Коментар дана | |
Не може се живети од чланства у ЕУ |
![]() |
четвртак, 05. новембар 2009. | |
На страну да су чешки трамваји два пута јефтинији, али поставља се једно друго фундаментално питање: да ли инжењер Ђилас зна да се у Србији одавно производе шинска возила и да је могуће произвести трамвај који није свемирска технологија. Сваки инжењер ће знати да је савршено могуће, уз добру државну организацију и подршку ангажовати на пример пројектанте из фабрике вагоне за основу, из Икаруса за каросерију, а из Севера из Суботице за погонске моторе. Пројекат сигурно могу подржати електроинжењери са два врхунска електротехничка факултета у Србији. Или, ми изгледа инжењере школујемо само да раде на западу или у политици као Ђилас или као трговци у представништвима европских фирми које нам продају све, па и оно што можемо сами произвести? Узгред, заговорнике неолибералног концепта немешања државе у привреду треба упутити на немачку канцеларку Ангелу Меркел и њено ангажовање за спас Опела и условљавања сваког договора да се не затвори ниједна фабрика у Немачкој. И Немцима је одавно јасно да их само производња а не услужне делатности, а далеко било увоз, може извести из кризе. А код нас, уместо подршке пројектима производње, узимају се кредити за увоз који морају да се врате од неке производње и то са каматама, а постојећа производња је мања из године у годину, док је дуг све већи. Не може се довека живети од кредита ММФ-а, као што се изгледа некима чини. Наравно да ће после отплате камата цена једног трамваја бити већа од 3 милиона евра, а сигурно је да би се могао направити у Србији за далеко мање пара. Бојим се да, ако овако настави да се ради у Србији, ни чукунунуци Драгана Ђиласа ни било чији други, неће моћи отплатити дуг у који нас уваљују политичари који не размишљају. И док се све ово може очекивати од политичара без имало знања економије и технологије и производње, не може и не сме се очекивати толико непознавање економије од инжењера и интелектуалаца. Међутим, поставља се питање да ли у земљи, у којој се од чланства у Европској унији очекује добар живот само од продаје услуга, а не од производње, може уопште необавештеном народу објаснити каквим га стазама воде људи који нису ни добри инжењери, а још мање добри економисти, па ни политичари? Не може се живети од чланства у ЕУ, а не би требало ни од продаје истог слуђеном народу у Србији. Срамота ме је што неке моје колеге инжењери на позицијама моћи у Србији не схватају ово. Разумем да на кратке стазе и они и њихове породице, па и странке могу живети од политике, али питање је да ли они схватају да својим деловањем стварају околину која није добра ни за кога у Србији, па неће бити добра ни за њихове потомке. (Аутор је дипломирани машински инжењер са више од две деценије искуства у конструисању машина и делова у Србији, Канади и САД) |