петак, 17. мај 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

На данашњи дан: У Београду 1918. проглашена Краљевина СХС, с принцем Александром I Карађорђевићем као регентом и Београдом као престоницом

Kоментари (60) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 понедељак, 01 децембар 2014 10:09
Бошко
1918. У Београду је проглашена Краљевина Срба, Хрвата и Словенаца, с принцем Александром I Карађорђевићем као регентом и Београдом као престоницом.


И уместо да је Србија добила територије које су јој као савезничкој држави против аустроуграске обећане у Лондону 1915 године, формирала је државу са непријатељима хрватима и словенцима који су је пљачкали следеће 82 године и још је увек пљачкају преко корумпираних политичара који омогућавају хрватима и словенцима да пљачкају Српско тржиште.
Препоруке:
65
9
2 понедељак, 01 децембар 2014 10:19
Миливоје
Најтужнији дан у српској историји после Косовског Боја.
Препоруке:
68
9
3 понедељак, 01 децембар 2014 10:32
Станић Милан
Стварање Кралјевине СХС(а од 1928.Југославије)је један од главни ратни циљева К. Србије која на својој сесији 6.12. 1914.констатује:"Уверена у решеност целог српског народа да истраје у светој борби за одбрану свог огњишта и слободе,влада крањевине сматра као свој најглавнији и у новим судбоносним тренуцима једини задатак ,да обезбеди успешан завршетак овог великог војевања,које је, у тренуцима кад је започео,постало уједно борба за ослобођење и уједињење наше браће: Срба,Хрвата и Словенаца."
Контуре нове државе(Крањевине СХС) уоквирене су Крфском декларацијом од 20.07.1917.у 14 тачака,а најважније одлуке споразума између Владе Србије и Југ.одбора су биле:
1.К.СХС биће заједничка држава,основана на модерним демократскјим принципима,слободна и независна крањевина са јединственом територијем и јединственим државњанством,као уставна и парламентарна монархија на челу са династијом Карађорђевића.
2.Држава ће се звати Крањевина СХС
3.Сви грађани( држављани)су једнаки(наст).
Препоруке:
11
34
4 понедељак, 01 децембар 2014 10:43
Станић Милан 2
(наст)
једнаки су и равноправни према држави пред законом.
"Устав- који ће после закључења мира донети Уставотворна скупштина изабрана на основу општег и једнаког,непосредног и тајног права гласа,биће основа целом државном животу,извор и утока свих власти и права и по њему ће се уређивати целокупан државни живот."

4.Устав ће дати народу могућност да развија своје посебне енергије у самоуправним јединицама,обележеним природним,социјалним и економским приликама..."
Дакле Југославија која је егзистирала као држава од 1918. до разлаза Србије и Ц. Горе била је концентрисан израз најплеменитијих идеја политичког романтизма 19. и 20. века.

За историчаре нека остане нерешено питање:Зашто на овим балканским просторима није прошла државна форма западне пар. демократије,али ни источне,зашто је пропала мон. дикатура,али и диктатура"пролетеријата."Све унутрашње форме и различити револуционарни и еволутивни облици власти нису успели.
Препоруке:
8
23
5 понедељак, 01 децембар 2014 10:49
Београђанин
Овако или онако, тек - Југославија је била највећа Велика Србија у целокупној историји српског народа.

А што није опстала (мада јесте трајала седам деценија, што није мало), последица је наслеђених историјских разлика, ниског културног и политичког капацитета наших народа и непрестаног непријатељства великих сила.

п.с. Можда је била нешто боља варијанта направити 1918. године федералну уместо централизоване земље. На тај начин би барем у случају распада можда био спречен братоубилачки рат. Мада ни ово није баш извесно, имајући на уму доминирајући агресивни фашизам.
Препоруке:
12
28
6 понедељак, 01 децембар 2014 11:23
Divos
Након "великог рата" и након што је Србија платила стравичну цену у изгубљеним животима тадашња политичка елита једне од земаља победница од (можда) више опција, шта и како даље одабрала је овај пут, и би то на данашњи дан почетак ове приче, приче о првој и другој Југи, и приче трагичне по српски род.
Да ли ово беше реализација једне добре, примамљиве и прогресивне идеје (југословенства или о заједничкој држави јужних Словена) на почетку 20.века, али су ствари у једном моменту пошле по злу, или су своје прсте уплели моћни играчи и страни мешетари а како то и увек бива, или се показало још једном да је немогуће правити заједницу и градити неки заједнички идентитет са онима незајажљивима и превртљивим, и који ће прву прилику искористити за реализацију својих стварних (и подлих) наума, можемо нашироко да расправљамо, али и не морамо доћи до ваљаног закључка.
Како год, Југославија припада историји, а ваљда ће и Срби напокон нешто научити из властите трагичне прошлости. Надајмо се
Препоруке:
17
4
7 понедељак, 01 децембар 2014 11:26
иди док си млад
@Београђанин
ниског културног и политичког капацитета наших народа

Наших народа :)

Југославија је била тамница народа таман колико и Аустроугарска, ни мање ни више.

Данас је тешко проценити колико је, међу онима који су усред модерне Европе националних држава правили тамницу народа на развалинама друге тамнице народа, било будала, а колико усташа. Ипак судећи по 1939-ој, усташе су доминирале.

у граду нових идеа, фриком на сваком кораку
Препоруке:
14
9
8 понедељак, 01 децембар 2014 11:26
KNIN
Nama Pravoslavcima iz Krajine u ono vreme tacnije Vojne Krajine naj lepse i naj bolje je bilo u vreme Austrougarske neka prica ko sta oce ali to je istina. Ta Kraljevina SHS je bila nuzno zlo za sve narode.Zadnji grad koji je usao u tu Kraljevinu SHS je bio upravo moj Knin i prostor Severne Dalmacije,razlog je taj da mi tu SHS nismo doziveli svojom kao sto smo doziveli K.U.K Monarhiju. Ne zaboravite da smo upravo mi Pravoslavci Krajisnici u periodu 1914-1918 bili naj zesci i naj borbeniji vojnici u armiji K.U.K Monarhije. A razlog je taj da smo mi od Beca u tom periodu dobili sve moguce privilegije nase je bilo samo da ratujemo. Srpskog Kralja koji je doso na celo te SHS mi nismo dozivljavali kao nesto sto je nase i zbog toga su upravo Knin i Severna Dalmacija nastojala koliko se moglo da se ne udje u tu SHS drzavu. Ovo vama niko od istoricara u Srbiji nece reci jer oni ne zele da se sazna prava istina lakse im je reci kako su svi Pravoslavci voleli Kralja sto nije istna.
Препоруке:
7
41
9 понедељак, 01 децембар 2014 12:08
Радгост
Книн,
тачно;искрени сте.
Да се данас уприличи изјашњавање за прикључење Аустрији,крајинци и зловенци су одмах за - EUROPA ZDAJ.То је зато јер немате осећај и мисао о заједништву и државности.(сами потврђујете велећи:да је ваше било само да ратујете-како вам се нареди;па вам се то предочи као да сте повлашћени-привилеговани!)
Препоруке:
7
13
10 понедељак, 01 децембар 2014 12:09
Sava
Najkobniji momenat u istoriji Srpskog naroda!Dokaz da kraljevi mogu biti samo dekor.Mada ni ovi spasioci bez dana radnog staza ne pokazuju nista drugo do leganje na rudu,cim se ponudi malo vise...a mozda ni toliko.
Препоруке:
13
5
11 понедељак, 01 децембар 2014 12:19
!
@ KNIN. Nije tebi lako svaki dan. Ti vise volis da ispadnes glup, nego iz aviona!
Препоруке:
28
6
12 понедељак, 01 децембар 2014 12:23
Србин обични
Београђанин

Југославија... није опстала (мада јесте трајала седам деценија, што није мало), последица је наслеђених историјских разлика, ниског културног и политичког капацитета наших народа и непрестаног непријатељства великих сила.


Као Србин са ону страну углавном бих се сложио са горе наведеним мишљењем. За нас Србе преко Дрине, све до једног, Југославија је била наша држава у којој смо живјели слободно са другим народима и без страха. (Коментар под шифром KNIN сигурно није дошао од Србина.) Наравно да смо прижељкивали Србију али ни Југославија нам није била мрска.А питање је да ли је Велика Србија икада и била могућа?

Боље идеје од Југославије на јужнословенском протору до сада није било, а неће је ни бити. Штета је што су њени грађани, неки мање а неки више, били ниске свјести. слабог образовања и мале памети. Зато смо СВИ ОДРЕДА КАЖЊЕНИ новокомпонованим банана државам.
Препоруке:
18
12
13 понедељак, 01 децембар 2014 12:40
Србин црнац, атеиста
1821. Доминиканска Република, која обухвата две трећине источног дела карипског острва Хаити, тада познатог као Хиспањола, прогласила је независност од Шпаније.

Мала грешка. Оствво на којем се налазе Доминиканска Република и Хаити се и данас зове Хиспаниола.

Стварање Југославије је било одлична идеја, у антиимперијалном смислу. Међутим да би Југославија успела морало се прво дефинисати српске земе и српске територије, без интегралног југославенства за кроатизацију србокатолика и други предуслов да се уместо везивања за Британију и западне германске интересе Југославија везала за СССР, бар као једног од савезника за не-дај-боже. С њима на нашој страни никад се не би појавио никакав 'тито' нити би Запад могао искористити компартију за разбијање српског националног корпуса.
Препоруке:
9
8
14 понедељак, 01 децембар 2014 12:42
KNIN
Nisam ja tebi kriv sto nisi ucio nista o istoriji Pravoslavnog Morlackog naroda u Krajini tadasnjoj K.U.K Monarhiji pa ti moj prethodni tekst upravo zbog toga deluje nerazuman ili glup. Vi u Srbiji ste naj vise ucili sto se istorije tice samo boj na Mackovom kamenu i tu Cersku bitku i to je sve sto vi znate Da bi imao opsirniju sliku iz perioda 1914-1918 morao bi znati za pocetak da nas Pravoslavce u Austrougarskoj niko nije ugnjetavao i omalovazavao naprotiv bili smo vrlo cenjeni pre svega kao hrabri vojnici i vrlo odani Beckom dvori iako smo Pravoslavci. Znas li ti uopste koliko je u Austrougarskoj armiji bilo Pravoslavni Krajiski Generala? Znas li ti da su Srbijansku odbranu na Drini i u Macvi upravo probili Krajisnici? Naravno da to neces cuti od istoricara u Srbiji jer oni uporno sakrivaju istorijske cinjenice a cinjenice su tu 100 godina nije dug period da bi se takvi dogadjaji mogli zaboraviti zar ne?Istorija K.U.K Monarhije je ujedno i nasa Krajiska istorija koje se ne sramimo
Препоруке:
6
30
15 понедељак, 01 децембар 2014 12:44
džo
Najveći pomašaj u istoriji srpske politike. Gore od ovoga više nikada neće biti moguće. Nikada pre i posle Srbi nisun imali šansu da reše svoje nacionalno pitanje i zaokruže terotorije. Istorija Balkana bi se sasvim drugačije pisala da Karađorđevoći nisu poleteli u pravljenje Kraljevine SHS. Krvavo platiti slobodu i onda uz svoje ime ravnopravno staviti imena druga dva naroda koji u svemu tome nisu imali nikakvo ili su imali minorno učešće - bio je "humanitarni potez" Milenijuma. Ali, kruna je "zinula" za većom količinom podanika, sujeta je pobedila razum. Cak smo tada Makedonce spašavali od Buagarada bi nas i oni tretirali kao okupatore.
Danas - Srbi kaskaju za onima koji su stvorili svoje države U SHS-u i kasnije Kraljevini Jugoslaviji. Ovaj datum treba da bude na vidnom mestu svakog srpskog udzbenika iz istorije sa hladnim i preciznim pojašnjenjem. Od Karađorđevića sam upoznao sada pokojnog Tomislava, koji je bio gospodin covek i potpuno svestan da kruna nema nikakvu budućnost.
Препоруке:
17
5
16 понедељак, 01 децембар 2014 12:45
@иди док си млад Београђанин
Теза да је Југославија била 'тамница народа' не може се одбранити објективним аргументима, већ једино пропагандним или психолошким.

Да би се одбранила горња хипотеза, мора се одговорити на питање: ко је у Југославији био хегемон?

У Аустроугарској, која јесте то била, на врху друштвене пирамиде били су Немци (њих десетак процрната). Испод њих били су Мађари, па онда сви други, све до дна пирамиде.

А у Југославији? У Краљевини, држава је равноправно припадала Србима, Хрватима и Словенцима 'троједном' народу.

У СФРЈ, Југославија је била 'заједница равноправних народа и њихових република'.

Дакле говорити о хегемонизму неког народа у било којој Југославији, граничи са научном фантастиком.
Препоруке:
15
7
17 понедељак, 01 децембар 2014 12:53
KNIN
SRBIN OBICNI ti imas pravo na svoje misljene. Ali ti moras znati jednu kljucnu stvar da Frnca Ferdinanda nije ubijo Pravoslavni Krajisnik iz Knina i Krajine nego ga je ubio Gavrilo Princip koji je bio iz Bosne. Nama u Krajini nista nije falilo pod Austrougarskom i zato mi nismo u Krajini nikakve ustanke i atentate radili protiv Austrougarske. A znas li zasto???? Pa zato jer nas u Krajini u tom periodu niko nije mogao iz Beograda nahuskati na takvu glupost kako su naveli Gavrila Principa. Poistovecivati sudbinu Srba iz Bosne i sudbinu nas Pravoslavni Krajisnika pod Austrougarskom NIJE FER jer nije to isto. Srbi u Bosni su bili istrumentalizovani od Srbije da ucine taj atentat, to sto ni jedan istoricar u Srbiji ne zeli da prizna to je druga stvar, ali jasno je da to Srbi u Bosni nisu mogli tek tako da ucine bes miga iz Beograda. Mi u Krajini smo celo vreme bili vrlo odani Beckom dvoru sve do kraja postojanja K.U.K Monarhije. To je istina, a pricati price kako smo mi voleli Kralja su LAZ
Препоруке:
6
26
18 понедељак, 01 децембар 2014 13:24
...
Srpski narod je, nažalost, više puta bio u prilici da ga istorija iznenadi. To se dešava onima koji nisu u prilici da sagledaju ključne procese dugog trajanja koji su se začeli u prošlosti, presudno utiču na trenutak u kome živimo i nagoveštavaju budućnost. To se dešava onima koji poverenje u tumačenju prošlosti daju političaru a ne naučniku. U decenijama komunističke vlasti zaboravili smo sopstvenu prošlost, a kad se raspala Jugoslavija posegnuli smo za iskustvima 19. veka neprimenjivim u novim okolnostima. Zar vam se ne čini da se danas, pod uticajem politike, stidimo i odričemo svoje antifašističke prošlosti i to u trenutku kada je mnogi narodi, s kojima smo do juče živeli zajedno, izmišljaju ili, u najboljem slučaju, preuveličavaju? Zaboravlja se da istinu o prošlosti, ipak, saopštava istoričar i to nije privilegija jedne struke, već rezultat naučnog istraživanja .
http://www.politika.rs/rubrike/Drustvo/Izbeci-sudbinu-malih-naroda.lt.html
Препоруке:
4
3
19 понедељак, 01 децембар 2014 13:24
HILJADU MEDJUSTUPNJEVA
nema tu mislim puno filosofije tipa sta bi bilo....

Vidim, mnogi krive Srbe...a pritom se zaboravlja da je mucki ubijena Srpska dinastija u Majskom prevratu(i zbog okretanja Rusiji), i dovedena jedna marioneta (pritom jos francuski oficir) itd.

Dakle, smatrajmo da Srpstvo prestaje da postoji od Majskog prevrata....jer ako sabeete svu tu //slucajnu//tragiku po Srbe ,tog jugoslovensko Kralja....ima da izludite
Препоруке:
12
5
20 понедељак, 01 децембар 2014 13:25
...
Kada se govori o Jugoslaviji, govori se o našoj istoriji 20. veka. Ona je nastala na temelju jedne moderne ideje koja je građanina stavljala ispred njegove vere, rase, jezika... Po svojoj prirodi jugoslovenska ideja je bila moderna, integrativna ideja čiji nosilac je bila elita tadašnjeg društva, kod koje je postojala svest da jedino jaka država može izdržati trku s vremenom i utakmicu s tržištem, kapitalom... Bila je to težnja da prerastanjem svojih granica i ujedinjenjem jugoslovenskih naroda izraste država koja će biti subjekt istorijskih procesa u novom vremenu. Zato su i britanski diplomati još 1919. isticali da će se ona za mnogo šta pitati ako uspe da pronađe unutrašnji mir i ravnotežu. Ali, taj mir Jugoslavija nije našla i zato se, u sudaru s teškoćama, zaostalošću, nasleđem i pritiscima ideja jugoslovenstva pretvorila u svoju negaciju
Препоруке:
5
8
21 понедељак, 01 децембар 2014 13:26
...
Koliko je ujedinjenje bilo značajno za srpsku elitu govori činjenica da je, još 1914. srpska vlada, kao ratni cilj, tu ideju stavila u isti ravan sa oslobođenjem. Na temelju srpske državnosti nastao je temelj te nove države, a Srbija je svojom vojskom odredila njene granice. Velike žrtve zarad opstanka Jugoslavije srpski narod podneo je i u Drugom svetskom ratu. Na osnovu činjenica kakve su državotvorno iskustvo i osnovne poluge vlasti, možemo reći da su ovu državu Srbi presudno oblikovali. Kada se tome doda da je i najveći deo srpskog naroda živeo unutar jugoslovenskih granica, jasno je koliko su teške posledice njenog raspada.
Препоруке:
6
7
22 понедељак, 01 децембар 2014 13:27
...
Danas nisu retki oni koji sa indignacijom odbacuju i svaki pomen reči Jugoslavija i ne uviđaju egzistencijalni značaj potrebe da se iskustvo te države, u kojoj je srpski narod proveo svoj 20. vek, kritički preispita i promisli.
Napad na Jugoslaviju nesumnjivo je bio u funkciji poništavanja i poslednjih ostataka zajedničke jugoslovenske istorijske svesti kao dela opšte društvene svesti i identiteta nekadašnjih njenih državljana. U istoj funkciji bila su i revizionistička tumačenja rata i njegovih aktera, posebno antifašizma kao njegovog središnjeg sadržaja. Pokušaji da se saradnja sa okupatorom predstavi kao posledica doslednog antikomunizma, antifašizam označi „provokacijom” okupatorskih snaga, ne pristajanje na ropstvo i borba za slobodu okarakteriše kao „iracionalni bunt”, kvislinštvo poistoveti s „razumnom nacionalnom politikom”, fašističke grupe dobijaju oreol boraca za demokratiju, ne mogu da izdrže kritiku istorije kao toka
Препоруке:
4
8
23 понедељак, 01 децембар 2014 13:32
goran
Nakon kosovske bitke 1.12.1918 je najcrnji dan u istoriji srpskog naroda.
Препоруке:
17
7
24 понедељак, 01 децембар 2014 13:37
Vako Nako
to je datum najvece tragedije Srbstva, daleko gori i opasniji od pada pod Osmanlije.
Osmanlije nisu UNISTILE Srbstvo, Cika Perin sin jeste, sada se ne razlikujemo mnogo od Mohikanaca, Apaca, Ojibva i drugih plemena S.i J. Aamerike.
Samo je pitanje vremena kada se Habsurgova srbijica prikljuci Velikoj Albaniji.
Препоруке:
9
9
25 понедељак, 01 децембар 2014 13:39
југ.
@KNIN
Идеје о постојању Морлачко-православног народа, хрватске православне цркве... потичу из исте, подле кухиње.
Даље, покушај да завађаш неког другог теоријама да су одбрану на Дрини 1914 пробили управо Крајишници. У Лозници, поред Дрине, постоји насеље Крајишници (поред Трбушнице одакле је и дете-војник Гаврић Момчило, коме је Брозова регимента побила многочлану породицу), насељено Србима који су дошли из Крајине пре више од стотину година, и бранили Србију 1914. Крајина је велика, није то само Книн, него велика територија која обухвата границу данашње Хрватске и БиХ, улазећи у обе. И Срби из Српске Војводине су служили царски режим у Бечу као војници, штавише су и довели Хабзбурге на власт у Мађарској, током сукоба Јована Ненада са мађарском властелом у 15.веку. Такође, 1848 су се супротставили мађарским националистима-револуционарима за свој и рачун Хабзбурга. И Карађорђе је ратовао у "фрајкору" за Аустрију, и многи из Србије, с тим што је она коначно извојевала себи слободу
Препоруке:
17
4
26 понедељак, 01 децембар 2014 13:44
...
Книњанину, па да ли си ти читав?
сем што си очигледно католик,
јер тако нешто нико православан из Крајине не би изговорио??
Имаш податке о томе да су крајишници емигранти из Америке били добровољци на српској страни, као и да су они који су терани у Аустроугарску војску сами себе повређивали и сакатили дад не би били регрутовани да пуцају на браћу??
Препоруке:
12
5
27 понедељак, 01 децембар 2014 14:00
miko
...„Na pitanje regenta kako odrediti nove granice, Mišić je predložio da se uzmu u obzir običaji, istorija, tradicije, najzad i opredeljenje naroda. Regent je primetio da bi to gurnulo Hrvate u naručje Italijanima, posle čega je Mišić rekao:”

“Neka im je sa srećom. Neka se oni Hrvatima usreće. Ja sam duboko uveren da se mi njima nećemo usrećiti. To su ljudi svi odreda prozirni kao čaša: nezajažljivi su u tolikoj meri, lažni i dvolični da sumnjam da na kugli zemaljskoj ima većih podlaca i samoživih ljudi… Ne zaboravite, Veličanstvo, moje reči. Ako ovako ne postupite, siguran sam da ćete se i Vi, i naša pokoljenja, ljuto kajati!”...
ako dozvolite, širi komentar: http://moravickikraj.wordpress.com/2014/11/04/pijani-baroni/
Препоруке:
19
5
28 понедељак, 01 децембар 2014 14:02
југ.
@KNIN
"Наше ће сенке ходати по Бечу, лутати по двору, плашити господу"-Гаврило Принцип.
Да ли би неко као српски националиста имао ово на уму?! Много чињеница говори да је Принцип био инспирисан јужнословенском и идејом социјалне правде, а не инструментализован из Београда. Југославију су направили жртвујући такве, младе и наивне, они који и данас диригују нашим судбинама и чија имена, углавном, а свакако не као таквих-ни не знамо. Њихово оруђе су били и краљ Александар и Тито. А наде милиона Срба жртвованих-пре свега за слободу српског народа и српске државе, никад нису узете у обзир.
Препоруке:
10
4
29 понедељак, 01 децембар 2014 14:03
miko
...„Na pitanje regenta kako odrediti nove granice, Mišić je predložio da se uzmu u obzir običaji, istorija, tradicije, najzad i opredeljenje naroda. Regent je primetio da bi to gurnulo Hrvate u naručje Italijanima, posle čega je Mišić rekao:”

“Neka im je sa srećom. Neka se oni Hrvatima usreće. Ja sam duboko uveren da se mi njima nećemo usrećiti. To su ljudi svi odreda prozirni kao čaša: nezajažljivi su u tolikoj meri, lažni i dvolični da sumnjam da na kugli zemaljskoj ima većih podlaca i samoživih ljudi… Ne zaboravite, Veličanstvo, moje reči. Ako ovako ne postupite, siguran sam da ćete se i Vi, i naša pokoljenja, ljuto kajati!”...
ako dozvolite, širi komentar: http://moravickikraj.wordpress.com/2014/11/04/pijani-baroni/
Препоруке:
11
6
30 понедељак, 01 децембар 2014 14:03
dragan davidović
Ja zaista ne shvatam, ni uz najbolju volju, one koji najveći politički promašaj Srba i Srbije pravdaju nekim "plemenitim", "demokratskim", "naprednim" i ostalim epitetima. Sve ima svoje REZULTATE. Rezultat nastanka i nestanka te zemlje, u raznim oblicima, Srbi su platili: demografskom katastrofom preko Drine i Save, milionskom žrvatvom same Srbije, kasnije i sankcijama i bombadrovanjima i Srbije i Srba "prečana". Koji je to politički, ekonomski ili bilo kakava drugi plus ostao nakon njenog razbijanja? Čak i Hrvati, Slovenci, bosanski muslimani i Makedenoci, koji su dobili sopstvene države na razvalinama Jugoslavije, a neki od njih i "svoje jezike pa i istoriju, neće da kažu ni jednu lijepu riječ o toj zemlji a trebali bi da dižu spomenike Karađorđevićima ili srpskim vojnicima. Zašto bi samo Srbi, "očerupani", ocrnjeni, prognani, smanjenih granica čak i na teritorijama koje su oduvijek bile većinski srpske, branili svoju ZABLUDU?
Препоруке:
18
7
31 понедељак, 01 децембар 2014 14:03
катана
Чињеница је да су Срби били највећи Југословени и чувари обе Југославије, до 1990. Ни страва усташтва у НДХ их није излечило од "братства и јединства". Наставило се тамо где је требало да се заустави, па су поновили исту грешку двапут! Схватате ли да је Србија данас независна јер је нико више ије хтео?!

Стварање КСХС са непријатељима Хрватима и Словенцима (има ли нечег глупљег?!) после толиких жртава које су Срби дали на олтару слободе, је био шамар и пљувачка српском народу у лице од династије Карађорђевића. Исувише је српске крви проливено за обе Југославије и резултат те фаталне грешке данас је Србија-пашалук, банана република. Култура је на дну. Срби пишу хтватском латиницом, не знају ништа о сопственој култури, као слепци тапају у мраку и грабе се свега и свачега, како би нешто узели за "своје". Једини народ на свету који је извршио смаоубиство из заседе! Мрзим да вам кажем, али тако остали свет види Србе.
Препоруке:
20
6
32 понедељак, 01 децембар 2014 14:04
БЕСКРАЈНО СТЕПЕНЕШТЕ
ако ми админ дозволи, упутио би сам пар речи особи под надимком "Србин црнац, атеиста"

Видим да сте ме тамо на чланку Лазанског прозвали некаквим романтичарем, митоманом,...а имате иначе добре коментаре. То је утолико погубније....

То је сматрам тешка трагедија. Ја сам навео
прворазредне историјске изворе
, а сујета особа које у одрасле на фалсификатима Порфирогенита и Попа Дукљанина је ипак "јаћа".

Надам се да ћете да ме "побијете"аргументима , а не обичним стереотипним клеветањем, извртањем, ....

http://www.nspm.rs/hronika/miroslav-lazanski-vojvoda-u-hrvata.html
Препоруке:
8
3
33 понедељак, 01 децембар 2014 14:06
Ginter Zibert
Pametnom srbinu je dilema , da li da obeležava dan Jugoslavije ili dan borbe protiv AIDS-a?Aids iako strašan, daleko je manje srba ubio....mislite o tome
Препоруке:
12
3
34 понедељак, 01 децембар 2014 14:07
Драган Јањић
На данашњи дан 1918. У Београду је проглашена Краљевина Срба, Хрвата и Словенаца, свакако највећа грешка коју смо могли а и направили...у то име...


https://www.youtube.com/watch?v=yvMUNw50-ck
Препоруке:
10
7
35 понедељак, 01 децембар 2014 14:14
Kralj je bio bolji?
Tada je srpski kralj vladao sa granicama prema Austriji i Italiji na zapadu i jugozapadu, Grčkoj na jugositoku, a sada?Nema kralja a granice na zapadu su prema Hrvatskoj, BiH, na jugu Albaniji,Kosovo i Metohija okupirani NATO paktom i Albanskim oružanim snagama?Znači kralj je bio bolji?
Препоруке:
7
11
36 понедељак, 01 децембар 2014 14:19
о карактеру тролова са западне стране
Бена. Лепа и архаична реч којом се описују несрећници који праве глупости, говоре бесмислице и уопште слабо капирају. Реч се задржала по крајинама па и око Книна. Код Морлака је Реч била јако важна. Тако ако би неко побркао и дату реч (нпр. војничку заклетву) изједначио са љубављу према ономе коме је дата, таквога би "беном" назвали и не би га дирали. Осим ако не би постали право досадни. Моји прандидови, војници К-унд-К (које цар није смео слати на Србију већ их је бацио у Галицију и на Сочу) таквој "бени" би вероватно уделили по коју васпитну. Не знам шта би урадио мој шукундид или његов ћаћа, морлачки харамбаше али сам сигуран да би дид од овога последњега био строг. Морао би бити јер је био сердар у Млетачкој војсци, Морлак и православни Србин. А у сталном рату с Турцима бенама није било места. Ето, бена има свуда па и у Книну. До`год не праве проблеме - треба бити благ према њима, нису они криви. Само... шта ако није бена већ смутљивац?
Препоруке:
15
5
37 понедељак, 01 децембар 2014 14:28
Србин обични
КНИН
Поистовецивати судбину Срба из Босне и судбину нас Православни Крајисника под Аустроугарском НИЈЕ ФЕР јер није то исто. Срби у Босни су били иструментализовани од Србије да уцине тај атентат..


Ко зна шта нагони овог U-krajinskog prdoslavca хрватске провинијенције да се појављује на једном противничком интернет окупљалишту и разбацује своје neounijatske пароле. Ментални болесник stračevićevskog tipa?, Stašo који из књига Миле Будака преписује поједине параграфе? Обични интернет проволатор?...

Било како било не треба обраћати никакву пажњу на њега а чуди да редакција НСП, није раније примјетила да се ради о хрватском егзибиционисти који сада ужива негдје на мору са дебелом хрватском лисницом у хрватском џепу и тешком хравтском пушком о хрвтаском рамену. Коме он треба?
Препоруке:
14
5
38 понедељак, 01 децембар 2014 14:30
Др
На слици, овај човек у средини чита смртну пресуду српском народу и то у сред Београда.
Препоруке:
15
11
39 понедељак, 01 децембар 2014 15:08
Марко
понедељак, 01 децембар 2014 13:30
Др
На слици, овај човек у средини чита смртну пресуду српском народу и то у сред Београда.


приметно је да се ради о потпуном шарлатану, незналици и јако сујетној особи (на своје "влашке" претке са Цетиња). Требало би међутим више помињати његову супругу Марију, која је сасвим скрајнута од ове катастрофе, а била је обманута лажном велићином дотичног....
Препоруке:
6
10
40 понедељак, 01 децембар 2014 15:56
раја
Лако је сада бити паметен као неки "мудри" коментатори после свега што се десило да није требало стварати државу са усташама и бечким коњушарима.
Препоруке:
8
4
41 понедељак, 01 децембар 2014 16:07
Марко
Знамените српкиње: Милункa Савић – Од ратног хероја до чистачице

у Вести, Хроника 23. март 2014.

http://www.vaseljenska.com/vesti/znamenite-srpkinje-milunka-savic-od-ratnog-heroja-cistacice/
Препоруке:
9
3
42 понедељак, 01 децембар 2014 16:15
Бојан, Приштина
Дан који је кључ највећих националних трагедија у прошлом веку.
Догађај који је обесмислио све Српске жртве у Првосм светском рату.
Препоруке:
15
6
43 понедељак, 01 децембар 2014 16:19
иди док си млад
@Др
На слици, овај човек у средини чита смртну пресуду српском народу и то у сред Београда.

Не би то била баш "смртна пресуда" да Београд већ тада није био претежно усташки град, бар што се тиче елите.

у граду нових идеа, фриком на сваком кораку
Препоруке:
6
8
44 понедељак, 01 децембар 2014 16:31
Бране, Италија
Понекад размишљам да, можда Југославија сада не изгледа као добра идеја, а она је то ипак била неких 80 година и ко зна, можда опет некад и васкрсне. Да комунисти нису водили антисрпску политику Југославија би била сасвим добра за Србе, а у случају евентуалног распада прошли би боље. И на крају крајева ко зна да ли су Пашић и Александар на Версају могли уопште и избоксовати проширену Србију.
Препоруке:
6
16
45 понедељак, 01 децембар 2014 17:40
Byakuya-sama
@HILJADU MEDJUSTUPNJEVA

Naravno, Karađorđevići, Pašić... su bili naivni ko Vučić, Koštunica, Đinđić, Tadić....


Samo su polako kuvali žabu, koju evo kuvaju već 112 godina.
Препоруке:
7
2
46 понедељак, 01 децембар 2014 17:56
Vlade dijaspora
@knin
Gospodin je ili provokator iz rvacke ili jezuita sa ciljem stvoriti mržnju u srbskom narodu.
Препоруке:
8
0
47 понедељак, 01 децембар 2014 18:04
Станић Милан 3
Станић М.-"три тачке"

Ваша три прилога о настанку Југославије као државе јужних Словена је заиста вредно што треба прочитати у мору будалаштина које неминовно иду од људи који не познају историјске факте или имају озбиљних сметњи у перцепцији као нпр. госп.под псеудонимом "Книњанин".
Југославије је постојола као држава са међународно-правим континуитетом од њеног оснивања,па све до Коштуничино-Ђукановиће ујдурме(раздруживања),пошто од формирања Југославије до тада није прекидан њен уставно-правни континуитет.За време 2.св.рата је била савезничка сила,коначно споразум Тито -Шубашић 1944.и послератно међународно признање говори,да није било 1,2,или 3.Југославије,него је постојала једна једина Југославија са становишта међународног права која је револуцијом или еволуцијом мењала свој унутрашњи уставноправни поредак,али није прекидала међународни правни промет,нити чланство у међ.организацијама.
Препоруке:
5
5
48 понедељак, 01 децембар 2014 18:27
Најновији чланак
Саговорник „Новости“ констатује да је британско пропуштање немачких бродова у Црно море на крају резултирало Фебруарском револуцијом и изласком Русије из Првог светског рата.

- Људи који су организовали фебруарску револуцију били су експоненти Велике Британије. Баш као што је бољшевичка влада на почетку користила помоћ Немачке. После тога Србија више није имала на кога да се ослони. Пропала је руска идеја прављења веће православне државе на Балакну и прихваћена одлука Француске и Енглеске да дође до стварања заједничке државе од међусобно некомпатибилних народа, која није могла да успе.


http://www.novosti.rs/%D0%B2%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B8/%D0%BD%D0%B0%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B0/%D1%80%D0%B5%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82%D0%B0%D0%B6%D0%B5.409.html:522043-Cercil-izazvao-pad-Rusije-i-Srbije-1914
Препоруке:
2
1
49 понедељак, 01 децембар 2014 18:30
Milutin
Nisam baš pristalica pseudoistoricarskih igara tipa "šta bi bilo kad bi bilo" ali verujem da formiranje Jugoslavije nije krivo za srpska stradanja u II sv. ratu i kasnije.

Zamislimo, za trenutak, da je 1918. na ovaj dan, umesto SHS, ozvaničena Velika Srbija (sa granicama, npr, po tzv Londonskom sporazumu). U tom slučaju ipak bi postojala nekakva mala Hrvatska koja bi bila, ili polusamostalna ili u sklopu Italije/Mađarske. Takođe, ostale sile u okolini bi i dalje postojale, željne osvete. Srbija bi i dalje bila demografski osakaćena, sa problemima u asimilovanju novih prostora.

U svakom slučaju bi došao II svetski rat, Srbija bi kapitulirala, a ti isti Hrvati bi, vođeni mržnjom, želeli da dođu "po svoje" na srpskim teritorijama preko Drine. Kad se tome dodaju aspiracije ostalih suseda, mi bismo 1941. godine opet imali neku Nedićevsku Srbiju i genocid nad Srbima u toku na svim područjima.

Mislim da je, za našu sudbinu, nešto kritičniji bio 27.mart 1941, ali to je druga priča.
Препоруке:
4
5
50 понедељак, 01 децембар 2014 18:52
danilo
Ovaj dan se slobodno moze nazvati danom srpske gluposti.
Kralj i elita ukidaju drzavnost Srbije i Crne Gore,drzava koje su bile medju 31 u svijetu,a daju je Rvackoj i Sloveniji koje nikada nisu bile ni blizu drzave i drzavnosti.

Kralj i elita su odbili Londonski sporazum kojim bi Srbija dobila Dalamaciju od Splita do Crne Gore i Slavoniju i zato,nedavno,u emisiji HRT rvacki istoricar Tvrtko Jakovina kaze da je Srbija prihvatila Londonski sporazum Rvacke drzave ne bi nikada ni bilo,jer je Italija,ionako,drzala ostatak Jadrana,a Madjarska Medjimurje.

Da zlo bude vece,kralja Aleksandar je izdao naredbu da se svim rvackim i slovenackim oficirima koji su bili u sastavu Austrougarske monarhije priznaju cinovi i prime u novu vojsku,pa cak i onim oficirima i vojnicima koji su cinili zlocine nad srpskim stanovnistvom u Srbiji i BiH,a narocito su krvolocni bili u Macvi.
I tako je nastala kuca bez temelja koja se naginjala,rusila i rusi i danas sve zahvaljujuci toj istorijskoj gluposti.
Препоруке:
7
3
51 понедељак, 01 децембар 2014 19:00
Милошчина
Milutine nisi u pravu.
Šta je sprečilo genocid nad Srbima 1991? Oružje u Srpskim rukama.
Šta je omogućilo genocid u 2 sv ratu? To što su Srbi bili goloruki. Jer su pare date za "divnu umetničku zbirku Kneza Pavla" i drugo salonsko nakiće .
Препоруке:
6
6
52 понедељак, 01 децембар 2014 19:19
Osvrt
Jugoslavija je, nažalost ili ne, bila jedini put objedinjenja svih Srba u jednu državu. Ko to ne razume, misli da je veći Srbin od onih koji su Jugoslaviju stvarali. A to se ni za jednog dobrano amerikanizovanog, coca colla Srbina današnjice ne može reći. Izveštaj Živojina Mišića, iako je možda opravdan (s današnje, post festum tačke gledišta) nikada nije DOKAZAN. Drugo, Jugoslavija je bila samo odlomak panslavističke ideje (mnogi su sanjali jedinstvenu SLAVIJU, čija prestonica svakako ne bi bila u Beogradu). Ceo XIX vek je bio napojen jugoslovenstvom. Čak i kod takvog srbende kakav je bio Njegoš, toga ima na pretek. Lako je sad, s današnjom pameću, osuđivati projekat koji su od početka razarali DRUGI. Šta imamo kad nemamo Jugoslaviju? Novu podelu Balkana između sulejmanoveličanstvene Turske i guzenbaurokurcove Austrije.
Препоруке:
3
6
53 понедељак, 01 децембар 2014 19:34
Краљевски пацифиста, Југословен
@Милошчина

Геноцид у Другом рату су омогућили корумпирани и слепи српски политичари који су се продали Енглеској за шаку фунти. Да није било ратног стања, ни геноцид се не би догодио. Рат се морао и могао избећи.
Препоруке:
2
6
54 понедељак, 01 децембар 2014 19:51
Milutin
@Милошчина

Srbi su 1941.godine bili nenaoruzani zato sto je vojska drzave kapitulirala. Vojska je kapitulirala jer je bila suocena sa frontalnim napadom sa četiri strane. Samo Nemci su poslali preko 300,000 vojnika i skoro 1,000 aviona. To ni Velika Srbija ne bi izdržala.

Sa druge strane, 1991, su Srbi bili suoceni samo sa Hrvatima. "Saveznici" su se direktno u rat uključili naknadno, da spašavaju stvar.

Inače, taj često spominjani Mišićev predlog kralju Aleksandru je, samo da se zna, kao opcije predlagao ili amputaciju Hrvatske ili uvođenje višedecenijske diktature dok se situacija u zemlji ne stabilizuje. Postojao taj dopis ili ne, tek Aleksandar je se odlučio za drugu opciju tako da je, kako god to neko posmatrao, kralj ipak doslovno poslušao vojvodu Mišića.

Moje mišljenje je, ipak, da je formiranje Jugoslavije ipak bilo neminovna posledica srpskih poteza pravljenih kroz čitav 19.vek, a ne samo "hir masonskog kralja". Mislim da je to bio logičan i častan pravac.
Препоруке:
4
5
55 понедељак, 01 децембар 2014 21:37
симетрија
понедељак, 01 децембар 2014 18:00
Милошчина
Milutine nisi u pravu.
Šta je sprečilo genocid nad Srbima 1991? Oružje u Srpskim rukama.
Šta je omogućilo genocid u 2 sv ratu? To što su Srbi bili goloruki. Jer su pare date za "divnu umetničku zbirku Kneza Pavla" i drugo salonsko nakiće .


прво, југословенство. познато је да је високи (не и виши) југослов. кадар у тадањој војсци био задјен том идеологијом (као нпр. генеалштаб АУ и Немачке у Великом, и нацисти у другом рату - дарвинизмом), а су по некој директиви оружје чак предавали усташама (један високи официр је у Дрвару убијен од вишег - јер је одбио да наоружа народ)....а и због наивности "обичних" Срба. Само у три опћине - Вргинмост, Пркос,...су предали усташама три пуна колица оружја (од куће и пре Јасеновца).

анас постоји симетрија кад наивно верују својим ђелатима, чија политика их опет води ка ....
Препоруке:
1
4
56 понедељак, 01 децембар 2014 21:43
симетрија
понедељак, 01 децембар 2014 18:51
Milutin

Moje mišljenje je, ipak, da je formiranje Jugoslavije ipak bilo neminovna posledica srpskih poteza pravljenih kroz čitav 19.vek, a ne samo "hir masonskog kralja". Mislim da je to bio logičan i častan pravac.


доносите креативне погледе, са којима се и ја као мрзитељ тог упропастиља, слажем донекле. Треба оћи већ од Даничћа, Његоша...до Скерлића.

Али њих још разумем. А шта рећи за југослословенство после хрватског монструзног геноцида, југ. у титоизму ?

Ал и то је било утемељено на лажима, обманам, преварама, злочинима...нпр:
Препоруке:
3
7
57 понедељак, 01 децембар 2014 21:45
симетрија
Borci Krcunove Druge proleterske nosili šajkače umesto titovki
- Krcun jeste bio prosrpski orijentisan. I jeste se borio za Srbe i interese Srbije. I za vreme rata to nije krio. Njegova Druga proleterska brigada, što se uglavnom ne zna, nije nosila titovke. Njegovi borci nosili su staru srpsku kapu – šajkaču. To je bila izrazito srpska brigada, kaže Pešaković.

http://www.svedok.rs/index.asp?show=95409
Препоруке:
4
9
58 понедељак, 01 децембар 2014 23:34
Milutin
@симетрија

Jugoslovenstva posle II svetskog rata vise nije bilo. Ono je umrlo sa Aleksandrom Karadjordjevicem, 1934. Ono sto je on pokusao da uvede od uvodjenja diktature 1929 je bilo - integralno jugoslovenstvo, koje je, zaista verujem, bilo prirodni nastavak - velikosrpske politike u najboljem smislu te reci. On nije uspeo jer je imao protiv sebe citavu nacisticko-fasisticku kliku, koja ga je na kraju i ubila.
Sa druge strane, Tito je od pocetka sprovodio politiku dezintegracije Jugoslavije. Kada je odbacena ideja srpskih komunista o Jugoslaviji kao zajednici regiona i gradova, i prihvacen kardeljevski (a u stvari - engleski) pristup - deobe na regione i pokrajine, svakom ko je išta video, krajem 60-tih, bilo je jasno da je Jugoslavija mrtva.

Ukratko: oni koji su tada razarali Jugoslaviju su isti oni koji danas razaraju Srbiju, nadam se da se oko toga slazemo. Treba li nam bolji dokaz za to da je (prva) Jugoslavija bila naša, prava, autentična - srpska kuća i srpska baština.
Препоруке:
9
3
59 уторак, 02 децембар 2014 00:09
@симетрија
Ето једног симбола промене идентитета и пре Југославије. Шајкачу су српски војници прославили али она није "стара српска капа". То је аустријска капа, део униформе коју Аустрија није прихватила а Србија за мале паре откупила. Стара српска (словенска) капа је ипак била другачија и од ње су настале шумадијске преврнуте шубаре, данашње динарске капе (личке, црногорске, далматинске) па можда чак и козачке шубаре. Слична старијој варијанти личке или херцеговачке капе могла се носити и са челичним плетивом, верижњачом, па је имала улогу и капе и шлема.
Препоруке:
4
2
60 уторак, 02 децембар 2014 13:08
симетрија
понедељак, 01 децембар 2014 23:09@симетрија Ето једног симбола промене идентитета и пре Југославије. Шајкачу су српски војници прославили али она није "стара српска капа". То је аустријска капа, део униформе коју Аустрија није прихватила а Србија за мале паре откупила. Нисам сасвим сигуран ....Може бити да је то и симбол Дагона - древна српска вера
Препоруке:
1
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер