четвртак, 18. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Хоће ли се ујединити српски антиглобалисти?

Kоментари (36) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 субота, 04 септембар 2010 13:57
Плодови гнева
Hasta siempre!
Препоруке:
0
0
2 субота, 04 септембар 2010 14:41
расејање
цела европа која мисли антиглоб. је уједињена код нас је то ретрогардни процес јер нас воде бахати,сиромашни духом и пре свега неразумни људи којима је највећа част да помогне јаког да буде још јачи. заправо ми имамо сада прво моралне проблеме, ми смо у овој каљузи коју су нам спремиле политичке елите свих усмерења, изгубили осећај морала, а када се изгубе вредности и када вам све постане исто онда није ни чудо да преовладава свест како се не треба супростављати, како смо ми мали, слаби, нејаки раздељени и тд асве у интересу не таласања како би ова власт остала вечно јер забога само они паметно владају!
Препоруке:
0
0
3 субота, 04 септембар 2010 14:51
Раде Тот
А да ли млада Румунка у Београду има сличне погледе са младом Мађарицом из Вараждина? Или Горанком иѕ Ниша? Да ли млад Хрват из Београда има сличне погледе као млад Србин из Загреба? Зашто се подразумева да политичко деловање мора бити нужно национално (приде, да је антиглобализам једина реализација националног политичког деловања -- размислите мало о томе?) Зашто се не би лепо манули антиглобализма и сличних изама и окренули се стварању државе у којој има места за све и којој свако може да се оствари?
Препоруке:
0
0
4 субота, 04 септембар 2010 17:32
Jasna
Jasno je da nema vise podele na levicu i desnicu,postoje samo politicke stranke,pokreti,organizacije i pojedinci koji bi da sluze Imperiji zla i krupnom kapitalu,kao i da se malo ,ili malo vise okoriste o njega(zavisno od toga koliko joj sluze,tj zavisno od toga koliko su u mogucnosti da joj sluze) i oni koji su protiv.
Препоруке:
0
0
5 субота, 04 септембар 2010 18:26
Vladimir Dž
Da bi neka partija u Srbiji bila prava anti-globalistička partija, mora u svom programu da ima kao težište reformu monetarnog sistema koje je zapravo izvor snage globalizma. Ako je nešto “anti” onda mora da se zna koja je izvorna snaga i oruđe kojim se protivnik rukovodi. U ovom slučaju je novac bez pokrića koji se plasira u neko društvo i u kooperaciji sa “nosiocima vlasti“ vrši porobljavanje društva preko duga.

Sam fenomen globalizacije, gledajući spolja, nije nastao na pravoj i evolutivnoj potrebi pojedinih naroda da se združe radi lepšeg zajedničkog života. Ne, on je nastao na vekovnoj težnji finansijske elite i aristokratije da dominira celim svetom. Njihov mehanizam delovanja je u dubokoj pozadini, a aktuelne političke partije su tu da budu samo maska stvaranja privida da navodno postoje nekakva levica ili desnica – kad u stvarnosti postoji samo kontrola svakog pojedinca. Zvanične partije će se smenjivati, ali moć ostaje u rukama onih koji kontrolišu mašinu za štampanje novca.

Bez jasnog saznanja da ovako funkcioniše svet već vekovima, svaka navodno anti-global partija će biti samo u službi dezavuisanja. Sloboda dolazi od ekonomskih sloboda, a bez slobodnog novca kojeg narod kontroliše – nema ni slobodnog naroda. Čak šta više, stvaranjem veštačkih oskudica, kao sada, narod se davi u beznađu i depresiji do njegovog isčeznuća. Ako želite da razumete o čemu pišem, toplo preporučujem da pogledate dokumentarni film koji sam preveo Gospodari Novca na Youtube.

"Problem koji se gomila vekovima i oko kojeg će biti borbe pre ili kasnije, jeste narod protiv banaka" ~ Lord Acton, Engleski istoričar.
Препоруке:
0
0
6 субота, 04 септембар 2010 19:10
Dejan P.
Svi problemi su poceli i nastavljaju se jos zesce padom morala i svih tradicionalnih drustvenih vrednosti koje su vekovima unazad krasile Srbiju.One su danas proglasene za stetne i retrogradne od strane otudjene,antidrzavne i anacionalne klike na vlasti i,toboze,smetaju Srbiji da udje u drustvo "civilizovanih" zemalja.Shodno tome,treba poceti sto pre sa rehabilitacijom tih vrednosti,a svako od nas neka definise u svom zivotu sta mu je vaznije:"brdo para" u okupiranoj i obesmisljenoj banana-republici ili skromniji zivot u drzavi koja ima svoju stvarnu nezavisnost i gde narod na izborima bira onu stranku i pojedince koji ce zaista sluziti i predstavljati narodnu volju.Stvar je samo u tome da mislimo svojom glavom i da zaboravimo na "javni servis evropske Srbije" i na "pravo da znamo sve".
Препоруке:
0
0
7 субота, 04 септембар 2010 19:29
Марио Калик
Похвале аутору за текст. Сувише је мало на нашој сцени овако трезвених гласова који позивају истински опозиционе снаге да се уједине у борби против заједничког, данас главног противника, овде означеног као глобализам. Антиглобалисти су болно разједињени и, уместо да се усредсреде на свог глобалистичког противника, они се исцрпљују у самоубилачким међусобним трвењима. Ако се овако настави, глобализам може и даље мирно и безбрижно да обавља свој посао...

Овај генерално позитиван утисак о тексту не значи, међутим, да нема места за извесне исправке и дотеривања. Не бих рекао да је идеолошка подела на левицу и десницу обесмишљена само зато што су се на власти ујединили псеудолеви социјалисти, такође псеудолеве демократе и пролиберални, десничарски Г17. Не, то само значи да је бесмислено о данашњим социјалистима или демократама говорити као о левичарима. Исто важи за (анти)глобализам. И ту је подела на левицу и десницу сасвим смислена и актуелна. Глобализам, као капиталистички и империјалистички, несумњиво је десничарски. А међу антиглобалистима има и левичара и десничара. Тачно је да је за десничарске антиглобалисте национално изнад глобалног. Али, за њих је национално и изнад класног. Код левичар је, напротив, класно изнад националног. Зато су први националисти, а други интернационалисти.

И овде долази до скоро непремостивих подела и разилажења. У искривљеној свести наше националистичке деснице глобализам је само дериват левичарског интернационализма, онога што они сматрају "комунизмом". Уз то, као објект мржње, иде и "југословенство". Због ове темељне заблуде, они одбијају сарадњу са комунистима, па и левичарима у целини, иако је овима глобализам такође главни противник. И зато наш десничар не може да види ову важну чињеницу коју сте споменули, да има нешто што зближава младог незапосленог човека из Београда и оног из Загреба. Он не види ту никакво "ми" чијим судбинама господари неко други, тј. трећи. То може да види само онај за кога је класно изнад националног.
Препоруке:
0
0
8 субота, 04 септембар 2010 22:41
Дарко Станојевић
Хм, антиглобализам је преширок појам за почетак, основ, стожер, неког НОВОГ родољубног/патриотског уједињења у Србији.

Има и пречих и битнијих циљева за окупљање, пре свега хитног гашења пожара у кући (шиптари и Зукорлић), разваљивања зидова ка онима који су се "изсепаратисали", а и нужне одбране прага (КиМ и претње из САД и ЕУ), а антиглобализам долази тек када средимо стање у кући и изађемо на двориште.

Неко спомену да најзад кренемо са плаћањем јаких лобистичких група у свету, не би ли смо победили лаж о нама. Мислим, наивно вероватно, да се тиме само губи на образу и да истина не може да се плати/купи. Свест о својој лажи ЈЕДЕ полако изнутра оне који је пласирају.

Ни на крај памети ми није да су Срби "изабран", "одабран" или "небески" народ, чист, поштен и истинит, али се против звери не бори зубима, већ замком/клопком.

Поздрав!
Препоруке:
0
0
9 субота, 04 септембар 2010 23:13
Горан Станков ић
Већ пар месеци сам ускраћен за лимун: по редовној цени, од 80-90 динара, прво је морао да се распрода САВ преостали ( сетите се донације кромпира из серије Бела лађа ). Стигао нови-цена 280 динара. Србија у 21.веку. Ја гласао ја бирао.Примера, само се осврните око себе. Нема ту поделе на глобалисте и антиглобалисте. Ствар је једноставнија: на алаве и себичне, умишњене у сопствену величину, отуђене од било којих закона. И док немачки министар размишља шта ће бити за 50 година и креира политику у том контекст, погодите о чему брине наш...
Препоруке:
0
0
10 недеља, 05 септембар 2010 00:38
НН @Марио Калик
Ви кажете да десничар не може да види да има нешто што зближава младог незапосленог човека из Београда и оног из Загреба. Али ни радници из развијених земаља не мисле да има нешто што их зближава са радницима из неразвијених земаља. Ноторна је ствар да су радници у земљама ЕУ непријатељски расположени према радницима имигрантима јер сматрају да им они одузимају радна места и угрожавају животни стандард. Већина припадника радничке класе у З. Европи данас је присталица протекционизма и затварања у националне границе.Многи из тих разлога и гласају за партије деснице. Левица нема решење за економско отварање и зато се међу радницима усталило уверење да социјални прогрес може бити остварен само у оквиру националних граница.
Препоруке:
0
0
11 недеља, 05 септембар 2010 09:32
МП
Основна подела и једина која интересује све странке је на оне које су на власти и оне које нису.Долазак на власт гарантује све(зна се шта под тим подразумевају грађани) ,па чак и неку условљену самосталност(од спољних фактора) у доношењу неких по грађане важних(например привредних) одлука.Оснивање странеке(која може бити утицајна) или покрета у Србији је унапред осуђено на неуспех,јер су ограничења(образованост становништва,медиска и материјалнастерилност)у садашњем тренутку просто непремостива.
Препоруке:
0
0
12 понедељак, 06 септембар 2010 00:39
ANTIGLOBALISTA
Kao prvo, nijedna parlamentarna stranka ne moze poneti atribut antiglobalisticke stranke, sem SRS. Drugo, antiglobalisti jedini iskreni, pored SRS, su se vec ujedinili i zovu se NASI 1389, a kao trece nije nazovi "pokret", nego Srpski Narodni Pokret NASI 1389. Svi drugi politicki faktori se ne bave politikom, nego zaradom i profitom upakovano u strast za vlascu i zemaljskom slavom i u toj varijanti moze bit i EU, ali ne mora da znaci...:) Oni ce sutra pokusati da budu i protiv EU, ali vec je kasno.
Препоруке:
0
0
13 понедељак, 06 септембар 2010 09:39
брм
@ Раде Тот
"А да ли млада Румунка у Београду има сличне погледе са младом Мађарицом из Вараждина? Или Горанком иѕ Ниша? Да ли млад Хрват из Београда има сличне погледе као млад Србин из Загреба? Зашто се подразумева да политичко деловање мора бити нужно национално.."

млада Румунка у Београду ИСТЕ ЈЕ НАЦИОНАЛНОСТИ КАОo kao i Горанка иѕ Ниша и млад Хрват из Београда..млад Србин из Загреба исте је националности као и млада Мађариа из Вараждина..а сви заједно, будући да говоре српским (хрватским) језиком (који је лингвистички један) припадници су истог народа око чијег општег имена се додуше споримо вековима (Срби, Хрвати, Илири, Словини, Рашани...)
тако би наиме било да смо нормално устројени... а не гетоизирани у етничке торове...етничка група је много нижи стадијум од народа..Срби су престали да будбу етничка група пре најмање 2000 година...
према томе сваки антиглобализам У СУШТИНИ ЈЕ НАЦИОНАЛИЗАМ (у најпозитивнијем - англосаксонско- француском значењу)И НАРОДНИ ПРЕПОРОД

назовимо ствари правим именом
Препоруке:
0
0
14 понедељак, 06 септембар 2010 09:46
Одбрана и последњи дани
Људи са овог простора имају различита верска и национална осећања, различите погледе на прошлост и начине решавања актуелних питања, али и сличне проблеме са којима се сусрећу. Млади Србин из Београда и његов вршњак Хрват из Загреба готово сигурно имају дијаметрално супротне погледе на узроке распада Југославије и рат у Хрватској, али имају и нешто што их зближава. Довољно је прочитати коментаре испод видео клипова на „Јутјубу“, па видети да људе са ових простора муче сличне муке – велике социјалне разлике, незапосленост, мале плате, економско израбљивање, узимање кредита за стан који се отплаћују целог живота... Што је најважније, свуда постоји дубоко разочарање у политику, актуелне друштвене процесе, наметање нових догми и чињеница да нашим судбинама господари неко други. Није ли, онда упркос свим разликама, то солидна основа за сарадњу у будућности.


Какве везе има ово са насловом текста?
Препоруке:
0
0
15 уторак, 07 септембар 2010 04:04
НН
Међу антиглобалистима има партија и покрета различите идеолошке оријентације али су једини искрени, или тачније речено конкретни антиглобалисти, национално утемељене странке и покрети. Оне једине имају јасан став о овом феномену док партије левице - неспособне да нађу одговор за проблем глобализације – остају на нивоу фраза.

Шта конкретно значи да је „за левичаре класно изнад нациналног“ у ситуацији кад Фијат измести погоне из Италије у Србију и кад италијански радник изгуби радно место које ће (због пет пута ниже наднице) добити српски радник? Како треба да реагује италијански синдикат? Како треба да реагују италијански радници? Шта у тој КОНКРЕТНОЈ ситуацији значи „левичарски интернационализам“? Како ће реаговати српски радници кад кроз пет година, када истекне период ослобађања од пореза, Фијат напусти Србију да би изместио погоне негде у Молдавију или Албанију? Да ли српски радници треба да буду „интернационалисти“ и да се радују што ће сада они изгубити посао који ће добити (по три пута нижој надници) радници у Молдавији или негде другде?

Ни њима, ни италијанским радницима, ни незапосленој омладини у Хрватској ништа не значе фразе о "левичарском интернационализму". То лепо звучи али то не решава радничке проблеме и зато је већина припадника радничке класе у свету данас присталица протекционизма и затварања у националне границе. То значи да су према М.Калику радници „десничарски антиглобалисти“. Рећи да младог Србина из Београда и његовог вршњака Хрвата из Загреба муче сличне муке је опште позната ствар. Уосталом, сличне муке мучи 23 милиона људи у Европи колико по званичним подацима ЕУ има незапослених у земљама Уније. Али питање је – које КОНКРЕТНО решење нуди левица? Одговор је – осим апстрактних фраза левица нема решење.
Препоруке:
0
0
16 уторак, 07 септембар 2010 06:39
Srboljub Savic
Ponovo baratanje opstim pojmovima.
Globalizam ni anti-globalizam se "ne mazu na hleb".
U doba kad planeta postaje "malo selo" - prostor
na kome se ne mogu (ili nece / ne znaju/...)postavljati prepreke kretanju novca, na delu je
"globalizam" -neo-neo-kolonijalizam. Umesto drzava,
nad (i van) nacionalne/drzavne korporacije deluju
svetom "be granica". MMF, Svetska Banka, beda,
korupcija, nemoc i neznanje svesrdno im pomazu.
Srbija se opredelila za "kapitalizam" (nije nam
bitno - bez kapitala), "privatizaciju" bez pogovora
(vrednu samo ako je "privatnik" strana firma) i
strane investicije. Time je Srbija "globalizam"
materijalozovala (i sama "maze debelo, tudj hleb")
a "anti-globalizam" svela na nesto besmislenije
od "filozofiranja".
Srbija inace nema politicke partije, vec imitacije
a organizacije za eksploataciju vlasti i one koje
koje bi takodje deo (jos bolje ceo) kolaca. Zar
je potreban bolji primer od PUPS (penzioner sam)?
[ U nekom normalnom politickom sistemu bilo bi to
udruznje, sa manje ili vise moci, zavisno od
clanstva i volje da clanarinom (moze i obaveznom)
obezbede "cujnost".]
Mala Srbija je, po svemu - globalno, mala i za i
anti-globalizam.
S. Savic
Препоруке:
0
0
17 уторак, 07 септембар 2010 11:16
Незапослен@Одбрана и последњи дани
Тачно је да младог Србина из Београда и његовог вршњака из Загреба муче исте бриге – незапосленост, велике социјалне разлике, итд. Међутим, питање које глобализација намеће и на које ти млади људи треба да одговоре је следеће: шта треба да учини млади човек из Загреба ако „Плива“ измести своје погоне у Србију, дакле укине тамошња радна места а самим тим одузме шансу младом Загрепчанину да се икада запосли у „Пливи“? И шта треба да уради онај млади Београђанин који је добио посао у „Пливи“? Да одбије посао? Како они то могу „солидно да сарађују у будућности“? И како могу „солидно да сарађују у садашњости“?

Разуме се, питање се може поставити и у обрнутом смеру. Како да се понашају ова два млада човека ако „Галеника“ затвори погоне у Србији,измести их у Хрватску, дакле укине постојећа радна места и одузме сваку шансу оном младом Београђанину да се икада запосли у „Галеници“. Да ли онај млади Хрват треба да "сарађује" са младим Србином тако што ће одбити посао који је добио у „Галеници“?

Веома сам знатижељан да прочитам одговор „Oдбране и последњих дана“ и, разуме се, друга Калика.
Препоруке:
0
0
18 уторак, 07 септембар 2010 16:13
hazar
@Vladimir Dž

Posaljite link na film. I svoj e-mail ako vam je to ok. Slažem se sa vama oko srži problema ali se mučim oko predloga mogućeg rešenja istog :)
Препоруке:
0
0
19 среда, 08 септембар 2010 14:52
Убеђени антиглобалиста
Интеграција између великих и малих је обична бесмислица.Велике и мале рибе се не могу интегрисати. Она чувена изрека "велика риба гута малу рибу" је савршено тачна али уз једну битну напомену: и поред тога мале рибе и даље опстају у морима и океанима, зашто - па зато што у великом луку заобилазе велике рибе. Не пада им на памет да им улећу у чељуст замишљајући да је то интеграција.
Препоруке:
0
0
20 четвртак, 09 септембар 2010 09:13
Maрио Калик
@ НН

Наравно да је ноторна чињеница да су домаћи радници у развијеним земљама углавном непријатељски расположени према радницима имигрантима јер сматрају да им они одузимају посао. И да се због тога окрећу националистичкој десници. О тој ноторној, али поражавајућој чињеници управо говорим. То су радници којима недостаје властита класна свест, који стога не увиђају ко је прави узрочник њихових невоља. А то је Капитал, односно капиталисти, а не радници странци. Њихова свест је због овога искривљена, и задатак левице је да је исправи. Јер, кључна ствар је да ПОСАО РАДНИЦИМА НЕ ОДУЗИМАЈУ ИМИГРАНТИ, ВЕЋ КАПИТАЛИСТИ. И ови га не одузимају да би усрећили имигранте, већ да би остваривали што већи профит, тј. што више експлоатисали. Пошто због већ успостављеног нивоа радничких права и надница, стеченог кроз мукотрпне, деценијске борбе радника против Капитала, капиталисти не могу да експлоатишу домаће раднике изнад сваке границе, они су тај вишак израбљивања, под принудом логике која их искључиво води, а то је стећи што већи профит, пренели на раднике у иностранству или раднике имигранте. Ову одлучујућу чињеницу не увиђају сви они који су обузети национализмом. А овај национализам управо одговара капиталистима. Зашто? Зато што се незадовољство домаћих радника који су остали без посла не усмерава према њима, капиталистима, већ према радницима друге нације или расе. Тако су једним ударцем национализма стекли за себе две важне добити. Радничко незадовољство је, прво, од њих одвраћено, а друго, уништава јединство саме радничке класе. Капиталисти могу да одахну и буду безбрижни све док се радници међусобно гложе и због тога, тако разједињени, не улазе у заједнички фронт против њих.

Зато левичарски, раднички интернационализам итекако има конкретне одговоре на конкретна питања која постављате. Када домаћи радници изгубе посао због странаца, било да су ови у њиховој земљи или изван ње, они не смеју да осете никакви мржњу или завист према странцима.
Препоруке:
0
0
21 четвртак, 09 септембар 2010 09:14
Maрио Калик
@ НН

Мржњу не јер нису ови криви што су они остали без посла, већ капиталисти. Завист не јер ови други раде исти посао као и они за далеко мање наднице. Слично важи за оне који су добили посао. Они немају никаквог разлога да буду задовољни јер добијају далеко мање наднице него што заслужују. Тамо где је рад само драстична експлоатација, они нису добили прилику да раде, већ само да буду драстично експлоатисани. Где значи треба да се усмери ово обострано социјално незадовољство? Па никако не у правцу једних радника против других, већ и једних и других против капиталиста, у две колоне, а још боље заједно. Они бескомпромисно морају да траже од ових, боље рећи да се против њих изборе за оно што им легитимно припада. Морају да одлучно захтевају да раде и да буду плаћени у складу са радом. Ништа више, али ни ништа мање.

Ово, као што рекох, не може да види националиста, онај за кога је национално изнад класног. Ако је радник, такав је пре ближи капиталисти из своје нације него раднику из туђе. Стога ће његово незадовољство пре да усмери према страном раднику него према домаћем капиталисти. Док ова националистичка мржња, отворена или скривена, бива контролисана, капиталиста може задовољно да трља руке.

Ви као решење овог несумњиво озбиљног проблема предлажете протекционизам и затварање у националне границе. Левица у принципу нема ништа против тога, све док се та заштита разуме као заштита домаће економије од потчињавања страном или транснационалном капиталу. Али, код вас ове речи звуче као позив на елиминацију не колонизаторског капитала, већ страних радника и странаца уопште. Ово, међутим, за левицу нити је прихватљиво у начелу нити решава проблем. Јер, као што смо видели, капитал се окренуо страним радницима како би избегао претерану експлоатацију домаћих. Стога, ако га поново сабијете у националне границе, мораће опет да крене са овом појачаном експлоатацијом, на то га просто тера његова неизбежна логика стицања профита. Не видим да ово решава проблем...
Препоруке:
0
0
22 петак, 10 септембар 2010 20:47
НН @ Марио Калик
1.
Пошто сам четири године провео као физички радник-гастарбајтер плаћајући на тај начин своје студије у иностранству – могу Вам рећи да радницима у мом окружењу уопште није недостајала класна свест. Они су били савршено свесни односа рад-капитал али их то није спречавало да мене гледају као неког ко је одузео посао једном од њихових. Јер, објективно, то и јесте било тако и ја им то нисам замерао. У ту фабрику је био уграђен рад њихових земљака - радника, техничара, пројектаната, инжењера - и ти радници су с правом очекивали да та фабрика обезбеђује њихову егзистенцију и егзистенцију њихових потомака. Ја сам одузео посао једном од њихових и то ми је јасно стављано до знања. Приватно смо имали пријатељске односе и заједничке ставове о томе шта је прави узрочник те ситуације али решење нисмо видели ни они ни ја. Многи од њих су гласали за Лепена јер он једини нуди конкретно решење- протекционизам, за разлику од партија левице које немају никакво решење осим прича о исправљању искривљене свести. РАДНИЦИ, МЕЂУТИМ, ИМАЈУ САВРШЕНО ИСПРАВНУ СВЕСТ АЛИ НЕМАЈУ МОЋ ДА ДЕЛУЈУ У СКЛАДУ СА ТОМ СВЕШЋУ. Они су немоћни да се боре против капитала а немоћна је и држава. Ви потпуно превиђате да је отварањем граница и глобализацијом капитал стекао уцењивачку моћ и над радницима и над државом. На сваки захтев било радника било државе, бескомпромисан (или компромисан), одлучан и легитиман како Ви кажете, капитал одговара напуштањем дате земље. Дакле, ни радници ни држава немају избор - или ће услови рада бити онакви какве диктира капитал, или у датој земљи уопште неће бити рада. У тој ситуацији једини начин да се капиталу одузме уцењивачка моћ јесте протекционизам, тј. затварање националних граница како за излазак капитала тако и за улазак страних радника.
Препоруке:
0
0
23 петак, 10 септембар 2010 20:49
НН@Марио Калик
2.
Ваша теза да се капитал окренуо страним радницима како би избегао претерану експлоатацију домаће радне снаге не одговара реалности. Он се окренуо странцима из истих разлога из којих данас већина држава, под утицајем капитала, напрасно води рачуна о правима жена, инвалида, Рома, разних мањина, инсистира на квотама приликом запошљавања, помера године одласка у пензију и снижава година за ступање у радни однос. Циљ је да се максимално повећа број радника који траже посао. Кад их се пријави 200 или 300 за једно радно место онда послодавац губи све обзире и може да поставља услове какве хоће.

Не стоји ни Ваш став да левичарски интернационализам има решење за ову ситуацију. Шта КОНКРЕТНО значи да радници треба да уђу у „заједнички фронт“ против капиталиста, да се боре „у две колоне“ „или још боље заједно“? Како то радници Фијата којима су угашена радна места због измештања погона у Србију, и радници Заставе у Крагујевцу који су захваљујући томе добили посао, треба да се боре у две колоне? Шта КОНКРЕТНО треба да буде њихов ЗАЈЕДНИЧКИ захтев? Да Фијат задржи погоне у Италији или да премести погоне у Србију? Или једно или друго. Једно искључује друго. У првом случају италијански радници ће бити избачени на улицу у другом случају српски радници ће остати на улици. Не постоји решење које је добро и за једне и за друге. То што су италијански радници бедно плаћени, што ће српски радници бити још бедније плаћени, што се Фијат измешта у Србију да би издржао конкуренцију азијских произвођача чији радници су најбедније плаћени – све то о чему Ви пишете је тачно и опште познато, али то не мења неумољиву чињеницу да Фијат може имати погоне само у једној земљи. У конкретном случају, или у Италији или у Србији, а то значи да ће или италијански или српски радници бити без средстава за голи живот. Никакве приче о слози, љубави, заједничкој судбини не могу да измене ту застрашујућу реалност. 1900
Препоруке:
0
0
24 петак, 10 септембар 2010 22:27
НН@Марио Калик
3.
Партије левице и синдикати су преузели улогу цркве и проповедају љубав и слогу радничкој класи. Oдустајући од револуције левица је у целом свету изгубила углед, гласаче а у великој мери и смисао

И треће, није тачно да национализам одговара капиталистима. Капитал је анационалан а његов највећи непријатељ је национална држава. Уосталом, неолиберализам, фаза капитализма у којој живимо од средине 90-их, одвија се под паролом „минимална држава, максимално тржиште“. Тај процес минимизирања државе и негирања националног је прилично одмакао тако да моћ капитала далеко превазилази моћ националне државе. Капиталу одговарају обезличен произвођач и потрошач а не националиста. Чини ми се да Ви још увек резонујете у терминима националне државе, националне буржоазије и националне радничке класе. У глобализованој економији капитал није везан ни за националну државу ни за радничку класу било матичне било неке друге државе. Потпуно је равнодушан према незадовољству или мржњи радника, домаћих или страних, и нема потребе да се труди и усмерава њихово незадовољство према било коме. Тако ће то бити све док постоји неисцрпан резервоар радне снаге у Источној Европи, Азији, Африци.

Коначно, мислим да сте стекли погрешан утисак о мом ставу према протекционизму а поготову према страним радницима. Протекционизам предлажу национално утемељене странке које у томе виде једини начин да се измештена економска моћ врати у оквире националне државе како би ова имала средства да одговори својим економским, социјалним и културним обавезама према домаћим грађанима. Мени се чини да је краткорочно посматрано то једино реално решење а мислим да и многи грађани тако гледају на тај проблем. Што се тиче страних радника далеко сам од сваке примисли на елиминацију било кога.
Препоруке:
0
0
25 понедељак, 13 септембар 2010 18:18
RB
Autor je ovde naceo vrlo bitnu temu, a poslednja dva polemicara je usmerili ka nekim prakticnim izazovima. Stoga moj pokusaj malog dorinosa konstruktivnoj diskusiji, mahom iz ugla Amerike. Mislim da je istina negde izmedju. Ne nuzno i po sredini - skepticizam olicen u konkretnom primeru Fijata u Srbiji verovatno stoji. To je jednostavna igra sa nultom sumom i radnici brane neposredni interes, bez obzira na klasnu svest. Ali ima dosta sirih igara sa nenultom sumom, gde manjak te svesti ide naustrb organizovanog otpora zrtava globalizacije. Nacelno sovinisticka reakcija nemackog (i kontra grckog) radnistva u kontekstu proletosnje finansijske krize Grcka/EU ilustruje tu uskogrudost, iako su obe strane (bar do odredjene mere) zrtve mahinacija spomenutog globalnog kapitala (konkretno: Goldman-Sachs-ov tropotez friziranja grckih finansija, kladjenja protiv istih, te ispostavljanja racuna nemackim poreskim obveznicima). Slican je slucaj na jugozapadu SAD, u kontekstu poplave meksickih (i)legalnih gastarbajtera. Otpor prostog sveta mahom nije konzervativna zatucanost, pre prirodna odbrambena reakcija. Nazalost, horizont kod vecine su neposredne mere, i ne seze do srzi - NAFTA sporazuma koji je unistio meksickog malog seljaka za racun americke prehr. industrije, pa ga izvezao u SAD kao jeftinog nadnicara. (Za druge primere v. iscrpnu kritiku globalizma "One world, ready or not". W. Greider-a; mada pisano 1997, dalji period samo potvrdjuje ovo delo). Naravno, u Americi (koja je bolno nesvesna i koga se to ostatak sveta seca 1. maja) je razvoj nekog antiglobalislitkog fronta vrlo tezak, mada je u doba javnog otpora agresiji na SRJ 1999 bilo zacetaka tog saveznistva (izolacionisticke konzervative i antiratne levice - na marginama Kongresa olicenih u Paulu i Kucinicu). No, autorov izazov srpskoj politickoj sceni i dalje stoji, a stavovi polemicara se mozda priblizavaju znajuci da efektivni otpor globalizmu danas (Cavez, Morales) ume da spaja nacionalizam i soc. pravdu.
Препоруке:
0
0
26 уторак, 14 септембар 2010 00:25
НН
Настао спонтано као реакција на ексцесе неолибералног модела, антиглобализам је окупио групе и појединце најразличитијих идеолошких, политичких и верских убеђења – синдикалне активисте, хришћанске социјалисте, марксисте и нео-марксисте, следбенике Че Геваре, екологисте, заговорнике самоуправног модела, анархисте, борце за људска права и цивилно друштво...

Отвореност покрета према најразноврснијим друштвеним групама и опцијама допринела је његовој масовности и дала му скоро планетарну димензију, али истовремено отежава, можда и онемогућава, артикулисање тог протеста у класичну форму политичке борбе, или бар могућност ефикасног заједничког наступа.

Упозорење Уга Чавеза упућено са скупа антиглобалиста у Каракасу да покрету прети опасност од „фолклоризације“ и ризик да се окупљања претворе у „карневал сиротиње“ – оживео је дилему присутну од самог почетка: да ли је циљ покрета само критика постојећег глобалног система или антиглобалисти имају алтернативну визију друштва? Уколико имају такву визију, којим методама ће је остварити? Другим речима, како би требало да изгледа тај „Другачији свет“ (слоган са скупа у Порто Алегреу је био „Другачији свет је могућ“), који путеви воде до њега и да ли су то путеви класичне политичке борбе? Нажалост, позив Уга Чавеза са овог скупа да се „разради стратегија моћи“, као и његове речи из завршног говора – „ми немамо више времена за губљење, ради се о томе да се промени ток историје стварањем једног аутентично социјалистичког светског покрета“ – наишли су на млак пријем и у самом покрету и ван њега.
Препоруке:
0
0
27 уторак, 14 септембар 2010 13:05
НН
Поништавање традиционалних подела између политичких партија о коме говори Ј.Гајић је феномен о коме се већ две деценије пише у свету а назива се „крај политике“.

Због чињенице да је глобализација изместила економску моћ (и економска средства) из оквира националне државе, све политичке партије - без обзира на своје програме, називе, предизборна обећања - могу да воде, тачније да спроводе, САМО ону политику коју диктира капитал. Закони о раду, пореска политика, буџетска политика, спољна политика, су онакви какве одреди капитал. Без обзира која партија дошла на власт у Србији, она ће водити политику коју диктирају Удружење страних инвеститора, Клуб привредника, Унија послодаваца или како се већ зову те организације удруженог КАПИТАЛА. Ниједна партија не најављује повећање пореза на добит корпорација и ниједна се неће усудити да то учини када и ако дође на власт. А ниски порези на добит корпорација (читај на профит) значе празне буџете, а празни буџети значе одсуство средстава за пензије, школство, здравство, културу, социјалне програме, дечју заштиту... Ниједна партија не најављује промене Закона о раду, тј. увођење више државне интервенције у тој области и више обавезујућих правила за послодавце. Напротив, измене УГОВОРА О РАДУ које се најављују још више ће га приближити класичном облигационом односу, а то значи класичном УГОВОРУ О ДЕЛУ, а то значи договору који свако од нас склапа са молером, шнајдером... Ангажујем те кад хоћу, колико хоћу, плаћам те колико хоћу и немам никакве обавезе према теби – ни годишњи одмор, ни боловање, ни пензија.... А ако радно законодавство, пореска и буџетска политика не буду онакви какве захтева капитал, онда страни инвеститори неће доћи а домаћи инвеститори ће отићи, а партије могу да се „сликају“ са својим програмима. И то је поента глобализације – уцењивачка моћ глобализованог капитала јер се он отварањем граница „ослободио“ контроле националне државе и слободно уцењује широм планете.
Препоруке:
0
0
28 уторак, 14 септембар 2010 13:12
НН
2.
У свету аналитичари виде три могућа сценарија за исход процеса глобализације:

Први - стварање глобалног политичког система који би био противтежа глобалном економском систему (читај глобалном капиталу). Да би био делотворан, глобалан политички систем - значи постојање глобалних правила - треба да буде праћено постојањем глобалне принуде која обезбеђује спровођење и поштовање тих правила, па многи страхују да би то практично значило стварање светске владе, светске војске и светске полиције.

Други могући (мада мало вероватан) сценарио је укидање моћи глобалног капитала, значи светска револуција.

Трећи, највероватнији сценарио, је настављање постојећих процеса: слабљење националних држава и јачање моћи глобалног, транснационалног капитала. Појединци ће бити потчињени правилима корпорације у којој раде, и неће се делити на Србе, Хрвате, Муслимане већ на оне који раде за Мишковића, за Лафарж, за Мајкрософт. А ако не раде, онда ће постати део све бројније армије изопштених, људи ван сваког система па је и ту ирелевантна њихова национална припадност јер национална држава којој теоретски припадају је постала једна празна љуштура.

Опсесивна усмереност на „националистичку опасност“ спречава већину домаћих аналитичара да адекватно поставе проблем глобализације. Аргументација којом се служе има пре свега за циљ да покаже како су они ослобођени од „националистичких страсти“, како су племените и хумане особе испуњене општечовечанском љубављу. За нормалног човека то се подразумева. Али то не решава егзистенцијалне проблеме тог човека у глобализованом свету.
Препоруке:
0
0
29 среда, 15 септембар 2010 09:27
Марио Калик
@ НН

Ово што сте на почетку рекли управо потврђује оно о чему сам причао, да радницима недостаје класна свест. Радник који има класну свест, понављам још једном, не сумњичи и не оптужује другог радника да му је одузео посао нити, с друге стране, мисли да је он одузео посао неком другом раднику. Не, и једни и други су у тој ситуацији свесни да је КАПИТАЛ тај који одузима, односно даје посао. И свесни су који је интерес капитала у свему томе, а то је што већи профит. Када се то примени на причу коју сте изложили из личног искуства види се да сте донели потпуно погрешан закључак. Наиме, очигледно је да немате развијену класну свест, ни ваши пријатељи домаћини ни ви као дошљак. Никако није ОБЈЕКТИВНО да сте ВИ некоме одузели посао, то је само субјективно, у вашој искривљеној свести. Нити ви сви скупа знате шта је прави узрочник те ситуације, јер се види да одговорност за њу премештате са капитала на рад. И због свега овога је левица итекако актуелна, ма шта ви о томе мислили, јер готово све оно што сте рекли сведочи о неодложној потреби да се та искривљена свест исправи. У корист вас и осталих радника, а против капитала.

Да је левица, и то она радикална о којој све време говорим и на коју се позивам, преко потребна, сведочи и ваша капитулантска свест о свемоћи капитала, коју прати мисаона конфузија. Ви кажете да се ни радници ни држава НЕ МОГУ борити против (глобалног) капитала, да они НЕМАЈУ ИЗБОРА и да су радници ОСУЂЕНИ да прихвате услове које капитал диктира да би уопште радили, али и да се против овога МОЖЕ БОРИТИ протекционизмом, тј. затварањем капитала у националне оквире. Овакви ставови откривају да сте ви час дефетисти, час оптимисти, а свакако самопротивречни. Јер, ако је глобални капитал толико моћан, и ако је, како на крају кажете, највероватнији сценарио тај да ће се наставити тренд његове планетарне доминације, откуда онда ваша оптимистична вера у протекционизам?!
Препоруке:
0
0
30 среда, 15 септембар 2010 09:30
Марио Калик
@ НН

Ви мени замерате да нудим нека фантазмагорична решења, а заправо из главнине ваших ставова и уверења произлази да је протекционизам фантазмагорија, ништа мање нереалан него што у вашим очима изгледа левичарски интернационализам као одговор на глобализам. Нису ли су све ово очигледне контрадикције?! Зато ћете морати, уместо да се бавите са мном и мојим "апстрактним фразама", много више да се позабавите собом. ИЛИ ћете одустати од вере у СВЕМОЋ ГЛОБАЛНОГ КАПИТАЛА или од вере у ПРОТЕКЦИОНИЗАМ, јер ово двоје се логички искључују.

Али, чак и да је протекционизам изгледнији него што мислите, да ли је он решење проблема? Као што сам рекао, није. Он је решење само проблема ГЛОБАЛНОГ КАПИТАЛА, али не и КАПИТАЛА КАО ТАКВОГ. То је ваш кључни превид који још једном открива да вам недостаје класна свест. Јер, за оног радника који има ту свест непријатељ је САМ КАПИТАЛ, а не овај или онај његов облик. Протекционистичка економија и даље може да буде капиталистичка. Па стотинама година је у том погледу капитал био мање-више затворен у националне границе. И да ли је радницима било сјајно?! Како ћете решити тај проблем, како ћете онемогућити логику капитала који нужно тежи што већој експлоатацији, која би у вашој "успешној" формули погодила домаће раднике? Поготово ако верујете да тај капитал суверено диктира услове рада који се могу само ропски прихватити. Или се уклонити, тј. остати незапослен. Нема више страних радника, али још увек има капитала. Лопта је у вашем дворишту...

Зато је гротескно када мени пребацујете нешто што управо ви тврдите. Па ви резонујете у терминима националне државе и националне радничке класе, то су ваша уверења и решења, не моја. А онда на крају кажете да је таква држава постала "једна празна љуштура" и да је ирелевантна национална припадност радника. Ко ће се овде снаћи?! Стога, када мени приписујете перспективу националног, а истовремено оспоравате мој интернационализам, мало је рећи да је то апсурдно
Препоруке:
0
0
31 среда, 15 септембар 2010 09:31
Марио Калик
@ НН

Ипак, сви ови ваши промашаји не значи да неке ствари нисте погодили. Све могу да потпишем што сте написали у вези са анационалним, тј. транснационалним капиталом; да је он моћан чинилац, да ће се, уколико се не обузда, сасвим сигурно наставити његово јачање, да се радници увелико не деле по нацијама, већ по корпорацијама итд.

Али, све то говори у прилог решења које нуди интернационалистичка левица, а не националистичка десница. Јер, ако је капитал анационалан, онда његов највећи непријатељ није национална држава, већ интернационална радничка класа. Како рекох, у оквирима националне државе, он и даље може несметано да експлоатише. Зато протекционизам није сигурно решење за проблем капитализма, а још мање национализам. Национализам о коме ја говорим је, понављам, истицање националног на рачун класног, затварање у властиту националну припадност и тумачење друштвене стварности у категоријама нације и сукоба међу нацијама. То није национализам као заштита националне економије, политике, културе итд. од стране окупације и хегемоније; ово је за мене патриотизам, и зато сте ме (и) на овом месту погрешно разумели. Када радницима влада националистичка, а не класна свест, онда они не виде да имају заједничку класну судбину радећи за исте капиталистичке газде, без обзира на њихову или националну припадност газда. Не, они су дистанцирани, а на крају и конфронтирани са радницима других нација, а зближени капиталистима из своје нације, иако су ови први експлоатисани као и они, а ови други их експлоатишу, уопште не хајући за националну блискост.

И зато такав национализам итекако одговара капиталистима, јер омета и дроби јединство радничке класе. Тачно је да су они равнодушни према незадовољству или мржњи радника, али све док се та класна мржња не усмери према њима, тј. док се усмерава од једних радника према другим. Они чак ово прижељкују, па се може рећи и да нису према томе равнодушни, већ да овај процес разарања радничког јединства на разне начине подстичу.
Препоруке:
0
0
32 среда, 15 септембар 2010 12:25
НН@Марио Калик
Протекционизам који предлажу национално утемељене странке није суштинско, већ краткорочно решење. Радници га прихватају јер партије левице не предлажу НИКАКВО решење, ни краткорочно ни дугорочно. Једино што нуде то су приче о свести. Али свест о некој ситуацији је ваљда само услов за АКЦИЈУ. О томе, међутим, о акцији која би требало да уследи после освешћивања радника (освешћених по Вашим критеријумима), у Вашим одговорима НЕМА НИ РЕЧИ. Проблем је што о томе нема речи ни у програмима комунистичких и социјалистичких партија.Зато су некад моћне западноевропске комунистичке партије са милионским чланством сада спале на групице функционера који ламентирају над неизграђеном свешћу радника а у међувремену прихватају, уколико им се понуде, добро плаћене министарске функције у владама свих боја и политичких оријентација.

Срдачно Вас поздрављам и овим прекидам да се „бавим Вама“ и Вашим „конкретним предлозима“ у нади да ће Вам се та формулација допасти више од оне о „апстрактим фразама“.
Препоруке:
0
0
33 среда, 15 септембар 2010 12:43
НН@Марио Калик
P.S.Уколико се досетите какву АКЦИЈУ треба да предузму радници када се буду освестили, надам се да ћете то изложити на сајту НСПМ, у „Печату“ или већ негде.
Препоруке:
0
0
34 среда, 15 септембар 2010 22:41
Марио Калик
Наравно да је свест о акцији само услов за акцију. Али, она је УСЛОВ, и то нужан, без ње се не може. Акција без свести је слепа, непромишљена, и неизбежно води на странпутицу или у ћорсокак (и као таква по правилу је обележје екстремне деснице, а не радикалне левице). Управо овај моменат недостаје вашим опсервацијама, чак га отворено потцењујете. За левицу је то одлучујуће питање, поготово данас, када готово потпуно изостаје јасна и артикулисана класна свест радника, када су они изложени капиталистичкој индоктринацији и манипулацији (што се може приметити и у вашим ставовима), које доводе до тога да је радничка класа хипнотизирана и паралисана. Њој се као решења подмећу лажни и заводљиви концепти и праксе, пласиране од стране непријатељске класе, које за циљ и учинак имају отупљивање и замајавање радника, спречавање увида у праве узроке њиховог тегобног положаја и начине њиховог социјалног избављења. А све док је радничка свест на овај начин заробљена и обманута, нема за радничку класу еманципације. Да би постала борбена, да би на истински начин могла да реши класно питање, она мора да раскине са менталним оковима које намеће капиталистичка класа кроз своје идеолошке апарате, било да је реч о (нео)либералним или националистичким мантрама. Све се оне систем(ат)ски форсирају кроз јавни простор да би на крају довеле до тога да, уместо своје аутентичне класне свести, радничка класа поседује капиталистичку, тј. туђу и непријатељску класну свест, у овом или оном облику. Нема бољег примера за ово, када је о нама реч, од мучних, беспомоћних протеста радника у којима они као свој основни и крајњи захтев постављају "поштену" приватизацију.

Зато се прво мора рашчистити са многим фалсификатима и конфизијама, и радикална левица ту налази своју улогу. Ето нпр. ви кажете како (западни) комунисти улазе у министарске фотеље. А није реч о комунистима, него о социјалдемократама. Када се свест прочисти од оваквих и сличних превида, убојита акција долази скоро сама од себе...
Препоруке:
0
0
35 четвртак, 16 септембар 2010 09:05
РБ
Упркос наоко сучељеним ставовима, вероватно да се сви слажемо око бар неких поставки. Необуздани глобални капитал(изам) јесте опасна пошаст, која дугорочно прети да уништи и националну државу, и традиционалне вредности и елементарне људске слободе и благостање. (Прослављене романе који су поодавно описали ове грозоморне могућности вероватно сви знамо.) Дугорочно, да би се то осујетило, најбоље (и можда једино) је да се већина жртава тог процеса уједини, на основу јасне свести о проблему, у директну акцију. Међутим, то није ништа ново - још на много ранијим стадијумима капитализма је скована парола „Пролетери свих земаља, уједините се“. Резултати су махом познати, у најбољем случају половични, а уствари - разочаравајући. Одговор на питање „зашто“ је предуслов сваког озбиљнијег преокрета. Има ту сигурно и све перфидније пропаганде глобалног капитала, и недостатка свести код многих оштећених слојева и појединаца, и недостатка делотворног плана акције за оне који ту свест имају. У сваком случају, то је дубље питање. У мало конкретнијем контексту, оно вероватно подразумева анализу феномена еврокомунизма - некадашње перјанице западних аутохтоних радничких покрета, сада махом заборављене кованице. Одговор на то може дати назнаку како ревидирати споменути ток и спречити понављање истих грешака. Али као што се из садашњег искуства антиглоб. покрета види - од несумњивог сировог набоја шарених маса до озбиљнијег светског покрета на који сетно позива Чавез - дуг је пут.

У међувремену, упрошћавање големог проблема повећава шансе за успех. Васпостављање јаке националне државе би свакако послужило као брана даљој глобализацији капитала, а његово евентуално враћање у националне границе озбиљно му скресало многе полуге. Али за то је потребно оживети класичну националну свест - здраво родољубље (не и шовинизам). Нажалост - ништа ту неће бити лако, али има места и за леве и десне, ако су часни, бистре памети и широког назора.
Препоруке:
0
0
36 четвртак, 16 септембар 2010 11:44
НН@РБ
Слажем се са Вама - има места и за леве и десне ако су часни, бистре памети и широких назора. Поздрав.
Препоруке:
0
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер