петак, 20. септембар 2019.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Опет о Везирцу

Kоментари (23) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 среда, 13 мај 2009 16:20
александар
А шта су то "војвођани".
Нисам био у Титовој школи тај дан, када се то учило.
Препоруке:
0
0
2 среда, 13 мај 2009 18:05
ВМ
Изгледа да су неки буквално схватили поуку "највећег сина ..." да нас ништа не може изненадити! Варају се, ово је ипак прешло меру!
Препоруке:
0
0
3 среда, 13 мај 2009 19:28
Пеки_Ниш
Да ли су у тој бици погинули и Срби или само "сремци" и остали "војвођани"?
Препоруке:
0
0
4 среда, 13 мај 2009 19:31
Cernisevski
Мултикултурализам и „говор љубави“ ваљда налажу...

-govor ljubavi, Dusane, sjajno !
Puk'o sam od smeha :-))) !
Препоруке:
0
0
5 среда, 13 мај 2009 22:10
Душан Ковачев
@ Александар

Војвођани су припадници различитих националних и етничких група који живе или су живели на географском подручју које се данас или током историје назива Војводина. Врло слично појму "Славонци", "Далматинци", "Загорци", "Барањци", "Личани", итд. То што је у доба друга Тита, а и касније, било омогућено да се приликом националног изјашљавања на пописима становништва неки "изјашњавају у смислу регионалне припадности" нема везе са појмом Војвођана којег сам користио у тексту.
Препоруке:
0
0
6 среда, 13 мај 2009 22:14
Небојша Малић
Не верујем да је г. Ковачев под ”Сремцима” или ”Војвођанима” мислио на некакве националне идентитете. Будући да се радило о почетку 18. века, нешто не верујем да су жртве османске ордије били само Срби који су живели на том простору, па је сасвим оправдано да се користи регионално прецизна а етнички обухватнија реч ”Сремци”.

Будући да сам читао многе његове текстове о аутономаштву, чисто сумњам да је употребом ”Војвођана” хтео да призна сепаратистичке тенденције садашње власти. Мени се чак учинило да том реченицом разбија аутономашки аргумент у корену: ови што се труде да направе ”војвођански идентитет” славе турски покољ предака данашњих ”Војвођана.”

Можда грешим, али ето тако ми се учинило. А ово за ”говор љубави” је чиста класика.
Препоруке:
0
0
7 среда, 13 мај 2009 22:20
Душан Ковачев
@ Пеки_Ниш

После битке на Везирцу су из беса од освете, у повлачењу османске ордије страдали углавном Срби у Срему. Мало је вероватно да су страдали и други, не због тога што су убице правиле селекцију, већ услед особина ратоања ове ордије.
Отоманска ордија је током борби и напредовања користила разне врсте трупа да би уништила околно неисламско становништво, ради застрашивања и онемогућавања снабдевања хришћанских непријатеља, али и ради онемогућења евентуалног устанка поробљених хришћана. Османлије су у ту сврху најчешће користиле "акинџије", који су систематским и језивним терором сатирали цивилно становништво. На територији данашње Војводине и централне Угарске, скоро два века пре тога користили поред акинџија и трупе кримских Татара у сличну сврху, тако да је остало врло мало Мађарског становништва. У Срему под Османлијама су до ослобођња од турака Мађари (и скоро сви римокатолици) сатрвени, о чему сам писао у свом претходном чланку о Везирцу.
Препоруке:
0
0
8 четвртак, 14 мај 2009 00:15
александар
Да ми аутор не замери, ништа лично, али у време у коме живимо постоји једна мала али добро организована група (бивших Титових пионира и пионирки) која тај теримин "војвођани" користи често и у једној мало другачијој конотацији од ауторове. Њихове праве намере и циљеви за које се што отворено а што прикривено залажу нису сигурно непознати аутору. Што се мене тиче, име им се не споменуло и далеко им лепа кућа.
Стога ме, пошто сам веома дуго живео у Новом Саду, мојој српској Атини, увек жацне када неко користи тај за мене непознат и непризнат појам "војвођани". Не бих се сложио да је то неки историјски појам. То је појам настао у Титовој држави. Наши стари су били Сремци, Банаћани или Бачвани, вазда Срби, а не "војвођани". Срем, Банат и Бачка три срца јуначка.
Препоруке:
0
0
9 четвртак, 14 мај 2009 01:02
Пеки_Ниш
@Небојша Малић
Не верујем да је г. Ковачев под ”Сремцима” или ”Војвођанима” мислио на некакве националне идентитете.


И ја се надам да је тако, али...

@Душан Ковачев
Османлије су у ту сврху најчешће користиле "акинџије", који су систематским и језивним терором сатирали цивилно становништво


Хвала господине Ковачев.
Занима ме да ли има података да су у тој бици учествовали и арнаутски башибозуци? И још, како тумачите наводе П.Бартла у његовој књизи Албанци да су у села Никинци, Хртковци и Јарак (око 1750. године) насељени Арнаути и да су све до почетка 20. века успели да сачувају свој језик и народност и католичку веру иако им се потомци данас изјашњавају као Хрвати?
Препоруке:
0
0
10 четвртак, 14 мај 2009 11:52
Dušan Kovačev
@ Aleksandar

Појам "Војвођанин" користим за становника подручја на коме се данас простире АП Војводина. Данашњи становници овог подручја су често потомци оних који су на истом подручу живели пре много година. Било које друго идеолошко значење појма "Војвођанин" у вези онога о чему сам писао у овом тексту нема смисла.

@Пеки_Ниш

Немогуће је егзактно одговорити о националном саставу башибозука тог доба. Насељавање римокатоличких Климената из околине Скадра у поменута сремска места и њихова етничка метаморфоза ипак нису непосредно везана за чланак о Везирцу. Водите рачуна да сремски Клименти нису Арнаути. Арнаути су етничка група која је, како изгледа, на територији данашње Албаније настала под утицајем арапског етничког фактора са Леванта.
Препоруке:
0
0
11 четвртак, 14 мај 2009 12:00
брм
па не зове се човек џабе Мудри...мало је људи на планети који би ово смислили
узгред Војводина је историјски и БАРАЊА не само СББ
Препоруке:
0
0
12 четвртак, 14 мај 2009 19:35
Ђорђе
Идеја да се подигне споменик на месту где су се сукобиле турска и аустријска војска пре триста година представља симболичко постављање граничног камена сфере утицаја данашњег Запада и савремене Турске.
Препоруке:
0
0
13 четвртак, 14 мај 2009 20:30
Seljak Jeremija
G. Kovačev koga čudi da se pravi spomenik turskim osvajačima u Vojvodini??? Verujte da bi uskoro mogli zbog "MULTI" napraviti na Petrovaradinu spomenik Stepincu,ko? Dajte molim Vas strukturu vlasti npr. u Novom Sadu,rodomrsci do besvesti,ovo Srbija nije imala u Vojvodini od kraha autonomaša,PAKAO!
Препоруке:
0
0
14 петак, 15 мај 2009 19:54
jaran
Ajd sad lepo da iskopamo Heroj Pinkija iz njegovog groba, Branka Radičevića sa Brankovog groba i sastavimo ih u bratstvo i jedinostvo sa turcima janjičarima u jednom velikom spomeniku
Препоруке:
0
0
15 субота, 16 мај 2009 10:06
Petrovaradinac
Ideji se usprotivio i mesni odbor DSS u Petrovaradinu koji je vrlo aktivan po ovom pitanju.
Препоруке:
0
0
16 субота, 16 мај 2009 20:01
@ Небојша Малић
Заинтригирала ме је ваша забринутост око употребе термина "војвођанин" и тек после неколико дана сам открио ставове Јануша Бугајског из Вашингтона.
Не, нисам имао ово у виду, нити делим овакве деструктивне ставове с Бугајским.
Још увек нико у Србији не говори јавно о неком новом националном идентитету "Војвођана". То се за сада само рјавно азматра у одређеним стратешким круговима ван наше замље.
Препоруке:
0
0
17 субота, 16 мај 2009 22:41
Стева Надрљански
Само једна мала напомена, г. Ковачев: мислим да се појам "Војвођани" не може баш без ограде поредити са појмовима "Далматинци", "Сремци", "Барањци", итд. Зашто? Зато што су све то праве историјске регије, а Војводина није историјска већ, рекао бих, политичка регија, која данас обухвата три историјске (Срем, Банат и Бачка, и то не у њиховој целости!). И први пут је створена политичком одлуком аустријског двора, а други пут политичком одлуком брозовског двора; њен данашњи облик резултат је ове друге одлуке. Дакле, на листи идентитета овај појам ("Војвођанин") треба да буде негде на запећку, јер данас одсликава најпре извесну идеолошку припадност, док су регионални идентитети у идеолошком смислу неутрални.
Препоруке:
0
0
18 недеља, 17 мај 2009 11:48
Душан Ковачев
@ Стева Надрљански
Сасвим се слажем са вама. Намерно сам редом навео оне историјске регије, не би ли неко попут вас уочио да је Војводина агрегат трију историјских регија. Нестало је и хабсбуршког и брозовог двора, СФРЈ и СРЈ, "политичка одлука"је опстала. Све ово што нам се дешава, дешава нам се јер је питање Војводине негирано уместо да је решавано. На жалост, силом не можемо терати "војвођански идентитет " у "запећак", да нам се "не отме". Има једна локална пословица о томе...
Препоруке:
0
0
19 понедељак, 18 мај 2009 12:49
Стева Надрљански
Заиста, г. Ковачев, ја лично нисам начисто шта бих са тим "војвођанским идентитетом", највише због тога што су "војвођански идентитет" оне прве Војводовине, српске, и ове друге титовске, сасвим различитог садржаја, рекао бих и супротног. Због тога бих себе Војвођанином могао назвати само условно, у оном првом смислу, али у овом другом никако не. У регионалном смислу ја сам Србин Банаћанин, и за тај идентитет осећам значајну везаност, али се увек штрецнем кад ме назову Војвођанином, јер ми одмах падну напамет Бошко Крунић и Живан Берисављевић, уместо Шупљикца и Книћанина, тим пре што се у последње време форсира идеја да ми је, ако сам Војвођанин, свакако ближи Маџар из Сенте или Шокац из Винковаца, од Србина из Београда - наводно, припадамо истом културнм кругу, ваљда због штрудле и тамбуре (?!). Дакле, чини ми се да ћемо морати поприлично да се позабавимо деконструкцијом овог мита, тј. да га стерамо у запећак, да се "не би ото" (макар што не могу сад да се сетим те локалне пословице...
Препоруке:
0
0
20 понедељак, 18 мај 2009 23:50
Душан Ковачев
@ Стева Надрљански
Расправљање појма "војвођанског идентитета" превазилази тему овог мог чланка. Да се вратимо на оно штоје битно: Они који су с презиром називали српски пијетет према својим јунацима "митоманијом" и "некромантијом", данас се брукају тражећи "мултиидентитет" у некромантији злочинаца од пре три века.
Препоруке:
0
0
21 уторак, 19 мај 2009 08:32
Стева Надрљански
Наравно, али ми се чини да је та идеја о споменику Османлијама управо колатерална штета изградње нововековног "војвођанског идентитета", чија је основица некаква скоројевићка мултикултуралистичка идеологија. Ви сте о томе успешно писали, надам се да ћете и наставити да о томе промишљате.
Поздрав из Панчева.
Препоруке:
0
0
22 уторак, 19 мај 2009 13:58
Мирослав Ђукић
Признајем да сам занемео од запрепашћења, кад сам прочитао текст. Градоначелник Н. Сада, коме је подизање споменика осмалнијским окупаторима "супер", "cool", "мулти-култи итд, се, поврх свега презива се - МУДРИ!? Даље, након ове подршке османској окупацији, исти опстаје на положају градоначелника у "Српској Атини"? Питање за "мудрог" градоначелника, загледаног у "будућност": Да ли он на овај начин, подржавајући османску окупацију, подржава и остале његове доприносе "европској" култури: данак у крви, набијање на колац, водање опанака, џамијање цркава, одсецање глава, зидање ћеле-кула, грабљење женске чељади, насилно турчење, одвођење у робље, татарско мучење, паљење, пљачку, убијање...? Да ли су то "еуропске вредности" за које се Мудри и његова у будућност загледана коалиција залажу? Ако се Османлије и њихови нишани, земани и телели враћају, уз помоћ домаћих сатрапа, а склањају споменици великана какав је Јаша Томић, шта преостаје онда слободољубивом човеку?
Препоруке:
0
0
23 уторак, 19 мај 2009 21:29
Пииши као што говориш али читај како је написано.
Петар Мудри је председник МЗ Петроварадин. Градоначелник Новог Сада је Миодраг Павличић.
Препоруке:
0
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, до краја 2019. бити постигнут споразум Београда и Приштине?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер