четвртак, 18. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

„На млијечном путу“ – Друг Куста и даље јаше на челу колоне

Kоментари (32) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 четвртак, 02 март 2017 21:10
Desno
Nema potrebe da pisem neki duzi komentar na ovu temu.....
Samo cu reci da sam pre 3 dana pogledao ovaj film i da je ODLICAN !
Препоруке:
80
9
2 четвртак, 02 март 2017 21:20
пензионер Цвико
Није ми ни циљ, ни жеља да се ругам београдској публици што не зна да оцени кад је тренутак за аплауз, било да је у питању филм или неко озбиљно музичко дело (проблема са аплаузом је било и раније). Све је то последица чињенице да је за културу осим новаца, потребан мир на овом простору ослобођен ситних душа. На жалост, новца никад нема довољно на што смо навикли а ни мира у којем би се посветили култури. Нисам гледао филм али судећи по критици и филм говори о овој и другим последицама наших менталитета формираних на простору балканске вукој...е што неки зову и "балканско буре". И како онда, да ваистину, будемо авангардни кад се у у том бурету вода никако не бистри, већ се стално мешају блато и лепота живљења?
Препоруке:
46
6
3 четвртак, 02 март 2017 21:21
Ako
"Kusturicine filmove treba razumeti u kontekstu onoga sto je uradio u Mecavniku", kako autor sugerise, onda je to iz razloga nastojanja umetnosti da se oslobodi svoje zatvorenosti u prostor, u kojoj, zatvorenosti, svakom pristupu umetnickom delu, npr. filmu predhodi pristup bioskopu, galeriji,pozoristu, kao unapred planiranim prostorima u kojima se ekskluzivno lokalizuje susreta dela i posmatraca-posetioca, u prostorno vec izdeljenom vremenu na radno i slobodno, u kojem je umetnost dostupna samo u slobodno vreme posmatraca-posetioca i radno vreme institucije.U toj prostornoj rascepljenosti vremena, umetnost je samo stvar ispunjavanja praznine slobodnog vremena, koje se sa radnim vremenom integrise samo u liku strucnjaka-poznavaoca umetnosti, ciji je posao umetnost i koji je za taj posao obucen kroz obrazovne institucije, dakle ponovo prostor i oprostoreno vreme.Tako strucnak-znalac-kriticar-kustos-selektor postaje mesto ozbiljenja umetnosti, njenog izlaska iz praznine slobodnog
Препоруке:
14
8
4 четвртак, 02 март 2017 21:51
Ako
...u radno vreme strucnjaka-profesionalca, ali samo da bi prostornu zatvorenost umetnosti, njenu vremensku zatvorenost, sada zamenila progesionalna zatvorenost i rascep izmedju coveka i njegovih drustvenih uloga.Zato umetnost nastoji da se oslobodi svoje prostorne zatvorenosti i izadje u arhitektonsko, u kojoj se umetnost susrece sa samim prostorom, kao planskom organizacijom zivota ljudi, njihovim usmeravanjem putevima i ulicama, skupljanjem u fabrike, bioskope, stadione i iskoristi revolucionarni potencijal grada, u njegovoj suprotstavljenosti drzavi, koja prevazilazi grad i obuhvata neurbanizovane predele, a koje grad, suprotstavljajuci se drzavi, prazni, usisavajuci stanocnistvo u sebe.Tako se grad i njegova prostorna organizacija, javlja kao nova mogucnost sukoba umetnosti drzave, koja je od Platona okvir pojavljivanja umetnosti.Izolovanost Mecavnika, njegova skrivenost prirodom, ukazuje na njegovu utopijskost, njegovo ne-mesto u prostoru-planu i time na fantazijsko, koje svoj...
Препоруке:
5
13
5 четвртак, 02 март 2017 22:05
Форевер Јанг
Изванредан филм. Изванредан.
Препоруке:
48
8
6 четвртак, 02 март 2017 22:16
Саша
Хвала на овом одличном тексту о једном од највећих живих Срба тренутно.
У осеци квалитетних људи,лепо је бити савременик човека кога ће његово дело надживети,који је имао рашта се родити и који је после Нолета тренутно најпознатији Србин на планети.
Препоруке:
76
10
7 четвртак, 02 март 2017 22:50
Свака част
Одличан Никола, као и увек...
Препоруке:
64
6
8 четвртак, 02 март 2017 23:36
телетабис
Па ја капирам публику, није било звонцета да знају кад да аплаудирају. Шта ћеш, навика.
Препоруке:
83
10
9 петак, 03 март 2017 01:39
Aleksandar
Najbolje onda da promenimo narod koji ne shvata Kusturicinu "genijalnost".Mozda bi Kusturica dobio veci aplauz da se manje slikao sa Vucicem!
Препоруке:
33
52
10 петак, 03 март 2017 01:43
Јован Стојковић
Негледљиво!
Препоруке:
18
42
11 петак, 03 март 2017 08:06
Југославија
Свака част Никола!
Препоруке:
26
13
12 петак, 03 март 2017 11:05
ERA
Pobogu čoveče zašto potroši ovoliko prostora i vremena za ovo što si saopštio???
Препоруке:
25
43
13 петак, 03 март 2017 12:16
branko kosanić
*
Moje poštovanje autoru Nikoli Tanasiću
Препоруке:
43
8
14 петак, 03 март 2017 12:18
branko kosanić
*
Moje poštovanje autoru Nikoli Tanasiću
Препоруке:
25
8
15 петак, 03 март 2017 13:25
dragan
Emir Kusturica je jedna od najznacajnih pojava u srpskoj kuluri u zadnjih 100 godina. On je odavno usao u najuzi krug evropski i svetih ikona umetnickog filma i po nagaradama i po umetnickim referencama. Njegovi filmovi daju se na svim kontinentima. On je i graževinar i arhitekta. Napravio je Drvengrad i dobio Evropsku nagaradu za arhitekturu. Bavi se i pisanjem i muzikom. O priznanjima koje u dobio u evropskim , istočnim i latinoameričkim zemljama za svoj rad da se i ne govori. Ipak, o Kusturici u srpskom drustvu za vise decenija nije napisano ni deset ozbiljnih analitickih tekstova. A to je poseban fenomen. Njegova estetika i poetika stvorili su svetu filma sasvim novi pravac od odamdesetih godina proslog veka, nakon cudesnog filma "Dom za vesanje".To je magicni realizam. Njegov stil i znacaj nadzivece Kusturicu za vekove. Ali, kod Srba bolest zvana politika deli ljude i deli svest. "Na mliječnom putu" je svestlosnu godinu ispred svega sto se kod Srba snima zadnjih 20 godina.
Препоруке:
37
15
16 петак, 03 март 2017 17:32
пензионер Цвико
@ dragan,
Ех да је Балкан подручје мира, ми би имали не једног Кусту већ десет, педесет, Новаке, Тесле, Пупине, Милеве, не би могли да избројима. Ових дана усташе гласно подвикују, балије би да нешто руше оптужујући друге за то, итд. Коме је у оваквим условима до културе? Кад овом додамо мито, корупцију, мале плате, млади одлазе... Још увек у држави имамо много кочничара напретка на свим пољима... Стварно, коме је до културе? Можда ће генерације после нас имати више среће и радовати се успесима наших генерација, те своју пажњу посветити њиховим делима, да би оплеменили своју душу, поносни на претке, што ми сада или не можемо или то чинимо на граме.
Препоруке:
17
7
17 петак, 03 март 2017 17:47
Hercegovac II
Bravo Emire!
Bravo Nikola!
Usput,kako rece Nikola, Podzemlje je film
u vrhu svjetske scenske umjetnost svih vremena!
Koliko god puta da se pogleda, otkrice se novi sloj!
I to zbog arhetipskog, dubinskog sagledavanja postojanja!

A sto se "mlakosti" publike tice, tu je Dino Dervishalidovic, da napuni Arenu petsettrinest puta!
Zar tu ima iznenadjena, Nidzo?
Препоруке:
49
10
18 петак, 03 март 2017 18:27
Бране
Никола Танасић, Емир Кустурица ... српски интелектуалци.
Препоруке:
29
6
19 петак, 03 март 2017 20:40
MikailoРти
Мени некако жао што је Кустурица страном свету Србе, углавном, доживео као Цигане и још трубаче. Ја сам из Драгачева и овде се ретко чује труба - само кад је сабор. Ређе кад је сахрана а само понеки пут кад је свадба. Можда је у Сарајеву друкчије.
Препоруке:
15
17
20 петак, 03 март 2017 21:28
negi
Nisam još pogledao film ali ako je toliko dobar kao ovaj Tanasićev tekst vredi pogledati.
Препоруке:
21
4
21 петак, 03 март 2017 23:25
nebojsa
Ja stvarmo ne shvatam Srbe kojima smeta sto su Kusturica i Gordan Mihic (scenatista) napravili dva (inace sjajna) filma na romskom jeziku. Maglašavam - filmovi su na romskm jeziku, ne na srpskom. Ko je ikada rekao da su to srpski filmovi? KAo sto je "Arizona drim" urađen na engleskom. Sta je tu problem? Zasto se iezvestan broj Srba prepoznaje u romskim filmovima? Zasto bi Kusturica za to trebao da bude odgvoran? Ali, da potsetim "velike Srbe" koji se i ovde bune - 1995. godine kada su Srbi i Srbija bili najprokazaniji naorod na svetu taj isti Kusturica je javno posvetio "Zlatnu palmu" za "Andergraund - Beogradu. Ceovek je udario "Zivot je cudo", "Na mlecnom putu" i "Zavet" na srpskom jeziku, a mogao je da bira sta ce da radi vani. Ovde covek valja samo akd umre.
Препоруке:
39
8
22 петак, 03 март 2017 23:31
Славка Моравка
Веома дуг текст чита се с лакоћом и уживањем!Браво за текст, док не видимо филм!
Препоруке:
27
5
23 субота, 04 март 2017 00:40
Иван
Годинама сам слушао - и то од образованих људи, доктора филозофских наука - да Кустурица прави од нас по свету Цигане. Као, због њега и његова два филма (иначе ремек-дела)сви нас тако доживљавају.

Онај ко је живео на Западу - понављам, живео, а не прошао кроз њега на крилима разних стипендија - зна, међутим, одлично две ствари о Кустурици, Циганима, Србима и Западу: прво, да Запад воли те филмове јер су Цигани очигледан симбол слободног живота који је на Западу нестао (то је онај контраст о којем је Куста недавно причао, Запад је свет сигурности, а Исток свет безбедности), па Западњаци гледањем тих филмова макар на два сата могу да осете слободу; и друго и нама још битније, Западњаци нас и без Кустурице посматрају као Цигане, тако да у тим филмовима њима Куста ништа не "открива", већ они виде оно што желе да виде. И то је нешто толико укорењено, интензивно и свепрожимајуће да Кустурица с тим нема никакве везе.

А чланак је одличан, узгред.
Препоруке:
37
13
24 субота, 04 март 2017 14:28
Иван II део
И још нешто: проблем Кустурице је што Срби имају очајничку, малограђанску потребу да се допадну свету и прикажу му се као господа. Ми имамо веома богату историју, имали смо династије и свашта, али наше грађанско друштво је у основи другачије од оног на Западу. Тамо је постојао систем налик полисима доста дуго, где је град, како му и име каже (уп. град-ограда или città-cittadela, "тврђава") био ограђени простор у којем је постојала та западњачка светиња звана безбедност, а грађани су били тек обични људи, занатлије и трговци. Код нас су под Турцима Срби живели по селима, и прелазак у град по ослобођењу је био сувише нагао, а прототипом грађана сматрали су се они образовани у иностранству, интелектуалци. Логично је да су наши грађани тежили да побегну од свог сеоског наслеђа, и хајка против Вука Караџића - који је, узгред, писао исто као и наши први грађани у Будиму век раније - и она против Кусте су део те наше малограђанске потребе да се прикажемо као грађани, неко достојан Запада.
Препоруке:
24
8
25 субота, 04 март 2017 15:30
hm hm
Cemu ovoliki tekst pobogu...
Препоруке:
9
23
26 субота, 04 март 2017 20:17
nenad
Cista poezija. Vartomet simbola. Od religijskih, literarnih i opsteljudskih do omaza najboljim srskim i eks jugoslovenskim filmovima. A opet tako jasno Kusturicin. Bilo da se radi o delovima koji su melodrama, akcija, cak i mjuzikl na momente, pa do duhovnog tihovanja na kraju, ovaj film se bavi samo jednom temom nad temama: ljudskom sudbinom, koja se pise svaki dan iznova. U ovom filmu su sve duse vazne - i ljudske, i zivotinjske i dusa prirode. Ne prave se vise ovakvi filmovi, otuda i nerazumevnaje generacija onih koji su odrasli na ZIP-u - zabavi i propagadi koja je prakticno postala esencija novog etabliranog filma. Sjajan je film napravio Kusturica. Za one koji film zaista gledaju kao umetnost. Bio sam skeptik da ce se vratiti, ali ovaj film ne zaosteje previse za Andergraundom ili Domom za vesanje. Ako uopste zaostaje.
Препоруке:
18
3
27 недеља, 05 март 2017 00:00
Сељак Беземљаш
Емир Кустурица је жив доказ да велики човек увек нађе свој пут.Оспоравање,неправедне критике,нестручни судови, клеветање...Све то не прави велику штету.
Или тачније штета је много, много, мања од штете коју прави величање недостојних. Уздизање медиокритета.Величање недостојних, корумпира друштво Од врха до дна.
Нисам филмофил али чини ме да нико тако вешто не користи енергију симбола и архетипова.

Узгред да приметим.Емир је поред формалног образовања прошао и одличну уличну школу.Важна школа.Без ње, многи изгледају недовршено.
Препоруке:
19
4
28 недеља, 05 март 2017 10:39
Da, i drug Tito je na celu kolone uhajao u Beograd - nekoliko dana nakon sto su Rusi prolili krv za taj Beograd i oslobodili ga!
Nikola je naseo na Kustinu naknadnu pricu o tome kako su „скептичност, неразумевање, и пословични цинизам његове локалне средине били ... препрека његовој редитељској и уметничкој каријери“! Polovicom 80-ih upravo je mahalsko Sarajevo slavilo Kustu kao svog junaka, zaklinjali su se u njega, postao je, doslovno, i deo tamosnjeg muzickog novog primitivizma! Zato nisu mogli da shvate sto 92.godine nije zajahao na njihovom talasu, iako su ga smatrali delom svog ambijenta. Kusta je uvek imao smisla za politiku i - politicare. Kao mladi reziser kritikovao je vlast, zajedno sa mladjanim Dizdarevicem, iz porodice koja je drmala BiH! I stalno je kritikovao vlast, a slikao se sa Milosevicem, evo i sa Vucicem, i namicao pare! Kusta voli pare, voli da se slika, i inteligentan je uz to. Nikakav velik reziser, djonio je sve sto je stigao, bas kao Goran Bregovic u muzici. I pocigancio nas je! Ne, Kusto, nismo to mi, sto ti u filmovima prikazujes. Umes ti, znamo, ali sebi, pre svega i pre svih.
Препоруке:
13
26
29 уторак, 07 март 2017 06:43
vladimir
Film pogledan u Torontu pre tri mesezca.
Cestitke decku za zadivnjujucu kritiku.Odamah ga prebaciti u neku veliku redakciju I omoguciti mu da putuje po velikim festivalima I edukuje neuku publiku,da naucu ljude da pocnu uzivati u umetnosti.Da bi u umetnosti Uzvali morate da je prepoznate,da se na nju postepeno navikavate,da polako uvecavate svoj intelektualni kapacitet da bi jednog dana bili u stanju da sve to primité,spoznate i poslozite.
Reakcija publike u Torontu je bila identicna kao i u Beogradu.Indiferentna i mlaka,na licima ljudi videlo se cudjenje i neraumevanje.U cemu je problem?Odgovor je vrlo lagan,jasan i logican.Emirov umetnicki dar je sve teze pratiti,slediti ga,pa i kriticki se odnosto prema njemu.Ovo njegovo delo je cisto folozofsko delo,islikano cistomm poezijom rukom ispisanom,ovo je kao da gledate i sanjate Majakovskog.Cista filozofija kroz odslkanu poeziju po logici nije pristupacna laganom razumjevanju vecini ljudi.Ne samo sto nije bio razumljiv public
Препоруке:
10
1
30 уторак, 07 март 2017 19:03
vladimir
Ovaj film nije bio razumljiv ni Semu Mendezu u Veneciji,ni evropskoj akademiji,ni Dubravki Lakic uglednom kriticaru Politike.Razlog?Opet isti.Nedoraslost analizi ovog grandioznog poduhvata.Naprosto se vidi da svi oni nisu bili na tom previsokom nivou,Koji je autor ovog dela postavio I sebi I drugima.Kada je Vudi Alen prvi put pogledso Odisju 2001 Stenli Kjubrika nije mu se dopao,na drugo njegovo gledanje nije bio toliko los,kada ga je nakon 6 meseci pogledao treci put bio mu je senzacionalan.Tada je priznao da je jedan umetnik toliko daleko ispred njega da ga nije razumeo.
Jedino ga je petnaestominutnim ovacijama na nogama ispratila publika u Veneciji.Zasto?Razlog open jednostavan.Zato sto je ta publika licno I porodicno odrastala I sazrevala uz filmove Viskontija,Roselinija,Felinija I Pazolinija.Da je umesto Mendeza u ziriju Venecije sedeo pokojni Kijarostami verovatno bi Danas Emir bio ovencan drugim Zlatnim lavom,Ali to je sad neka druga price...
Препоруке:
11
1
31 уторак, 07 март 2017 20:25
vladimir
Ipak,Kao siguran dokaz grandioznosti ovog dela,je odsustvo pljuvacine ,Kako otvorene tako I skrivene.A I njeno odsustvo,opetdolazi is cistog straha I nerazumevanja onga po cemu biste pljuvali.
Decko je napisao antolgijsku kritiku,pa je besmileno davati bilo kakvu drugu,Ali bih zelio reci sledece.Ta dva sata gledati Hercegovinu,u takoj lepoti je zaista cudesno snovidjenje.Da nam je samo to podario bilo bi dovoljno.Svaki pojedinacni frame mogao bi biti fotografija sama za sebe,Kao u Kopolinom Kumu.
I za kraj,Kao dokaz genijalnosti,nevjerce,straha,cudjenja,uzvisenisti,divljenja I zavisti ostaje ona scena Koste I zivog medveda,u potoku gde jedan sa drugim ustima dele narandzu.Verovatno najcudesnija scena u istoriji kinematografije ikad napravljna.
Hvala na ustupljenom prostoru...
Препоруке:
16
0
32 среда, 08 март 2017 15:54
Majstor Bob
Film je moćna stvar, danas oblikuje razmišljanje miliona ljudi.

Evo, zapitajte se koliko su debilasti holivudski filmovi uticali na vaša razmišljanja o ameriki? Kako su im lepe i fine kuće... u zemlji gde se sudovi peru jednom nedeljno. Zamislite štroku američkih kuća. Ako mi ne verujete, pitajte nekog od naših tamo.

Nema veze, svi misle da su američke kuće lepe, čiste i sjajne. I to najviše zbog - filmova.

Eto tako, pola sveta zbog druga Kuste ,
misli da je Srbija jedna velika ciganska. Fala ti Kusto, ajde probaj da snimiš bar jedan normalan filma o normalnoj Srbiji. Dosta sa Ciganima više.
Препоруке:
4
7

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер