уторак, 07. мај 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Џенерал моторс

Kоментари (15) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 понедељак, 08 јун 2009 18:07
Милош
Одличан коментар са једном напоменом да се нико није усрећио са готовим туђим решењима већ се туђе искуство мора прилагођавати сопственом контексту.
На нашу велику жалост неки наши "експерти" су се повели за готовим решењима готово религијски верујући да су она савршена. Одговор ћемо добити за пар месеци када криза код нас ескалира. Мислим да нам се ситуација нимало неће свидети.
САД могу да примењују терапију коју користе у ГМ али ми не можемо.
Морамо да тражимо оригинална решења која одговарају само нама и нашем друштвеном контексту.
Улога интелектуалаца је данас у Србији огромна јер су и изазови огромни. Да ли ми имамо интелектуалце чији формат одговара изазовима време ће показати. На срећу ту је НСПМ да се отворено презентирају ставови о горућим проблемима код нас и у свету и да та знања и сучељене ставове искористимо.
Препоруке:
0
0
2 понедељак, 08 јун 2009 19:16
Професор, онај прави
На жалост у Србији се знање не цени а негативна селекција траје већ више од пола века. Нисам сигуран да је Јосипу Брозу одузето звање академика Српске Академије Наука. Од пара за истраживање купују се путнички аутомобили и затим користе као приватни. На факултетима царују непотизам и партијска подобност. Омладина, по примеру старијих, се бави конгресним туризмом о трошку државе.

Власт шаље људе о државном трошку на усавршавање што је велика грешка, бар у природно техничким наукама. На тај начин избегава се процес научног каљења и селекције који је основа западног система. Јер човека који привремено борави на западу нико не може оценити. Ни они који су га послали (јер се најчешће не разумеју у тематику), ни они код којих седи (јер ће се вратити назад одакле је дошао, дакле не мора бити конкурентан на западном тржишту). Много бољи модел је корејски, где је земља апсорбовала научно технолошки кадар који се прекалио на западу.

Али све је то далеко од Србије. Зашто би млади мислили о томе кад је најважније добро се забавити.
Препоруке:
0
0
3 уторак, 09 јун 2009 11:19
Milan
Samo jedna napomena... GM je izbacen iz DOW-a zato sto je GM proglasio bankrot, ali se slazem sa autorom u prici o optimizmu.
Препоруке:
0
0
4 уторак, 09 јун 2009 12:42
Tezvi
Profesore
mogu da kazem samo svaka cast...pravo u centar...zivim na zapadu i imam 26 god. i voleo buh da se vratim u Srbiju i da svoja iskustva podelim sa nekim ...ali kad vidim kako je stanje place mi se...
Препоруке:
0
0
5 уторак, 09 јун 2009 14:43
коментатор бг
Похвале за текст, као и за један од претходних коментара који наглашава потенцијал стручног каљења (а не образовања) на развијеном западу.

Дакле, поука је да у савременом свету само улагање у научни развој доноси напредак. Али, наша земља ради на уништавању постојећих научних институција, као и образовног система. Министри Ђелић и Обрадовић су међу најлошијима у садашњој влади (мада је конкуренција оштра).

Ипак, у Србији и даље има врхунских стручњака у разним областима. Можда још више међу нашим сународницима у расејању. Како тај потенцијал искористити кад се од (тренутне) владе може очекивати само да смета на том путу? (Наравно, није то избор наших владалаца - то је директива западних ментора који научни и технолошки развој желе да задрже само за себе).

Одговор је - сарадња са земљама као што су Кина и Индија, можда и Бразил, Венецуела. (Русија ипак има свој затворени прилично успешан научно-технолошки систем). Дакле, моћније земље у развоју, и саме гладне за најновијим технологијама и знањима, могу имати интерес за отварање неких мешовитих научних института у Србији. Само на тај начин би могли да се обезбеде добри услови који би привукли наше људе да се врате и раде у својој земљи.

Неко ће рећи да Кина и Индија имају довољно својих стручњака тренутно запослених на западу. Тачно, али улагања у Србију би их ипак примакла европском тржишту, начину размишљања и рада.

На крају, треба рећи да корака у овом правцу већ има. Било је говора о изградњи индијског технолошког парка у Инђији, помиње се и да ће Кинези градити мост Земун - Батајница. Чим се о таквим стварима прича, пре или касније ће неке сличне и бити реализоване. Научно - технолошка сарадња са не-западним земљама је будућност Србије, једна од њених већих прилика.
Препоруке:
0
0
6 уторак, 09 јун 2009 15:09
Борислав Ђ.
Јако слаб чланак који се бави банкротством, а ни речи о томе како је ГМ пропао, ни речи о фашистичким методама Обамине администрације према ГМ-у и Крајслеру, ни речи о синдикату (UAW).

Да ли г. Павловић не зна или прећуткује шта је Обамина администрација учинила обезбеђеним повериоцима ГМ-а и Крајслера (како је згажено уговорно право (чист фашизам))? Такве ствари су нормалне у банана републикама трећег света...

ГМ је избачен са берзе јер је банкротирао. Шта је ту чудно? Које још видео да се банкротиране компаније котирају на берзи? Да је било памети, давно би ГМ летео са Њујоршке берзе. Корпорација која је у марту 2009. имала -91,142 милијарде $ негативног капитала, нема шта да тражи на берзи.

Закључак:
1. UAW и америчка држава (политичари и бирократија) су уништили америчку ауто индустрију (Форд Моторс се још држи).
2. Да би се удовољило ненормалним захтевима синдикатима (које штити закон к'о угрожене животињске врсте), менаџмент ГМ-а је кренуо да се коцка све више преко GMAC-а.
3. Због везаних руку од стране закона (државе) и синдиката, менаџмент је доносио лоше одлуке.
4. Обаминој администрацији су уговорно право и Устав САД празна слова на папиру.

Извињавам се ако сам звучао грубо.
Препоруке:
0
0
7 уторак, 09 јун 2009 21:42
Ala
@Borislavu

Molim Vas iznesite jos podataka-nema ih kod nas-o zahtevima sindikata koji su doveli do urusavanja.

Vise od deset godina automobilska,avio (vojna )industrija SAD je u krizi-Istok nudi nizu cenu proizvodnje i jevtinija i prakticnija vozila.
Препоруке:
0
0
8 среда, 10 јун 2009 14:00
Бранко Павловић
У вези синдиката. Чињеница је да су Американци запослени у фабрикама Форда, ГМ и Крајслера имали скоро дупло већу плату од Американаца запослениух такође у Америци у фабрикама Тојоте, Хонде или Нисана. То су им омогућавали колективни уговори који датирају од пре 60 и више година ( нису све компаније једновремено закључиле уговоре. Форд је то учинио последњи,али и он пре око 60 година). Банкротство се,међутим, не може објаснити само овом чињеницом,па ни утицајем државе, управо зато што Форд нити је узимао помоћ од државе, нити му прети банкротство. Тачно је једино да је и он био на ивици.
Цео случај отвара поново питање савременог положаја синдиката, који данас мора да сагледа целину тржишне позиције компаније , па тек онда да дефинише своје захтеве. Традиционалан приступ, синдикат тражи, па ако је јачи од власника то и добије, више не важи. Ако и добије, сви могу да заврше у банкротству. А то је онда најгоре по запослене.
Интересантно је да и у америчком случају нема великих тензија између лошег менаџмента и нереалног синдиката. Као да гледамо наша јавна предузећа.
Што се тиче противправног третирања тзв.обезбеђених и необезбеђених поверилаца Крајслера, мени тон не смета, макар док Вас Обама нервира више од мене. Шалу на страну, то је огромна тема која заслужује много текстова,којој ћу додати само чињеницу да је Врховни суд Америке јуче потврдио оно што Обама хоће. Сви који су се жалили мислећи да се право мора поштовати су изгубили. Правно је утврђено да је неправо уреду. Кажем, то је велика тема зато што се слично догађало пре пола године у Европи и што нас све заједно доводи до питања зашто развијене демократије у кризним тренуцима прво суспендују демократију? Мора бити да сама демократија има недостатака када су компликоване друштвене ситуације у питању. Не верујем да је реч искључиво о злим људима. Оно што већ сада знамо,то је да су ова и оваква питања за сада без одговора.
Препоруке:
0
0
9 среда, 10 јун 2009 16:22
Nikola Turajlić
@ Branko Pavlović i komentatori

Pisac teksta daje realni presek uzroka krize američke automobilske industrije, ali izvan konteksta SEK-e i s njom vezanog urušavanja svetskog tržišta. O stanju svetske automobilske industrije i tržišta automobila dovoljno govori činjenica da najveći svetski proizvodjač Tojota beleži u 2009 g. veliki pad prodaje i milijardove gubitke (ova proizvodi najkvalitetnije i jeftine automobile).
Svetska automobilska industrija je zbog hiperprodukcije automobila praktično doživela sudbinu finansijske industrije. Prodaja auta staro za novo, lizing bez uvećanja cene, akcijska snižavanja cena, sve popraćeno ubitačnom reklamom održavalo je prodaju do pojave svetske finansijke krize a potom i SEK-e i s njima vezanog straha kupaca od zaduživanja, odnosno prezaduženosti potencijalnih kupaca.
Optuživanje sindikata kao krivaca za kolaps američke automobilske industrije je osnovano u toliko da su automobili mogli biti nešto jeftiniji jer je proizvodnja u velikoj meri robotizirana.
Medjutim čini mi se da je svojevremeno Ford govorio da njegovi radnici moraju toliko zaraditi da bi mogli kupiti njegov auto, ali u modernom kapitalizmu takove gluposti ne prolaze, jer se o kupovnoj moći stanovništva brine svevišnji, možda nečastivi ili nevidljiva tržišna ručica.
Sve "egzibicije" svetske ekonomske i političke elite nemaju trajni efekt (ne samo u automobilskoj industriji), jer ne postoje odgovarajući instrumenti za oživljavanje i održavanje tržišta roba i usluga. Priče o oporavku koji samo što nije počeo su "opijum" za stanovništvo da lakše podnosi "bolove" krize.
Osvrnut ću se na kraju samo na navod autora i nekih komentatora, kako je ulaganje u znanje šansa za Srbiju. Ovo bih uporedio sa ponudom utopljeniku da uzme kaladont i zubnu četkicu (vodu već ima)i opere zube, jer mu je to dobro za zdravlje.
Moj zaključak vezan uz ovu temu je: Kasno Marko na Kosovo stiže.
Препоруке:
0
0
10 среда, 10 јун 2009 19:39
Tezvi
Dragi Nikola

Sto mi tako pesimiticno zvucis? Pa sta je sansa za Srbiju ako nije znanje? Pa u Srbiji ima jos mozgova, ali je potrebno da se radi. Radna navika. Kazes kao davljenik smo. Pa davimo se jer nismo naucili da plivamo...ili pak ti mislis da su nam stavili okove a mi nemozemo da ih skinemo...
Mora mnogo da radimo i ucimo svakog dana i bice nam bolje...

Ajde ti kazi meni kad je Marko Na Kosovo trebao stici?

Pozdrav
Препоруке:
0
0
11 среда, 10 јун 2009 20:37
Калауз
Како су ови амери заостали, самоуправљање долази код њих тек сад : )
Ми смо одавно то баталили бре.
Провели смо се као бос по трњу : )
Препоруке:
0
0
12 среда, 10 јун 2009 20:47
Бранко Павловић
Тачно је да је Форд схватао да је куповна моћ обичног грађанина кључ развој амареичке привреде. Конентрација богатства је довела до смањења тражње и зато су њима неопходне дубоке друштвене, а не само привредне, реформе.
ГМ на име разлике за непотребно високо исплаћене плате годишње губи око 6 милијарди долара. Није реч о томе да би њихов ауто могао бити јефтинији ( мада би наравно могао бити и јефтинији), него је пре свега реч о томе да би тај новац могао бити употребљен ,прво у развој много бољег аутомобила, а затим у рекламу. При томе остајем при ставу да је код ГМ реч о нарочито лошем менаџменту и да је у том кључ пропасти.
Тржиште аутомобила на светском нивоу би могло да се стабилизује када не би било интервенције држава. По заслузи требало би да банкротирају:ГМ,Крајслер,Фијат,Пежо. И тражња за аутомобилима би се ускладила са понудом. Проблем је у неприхватљиво високом броју радних места која би се изгубила у САД,Италији и Француској , који би довео до великих потреса у тим земљама, а истовремено и до значајне предности привреда азијских земаља и Немачке. Опширније пишем о овоме зато што желим да потрцтам да се кључни светски актери руководе искључиво националним интересима и да нема помисли, а камоли дела, у правцу некаквог глобализма, слободног тржишта и сл.
Што се знања тиче, оно изгледа као и све друго: безнадежно.Мој став је да се прво мора учинити напор и баш зато што по редовном току ствари следи пропаст. Велики, истрајан напор. А онда процењивати да ли је све и даље немогуће, како данас то изгледа.
Препоруке:
0
0
13 среда, 10 јун 2009 21:39
Nikola Turajlić
@ Tezvi

Dakle moj Tezvi ti mi imputiraš persimizam i iznenadjuješ pitanjima.
No pokušat ću ti odgovoriti u nadi da te neću potpuno uveriti u moju argumentaciju, jer to deluje depriminirajuće.
U uslovima SEK-e, koja će dugo trajati, svaka aktivnost koja se ne svodi na sprečavanje nastupajuće štete, je neproduktivna. Kada je visoka voda treba utvrdjivati nasipe, a ne pripremati doktorsku dizertaciju. U koliko želiš da sagledaš razloge na kojima ja zasnivam svoj "pesimizam" (ja to krstim kao realizam) možeš pročitati moje tekstove u rubrici Ekonomska politika na NSPM saitu, a poslednji je "Gde će se zaustaviti srpska arha".
Što se tiče Marka i njegovog kašnjenja, po mojoj računici je to bilo tri puta.
Prvo kada je zakasnio braniti Lazara.
Drugi put kada nije dao razum Slobodanu, koji je, pored ostalog, propustio da prihvati ponudu da se Juga učlani u EU, kada je za to bilo pravo vreme jer je bilo love do krova.
Treće i najpogubnije kašnjenje je bilo kada je omogućio Vojislavu da skine Slobodana i preda uzde srpske "kočije" ekspertskim bezumnicima, koji su istu usmerili u ambis. Obrazloženje za poslednje je gore navedeno.
Pretpostavljam da si mladji čovek kojemu je svojstven optimizam i ne želim ti ga uništavati, ali si dozvoljavam ponoviti Titovo geslo: Radimo kao da rata nikad neće biti, ali se pripremajmo kao da će biti sutra. Pod "ratom" podrazumevam ekonomski krah.
Препоруке:
0
0
14 среда, 10 јун 2009 23:51
Nikola Turajlić
Poštovani g. Pavlović!

Vaš poslednji komentar shvatam kao Vaše "priznanje" da je Vaše "vidjenje" svetske ekonomske situacije slično mojem, s tim da sam ja direktan i govorim: "Car je gol", a Vi "Car je oskudno odeven i ima na sebi samo šešir, rukavice i čarape".
Medjutim moram Vam prigovoriti da u svim svojim tekstovima, po izvrsnoj analizi problema, u zaključcima zamešate socijalnu komponentu, što ove u dobroj meri deformira. Uporedio bih Vas sa lekarom koji je ispravno utvrdio da mladi pacijent ima rak u u fazi metastaza, a prognoza mu je da bi bilo nepravda da mladi čovek umre.
U svakom slučaju imate moje priznanje kao čovek i ekonomista koji je odbio učestvovati u bezumnim ekspertskim orgijama sa srpskom privredom, za razliku od nekih DSS kolega, koji imaju snagu da se i u ovoj situaciji oglašavaju i "mudruju".
Препоруке:
0
0
15 четвртак, 11 јун 2009 00:51
Dragan Jovanovic Troglavski
На крају, GМ је избачн са берзе.

GM nije izbacen s berze. GM je bankrotirao i sad je na snazi poglavlje 11 da mu se
rasproda imovina i namire potrazioci koliko je moguce.
Kako bi GM akcije mogle da budu na DowJonesu kad su 0.
Tri puta nula je nula, 5 puta nula je nula, 100 puta nula je nula.
A tek kako bi dijelili s nulom. Jedino Chuck Norris moze da podijeli s nulom.
I onda bi on morao da sjedi na berzi dijeli s nulom.

Slazem se da DowJones nije precizna mjera za americku industriju,
ali sta drugo bi moglo da se napravi?? Ko nesto smisli proslavice se!
Препоруке:
0
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер