Mihailo Markovic proziveo je dug, ispunjen, strastven, plodan i buran zivot - utoliko sigurno nije najvaznije da sad kurtoazno izricemo saucesce porodici, a mozda i malo sire, celom srpskom narodu! U duhu kritickog misljenja M.Markovica mozda bi trebalo postaviti pretesko pitanje: zasto su Srbi spremni da slede kojekave, sumnjive "drzavnike", a nikad nisu bili spremni da slede ljude poput profesora Markovica!? Drugi narodi jesu, cak su i narodi uslovno receno "zaostaliji" od srpskog rado poveravali svoju sudbinu moralnim i duhovnim velikanima, poput jednog Gandija, ili Mandele. Zasto Srbi veruju samo beskrupuloznim, manipulativnim tipovima, bilo da se zovu Tito, Milosevic, Draskovic, Seselj, Djindjic, Tadic? Ne znam, rekoh da je pitanje pretesko! Ali znam da su takvi Srbi odgurnuli jedinog moralnog politicara, Vojislava Kostunicu, za racun "drazvnika" Tadica, izmisljenog i sveze ispoliranog u Vasingtonu i Briselu! I znam da bi takvog Tadica mogao zameniti jedino Nikolic.
Da li mi, mozda, nesvesno i svesno, gajimo kult neobrazovanog, uobrazenog i primitivnog, i nadasve anti-demokratskog politicara, koji mora pokazivati prezir prema narodu, da bi ga taj narod prihvatio? A zamislite sad jednu drugaciju situaciju, u kojoj bi srpski narod pristajao uz ljude kakv su bili profesor Markovic ili Milorad Pavic, ili pre njih jedan Slobodan Jovanovic! Ne mozete zamisliti? Ne mogu ni ja! Cim sklopim oci, i pocnem misliti o srpskoj politici, odmah iskrsne neki mracan manipulator, namazan svim farbama! Sa rukama koje trpaju u dzepove sta god stignu - gladni i bedusni tipovi, kojima Srbija nije ni domovina ni otadzbina, nego tek mesto gde neograniceno i unosno vladaju!
Preporuke:
0
0
2
subota, 13 februar 2010 01:35
Jezička zbrka
Uz dužno poštovanje prema pokojnom akademiku Markoviću, želela bih da uputim primedbu autoru ovog teksta. Naime, možda je ovaj tekst najbolji dokaz da živimo u izuzetnom političkom, ideološkom, moralnom i pojmovnom haosu. Patrijarsima je mesto u crkvi, a politička levica vazdan je bila u opoziciji svakoj crkvi. Nemojte pogrešno da me shvatite, nemam ja ništa protiv pravoslavne ili bilo koje crkve, samo želim da ukažem na konfuziju kojoj ovakvi tekstovi doprinose. Ako bi u odbranu autora neko rekao da je ovde u pitanju tek metafora, onda bih morala da dodam da izbor metafora i drugih stilskih figura uopšte nije tako nevin i naivan; u konkretnom slučaju on svedoči o neizlečivo patrijarhalnom pogledu na politiku - pogledu koji, opet, nema ama baš nikakve veze sa levicom.
Preporuke:
0
0
3
subota, 13 februar 2010 02:40
Nije zbrka!
Jezicka praksa ne pita nas sta je "logicno", a sta nije! Pa tako pevacica Madona (ups! opet religiozni simbol!) moze biti pevacka "ikona", premda ikone inace spadaju u crkvu. (Postoje i modne i druge "ikone".) A upotreba reci "patrijarh" u genitivnim sintagmama (kao sto je slucaj u ovom naslovu) uopste nije retka! Uostalom, rec "patrijarh" nije cisto crkvena - njeni "rodjaci" su imenice "patria", "patrijarhat", "pater", kao i pridev "patrijarhalni". Da je autor napisao "episkop levice", ili
"mitropolit levice" - to bi bila jezicka "zbrka". Ovako - ne vidim u cemu je problem!
Preporuke:
0
0
4
subota, 13 februar 2010 03:11
Simić Manojlo
Meni se nekako najviše sviđaju " Jesen pukovnika "
i " Patrijarhu nema ko da piše ".
Preporuke:
0
0
5
subota, 13 februar 2010 03:39
Ultravisitor
Kada u starosti ode neko veliki onda je njegov odlazak normalan, ako ima neko ko ce da bude veliki ili bar priblizno kao on. U suprotnom, odlazak je tragedija. U konkretnom slucaju Srbiji se desilo ovo drugo. Sve posati g. Markovicu. Saucesce njegovim najmilijim i najblizim.
Preporuke:
0
0
6
subota, 13 februar 2010 08:31
Joviša Vidić
Dali se pisci ode o g. drugu, profesoru Markoviću, sećaju njegove "visokoumne" izjave: "Jugoslavije
će biti, makar sa Beogradom i okolinom". Politikom jugoslovenstva, rastakana je nacionalna, kulturna, i svaka druga supstanca srpskog naroda, gde je drug profesor - slobodno se može reći - bio perjanica. Inspirator, ideolog i pisac Statuta Socijalističke partije Srbije, ne može se u tom pogledu posmatrati izvan njegovog dela primenjenog u praksi. "Delo konac krasi" (narodna) a o koncu (kraju) živi smo svedoci. Joviša Vidić od Rudina.
Preporuke:
0
0
7
subota, 13 februar 2010 08:40
Konfuzna levičarka
Evo, ja bih da postavim jedno pitanje: ja mislim da sam levićarka ali ne mogu da shvatim šta bi to trebalo da bude zajedničko meni i M. Markoviću. Koliko se sećam, Markovićeva partija je bila na vlasti, a on zajedno sa njom, svojom partijom, kao njen ideolog i podpredsednik - u ono vreme kada se pojavila nova buržoazija, Karići, Dafina i mnogi drugi... Kako ja, kao levičarka, mogu da imam nešto zajedničko sa "Patrijarhom srpske levice" kada su mene u školi učili da se levica bori za one druge, one koje je Markovićeva partija osiromašila i obespravila. Kako ja, kao levičarka, mogu da se imam nešto zajedničko sa ideologijom koja je proizvela Kariće? A Marković je, ako sam dobro razumela, "patrijarh" te ideologije...
Preporuke:
0
0
8
subota, 13 februar 2010 09:24
Patrijarh Miloševićeve "levice"
"Očigledno, ne vidi se da se Milošević suštinski ne razlikuje od Hrvata Franje Tuđmana, Bosanca Izetbegovića, Rusa Borisa Jeljcina. Konačno, ni od šefa neke druge države. Kao i njegove kolege posle pada evropskih „socijalističkih" partijskih država, on je uredno izabran, kao i oni (i, pravo rekavši, kao svaki šef države), on je imao poverenje samo u svoju neposrednu okolinu, naime, u svoju porodicu (tako je bilo sa Miteranom, Niksonom, starim Maoom, tako je sa Klintonom, Širakom), kao oni, i on steže medije, i kao i oni, pošto se odrekao svakog unutrašnjeg političkog cilja, zahvaćen potresom prethodnog državnog sistema, pokušava da se barem dobro predstavi iz ugla nacionalizma."
Alen Badju, O ratu protiv Srbije
Preporuke:
0
0
9
subota, 13 februar 2010 09:30
lapsus?
A možda je autor samo napravio lapsus - sve vreme je mislio na blaženopočivšeg patrijarha Pavla?
Preporuke:
0
0
10
subota, 13 februar 2010 11:30
Freud
@Konfuzna levičarka: "Kako ja, kao levičarka, mogu da imam nešto zajedničko sa "Patrijarhom srpske levice" kada su mene u školi učili da se levica bori za one druge, one koje je Markovićeva partija osiromašila i obespravila. Kako ja, kao levičarka, mogu da se imam nešto zajedničko sa ideologijom koja je proizvela Kariće?"
Naš glavni junak zatekao se upravo na mestu tog samoizmicanja, na paradoksalnom mestu uvida da predstava koja se može imati o sebi nikada ne može da bude potpuna, i da je taj manjak uzrok nesvodljivog viška sebe u odnosu na sebe, i da je ta "unutrašnja" rascepljenost i nesaglasnost konstitutivna ne samo za svako jedinstvo i saglasnost sa sobom, nego i za svako razlikovanje "spoljašnjosti" i "unutrašnjosti", "drugosti" i "sopstvenosti", "razlike" i "identiteta". On je uhvaćen u paradoksalni proces labilne simetrije sopstva i drugosti, u tačku prevrata jednog u drugo, u prevratničku, odlučnu tačku tog uzajamnog strateškog kolebanja, u tačku odlučnog kolebanja.
Preporuke:
0
0
11
subota, 13 februar 2010 12:00
pavlicko simsirovic
mark tven je u knjizi nove avanture toma sojera u usta svog junaka stavio sledece reci: crnje julija cezara nisu bile svesne njegove velicine zato sto su mu bile preblizu. kao i sa sfingom velicina mihaila markovica, kao i njegovoj doprinos robovlasnickoj ekonomiji u kojoj zivimo, moze se ceniti samo iz velike daljine. nama crnjama preostaje samo da zivimo u zabludi.
Preporuke:
0
0
12
subota, 13 februar 2010 12:06
Milorad D.
Nakon citanja ovog nekrologa, namece se samo jedno pitanje: da li je za savremenu srpsku politicku misao veci udarac to sto je M. Markovic umro, ili to sto je M. Kozomara jos ziv i pise ovako kako pise. Jer M. Markovic je patrijarh srpske levice tacno onoliko koliko je patrijarh Pavle bio Lenjin SPC-a.
Preporuke:
0
0
13
subota, 13 februar 2010 12:28
zbunjenima i neobaveštenima
Ne bi bilo ni Jezde, ni Dafine (sa sve njihovim prijateljima iz Izraela) da nije bilo Vuka Draškovića koji je 9. marta pokušao državni udar i tako trajno oslabio Srbiju koja je već bila u nevoljama.
Preporuke:
0
0
14
subota, 13 februar 2010 12:56
Svetislav Kostić
U povodu opravdanih pitanja od "Zašto" kojima poneke čudne duhove uzburkao čitalac @ Zasto? Ako bilo ko ima obraza da ružno, ironično ili podsmešljivo govori o časnom akademiku Mihajlou Markoviću, ne samo iz pieteta, nego čak zlobno i pakosno, negirajući mu njegovo lijevo ideološko i humano opredeljenje, koje licu Mihajla Markovića pristajalo sve do poslednjeg njegovog životnog daha - onda takvim čitalačkim komentatorima manje dolići da donose sud o Mihajlu Markoviću, a više da budu svrstani u onaj red plejade citirane od gospodina ili gospođe Zašto i dijele društvo sa Draškovićem, Đinđićem, a posebno sa Tadićem. Titu, koji je mnogo puta za života zasluživao mržnju, a kada ga voz u mrtvačkom kovčegu vračao na mjesto vjećnog počivlišta - zaslužio prolivenu suzu od stotina hiljada koji se od njega opraštali u špaliru s obe strane puta u vjećnost a oni sa suzama u očima u neizvjesnost. Jer ljudi osjećali da poslije pokojnika dolaze neka drugačija vremena, u kojima su svako drugo zlo mogli da zamisle, samo ne da će tamo nekakav jeftini i od prirode skromnog inteligentnog kvocijenta podareni Boris Tadić da bude građanima Srbije od njihovih neposrednih zapadnih i NATO ubica nametnut a od jedne mase i unutar nje čak i od Srba prihvaćen na koliko toliko slobodnim izborima!? Ja lično niti Srbijanac niti pristalica Miloševića. Pa ipak, kada me zadaci kojima posvećen za vrijeme našeg srpskog otadžbinskog rata zapadno od Drine, put neizostavno nosio ne samo preko, nego i u samom Beogradu, i tom prilikom bio čest gost u kući gospođe Flotau, jedne od ratnih korespodentkinja zapadnih uglednih i uticajnih nedeljnika, Der Špigela i tema bila Milošević i ko bi mogao da ga zamjeni, sama gospođa Flotau, uvažena novinarka i Srbima ne baš mnogo naklonjena, meni uzvraćala kontra pitanjem - ako onda? Već tada se Đinđić u zapadnim prestonicama nudio kao "čovjek Zapada". A Zapad je u istom Miloševiću već imao svog čovjeka u Beogradu. To se kod vas tamo rado zaboravlja.
Preporuke:
0
0
15
subota, 13 februar 2010 13:32
Milorad Stanojlović
Levica je dominantna intelektualna sila Srbije. Rezultati svega toga su nam poznati. Svet je najpre preterano ćutao, zatim se preterano slagao, a sada, verovatno opet preteruje... No, to je njihova stvar. Srpske levice, od Bakunjina i samoupravljanja,naovamo, i sveta. Sve ostalo je ostatak sveta. Što se patrijarhata i patrijarha tiče sigurno je jedno, što i autor tvrdi: „Potrebno je tu još založiti svoju kožu...“
Preporuke:
0
0
16
subota, 13 februar 2010 13:48
Biciklista
@zbunjenima i neobaveštenima: "Ne bi bilo ni Jezde, ni Dafine (sa sve njihovim prijateljima iz Izraela)"
Hoćete da kažete da su za sve krivi Izraelci i biciklisti?
Preporuke:
0
0
17
subota, 13 februar 2010 13:54
Freud
@Svetislav Kostić: "A Zapad je u istom Miloševiću već imao svog čovjeka u Beogradu. To se kod vas tamo rado zaboravlja."
Tu stvar stoji kao sa čigrom, koja se pojavljuje kao nepokretna kada se najbrže vrti, dosežući za trenutak ekstatični momenat prelaza uzajamnog priznavanja u priznavanje uzajamnosti, istovetnosti razlike, koincidencije najvećeg kretanja i najvećeg mirovanja, magnovenje sreće.
Preporuke:
0
0
18
subota, 13 februar 2010 15:51
brm
patrijarh - prvi među jednakima: Dobrisom Ćosićem, Sonjom Liht, Milanom Nikolićem, Dragoslavom Mićunovićem i ostalim funkcionerima SKOJa i KaPeJot barem od 1968. i crvenog im univerziteta Karl Marks
mama mia dokle će više taj njihov patrijarhat?
Preporuke:
0
0
19
subota, 13 februar 2010 16:51
Simić Manojlo
Nikome nije uspjelo da ga , barem malo omete , u
njegovom svestranom , sveopštem i temeljitom razaranju
svog naroda i svoje države .
Nagradu za trude , nebo će mu dati .
Preporuke:
0
0
20
subota, 13 februar 2010 17:41
Observantes
Citram: „...Kritička kultura je uvek izum, uvek nešto izboreno u jedinstvenom susretu mišljenja i života, zadobijeno u sudaru reda i pustolovine. Za nju nije dovoljna obrazovanost i obaveštenost, vladanje intelektualnim tehnikama i poznavanje tajni mislilačkog zanata, kombinacija ambicije i kondicije. Potrebno je tu još založiti svoju kožu, svoje snove i htenja, svoju strast i odvažnost, svoju istrajnost. Potrebno je staviti na kocku celokupnu svoju egzistenciju. Istinske kritičke kulture nema bez ove krajnje odlučnosti koja stavlja na iskušenje samu našu ljudskost, koja nas stavlja na iskušenje naše slobode. U istinskoj kritičkoj kulturi se uvek na odlučan način susreću misao i htenje, um i sloboda. Životna i misaona sudbina Mihaila Markovića jedinstveno su svedočanstvo patosa susreta misli i htenja, jedinstven primer spremnosti da se odlučno izdrže i najveće napetosti uma i slobode“. Pohvala autoru ovog teksta za napisano i posebno za ovo što sam citirao. Slava i hvala Prof. Mihajlu Markoviću!
Preporuke:
0
0
21
subota, 13 februar 2010 19:06
Marinko Ivković
Dragi Manojlo,
Nisam razumeo tvoju šalu, ako je to bila šala, jer koliko znam postoje "Jesen patrijarha", "Pukovniku nema ko da piše", a takođe i "Sto godina samoće". Šta se od ovoga odnosi na nas i našu situaciju.
Preporuke:
0
0
22
subota, 13 februar 2010 21:36
Vera V.
Naslovom vređa preminulog.
Preporuke:
0
0
23
subota, 13 februar 2010 22:37
Simić Manojlo
za Marinka Ivkovića ;
Ja se izvinjavam na nedorečenosti ; trebalo je da
svojoj šali , dodam i koju riječ objašnjenja .
Poenta je bila , da svojom kombinacijom naslova
Markesovih knjiga , relativizujem komentar pod
" jezička zbrka ", koji ne dozvoljava ni minimum
pjesničke slobode u naslovu teksta , a da istovremeno prećuti samu suštinu .
Ja sam prije 40-ak god.bio oduševljeni čitalac
" Praxis-a ", nestrpljivo očekujući svaki novi
izvještaj o radu Korčulanske škole , gdje se
svakog ljeta sastajao krem naše filozofske misli iz
cijele Jugoslavije .
Markovićevi pandani sa slovenačke i hrvatske strane, približno sličnih filozofskih stanovišta ,
izađoše iz 20 .vijeka , sa razvijenim , slobodnim
i priznatim državama ( Slovenija ), očišćenim od
Srba kao remetilačkog faktora , i na samom pragu
ulaska u EU ( Hrvatska ), a Srbija , sa podmlađenom
" intelektualnom elitom ", koja je djelimično na
tragu Markovićevog , a djelimično Perovićkinog
nauka , je tu gdje jeste : na samom dnu .
Ostaviše nam u nasljeđe , široko raširenu zabludu
da biti " levičar ", samo po sebi nosi neke više
vrijednosti , i pravo da se drugima spočitava , pa
se u skladu sa tim nakaradnim naukom ,pozicioniraju
grupe od uticaja u Društvu "the pecking order", po
kojem kvočka sa više prečke , ima pravo da kljuca
u glavu , onu ispod sebe .
Samo tako može da se objasni apsurd , da drugosrbijanski " intelektualci ", očigledni
baštinici užasnog nauka , užasnih srpskih komunista
od kojih su pokojni Marković i živa Perović ,
intelektualno i filozofski ( u suštini bijedno ),
" uobličili " našu svekoliku propast , još uvijek
imaju nešto da nam kažu .
Kao da njihovo djelo , nije sve reklo .
Preporuke:
0
0
24
subota, 13 februar 2010 22:45
samo malo podsećanje za komentatore
...glasi da obično redakcija lista ili novina koje objavljuju neki tekst je taj koja daje naslov - a ne sam autor kao što se ovde to prečesto sugeriše. Takođe, dobro bi bilo da više ljudi komentariše sam tekst a ne naslov ili lik velikog filozofa kojem je tekst posvećen.
Preporuke:
0
0
25
subota, 13 februar 2010 23:20
Freud
@brm: "mama mia dokle će više taj njihov patrijarhat?"
Na spektakularnom vrhuncu ritualnog produciranja istine vlasti, u neposrednom fizičkom dodiru kažnjenika i dželata, kada se istina zakona upisuje u telo, dakle, u ključnom trenutku cele ove političke anatomije, pokazuje se da je na vrhuncu zakonitosti - bezakonje.
Preporuke:
0
0
26
subota, 13 februar 2010 23:37
Jesen dijalektike
@Milorad D. "Jer M. Markovic je patrijarh srpske levice tacno onoliko koliko je patrijarh Pavle bio Lenjin SPC-a."
Pa ti, Dodiče, ne shvataš svu spekulativnu složenost dijalektičkoga tkanja ovoga teksta što ga je pred nas Autor podastro! Bogougodna levica nikada nije bez patera svojega mogla glavu dignuti, niti bez matere svoje - patrije, o udesu bivstovanja svojega mudrovati.
Preporuke:
0
0
27
subota, 13 februar 2010 23:48
francuska kuhinja
@Patrijarh Miloševićeve "levice"... Alen Badju, O ratu protiv Srbije
Vi se pozivate na tog francuskog filozofa zato što, imam utisak, zamerate ovom autoru to što on nije čitao Alena Badjua (Badiou), ali ja ne razumem zbog čega bismo svi morali da čitamo francusku filozofiju... Nije strašno ako neko od nas ne poznaje francuski strukturalizma (i poststrukturalizam), pa tako ni ovaj autor nije dužan da bude komeptentan baš za francuski strukturalizam (i poststrukturalizam)...
Preporuke:
0
0
28
nedelja, 14 februar 2010 00:14
Patrijarh i Patrijarh
@Vera V: Naslovom vređa preminulog.
Ne razumem! Da li hoćete da kažete da autor naslovom vređa preminulog Patrijarha ili preminulog Patrijarha?
Preporuke:
0
0
29
nedelja, 14 februar 2010 00:20
Dafina
@Konfuzna levičarka
I ja sam levičarka!
Preporuke:
0
0
30
nedelja, 14 februar 2010 00:24
Deklaracija o levici
Pošto se ovih dana govori o nekim skupštinskim deklaracijama, mislim da bi bilo dobro ako bi Skupština donela neki akt kojim bi precizno odredila ko se ima smatrati levicom. Ja mislim da nije u redu da samo Nj.S. bude levičar a da drugim članovim Svetog Arhijerejskog Sinoda bude oduzeto takvo pravo! Patrijarh je ipak samo prvi među jednakima!
Preporuke:
0
0
31
nedelja, 14 februar 2010 01:44
Jelica R.
Ja bih željela reći nešto u odbranu prof. Mladena Kozomare. Mislim da mnogi komentatori potcenjuju njegov izuzetan doprinos ne samo domaćoj filozofiji nego i onoj svetskoj. Nesumnjivo je da će M. Kozomara ući u udžbenike istorije filozofije svih relevantnih evropskih i američkih univerziteta. Njegova brilijantna tumačenja savremenih filozofa kao što su Serl i Kripke, ali i klasika poput Fregea i Vitgenštajna, predstavljaju možda najveći doprinos istočnoevropske filozofije u 20. i 21. veku. Posebno bih želela da istaknem izuzetan koncept modalne logike koji je ovaj autor razvio pod neposrednim uticajem Gadamera i Hajdegera.
Mislim da je i ovaj angažovani rad - nekrolog pokojnom srspkom akademiku, takođe na prvom mestu - filozofska studija, a ne tek neki dnevnopolitički osvrt.
Preporuke:
0
0
32
nedelja, 14 februar 2010 02:59
artemije
ako je pok. markovic bio patrijarh ko onda cini sveti sinod levice u srbiji? i koja je uloga mladena kozomare? da li je kozomara onda takoreci amfiholije sroske levice? primus inter pares takoreci?
ili je ovo vise neki invertirani lamaizam gde te se vrhovnim poglavarom postaje trenutkom smrti a ne rodjenja.
Preporuke:
0
0
33
nedelja, 14 februar 2010 03:31
The Work of Mourning
But today, for him, for us, for those close to him, for those who love and admire him, I thought it necessary to continue to speak, for the love of life, and precisely because this love is wounded. To speak to Michael, to hear him and to try to respond to him, in whatever way we live or interpret the strange time of this responce, and what within this time defies the serenity of all our representations of the present, the past, and the future anterior.
Please be understanding, then, and forgive me for doing it all too poorly, with such pain and difficulty.
Preporuke:
0
0
34
nedelja, 14 februar 2010 06:54
Neko je oklevetao Hegela
Budućnost srpske levice je u mislima i delima Mihaila Markovića i njegovih sledbenika. Ako zaista želimo da budemo levičari, ne smemo da skrenemo sa ovoga puta! Neke retrogradne snage čak i na ovom mestu pokušavaju da relativizuju revolucinarnu teoriju i praksu koju je svoj konkretan izraz našla u SPS-u. SPS je barem u prvih deset godina svoga postojanja bio zaista levičarska i možda jedina istinski revolucionarna snaga na globalnom planu. Zbog toga su imperijalisti i petokolonaši godinama podrivali i na karju uspeli da nas sklone sa vlasti - ali naše vreme tek dolazi!
Preporuke:
0
0
35
nedelja, 14 februar 2010 07:11
Odličan tekst!
"Zato ne treba smetnuti s uma da je Mihailo Marković bio predvodnik , i, kao što se kasnije ispostavilo, najdosledniji i najistrajniji predstavnik jedne od najznačajnijih generacija jugoslovenskih i srpskih intelektualaca, ponesenih jednim od najširih revolucionarnih pokreta proteklog veka."
Mislim da je Mladen Kozomara na izuzetan način prikazao suštinu Markoviećeve uloge u novijoj srpskoj istoriji, posebno Markovićev doprinos levoj misli u nas. Veliko delo Mihaila Markovića biće putokaz generacijama koje dolaze! Neka je večna slava i hvala akademiku prof. dr Mladenu Markoviću!
Preporuke:
0
0
36
nedelja, 14 februar 2010 07:13
Prečanin
@ Svetislav Kostić
Očekivao sam od Svetislava da komentariše odnos Pokojnika prema inicijativi integracije Srbije i R Srpske.
Ako nisam izlapio, upravo je Akademik odbacio takvu mogućnost ingenioznim razlozima: R. Srpska koketira sa kapitalizmom i Dinastijom, dok je trajni izbor Srbije socijalizam!
A bio je srpski Suslov. Neka mu je Bogom prosto.
Preporuke:
0
0
37
nedelja, 14 februar 2010 08:42
čovek je stil
Ja bih htela da se osvrnem na jedan momenat koji je u komentarima, kao što možemo da vidimo, zapostavljen. U pitanju je vrhinski stil kojim je napisan ovaj tekst i ja samo mogu da konstatujem da se i ovoga puta pokazalo da je M. Kozomara najveći stilista naše teorijske misli. I ne samo naše.
Preporuke:
0
0
38
nedelja, 14 februar 2010 08:45
Manje Žižeka- - više Kozomare!
Stvarno ne mogu da razumem zbog čega se kod nas, pa čak i na ovom sajtu, redovno objavljuju tekstovi nekih zapadnih "levičara", "lakanovaca" i sličnih, a naši najveći umovi, poput M. Markovića i M. Kozomare, bivaju zapostavljeni. Želim da kažem da mi je bilo pravo zadovoljstvo da čitam ovaj tekst i da takvo zadovoljstvo nikada nisam osetio čitajući na primer Žižeka. Naprotiv!
Preporuke:
0
0
39
nedelja, 14 februar 2010 09:12
Etika uverenja i odgovornosti
Mihailo Marković se na intelektualnoj i političkoj sceni Srbije nije pojavio sa gotovim idejama i političkim programom, spreman da ga odmah primeni. Njegova ambicija nije bila vlast već, kako je tačno uočio V. Gligorov, istorijska misija. Ali ne lična, već misija naroda i društva. To je tesno povezano sa onim filozofskim u Mihailu Markoviću - on je bio dublji i humaniji nego što je mogao, a možda i smeo kao političar da pokaže. A ta mera nije bila rezultat njegove skromnosti ili oportunizma. Ona je dolazila iz racionalne spoznaje da se glavne prepreke za istorijsku misiju, o kojoj je razmišljao, nalaze u mentalitetu o kome je mnogo govorio, u istorijskoj inerciji i dogmatskom načinu mišljenja.
Preporuke:
0
0
40
nedelja, 14 februar 2010 09:16
citat
"Razumem potrebu da ljudi pokažu svoje emocije, iako mi javno prikazivanje tuge izaziva nelagodu. Ali nemam razumevanja za odsustvo besa, ljutnje i konkretnih zahteva. Šta znači ruža i sveća u rukama onih koji su na vlasti? Njihov posao i njihova odgovornost nije da plaču sa građanima, već da građane zaštite."
Akademik Mihailo Marković
Preporuke:
0
0
41
nedelja, 14 februar 2010 09:47
Levica srpskog patrijarha
Ja mislim da je baš dobro to što je naše pravoslavlje tako liberalno, otvoreno, tolerantno i pluralistično i što u sebe može da primi čak i levičarski diskurs marksističkog humanizma. Živele razlike!
Preporuke:
0
0
42
nedelja, 14 februar 2010 10:03
Polit. komesar desnice
@Milorad D. "Jer M. Markovic je patrijarh srpske levice tacno onoliko koliko je patrijarh Pavle bio Lenjin SPC-a."
Niste dobro razumeli: Lenjin je bio patrijarh ruske levice, a Nikolaj II - politički komesar sovjetske desnice!
Preporuke:
0
0
43
nedelja, 14 februar 2010 11:32
Doba nevinosti
A propos citata
........
Želim da kažem da mi je bilo pravo zadovoljstvo da čitam ovaj tekst i da takvo zadovoljstvo nikada nisam osetio čitajući na primer Žižeka. Naprotiv!
........
TACNO TAKO! Nadam se da ce NSPM ozbiljno da shvati ovaj komentar i da nas postedi tekstova kao sto je bio onaj u kom Dimitrije Vojnov prepricava Zizekova pisanija... Ovo posebno adresiram na Vojnova jer kao sto on poziva na evangelizaciju srpskog filma, krajnji je cas i za evangelizaciju srpske filozofije koja je i inace na svetskom nivou (Kozomara, ova mlada filozofkinja Koljevic...)
Preporuke:
0
0
44
nedelja, 14 februar 2010 12:36
Subjektivnost i tihovanje
A prvi uslov emancipovane borbe za slobodu jeste borba za istinska pitanja, borba da ne budemo zatočeni iznudicama situacija koje nas zatiču, borba da se u borbama koje su nam nametnute istrajno borimo i za sopstveni smisao borbe, za sopstveni ljudski subjektivitet i suverenitet.
Kriza filozofije ispostavlja se kao simptom najdublje političke krize, tj. krize same epohalne mogućnosti slobodnog samoodređivanja kao istinskog, smislenog i univerzalno vežćeg ljudskog bivstvovanja. Iz ništavnosti istorijskih životnih oblika i uništavajuće dinamike maskarade volje za moć ispreda se efemerna arabeska "smisla" i "istine" istorijske egzistencije čoveka.
Preporuke:
0
0
45
nedelja, 14 februar 2010 14:33
Lino
Tekst je dobar, no nešto mu nedostaje: Mladen je zaboravio natuknuti riješ-dvije o gramscievskomu shvaćanju uloge intelektualca. Unatoč tomu, držim ovaj tekst vanrednim teorijskim zgoditkom!
Preporuke:
0
0
46
nedelja, 14 februar 2010 17:12
Fin
Tekst treba čitati u ironijskom ključu. Dakle, prenaduvati, prehvaliti, preceniti, ništa metafizički ne dohvatiti, ne izložiti (ideološki se time ne eksponirati). Poštovanje prof. Kozomara. Ironija ovog teksta nas dovodi do samih temelja konstitucije levog i levičarskog. Na naše oči raspadaju se svetsko-istorijski alibiji i promašaj postaje ogoljen. A nijedan argument nije plasiran. (Argumenti i onako nikoga nisu ubedili - je`l to beše Nitše).Time je ovo tekst koji bjelodanim (ladanizam) čini stav, bolje reći filozofsku veru prof. Kozomare, a povodom "lika i dela" Mihajla Markovića.
Preporuke:
0
0
47
nedelja, 14 februar 2010 23:48
Evropljanin!
"Naravno, najveća pretnja i najopasniji izazov današnjoj Evropi ne dolazi spolja već iznutra. Iako naglo buđenje Azije i nagoveštaj nemilosrdnog pohoda azijatskog duha na Evropu sigruno ne treba potcenjivati. Jer, okosnica svih današnjih nevolja i nedaća nije materijalne, već prevashodno duhovne prirode. U pitanju nije toliko rizik varvarskog opustošenja Evrope, to jest preteća opasnost potkopavanja i rušenja evropskih ustanova i odnosa nasilnim putem, posredstvom mnogobrojnih zaslepljenih neprijatelja i kratkovidih nezadovoljnika, koliko rizik spontanog samouništenja evropskog duha, to jest preteća opasnost brisanja svih razlika na kojima počiva evropski obrazac čovekovog odnosa prema sebi, dakle, mogućnost prelaska u stanje sveopšte neodređenosti i dvosmislenosti, uz nadrealističko mešanje stvari i događaja. Ta je opasnost najpre vredna filozofskog promišljanja, jer je to, zapravo, opasnost nad opasnostima."
Dr Mladen Kozomara
Preporuke:
0
0
48
nedelja, 14 februar 2010 23:54
D. A. Đilas
Legenda o Mihailu Markoviću nije tako stara kako bi moglo da se obično misli. Markovićevi savremenici, i oni najveći i oni najbeznačajniji, nijesu u njemu vidjeli nikakav tajanstveni božji znak za čitavu naciju (ili, kako bi rekao Mladen Kozomara, ponavljajući Martina Hajdegera i druge, "svedočanstvo patosa susreta misli i htenja"). Oni su u njemu vidjeli ideologa i savjetnika srpske vlasti njihovog vremena, koja je vladala i morala da vlada u neobično teškim uslovima. Doduše, oni nijesu bili ni praksisovci ni humanisti i nijesu potpuno ni mogli shvatiti karakter njegovog savjetničkog angažmana.
Preporuke:
0
0
49
ponedeljak, 15 februar 2010 10:57
Rašo K.
Obratite se na moju novu veru, ljudi
Nudim vam što vam niko dosad nije,
Nudim vam surovost i vino
Onog ko nema hleba hraniće svetlo mojeg sunca
Narode, ništa nije zabranjeno u mojoj veri
Ima ljubavi i pića
I gledanja u sunce dokle vam se prohte
jer ovo vam božanstvo ništa ne brani
O poslušajte moj poziv braćo narode ljudi.
Preporuke:
0
0
50
ponedeljak, 15 februar 2010 11:02
Milan K.
Marković čita Vicoa na latinskom, onako, uz ručak, nemre glavu dignut s Giambattiste i principa Sciezna Nuove, a ostatak profesorskog kora sad ima prijevod, pa se i oni mogu informirati o tome kako stoji sa smislom povijesnog. Naravno, sam se Michael pretvarao kao da uopće ne razumije doseg te kaustične fus-note, i meni, koji sam cijelo večer zbijao opake šale na račun svega što jest i uopće može biti, ova je opaska došla kao ozeblom sunce: znao sam ja da je Marković od iste vrste brašna, da ni on neće izdržati svečanu usiljenost trenutka, ma radilo se i o njegovoj promociji! Uostalom, to uopće nije bilo teško za pretpostaviti: Marković je već toliko puta dokazao da nema duha bez duhovitosti, ni šale bez malicije, da sam mirne duše mogao i započeti i nastaviti sa svojim prigušenim psinama.
Oni sporiji među nama, koji nisu razumjeli Markovića, ni na koji način, posebno ne kao revolucionara, uvijek su se mogli utješiti činjenicom da im je preostao, kao posljednji sud, Marković-logičar: Marković nikada nikoga nije srušio na ispitu, i svi su dobili barem dva - Marković je smatrao da ne smije biti vinovnik ničije životne nesreće, i to je bio razlog te blagonaklonosti, maksima njegove profesorske volje.
Mihailo Marković, naš profesor, vinovnik naše studentske sreće.
Odlaze naši profesori i tko zna jesmo li od njih dovoljno naučili da i mi ikoga išta naučimo.
Preporuke:
0
0
51
ponedeljak, 15 februar 2010 11:04
Petar Gajić
Nisu li opća umovanja o revoluciji zapreke za konkretno oživotvorenje revolucije? Ili su možda baš ta »apstraktna umovanja« preduvjet istinske revolucionarnosti? Da li su dosadašnje revolucije zakazivale zato što se u njima previše filozofiralo ili zato što se u njima gušila kritička misao? Da li su se revolucije kršile pod težinom filozofskih knjiga ili pod težinom ekonomskih interesa i klasnih privilegija? Da li su neprijatelji socijalizma oni koji radničku klasu iskorištavaju ili oni koji o tome glasno govore? Da li su kontrarevolucionari oni koji žive u velebnim palačama ili oni koji ne žele da im budu dvorske lude?
Preporuke:
0
0
52
ponedeljak, 15 februar 2010 11:06
Saša
Milošević Srbima uglavnom odgovara. U vrijeme njegove vladavine Srbi su ukinuli radno vrijeme. Nitko ništa ne radi. Dopustio je procvat crnog tržišta i šverca. Svatko se može pojaviti na državnoj televiziji i vrijeđati Blaira, Clintona ili bilo kojeg ‘svjetskog uglednika’... Osim toga, dao nam je pravo da nosimo oružje i probleme rješavamo oružjem. Dao nam je i pravo da se vozimo u ukradenim autima... Milošević je Srbima život promijenio u velike praznike i omogućio nam da se svi osjećamo kao na maturantskom izletu - što znači da ništa od toga što učiniš ne može biti kažnjivo...
Preporuke:
0
0
53
utorak, 16 februar 2010 11:33
brm
dok čitam ovaj levičarski "diskurs" i "pojmovno kategorijalni aparat" koji poptpuno relativizuje svako značenje, osećam se kao dok slušam muziku klasicizma i romantizma kao podlogu za diznijeve crtane filmove... nekako, kao da su "u biti" stvoreni baš za to....
miš DŽeri nikao ne ide uz baroknu muziku npr.
ni levičari uz ozbiljne probleme
no kad se stvarnost pobrka sa letećim cirkusom, kao što se Srbima zbilo za vreme dvorskog savetnikovanja pokojnika, dešavaju se tragične stvari
Da li mi, mozda, nesvesno i svesno, gajimo kult neobrazovanog, uobrazenog i primitivnog, i nadasve anti-demokratskog politicara, koji mora pokazivati prezir prema narodu, da bi ga taj narod prihvatio? A zamislite sad jednu drugaciju situaciju, u kojoj bi srpski narod pristajao uz ljude kakv su bili profesor Markovic ili Milorad Pavic, ili pre njih jedan Slobodan Jovanovic! Ne mozete zamisliti? Ne mogu ni ja! Cim sklopim oci, i pocnem misliti o srpskoj politici, odmah iskrsne neki mracan manipulator, namazan svim farbama! Sa rukama koje trpaju u dzepove sta god stignu - gladni i bedusni tipovi, kojima Srbija nije ni domovina ni otadzbina, nego tek mesto gde neograniceno i unosno vladaju!
"mitropolit levice" - to bi bila jezicka "zbrka". Ovako - ne vidim u cemu je problem!
i " Patrijarhu nema ko da piše ".
će biti, makar sa Beogradom i okolinom". Politikom jugoslovenstva, rastakana je nacionalna, kulturna, i svaka druga supstanca srpskog naroda, gde je drug profesor - slobodno se može reći - bio perjanica. Inspirator, ideolog i pisac Statuta Socijalističke partije Srbije, ne može se u tom pogledu posmatrati izvan njegovog dela primenjenog u praksi. "Delo konac krasi" (narodna) a o koncu (kraju) živi smo svedoci. Joviša Vidić od Rudina.
Alen Badju, O ratu protiv Srbije
Naš glavni junak zatekao se upravo na mestu tog samoizmicanja, na paradoksalnom mestu uvida da predstava koja se može imati o sebi nikada ne može da bude potpuna, i da je taj manjak uzrok nesvodljivog viška sebe u odnosu na sebe, i da je ta "unutrašnja" rascepljenost i nesaglasnost konstitutivna ne samo za svako jedinstvo i saglasnost sa sobom, nego i za svako razlikovanje "spoljašnjosti" i "unutrašnjosti", "drugosti" i "sopstvenosti", "razlike" i "identiteta". On je uhvaćen u paradoksalni proces labilne simetrije sopstva i drugosti, u tačku prevrata jednog u drugo, u prevratničku, odlučnu tačku tog uzajamnog strateškog kolebanja, u tačku odlučnog kolebanja.
Hoćete da kažete da su za sve krivi Izraelci i biciklisti?
Tu stvar stoji kao sa čigrom, koja se pojavljuje kao nepokretna kada se najbrže vrti, dosežući za trenutak ekstatični momenat prelaza uzajamnog priznavanja u priznavanje uzajamnosti, istovetnosti razlike, koincidencije najvećeg kretanja i najvećeg mirovanja, magnovenje sreće.
mama mia dokle će više taj njihov patrijarhat?
njegovom svestranom , sveopštem i temeljitom razaranju
svog naroda i svoje države .
Nagradu za trude , nebo će mu dati .
Nisam razumeo tvoju šalu, ako je to bila šala, jer koliko znam postoje "Jesen patrijarha", "Pukovniku nema ko da piše", a takođe i "Sto godina samoće". Šta se od ovoga odnosi na nas i našu situaciju.
Ja se izvinjavam na nedorečenosti ; trebalo je da
svojoj šali , dodam i koju riječ objašnjenja .
Poenta je bila , da svojom kombinacijom naslova
Markesovih knjiga , relativizujem komentar pod
" jezička zbrka ", koji ne dozvoljava ni minimum
pjesničke slobode u naslovu teksta , a da istovremeno prećuti samu suštinu .
Ja sam prije 40-ak god.bio oduševljeni čitalac
" Praxis-a ", nestrpljivo očekujući svaki novi
izvještaj o radu Korčulanske škole , gdje se
svakog ljeta sastajao krem naše filozofske misli iz
cijele Jugoslavije .
Markovićevi pandani sa slovenačke i hrvatske strane, približno sličnih filozofskih stanovišta ,
izađoše iz 20 .vijeka , sa razvijenim , slobodnim
i priznatim državama ( Slovenija ), očišćenim od
Srba kao remetilačkog faktora , i na samom pragu
ulaska u EU ( Hrvatska ), a Srbija , sa podmlađenom
" intelektualnom elitom ", koja je djelimično na
tragu Markovićevog , a djelimično Perovićkinog
nauka , je tu gdje jeste : na samom dnu .
Ostaviše nam u nasljeđe , široko raširenu zabludu
da biti " levičar ", samo po sebi nosi neke više
vrijednosti , i pravo da se drugima spočitava , pa
se u skladu sa tim nakaradnim naukom ,pozicioniraju
grupe od uticaja u Društvu "the pecking order", po
kojem kvočka sa više prečke , ima pravo da kljuca
u glavu , onu ispod sebe .
Samo tako može da se objasni apsurd , da drugosrbijanski " intelektualci ", očigledni
baštinici užasnog nauka , užasnih srpskih komunista
od kojih su pokojni Marković i živa Perović ,
intelektualno i filozofski ( u suštini bijedno ),
" uobličili " našu svekoliku propast , još uvijek
imaju nešto da nam kažu .
Kao da njihovo djelo , nije sve reklo .
Na spektakularnom vrhuncu ritualnog produciranja istine vlasti, u neposrednom fizičkom dodiru kažnjenika i dželata, kada se istina zakona upisuje u telo, dakle, u ključnom trenutku cele ove političke anatomije, pokazuje se da je na vrhuncu zakonitosti - bezakonje.
Pa ti, Dodiče, ne shvataš svu spekulativnu složenost dijalektičkoga tkanja ovoga teksta što ga je pred nas Autor podastro! Bogougodna levica nikada nije bez patera svojega mogla glavu dignuti, niti bez matere svoje - patrije, o udesu bivstovanja svojega mudrovati.
Vi se pozivate na tog francuskog filozofa zato što, imam utisak, zamerate ovom autoru to što on nije čitao Alena Badjua (Badiou), ali ja ne razumem zbog čega bismo svi morali da čitamo francusku filozofiju... Nije strašno ako neko od nas ne poznaje francuski strukturalizma (i poststrukturalizam), pa tako ni ovaj autor nije dužan da bude komeptentan baš za francuski strukturalizam (i poststrukturalizam)...
Ne razumem! Da li hoćete da kažete da autor naslovom vređa preminulog Patrijarha ili preminulog Patrijarha?
I ja sam levičarka!
Mislim da je i ovaj angažovani rad - nekrolog pokojnom srspkom akademiku, takođe na prvom mestu - filozofska studija, a ne tek neki dnevnopolitički osvrt.
ili je ovo vise neki invertirani lamaizam gde te se vrhovnim poglavarom postaje trenutkom smrti a ne rodjenja.
Please be understanding, then, and forgive me for doing it all too poorly, with such pain and difficulty.
Mislim da je Mladen Kozomara na izuzetan način prikazao suštinu Markoviećeve uloge u novijoj srpskoj istoriji, posebno Markovićev doprinos levoj misli u nas. Veliko delo Mihaila Markovića biće putokaz generacijama koje dolaze! Neka je večna slava i hvala akademiku prof. dr Mladenu Markoviću!
Očekivao sam od Svetislava da komentariše odnos Pokojnika prema inicijativi integracije Srbije i R Srpske.
Ako nisam izlapio, upravo je Akademik odbacio takvu mogućnost ingenioznim razlozima: R. Srpska koketira sa kapitalizmom i Dinastijom, dok je trajni izbor Srbije socijalizam!
A bio je srpski Suslov. Neka mu je Bogom prosto.
Akademik Mihailo Marković
Niste dobro razumeli: Lenjin je bio patrijarh ruske levice, a Nikolaj II - politički komesar sovjetske desnice!
........
Želim da kažem da mi je bilo pravo zadovoljstvo da čitam ovaj tekst i da takvo zadovoljstvo nikada nisam osetio čitajući na primer Žižeka. Naprotiv!
........
TACNO TAKO! Nadam se da ce NSPM ozbiljno da shvati ovaj komentar i da nas postedi tekstova kao sto je bio onaj u kom Dimitrije Vojnov prepricava Zizekova pisanija... Ovo posebno adresiram na Vojnova jer kao sto on poziva na evangelizaciju srpskog filma, krajnji je cas i za evangelizaciju srpske filozofije koja je i inace na svetskom nivou (Kozomara, ova mlada filozofkinja Koljevic...)
Kriza filozofije ispostavlja se kao simptom najdublje političke krize, tj. krize same epohalne mogućnosti slobodnog samoodređivanja kao istinskog, smislenog i univerzalno vežćeg ljudskog bivstvovanja. Iz ništavnosti istorijskih životnih oblika i uništavajuće dinamike maskarade volje za moć ispreda se efemerna arabeska "smisla" i "istine" istorijske egzistencije čoveka.
Dr Mladen Kozomara
Nudim vam što vam niko dosad nije,
Nudim vam surovost i vino
Onog ko nema hleba hraniće svetlo mojeg sunca
Narode, ništa nije zabranjeno u mojoj veri
Ima ljubavi i pića
I gledanja u sunce dokle vam se prohte
jer ovo vam božanstvo ništa ne brani
O poslušajte moj poziv braćo narode ljudi.
Oni sporiji među nama, koji nisu razumjeli Markovića, ni na koji način, posebno ne kao revolucionara, uvijek su se mogli utješiti činjenicom da im je preostao, kao posljednji sud, Marković-logičar: Marković nikada nikoga nije srušio na ispitu, i svi su dobili barem dva - Marković je smatrao da ne smije biti vinovnik ničije životne nesreće, i to je bio razlog te blagonaklonosti, maksima njegove profesorske volje.
Mihailo Marković, naš profesor, vinovnik naše studentske sreće.
Odlaze naši profesori i tko zna jesmo li od njih dovoljno naučili da i mi ikoga išta naučimo.
miš DŽeri nikao ne ide uz baroknu muziku npr.
ni levičari uz ozbiljne probleme
no kad se stvarnost pobrka sa letećim cirkusom, kao što se Srbima zbilo za vreme dvorskog savetnikovanja pokojnika, dešavaju se tragične stvari