недеља, 19. мај 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Владета Јеротић: Нико није до краја хришћанин, истински верник треба најпре да буде моралан човек

Kоментари (24) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 недеља, 12 април 2015 15:55
мале тајне?
Од немалог броја школованих и високошколованих интелектуалаца које сам сретао у Европи, међу њима научници и филозофи, неке сам се чак усудио да питам мало смело, па и неучтиво: Да ли верујете у Бога? Ту неколицину коју сам питао, међу њима и моје професоре психијатрије, сви су рекли: не знам. Тад сам почео да проучавам агностицизам.
..
У емисији на студиу Б,посвећеној преминулом Јовану Ћирилову,репризиран је њихов разговор и том приликом је изрекао ову,малу"пикантерију".
Ћирилов,постојани атеиста,српски интелектуалац и театралог,образлагао је свој принципијелни став.
А професор Јеротић,као да се задржао на нивоу преиспитивања.
Али "волети"аутора провокативног дела"Писма Нори" и бити непоколебљив верник који тежи"критичком ступњу"објективног,показује да гностицизам можда и није пролазна фаза Професора.
Препоруке:
66
4
2 недеља, 12 април 2015 16:04
МР
Каже да има мало моралних атеиста. Ја сам у мојем дугом животу срео много неморалних хришћана. Хеј, зар нису католици и лутерани убили 27 милиона Руса, махом цивила. Већина религија су идеолигије силе и зверства, погледајмо на историју. У комунизму црква није патила. Била је одвојена од државе као што и треба. Зар нису свештеници имали социјално (државно) осигурање. Проблем је био што су се многи хтели бавити политиком, нарочито овде у Америци и Канади.
Препоруке:
32
60
3 недеља, 12 април 2015 16:23
Milentije
"Simfonija države i crkve":

A) kod Nemanjica kakofonija za Bogumile

B) kod Pavelica kakofonija za nekatolike.
Препоруке:
25
46
4 недеља, 12 април 2015 16:28
s.p.Lajkovic
Redak genije medju Srbima.
Препоруке:
48
76
5 недеља, 12 април 2015 19:45
Dragan
Нико није до краја хришћанин, истински верник треба најпре да буде моралан човек


Vladeta slabo vlada pitanjima vere i trancendentnosti. Moral je visoka, pa i skoro najviša kategorija (od morala viša je samo nesebična ljubav) u okvirima društvenim. A duhovno i transcendentno je iznad društvenog, zato se i zove transcendentno!

Nije li Avram bio na Božiju zapoved spreman na društveno i moralno najgnusniji čin - da u žrtvovanju zakolje svog sina Isaka?

Ne stoji li u Bibliji:
"Ако ко дође к мени, а не мрзи на свог оца, и на матер, и на жену, и на децу, и на браћу, и на сестре и на саму душу своју, не може бити мој ученик." Luk. 14.26

Hrišćanin je onaj koji služi Boga svim srcem i dušom, a ako je neophodno radi duhovnosti može počiniti i čin koji je samo prividno nemoralan, gledano sa društvenog nivoa, ali ima duboku duhovnu svrhu i vodi krajnjoj i večnoj dobrobiti, koja nadilazi sve i društveno i materijalno.
Препоруке:
40
16
6 недеља, 12 април 2015 21:32
Пеђа
Дан је највеће радости наше: Христос Васкрсе!

У празничном броју "Политике", избором саговорника - професора Јеротића, и владике Григорија, и садржајем њихових интервјуа, упадно и недвосмислено послата је порука у којем правцу иде активност даљег "преумљења" наше вере православне и свете СПЦ.
Препоруке:
76
8
7 понедељак, 13 април 2015 01:17
Banditski brlog
Insert iz filma "Sjećaš li se Doli Bel": Teča Besim (P. Vuisić) peva uz šargiju i u pauzi se obraća Daidži Mahiru (Aligrudić) i konstatuje: "Ideologijom i religijom se bavi samo sirotinja moj Mahire"!

Mali broj ljudi nažalost čita knjige uvaženog profesora Jerotića, pa zato verovatno o religiji razmišlja baš kao i Besim. Pa se bojim da čovek džaba kreči
Препоруке:
18
30
8 понедељак, 13 април 2015 08:03
Don Quixote
Prof. Jerotic ima (naravno) svako pravo na sopstveno misljenje o bilo kojoj temi, ali o "obozenju" (theosis) daje proizvoljno i nepravoslavno poredjenje i tumacenje. Moral nije duhovna kategorija -- primetimo, najveci moralisti pre dva milenijuma (fariseji) su pocinili deicid. (Pravoslavno) hriscanstvo nije (samo) moralni kodeks nego put u zivot bez smrti kroz krstonosnu zrtvu i vaskrsenje Spasovo. Hristos sebe iznova prinosi na zrtvu na svakoj Liturgiji, za svakog od nas, da bi u pricasnicima Njegove preciste Krvi i Tela ozivela trulezna priroda satrvena grehom. Theosis je obozenje covekove prirode po meri sopstvenih duhovnih napora i sadejstva bozanske blagodati. To je abeceda koju svaki opitni pravoslavni vernik nauci iz molitvenika u kome je tajna Spasenja detaljno izrazena kroz molitve svetitelja. A to sa Jungom ili Kantom nema nikakve veze.
Препоруке:
28
7
9 понедељак, 13 април 2015 12:22
Станић Милан
Интригантан текст поштованог академика.Сам интервју поново, и теисте и атеисте ставља пред дилему.Шта је религија?Да ли је то скуп предоџби ,појмова,обреда, схваћања које се заснивају на фантастичном интерпретирању живота и света у целини, или је то фундаментални облик друштвене свести,на основу ког се темељило људско сазнање - корјен људске егзистенције од његовог постанка.Данас је обелодањено цца 260 дефиниција религије.Чињеница. Што се више улази у проблем,то се човек више губи у схватању заданог појма и његовим правим значењем.
Мој лични светоназор - решење религиозне енигме налази се у друштвеном животу човека,јер се мењањем друштвене праксе мењала и религија "per se".Аналогно томе, мора се констатовати да религија није заблуда,већ историјска чињеница-она није измишљотина већ друштвена појава са реалном основом.У моменту свесности себе религија пружа могућност личне спознаје,као једно од решења сложених загонетки.Због тога Фојербах дефинише религију(наст)
Препоруке:
4
9
10 понедељак, 13 април 2015 12:50
Станић Милан 2
(наст)
"да је људски гроб колевка религије"Слабост верника - је МОЋ БОГА,дакле његова овисност и божија неовисност.Постоје(најмање) два јака егзистенцијална разлога због чега човек верује.Први је смртни страх - страх од смрти и други, ако је то неминовност - продужетак живота у некој од различити форми,зависности од припадности некој од објављени религија.Дакле, у својој суштини религија је и борба за егзистенцију."Што више старимо - све успешније и детаљније сањамо о смрти.Човекова жеља да живи продужава му егзистенцију изван земаљски граница и ствара му снове о варљивом рају чија ће му врата смрт отворити."(Р. Анри).Кјеркегор у свом "Дневнику" размишља слично..." Али за хришћанина смрт није никако крај свега,она подразумева бескрајно више наде него што поседује сам живот,чак кад је он у преобиљу испуњен здрављем и снагом."Остављам сваком човеку понаособ да дефинише - ко је чији Творац.Мени је дан улепшало Кантово и академиково "ведро небо и морални закон у мени!"
Препоруке:
4
10
11 понедељак, 13 април 2015 14:37
Коле
Жалосно је да један професор бившег Богословског факултета СПЦ рационалистичку сумњу и критичко мишљење ставља изнад вере и поверења, као да јеванђелска реч - ”не бој се, само веруј”, ”вера твоја спасла те је...”, ”вера наша победи свет”, ”узмите штит вере...”, ”ходимо вером а не виђењем”, ”вера без дела је мртва...” - до њега није допрла. И да никада у суштини није чуо у срцу своме речи духовника са којима је толико разговарао - кова Старца Тадеја, и који су сведочили:Духовно објашњење многих тајни за људе овога света изгледа као нека фантазија, они то нити могу да схавте нити желе да приме..Оно што је духовно може разумети само онај ко живи духовним животом, умним, мисленим и делатним животом по Богу...
Препоруке:
34
7
12 понедељак, 13 април 2015 15:41
Banditski brlog
@Stanić Milan

Кјеркегор у свом "Дневнику" размишља слично..." Али за хришћанина смрт није никако крај свега,она подразумева бескрајно више наде него што поседује сам живот,чак кад је он у преобиљу испуњен здрављем и снагом.

Kjerkegor se ovde ograničava samo na hrišćane. A činjenica je da sve religije sveta veruju u postojanje duše i neki oblik života posle smrti.

Rejmond Mudi je o tome pisao u knjizi "Život posle života". Toplo preporučujem.
Препоруке:
4
1
13 понедељак, 13 април 2015 15:42
petar
@Kole

Ne, uopste nije zalosno. Zalosno je kada je neko iz racionalisticke tradicije ravnodusan prema Bogu i religiji. Jerotic je sjajan, mnogi ga ne vole jer je suvise racionalan, i kako vi rekoste afirmise kriticko misljenje. Iako ga afirmise, ne znaci da ga stavlja iznad vere. Pa sta iako ga stavlja...Razni su putevi do Boga, a Bog, koliko znam nije protiv racionalizma. Kod nas ljudi cesto isticu kako su racionalizam, nauka, liberalizam, i sl. nesto lose, a da zapravo ne znaju ni sta su te stvari. Za njih je dijalog isto sto i ekumenizam. Nauka je danas dosta napredovala, a religija mora da uhvati korak sa njom. Ako vam jedan evolucionista kaze da je covek stvoren kroz selekciju, vi mu morate racionalno odgovoriti, dati nekakve argumente, ne mozete se okrenuti i reci "gle jeretika". Mene odusevljava teolog Aleksandar Smeman, koga takodje mnogi napadaju, jer ima znanja i hrabrosti da kritikuje negativne stvari u crkvi. Mnogo nezdravih stvari se radja i tolerise u crkvi danas...
Препоруке:
9
18
14 понедељак, 13 април 2015 17:28
МР
Дуалност душе и тела не постоји. Душа је производ мозга, тј. чула, памћења, осећања и способности за размишљање. Кад мозак престане да функционише и душа умире са њим. Другим речима, без тела нема душе. Ако је душа бесмртна, где је била пре него што смо се родили? Кад умремо враћамо су у стање у ком смо били пре рођења - у ништа. Стога уживајмо у животу, у природи, пријатељима, љубави и другом. Сви смо смртни, то треба да знамо и ту се не може ништа изменити. Оно што је најгоре код религије, људи стално мисле о смрти. Зашто? Свештеници плаше народ са библијским причама. Кажу да Бог зна сваку нашу мисао и тако нас приморавају да мислимо само како нам они кажу (контрола мисли и рада). Религија је обично сујеверје. Не могу да верујем у оно што нити опажам чулима нити може да се утврди научним методама да постоји. Другим речима лудом радовање. Вероваћу у Бога кад ме потапше по рамену и запита: Хеј, Миловане, како си? А то се досад још никад није десило. Религије су људска измишљотина.
Препоруке:
2
9
15 понедељак, 13 април 2015 17:37
Ivan Aleksić
@MP

Nemate pojma. Pa sama fizika kaže (to ste trebali da učite u školi) da su energija, sila i materija neuništivi, te da se niti mogu uništiti, niti ni iz čega stvoriti. Isto važi i za dušu.

Gde je bila duša pre rođenja - pa ne znam, možda kao takva nije ni postojala, ali to je kao da pitate gde je bila struja pre no što vam je ušla u televizor/kablove, pa kad vidite da je nije bilo, onda da odgovorite da ona u stvari i ne postoji, već sam kabl/televizor je nekad sam proizvede.
Препоруке:
10
4
16 понедељак, 13 април 2015 18:40
Владета Јеротић је гуру српских екумениста...
јер он, са благословом клира, држи предавања при црквама, пропагирајући екуменизам и свoјеврсно „езотерно“ хришћанство.
Препоруке:
12
2
17 понедељак, 13 април 2015 18:58
Драган, Катун
за МР

Господине Радојевићу потпуно се слажем са Вашим коментарима.
Поздрав.
Препоруке:
2
9
18 понедељак, 13 април 2015 19:22
...
Да, нема душе...Зато је савремена биолошка психијатрија толико " успешна" у лечењу душевних( " можданих") болести лековима који делују на неуротрансмитере у мозгу и синаптичке путеве и који од људи праве зомбије а не лече.

Људи који верују далеко су срећнији и ведрији од оних који немају наде. Довољно је погледати само једну епизоду " Духовника" или отићи под Острог и видети како монаси тамо као да " лебде" неколико метара изнад земље. Довољно је прочитати једну беседу старца Тадеја који је завршио само четири разреда школе а достигао је мудрост коју мало ко има. Одакле му? Из књига свакако не. Он је нпр. говорио да је " депресија комбинација лоших мисли" много пре него што су до тога дошли когнитивни-бихејвиористи.

И не брини када би се Господ Бог и указао( а неће, јер зато постоји слободна воља) тешко да би тебе потражио, да ти пружа доказе.

Неонатологија учи да дете поседује личност и много пре него што му је формиран мозак.
Препоруке:
9
2
19 понедељак, 13 април 2015 20:06
смрт
понедељак, 13 април 2015 17:28
МР

...Кад умремо враћамо су у стање у ком смо били пре рођења - у ништа


After your death you will be what you were before your birth.
Arthur Schopenhauer

brainyquote.com
Препоруке:
1
4
20 понедељак, 13 април 2015 20:31
@smrt
After your death-you will be.

Sada je izreka u redu.
Препоруке:
0
0
21 понедељак, 13 април 2015 20:41
....
Но пошто волиш quotes:

"It is impossible that our rational part should be other than spiritual; and if any one maintain that we are simply corporeal, this would far more exclude us from the knowledge of things, there being nothing so inconceivable as to say that matter knows itself. It is impossible to imagine how it should know itself."( Pascal)

"Spirit is the original basis of all matter, reality, true existence.( Planck Max)

As a man who has devoted his whole life to the most clear headed science, to the study of matter, I can tell you as a result of my research about atoms this much: There is no matter as such. All matter originates and exists only by virtue of a force which brings the particle of an atom to vibration and holds this most minute solar system of the atom together. We must assume behind this force the existence of a conscious and intelligent mind. This mind is the matrix of all matter.( Planck)

I sta ce nam citati? Nicemu
Препоруке:
2
4
22 понедељак, 13 април 2015 23:40
Милан В.
Дакле, невероватни смо, непревазиђени у незнању, блаћењу, суђењу и каменовању! Попљувасмо и честитог Јеротића, великана српског, не зна он шта је Хришћанство и вера Православна па га овде којекакви уче и оптужују! Човек је својим делима и књигама у последњих тридесетак година разгорео утуљени пламен вере у срцима небројених и учинио за нашу цркву, усуђујем се рећи, више него сви попови заједно (изузимајући блаженопочившег патријарха Павла и још понеког). Срамота!
Препоруке:
3
14
23 уторак, 14 април 2015 15:36
Павле
Није срамота него истинољубље оно што није ни студено ни вруќе назвати млаким
Препоруке:
16
0
24 среда, 15 април 2015 20:20
Србољуб
Поштујем Јеротића и волим да слушам његова предавања.
Али опрезно, критички.
Мало је преучио. На једном предавању је сам признао да је гностик.
Морални закони су пре свега људска творевина а хришћанство са својим законима Божија творевина.
Стављати људско пре Божијег је у најмању руку саблазан, мислим да ово први пут чујем од уваженог професора.

Проблем настаје код тога шта је морално.

Од никога, посебно од световњака, нетреба правити култ личности, па ни од поштованог Професора.
Препоруке:
3
2

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер