Хроника

АП: Кина развила "невидљиви" авион проучавањем Ф-117 обореног над Србијом

Штампа
недеља, 23. јануар 2011.

БРИСЕЛ – Кинези су за развој свог новог стелт борбеног авиона високе технологије по свему судећи искористили сазнања стечена при испитивању америчке „невидљиве” летелице Ф-117, оборене изнад Србије током НАТО бомбардовања 1999, оценили су за агенцију АП балкански војни званичници и други стручњаци.

Кинески званичници недавно су приказали нови борбени авион кога је веома тешко детектовати на радару, а који би могао озбиљно да угрози америчку доминацију у домену ваздухопловне индустрије. Ради се о двомоторцу названом „ченгду” Ј-20, који је први лет имао 11. јануара.

Поменути амерички Ф-117 најтхок (ноћни соко) био је први светски стелт борбени авион, направљен 1970-тих у великој тајности, а његова употреба је почела 1983.

У марту 1999. српска војска је противваздушном ракетом успела да обори један Ф-117 изнад атара сремског села Буђановци, док се пилот катапултирао и спасао.

То је било први пут у историји да је један „невидљиви” авион уопште погођен.

Амерички Пентагон је веровао да је до тога дошло комбинацијом добре тактике и „чисте среће”.

Делови олупине оборене летелице расули су се на широком простору пољопривредних добара, а цивили су као сувенире прикупили њене делове, неке величине мањих аутомобила, пише АП.

„Према нашим обавештајним подацима у то време, кинески агенти су шпартали облашћу по којој су се расули делови Ф-117, и куповали његове делове од локалних пољопривредника”, рекао је шеф хрватског генералштаба током НАТО бомбардовања Србије, адмирал Давор Домазет-Лошо.

„Верујемо да су Кинези искористили прикупљене материјале како би открили технологију стелта, и направили их”, додао је Домазет-Лошо у телефонском интервјуу за АП.

Један неименовани виши званичник српске војске потврдио је да су колекционари дошли до делова олупине стелта, а да су неки завршили „у рукама страних војних аташеа”.

Делови олупине Ф-117, као што су лево крило са знаком америчких ваздухопловних снага, свод кокпита, катапултирано седиште, кацига пилота и радио, изложени су у београдском Музеју ваздухопловства.

„Не знам шта се десило са остатком авиона. Многе делегације су нас у прошлости посетиле, међу њима и кинеске, руске и америчке... али ниједна није показала интересовање да узме било који део летелице”, рекао је заменик директора Музеја ваздухопловства Зоран Милићевић.

Агенција АП није успела да добије реаговања на наводе балканских војних званичника од кинеског министарства одбране и из Пентагона.

(Бета-АП)

 
Донирајте НСПМ
[ Почетна страна ]