петак, 26. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Стјепан Месић: Срби су били највећа жртва последњег рата, па чак и они који су били лојални Хрватској

Kоментари (45) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 четвртак, 17 септембар 2020 22:40
Волим да исправљам Криву Дрину...
... па то ти је!
Препоруке:
5
2
2 четвртак, 17 септембар 2020 22:50
Obavio sam posao, Jugoslavija vise ne postoji!
Jel ovaj Krapinski covek na samrti pa propira dusu?
Препоруке:
25
4
3 четвртак, 17 септембар 2020 23:03
Ovaj
Ustasa se ne seca sta je uradio Srbima?
Препоруке:
27
3
4 четвртак, 17 септембар 2020 23:03
Хаеул
Сви смо чули за данајске дарове, а овде имамо примерданајских мировних планова.

- "Данас је Французу потпуно неважно с које стране границе живи, као и Немцу. Исто тако то треба да постане неважно и једном Србину, Хрвату, Албанцу или Бошњаку,"

Усташо-експанзионизам у руху неолиберално-глобалистичке квази-помирљивости. Ако дође дан када то за шта лажно тврдите да је случај у ЕУ буде важило и на нашим прсторима, значиње то смрт Српства и Србије.

- "А рат ћемо искључити као опцију тако што ће се омогућити сваком народу да се развија у свом укупном културном корпусу без обзира на границе."

Дивно. А како то помирити с чињеницом да се у липој вашој "хрватски етнички корпус" и данас шири на уштрб српског? Ви бисте опет да градите "братсво-јединство" на уштрб Српства и преко српских плећа? Е, па, нисмо ни ми баш потпуно луди.
Препоруке:
23
4
5 петак, 18 септембар 2020 00:10
"Пантер"
Ратовати са неким народом је једно, а извршити геноцид над неким народом нешто сасвим друго.
Зато је поређење Немачке и Француске са Србијом и Хрватском потпуно БЕСМИСЛЕНО.
Препоруке:
9
0
6 петак, 18 септембар 2020 00:38
Зови Симу
Не бих да вријеђам животиње, а ето ми се чини да се
ово на харвацком зове dikobraz.
Препоруке:
5
0
7 петак, 18 септембар 2020 01:06
даклем
усташка хрватска је у "авнојевским границама" наставила оно што су почеле усташе 1939, довршавао Броз "колонизацијама" када је покушао да етнички очисти Далмацију Кордун Лику Банију од Срба

Да ли неко уопште глдеа податке да је на упоредном попису )постовао Антонић на НСПМ)

Срба било +700 хиљада 1981 + "срби југословени"

САДисте и неонацистичку немачку европску унију то сигурно не интересује, јер је то био план још од 1928 донет баш у преднацистичкој немачкој од Месићевих колега "комуниста"
Препоруке:
8
1
8 петак, 18 септембар 2020 01:07
небитан
Истина је, ми Срби били смо највеће жртве месића и осталих усташких крволока.
Препоруке:
9
0
9 петак, 18 септембар 2020 06:55
Срби највећи страдалници у 20.-том веку!
У 1. СР од удружених Аустријанаца, Хрвата, муслимана шуцкора, Мађара, Бугара. У 2. СР геноцид над Србима у НДХ спроводе удружени Хрвати и муслимани. Делимично Немци и Италијани, опет Бугари, Мађари, Албанци. 90-их година Хрвати се насилно отцепљују од СФРЈ и Месић се проглашава без трунке морала стечајним председником заједничке државе након чега се Срби самоорганизују да се припајају Србији и тиме остају у остатку Југославије. Да избегну нови геноцид. Неодговорно србијанско руководство поштује авнојевске границе и РСК, РС не припаја у састав Србије противно референдумској вољи угрожених прекодринских Срба. Уз помоћ западних сила 1995. г. на очиглед УНПРОФОРА, међународних снага безбедности, посматрача Хрватска протерује око 300 хиљада Срба уз неколико хиљада убијених цивила. Албанци са КиМ 1999. и касније протерују око 150 хиљада Срба уништивши им око 200 цркава, манастира. Убијено је, нестало неколико хиљада цивила. Страшан биланс који је Месић лукаво прећутао!
Препоруке:
11
1
10 петак, 18 септембар 2020 08:28
Шуменко
Које је то неопевано ђубре!
Препоруке:
4
0
11 петак, 18 септембар 2020 10:36
Splićo
@Srbi najveći stradalnici u 20.-tom veku!

Poštovani, Vaše tvrdnje nisu usklađene sa činjenicama. Nitko se nije "nasilno odcijepio od SFRJ". Međunarodna zajednica je donijela zaključak da se Jugoslavija raspala i više ne postoji. Sukladno, odlukama Badinterove komisije, koja je po načelu uti possidetis iuris, zaključila da federacije više nema i da SVE republike bivše države imaju pravo zatražiti međunarodno priznanje u okviru postojećih republičkih granica, i Hrvatska je, kao i Slovenija te kasnije BiH i Makedonija, zatražila međunardno priznanje i primanje u članstvo UN-a.

Sasvim je druga priča, što se tadašnje srpsko političko rukovodstvo oglušilo o odluku međunarodne zajednice po kojoj su sve članice UN-a priznale republičke granice za državne. Početkom 1992. je sve već bilo jasno. Jedino što nije bilo jasno je zašto je tadašnja SRJ i dalje nastavila negirati raspad Jugoslavije, koji je tada već bio završen.
Препоруке:
3
8
12 петак, 18 септембар 2020 13:03
ББ
ма ко њему више да вјерује? До јуче су Срби били агресори а сад највећа жртва. Ако је ико одговоран за мржњу између Срба и Хрвата то је Месић и њму слични.
Препоруке:
4
0
13 петак, 18 септембар 2020 13:48
Конститутивност, једностраност, насилност @ Сплићо
Противно Уставу СР Хрватске (загарантована конститутивност Срба-СР Хрватска је република Хрвата и Срба), Уставу СФРЈ (у члану 5 се каже да се једино међународно признате спољне границе заједничке државе могу мењати уз сагласности свих њених република), Повељи УН, тадашње хрватско руководство доноси једнострану одлуку, без питања и пристанка Срба - њихових политичких представника, о одржавању референдума о самосталности Хрватске 19. 5. 1991.. Референдумским питањем лукаво је избачено да је Хрватска република Хрвата и Срба. Србима су се гарантовала само културна права. На такав наговештај насиља над уставима Срби 12.5.'91.-7 дана пре хрватског рефер. организују референдум да се припајају СР Србији. Да остају у Југослав.. Тадашње србијан. руковод. не прихвата референд. вољу Срба из Хрват. а касније слич. и из БиХ. Не позива се на акте о стварању Краљев. СХС 1918. него се држи провизориј. авнојев. одлука. Сведоци смо каква је потреб. процедура да се Катал. и Шкот. отцепе од Шпан. и Брит..
Препоруке:
6
1
14 петак, 18 септембар 2020 20:09
,,,
petokraka na glavi
U usrcu
spletkaroš
Препоруке:
1
1
15 петак, 18 септембар 2020 21:17
100
Kaže Ante Kostelić " Je li to onaj dikobraz ?
Препоруке:
1
0
16 петак, 18 септембар 2020 21:28
Slobodan
Ko o čem sanja o Jugoslaviji.
Препоруке:
1
0
17 субота, 19 септембар 2020 10:03
Splićo
@Konstitutivnost, jednostranost, nasilnost @ Splićo

Poštovani, Vaš komentar ne odgovara činjenicama. Prvo, SR Hrvatska nije bila republika Hrvata i Srba, već je bila definirana isključivo kao nacionalna država Hrvata, nakon toga kao država Srba i država narodnosti. Drugo, u ustavnim zakonima države, na koje se Vi pozivate, stajalo je također da nitko, osim Sabora SR Hrvatske, nema pravo mijenjati granice SR Hrvatske, tako da se ne možete pozivati na jedan dio Ustava, a zanemarivati njegov drugi dio. Treće, raspadom SFRJ ustav te države je postao nevažeći. Četvrto, odlukom Badinterove komisije, ne samo da su priznate avnojevske granice republika kao državne, već je zaključeno da Srbi u Hrvatskoj imaju samo pravo na priznat status nacionalne manjine i svu zaštitu njihovih prava na toj razini. Dakle, Srbima apsolutno nitko u međunarodnoj zajednici nije priznao tobožnju konstitutivnost, jer taj pojam ne postoji u zapadnoj pravnoj tradiciji, osobtio ne u unitarnim državama.
Препоруке:
0
1
18 субота, 19 септембар 2020 11:43
Никако није како сте написали @ Сплићо
Videti:

https://sr.m.wikipedia.org/sr-ec/Устав_Републике_Хрватске

Друга битна промена је избацивање Срба из Устава, односно Србима у Хрватској је укинута конститутивност и сведени су на националну мањину. Сви дотадашњи Устави СР Хрватске су дефинисали Хрватску као "дом Хрвата и Срба и других националних мањина“. А у Божићном Уставу, Хрват. је дефинисана као "дом Хрвата и других националних мањина“. Због своје искључивости односно укидања конститутивности Србима из Хрватске, овај устав многи сматрају да је један од повода за рат у Хрватској који је почео неколико месеци касније. Срби у Хрватској су овим Божићним Уставом практично обесправљени будући да им нису била гарантована ни основна мањинска права, а наредне 1991. године хрватска (пара)војска и полиција отпочињу нападе на српска и национално мешовита насеља у Хрватској (Пакрац 1. марта, Плитвице 31. марта, Борово Село и Задар 2. маја) као и на касарне Југослов. народне армије, једине међунар. признате војне силе.
Препоруке:
2
0
19 субота, 19 септембар 2020 12:16
Никако није како сте написали @ Сплићо
Videti:

https://sr.m.wikipedia.org/sr-ec/Устав_Републике_Хрватске

Друга битна промена је избацивање Срба из Устава, односно Србима у Хрватској је укинута конститутивност и сведени су на националну мањину. Сви дотадашњи Устави СР Хрватске су дефинисали Хрватску као "дом Хрвата и Срба и других националних мањина“. А у Божићном Уставу, Хрват. је дефинисана као "дом Хрвата и других националних мањина“. Због своје искључивости односно укидања конститутивности Србима из Хрватске, овај устав многи сматрају да је један од повода за рат у Хрватској који је почео неколико месеци касније. Срби у Хрватској су овим Божићним Уставом практично обесправљени будући да им нису била гарантована ни основна мањинска права, а наредне 1991. године хрватска (пара)војска и полиција отпочињу нападе на српска и национално мешовита насеља у Хрватској (Пакрац 1. марта, Плитвице 31. марта, Борово Село и Задар 2. маја) као и на касарне Југослов. народне армије, једине међунар. признате војне силе.
Препоруке:
1
0
20 субота, 19 септембар 2020 13:12
Splićo
@Nikako nije kako ste napisali

Poštovani, Vaš komentar je netočan. Prvo, Srbi uopće nisu izbaćeni iz Ustava RH, što ste i sami implicirali u dijelu komentara. Drugo, sukladno zaključcima Badinterove komisije, Srbi u Hrvatskoj nisu imali pravo na konstitutivnost, niti im je ona međunarodno priznata, već je zahtjevano od Hrvatskog sabora da se Srbima prizna i zaštite prava nacionalne manjine, što su Hrvati i učinili. Ponavljam, niti je "konstitutivnost" spomenuta u Ustavima SFRJ i SRH, niti je objašnjeno što bi ona značila, niti je međunarodna zajednica priznala postojanje konstitutivnosti Srba u Hrvatskoj. Od Hrvatske se tražilo da se Srbima priznaju i zaštite manjinska prava i to je učinjeno.

Pročitajte točku 2. zaključaka Badinterove komsije, koja odgovara na pitanje lorda Carringtona "Imaju li Srbi u Hrvatskoj pravo na samoopredjeljenje?" i sve će Vam biti jasno. Lijep pozdrav!
Препоруке:
0
1
21 субота, 19 септембар 2020 15:39
Упорно нисте у праву! @ Сплићо - 1
Срби су се у 2. СР, где су под НДХ били изложени геноциду, уништењу, једини борили против наци-фашиста не само А. Павелића! Већина Хрвата је била у усташама и домобранима. Част изузецима, углавном из Далмације а која је била под италиј. окупацијом. Захваљућу антифаш. борби Срба из НДХ Хрватска је успела да не буде после рата под туторством УН како је то желео Ф. Рузвелт, амерички председ.. Због нечувених злочина управо према Србима. Због непријат. расположења Хрвата, на одржаним ЗАВНОХ-ма и АВНОЈ-ма у замену да формирају своје слободне територије, Книнска Далмација, Лика, Банија, Кордун, Барања итд. Срби су добили конститутивност. Прочитајте задњи Устав СР Хрватске пре насилно, против воље Срба, донешеног Божићног Устава у децембру 1990. У сваком од њих, с разлогом, пише 'СР Хрватска је дом Хрвата, Срба...'. Због геноцида над Србима у НДХ они су се, и РС (БиХ) као реакција на хрватско противуставно насиље на референдуму припојили Србији.
Препоруке:
2
1
22 субота, 19 септембар 2020 15:51
Упорно нисте у праву! @ Сплићо - 2
Тада је неодгов. комунис. србијан. руководство, не презентујући Бадинтеру акте о стварању прве Југославије 1918. г. (када није било ни Хрватске ни Словеније, а ослободила их српска војска од Аустроугарске у 1. СР) било против прекодринских Срба. Свака вишенационална држава је и конститутивна. Напр. БиХ где је Хрвата било приближно као Срба у Хрват. до ратова 90-их. Та нису се прекодрински Срби на овакве кораке одлучили без разлога? Признаћете ако сте објективни?
Поздрав и вама!
Препоруке:
2
1
23 субота, 19 септембар 2020 17:58
Splićo
@Nikako nije kako ste napisali

Poštovani, Vaš komentar je netočan. Prvo, Srbi uopće nisu izbaćeni iz Ustava RH, što ste i sami implicirali u dijelu komentara. Drugo, sukladno zaključcima Badinterove komisije, Srbi u Hrvatskoj nisu imali pravo na konstitutivnost, niti im je ona međunarodno priznata, već je zahtjevano od Hrvatskog sabora da se Srbima prizna i zaštite prava nacionalne manjine, što su Hrvati i učinili. Ponavljam, niti je "konstitutivnost" spomenuta u Ustavima SFRJ i SRH, niti je objašnjeno što bi ona značila, niti je međunarodna zajednica priznala postojanje konstitutivnosti Srba u Hrvatskoj. Od Hrvatske se tražilo da se Srbima priznaju i zaštite manjinska prava i to je učinjeno.

Pročitajte točku 2. zaključaka Badinterove komsije, koja odgovara na pitanje lorda Carringtona "Imaju li Srbi u Hrvatskoj pravo na samoopredjeljenje?" i sve će Vam biti jasno. Lijep pozdrav!
Препоруке:
0
1
24 субота, 19 септембар 2020 18:12
Splićo
@Uporno niste u pravu!

Netočno. U kojem se dijelu Ustava SRH uopće spominje izraz "konstitutivnost" i objašnjava što ona znači i što iz nje proizlazi? Iz toga proizlazi pitanje - kakva to točno prava nisu dobili Srbi u Hrvatskoj kao nacionalna manjina, a da su ih ranije imali kao, tobože, konstitutivni narod u SRH? Moje mišljenje je da je jedino "pravo" koje je Srbima u Hrvatskoj nedostajalo, a koje su htjeli, da ne moraju živjeti zajedno s Hrvatima u neovisnoj hrvatskoj državi i da mogu rasparčati hrvatske teritorije. Međutim, pravo na ksenofobiju ne postoji u međunarodnom pravu. I zašto kod "nasilnog otcjepljenja" spominjete samo Hrvatsku? Što je sa Slovenijom i Makedonijom? SFRJ se bila raspala i da je međunarodna zajednica prihvatila načelo uti possidetis kojim su priznate republičke granice pojedinih republika i obaveza da se štite manjinjska prava naroda koji su ostali živjeti u tim nacionalnim republikama.

Unutar A-U je postojala Hrvatska kao politička autonomija. Lp
Препоруке:
0
1
25 субота, 19 септембар 2020 21:58
Уставобранитељ @ Сплићо
Нажалост ова се наша дискусија отегла у недоглед. У уставима нигде не пише, јер се имплиците, слично као у власничком листу за некретнине, наводи да је држава Хрватска домовина Хрвата и Срба и националних мањина. Већ сам вам писао и слао линк на ову тему и мало га боље прочитајте. У том тексту стоји да Срби у Хрватској, због своје бројности и огромног доприноса за антифашистичку борбу и деловање, али и геноцида над њима-мп, постају равноправан народ са Хрватима. Да је Србија прихватила референдумску вољу Срба из Хрватске и БиХ, на шта је имала право према Повељи УН уз јасно позивање на акте о стварању прве Југославије 1918. г., поготово на геноцид над Србима у НДХ, никакве Бадинтерове комисије је не би могле спречити да припоји себи РСK и РС! Будите захвални београдским, антисрпским комунистима за то! Наведите ми линк Устава АУ из кога се види да је "Унутар А-У је постојала Хрватска као политичка аутономија"! Поздрав!
Препоруке:
0
0
26 субота, 19 септембар 2020 23:17
Splićo
@Ustavobranitelj


Srbija nije imala prava na teritorij Hrvatske. Teritorij Srbije je bio jasno definiran. Brojnost srpskog naroda u Hrvatskoj nije ni prije Drugog svjetskog rata prelazila 20% od ukupnog stanovništva zemlje. Srbima se trebaju zaštititi sva prava kao i drugim manjinama, ali nikako ne vidim razlog po kojem bi 12,2% stanovništva po cenzusu iz 1991. godine, trebalo odlučivati o sudbini 78,1% stanovništva. To zvuči apsurdno i nedemokratski. Kad se već pozivate na Povelju UN-a, prisjetite se da je čitav UN dao Hrvatima za pravo. Što se tiče zakona A-U o hrvatskoj političkoj autonomiji, navest ću Vam ih u idućem komentaru.
Препоруке:
0
0
27 субота, 19 септембар 2020 23:18
Splićo
@Ustavobranitelj

1) Zakonski čl. XII. 1868. (Hrvatsko-ugarska nagodba) "§. 59. Obzirom na to, da su kraljevine Hrvatska i Slavonija politički narod, imajući posebni svoj teritorij i u pogledu nutarnjih svojih poslovah vlastito zakonodavstvo i autonomnu vladu, ustanovljuje se nadalje; da se zastupnici istih kraljevinah tako na zajedničkom saboru kako i u delegaciji mogu služiti i jezikom hrvatskim."


2) Zakon XLIV. 1868. (Ugarski zakon o nacionalnosti) (Član XLIV iz 1868.)
"...budući da svi građani Ugarske, prema načelima Ustava, tvore s političkog gledišta jednu naciju, neraskidivu cjelovitu mađarsku naciju, čiji je član svaki građanin domovine, bez obzira na nacionalnost kojoj pripada, a budući da, štoviše, jednakopravnost može postojati samo u službenoj uporabi različitih jezika države.

Mjere ovog zakona ne protežu se na Hrvatsku, Slavoniju i Dalmaciju, koja posjeduje posebni teritorij i tvori politički posebnu naciju."
Препоруке:
0
0
28 недеља, 20 септембар 2020 01:05
Уставобранитељ @ Сплићо - 1
До распарчавања СФРЈ, само је заједничка држава била међународно призната а не и републичке, унутрашње границе. Оне су се могле мењати договором или силом! Када је Хрватска крајем 1990. без пристанка тамошњих Срба, њихових политичких представника, дакле силом, избацила из Устава, да нису равноправни са Хрватима, чак и на простору где су били етничка већина, (да вас неки од сувласника без вашег пристанка развласти-пример) они су (већ геноцидом у НДХ са некадашњих 25 % сведени на 13 %, пописи из 1931. и 1981.) као реакција на насилну акцију Хрвата организовали регуларни референдум о припајању Србији делова где су били већина. Ти су делови са њима, а могли су и сами без Хрвата-што је грешка, показало се касније, тадашњих њихових полит. представн., ушли у Краљевину СХС 1918.. Те и друге делове екс-ју је, као што знате, ослободила војска Краљевине Србије. Данас Србија нема излаз на море управо због непринципијелних авнојевских граница иако јој је Версај. мировним уговором излаз био
Препоруке:
0
0
29 недеља, 20 септембар 2020 01:10
Уставобранитељ @ Сплићо - 2
загаронтован. Америчким инсистирањем. Како у Краљевини није било република, тада излаз на Јадр. море није био проблем ниједном народу. Касније су се Срби из Хрватске током антифашист. борбе у 2. СР посебно истакли и изборили се за равноправан статус са Хрватима што је ушло и Уставе СР Хрватске. Тамошњи српски комунисти су прешли преко геноцида и пристали су да не формирају своје засебне делове (отприлике простор РСК-Книнска Далмација, Лика, Банија, Кордун, Источна Славонија, Барања) а могли су и морали. Не само због геноцида. Већ да се зна чије је шта. Ко је био владар наведеног краљевства Хрватске и Славоније? То је била номинална аутономија. Ништа више! Поздрав!
Препоруке:
0
0
30 недеља, 20 септембар 2020 04:26
Уставобранитељ @ Сплићо - 1
До распарчавања СФРЈ (13.1.1992. Ватикан је први признао Хрватску и Словенију), само су заједничка држава и њене границе биле међународно признате а не и републике и унутрашње границе. Оне су се могле мењати међусобним договором или силом! Бадинтерова комисија (саветодавног карактера) дала је прво своје мишљење тек 20.11.1991. г. да је СФРЈ у фази распада - скоро годину дана после насилне измене Устава Хрватске и пола године после одржаног референдума Срба за припајање Србији. Србија је имала довољно времена да прими РСК у свој састав сходно већинској референдумској вољи Срба из Хрватске и Повељи УН! Када је Хрватска крајем 1990. (годину и 1 месец пре међународног признања) без пристанка тамошњих Срба, њихових политичких представника, дакле силом, избацила из Устава, да нису равноправни са Хрватима, чак и на простору где су били етничка већина, (напр. да вас неки од сувласника без вашег пристанка развласти) они су
Препоруке:
0
0
31 недеља, 20 септембар 2020 04:32
Уставобранитељ @ Сплићо - 2
(већ геноцидом у НДХ са некадашњих 25 % сведени на 13 %, пописи из 1931. и 1981.) као реакција на насилну акцију Хрвата организовали регуларни референдум о припајању Србији делова где су били већина. Ти су делови са њима, а могли су и сами без Хрвата-што је грешка, показало се касније, тадашњих њихових полит. представн., ушли у Краљевину СХС 1918.. Те и друге делове екс-ју је, као што знате, ослободила војска Краљевине Србије. Данас Србија нема излаз на море управо због непринципијелних авнојевских граница иако јој је Версај. мировним уговором 1919-21. излаз био загаронтован. Америчким инсистирањем. Како у Краљевини није било република, тада излаз на Јадр. море није био проблем ниједном народу. Касније су се Срби из Хрватске током антифашист. борбе у 2. СР посебно истакли и изборили се за равноправан статус са Хрватима што је ушло и Уставе СР Хрватске. Тамошњи српски комунисти су прешли преко геноцида и пристали су да не формирају своје засебне делове
Препоруке:
0
0
32 недеља, 20 септембар 2020 04:40
Уставобранитељ @ Сплићо - 3
(отприлике простор РСК-Книнска Далмација, Лика, Банија, Кордун, Источна Славонија, Барања) а могли су и морали. Не само због геноцида. Већ да се зна чије је шта. Ко је био владар наведеног краљевства Хрватске и Славоније? То је била номинална аутономија. Ништа више! Поздрав!
Препоруке:
0
0
33 недеља, 20 септембар 2020 11:48
Splićo
@Ustavobranitelj 1

SFRJ jeste bila međunarodno priznata, ali Ustavom su bile definirane, omeđene i zaštićene i republike. Ne mislite valjda da Kanada može na silu mijenjati granice, ovlasti i prava Quebeca ili da London smije i može zadirati u prava Škotske ili Walesa? Republičke granice su, kao i vanjske granice federacije bile definirane i uređene Ustavom. Granice republika mogle su se mijenjati isključivo odlukom republičkog parlamenta i nikako drugačije. Srbi u Hrvatskoj su također bili pozvani na referendum o samostalnosti Hrvatske. Referendum je bio demokratski i sticao je legitimitet na osnovu volje većine, što je praksa u svakoj demokraciji. Ponvaljam da Srbi nisu bili izbačeni iz Ustava. To je floskula koja se uporno ponavlja. Također, prema Ustavu RH 1990. Srbima je kao i svim ostalim manjinama zagarantirana RAVNOPRAVNOST s Hrvatima. To je jasno pisalo i danas piše u Ustavu, tako da vaša tvrdnja o ustavnoj neravnopravnosti ne stoji. To je bio dio tadašnje propagande.
Препоруке:
0
1
34 недеља, 20 септембар 2020 11:54
Splićo
Ustavobranitelj 2

Zanimljivo da referendum i odluku o samostalnosti Hrvatske nazivate "nasilnim akcijom", a ne vidite da je odluka Srba o nasilnom odcjepljenju od Hrvatske i nelegitimno stvaranje zasebnog srpskog teritorija na tlu Hrvatske bilo sve samo ne zasnovano na Ustavu i zakonima. Što su to Srbi u Hrvatskoj odcjepljivali kada nisu imali teritorijalnu autonomiju niti svoj teritorij u Hrvatskoj? To je bila nasilna secesija od Hrvatske. Srbija je imala svoje definirane granice prije 1918. i to je bila unijela u novu Kraljevinu Jugoslaviju. Jedino su te granice bile srpske, jer je samo njih unijela u novu državu. Sve ostalo su bili teritoriji drugih južnoslavenskih naroda. Srbija nije imala izlaz na more prilikom stvaranja Jugoslavije i nije ga mogla imati tijekom njenog raspada.
Препоруке:
0
0
35 недеља, 20 септембар 2020 12:00
Splićo
@Ustavobranitelj 3

"Kninska Dalmacija" i Lika su teritoriji na kojima je stvorena hrvatska država. To je "hrvatsko Kosovo". Kako Srbi ne žele predati Albancima Kosovo, iako oni čine većinu stanovništva na tom prostoru, zbog važnosti Kosova za nacionalni identitet Srba, tako ni Hrvati nisu ni u snu namjeravali odreći se Dalmacije i Like. U Kninu su stolovali kralj Zvonimir i Petar, kasnije hrvatski hercezi iz Arpadovićke kuće, hrvatski banovi i banovci i tamo je zasjedao Hrvatski sabor. U susjednoj Biskupiji kod Knina stolovao je biskup Hrvata, kasnije kninski biskup i tu su se, kao i u Solinu kraj Splita, pokapali hrvatski vladari. Kasnije su Kninom vladali Šubići i Nelipčići. To je Hrvatima sveto tlo i ishodište nacionalnog identiteta i toga se područja Hrvati nisu mogli ni htjeli odreći, baš kao što se Srbi ne žele odreći Kosova.
Препоруке:
0
0
36 недеља, 20 септембар 2020 12:04
Splićo
@Ustavobranitelj 4

U zapadnoj Europi su često kraljevi iz jedne dinastije vladali nad više država. Habsburzi su istodobno bili njemački carevi, ugarski, češki i hrvatski kraljevi itd. To nije bila nikakva rijetkost. Što se tiče Kraljevine Hrvatske i Slavonije, nije to bila nikakva nominalna autonomija, već realna. Dapače, Nagodbom 1868. Hrvati su čak izgubili dio prava koja su imali ranije, ali su svejedno bili priznati kao nacija, imali pravo na hrvatsko državljanstvo i autonomne poslove. Lijep pozdrav.
Препоруке:
0
1
37 недеља, 20 септембар 2020 12:43
Splićo
@Ustavobranitelj 3

"Kninska Dalmacija" i Lika su teritoriji na kojima je stvorena hrvatska država. To je "hrvatsko Kosovo". Kako Srbi ne žele predati Albancima Kosovo, iako oni čine većinu stanovništva na tom prostoru, zbog važnosti Kosova za nacionalni identitet Srba, tako ni Hrvati nisu ni u snu namjeravali odreći se Dalmacije i Like. U Kninu su stolovali kralj Zvonimir i Petar, kasnije hrvatski hercezi iz Arpadovićke kuće, hrvatski banovi i banovci i tamo je zasjedao Hrvatski sabor. U susjednoj Biskupiji kod Knina stolovao je biskup Hrvata, kasnije kninski biskup i tu su se, kao i u Solinu kraj Splita, pokapali hrvatski vladari. Kasnije su Kninom vladali Šubići i Nelipčići. To je Hrvatima sveto tlo i ishodište nacionalnog identiteta i toga se područja Hrvati nisu mogli ni htjeli odreći, baš kao što se Srbi ne žele odreći Kosova.
Препоруке:
0
0
38 недеља, 20 септембар 2020 16:31
Уставобранитељ @ Сплићо - 1
Овом убеђивању, елементарном незнању, подметању, историјским и сл.фалсификатима са вама нема краја! Као прво наведите чланове Устава СР Хрватске у којима су дефинисане њене границе. Оне су биле административне-ништа више. Та није било граничара и којешта! Њихова промена између 2 републике је била ствар њиховог договора а не и осталих. Ниједна се република бивше СФРЈ није из ње могла отцепити без сагласности свих њених република. То стоји у Чл. 5. Ваљда? Где се говори о непромењивости граница СФРЈ (подразумева се вањских). Само су оне биле међународно признате. Напуштање једне од република одмах би мењало државне границе што би био и међународни проблем. Али хрватским насиљем, уз помоћ Ватикана, непријатеља Југославије, не само над Уставима је и то било могуће. Зашто је тај члан тако дефинисан? Највише зато што су везе привредно-финансијских субјеката, бројних предузећа, банака итд. биле испреплетане тако да су се прво морали међу њима усагласити њихови интереси.
Препоруке:
1
0
39 недеља, 20 септембар 2020 16:34
Уставобранитељ @ Сплићо - 2
Други разлог је био и тај што су Срби, Хрвати, муслимани живели у више република у знатном броју. Титославија је била испарцелисана највише на штету Срба. Пишете о некаквим историј. хрватским крајима а који никада раније, пре краја 2. СР, барем дан, неки никада, нису били сви у саставу данашње признате Хрватске. Срби нису хтели да без Србије, на силу са Хрватском, напуштају заједничку државу. Због геноцида од Хрвата у НДХ. Њихов број је геноцидом, етн. чишћењем од 1931. до 1947. (између два пописа) преполовљен са 25 % на 13 % учешћа. Од стране комшија им Хрвата. У време насилног расапа СФРЈ Србија је имала исто право да прими РСК јер Хрватска није била међународно призната! Хрватска је, а не Срби у њој, повела насилну акцију промене њеног устава, кренула ка отцепљењу. Све против стеченог права тамошњих Срба. Против СФРЈ! Знани правни принцип акције - реакције. На хрватску насилну акцију Срби су реаговали легитимним референдумом.
Препоруке:
1
0
40 недеља, 20 септембар 2020 16:38
Уставобранитељ @ Сплићо - 2
Упорно браните насиље и држите се права насиља као пијан плота. Насиљем се заједн. држава није морала растурати јер тако, барем Краљевина СХС, није ни стварана! Ми смо жртве непотребне заједн. државе са вама поготово друге, титославије. Наши су преци од готовине направили вересију. Биће по вама да сте се са исте стране фронта а не супротне чак и борили са Србима из Србије! Ослободили Хрватску све са Јадр. приморјем од Улциња до Савудрије. 'ајте молим вас! Здраво!
Препоруке:
1
0
41 недеља, 20 септембар 2020 18:45
Splićo
@Ustavobranitelj

Mit o "administrativnim granicama" nastao je tijekom 80-ih u svrhu agende srpskog političkog vrha koji je nastojao nasilnim putem zadržati ostale narode u SFRJ koja bi bila preuređena po centralističkom ključu, uz ukidanje i promjenu Ustava iz 1974. U Ustavu NR Hrvatske iz 1947. godine jasno piše koje su granice NR Hrvatske i da samo Sabor NRH ima pravo mijenjati granice NRH:

Član 3.
Narodna Republika Hrvatska obuhvaća područje sadašnje oblasti Dalmacije i sadašnjih okruga: Osijek, Slavonski Brod, Daruvar, Bjelovar, Varaždin, Zagreb, Sisak, Karlovac, Sušak i Gospić, te područje grada Zagreba.

Član 13.
Granice Narodne Republike Hrvatske ne mogu se mijenjati bez pristanka Sabora Narodne Republike Hrvatske.

Ja vjerujem da Srbi nisu htjeli ostati u neovisnoj hrvatskoj državi, ali želja i pravo nije isto. Činjenica je da Srbi nisu raspolagali nikakvim posebnim (autonomnim) teritorijem i da nisu imali što odcjepiti od Hrvatske koja je bila unitarna republika.
Препоруке:
0
1
42 недеља, 20 септембар 2020 18:53
Splićo
@Ustavobranitelj 2

Srbija nije imala pravo pridružitisebi tzv. RSK, jer nju nitko nije međunarodno priznao, dok Rezolucija VS UN-a 815/1993. izričito navodi kako je područje tzv. RSK "integralni dio teritorija Republika Hrvatske". Štoviše, Hrvatska je 22.5.1992. primjena u UN u svojim republičkim granicama i tu je bio kraj teritorijalnog spora, jer činjenica je da je to bio teritorijalni spor i ništa više od toga. Sva ostala objašnjenja su zapravo spin. Nije nikako mogao biti nelegitiman hrvatski referndum (sjetite se da je Beograd pustio Sloveniju što je bio svojevrstan pravni presedan za raspad Jugoslavije), a tobože legitimno nasilno odcjepljenje Srba u Hrvatskoj od ostatka Hrvatske, uz stvaranju srpskog političkog teritorija u Hrvatskoj, koji nije predviđen ni jednim ustavom SRH ili SFRJ. Tu nema ničeg legitimnog, jer su Hrvati imali granicama definiranu SR Hrvatsku, a Srbi u Hrvatskoj nisu imali svoj poseban teritorij koji bi mogli odvojiti.
Препоруке:
0
1
43 недеља, 20 септембар 2020 23:14
Уставобранитељ @ Сплићо - 1
Хрватска и Словенија су међународно признате, кажу експерти преурањено, од Ватикана и 12 држава ЕЕЗ 13. и 15. 1. 1992. г.. Легитимни (и по повељи УН) референдум Срба у РСК о присаједињењу Соц. Републици Србији, која као ни Републ. Хрватска тада није била међу. призната, одржан је 12.5. 1991. на просторима под њиховом потпуном контролом. 7 дана касније и Хрватска организује референ. о њеној самосталности. Али не и на просторима РСК из разумљивих разлога. Хрватска је та која је прва пошла у противправну акција. Против воље српског народа кренула је прво са изменом устава крајем децембра 1990.. Срби су тамо имали такође историјско и стечено право исто као и Хрвати над Хрватском. Просто речено они су били равноправни сувланици над домовином им. Они су пристали на то у замену за географску аутономију. Мимо тога што су и по грунтовно-катастарској евидинцији били власници око 1/3 земљишно књижног власништва. Тада још постоји СФРЈ и ЈНА, СИВ итд..
Препоруке:
2
1
44 недеља, 20 септембар 2020 23:19
Уставобранитељ @ Сплићо - 2
Хрватска је искористила настали својеврсни међународни правни вакуум након урушавања Варшавског пакта и СССР. Уз помоћ Немачке, ко јој зна из којих разлога, максимално је капитализовала незаслужене бенефиције АВНОЈ где су од полу-квалификованих, необразованих комуниста на челу са ЈБТ донешене по Краљевину Југославију смртоносне одлуке све на штету Срба. Легитимних делегата из Србије у Јајцу 1943. није ни било. Мада је питање шта је у рату, хаосу, могло бити демократски-легитимно? Живите у Сплиту и не знам да ли сте се запитали да ли негде постоји државна граница удаљена свега десетак Км од мора у дужини од преко 100 Км? То је граница између Хрватске и БиХ од Неума до Суторине (која је чудном одлуком после 2. СР дата Црној Гори). Никада ни Бока Которска ни Будва нису били црногорски. Наравно до фамозних авноја. Црногорски комунисти на челу са М. Ђиласом а који је од ЈБТ био постављен на чело комисије за разграничење 'република' су значајно увећали ЦГ на штету БиХ и Србије јер је
Препоруке:
0
0
45 недеља, 20 септембар 2020 23:39
Уставобранитељ @ Сплићо - 3
Лондонском тајном споразуму из 1915. Србији je требао да припадне простор од Карлобага до Котора! Српска војска је то и ослободила али које вајде када се Краљевина Србија утопила, жртвовала за више циљеве - заједничку државу Јужних, тужних Славена! Ово вам пишем као одговор на вашу непринципијелну примедбу о некаквом покушају Београда 80-их да се већ уздрмана држава централизује. Да ли би напр. данас Хрватска, иако је у НАТО пакту и ЕУ, могла нешто слично 90-им урадити?Испало је како је испало - ко умије њему двије! Него ваља бити способан и сачувати тако велико приморје. Јер историја показује да су ткзв. помагачи често лукави отимачи који покажу праве намере када се најмање надаш.

Поздрав!
Узгред хвала лицима на овом порталу који нам дају прилику да размењујемо мишљења!
Препоруке:
1
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер