaje rasizam ili globalizam...a u stvari je samo lični odnos zavisti prema drugima,to je čopor ideoloških,odnosno pragmatičnih oportunista naspram kreativnih i od njih omrznutih stvaralaca i mislilaca
Препоруке:
0
0
37 уторак, 19 април 2011 19:27
primarius za thinking maze-a
Zapravo, dragi komentatore Vi sada odlicno razotkrivate sustinu koristeci tu rogobatnu postapalicu
"drugosrbijanci". Odnosno Vi se svrstavate na stranu "prvosbijanaca". U redu. Ali ovaj tekst nigde ne spominje taj politicki aspekt borbe urbanog i ruralnog odnosno liberalnog i konzervativnog ili kako god ga postavite. Autor pokusava da se zaogrne u neku laznu sociolosku analizu kvaziurbanosti kao fenomena navodno primenljivog na sve drustvene grupe bez obzira na politicku orijentaciju a u sustini spocitava ga samo liberalno-proevropskoj javnoj sceni. Dakle, hoce se reci: Ovi evropljani su pomodarni i kvaziurbani a mi, evroskeptici smo kosmopolitski uzviseno svesni svojih korena i kulture. Ne moze se pristati na tako sturu generalizaciju i ne treba zaostravati ovaj sukob prenoseci ga na polje kulturno-knjizevnih tematskih okvira.
Препоруке:
0
0
38 уторак, 19 април 2011 21:28
Симић Манојло
Највећи сељаци( схваћени као синоним за примитивизам), рођени су у Београду. Нарочито ако
су из "круга двојке", и осећају снажну потребу да
то истакну. Они су синови и шћери оних Титиних
Срба стављених у функцију, иначе највећих могућих
примитиваца који су починили страшне злочине (убиства, стрељања, масовне прогоне београдске
средње класе, уствари једине елите коју је наш
Народ, у кратком времену од 1919-1941. успео да
одгоји) "ослобађајући" Београд, што је такође
једна велика лаж, јер су Београд ослободили Руси са
вишецевним "катјушама" и до тада, највећим тенковима икад виђеним, који су продирали са
Бановог Брда, и пред којима су Немци бежали главом
без обзира, према Срему. Титини партизани наступали
су иза њих харлаучући, пуцајући увис( јер су Немци
већ побегли),и вичући " ми смо вас ослободили ".
А све што су они "ослободили", биле су куће и станови београдске елите, у којима су рођени ови
који морају да нагласе да су рођени у Београду,јер
се то ни по чему не ви
Препоруке:
0
0
39 среда, 20 април 2011 08:37
thinking maize@ Primariusu
Poštovani, svojevremeno sam čitao RASPRAVU o srpskoj psovci: NE S...! Autor je POTANKO i ARGUMENTOVANO obrazlagao svu ZLOĆUDNOST skrivenu iza te PSOVKE, tj. lakonski iskazane ZLOBE, lingvističkog ISPLJUVKA ŽUČI! Pored teme, ma koliko otužne, tekst mi je dao i saznanje da se BAŠ O SVEMU MOŽE RASPRAVLJATI! Što je jedna od OSNOVNIH FUNKCIJA JEZIKA i PISMA kao njegovog simboličkog iskaza. Pa tako i Vi, kao i g-din "brm" možete osporavati druga SEMANTIČKA ZNAČENJA pojmova "urbano" i "gradsko" od NEPOSREDNO LINGVISTIČKIH značenja. Da se "gradsko" odnosi na ONO što pripada "gradu", a da je "urbano" isto to, samo iskazano idiomom latinskog jezika. Poštujem to tumačenje, koje ispovedate Vi i g-din "brm", ali dodajem da to NIJE JEDINO TUMAČENJE. A koje tumačenje je ISPRAVNO i da li postoji SAMO JEDNO ISPRAVNO TUMAČENJE, oprostićete, NIJE TEMA za 1000 karaktera! Uostalom autoru rasprave o pomenutoj srpskoj psovci, trebalo je VIŠE od 1000 karaktera, a RAZGOVORU NIKAD KRAJA, kako reče PROPOVEDNIK!
Препоруке:
0
0
40 среда, 20 април 2011 13:27
брм
@ thinking maize@ Primariusu
а где сам ја написао да је моје тумачење једино исправно... пре би рекао да то имплицира текст који коментаришемо, против чега сам се побунио, пре свега поштујући Владушића, па стога очекујући од њега оно што уме - много више и паметније од предметнпг текста, макар као остали његови а дај Боже и још више.. .
не разумем паметне и културне људе који се "спуштају" на тумачења светине које има увек и у свим системима..
елем урбано, српски градско...
ја лично само из тог разлога никад не користим реч урбано...постоји старија и лепша српска реч..и не дам да је светина оскрнави..
и понављам оно што Владушич у тексту описаује као "урбано" на српском се каже паланачки
Препоруке:
0
0
41 среда, 20 април 2011 14:54
thinking maize@ "брм"-у, KРAJ!
Написах: "...a RAZGOVORU NIKAD KRAJA, kako reče PROPOVEDNIK!", што значи да је СТРАСНА СЕДМИЦА и да желим да престанем и све НЕВАЖНЕ РАЗЛИКЕ ставим у крај. Свако добро!
Препоруке:
0
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер