
Како су прорежимски власници приватизованих медија за само неколико дана повратили уложени новац, и још зарадили

Пише: Драгана Чабаркапа, Јелена Вучићевић
четвртак, 31 децембар 2015 00:06

  

Синдикат новинара Србије (СИНОС) и Професионално удружење новинара Србије
(ПРОУНС) траже хитно поништавање свих незаконитих медијских приватизација и
преиспитивање конкурсног финансирања медија. Такодје захтевамо да се због правне
несигурности, различитог тумачења приватизације поделом бесплатних акција
медијским радницима од стране различитих државних институција, хитно заустави
процес приватизације медија. Ове захтеве СИНОС И ПРОУНС упутили су Савету за
борбу против корупције, Агенцији за борбу против корупције, Агенцији за приватизацију
и Министарству културе и информисања  

Иако је законски рок за приватизацију био 31.10.2015. године и на крају 2015. имамо
потпуни хаос у приватизацији и на медијској сцени. Приватизација медија је Србију
довела у ситуацију да неколико породица контролише већину локалних и регионалних
медија. Скандалозна је чињеница да је велики број приватизованих медија купљен
државним новцем из буџета локалних самоуправа који је додељен новим власницима
путем пројектног финансирања. Нове медијске газде, куповина не само да није коштала
ни евро, већ су и добро зарадили преузимањем медија.

  

Неколико примера из највећих градова јасно одсликавају начин приватизације.

  

Према истраживању новинара сајта Цензоловка и НУНС-а,  РТВ Крагујевац уплаћено је
30 милиона динара (нешто мање од 250.000 евра) из локалног буџета само 7 дана пре
доласка новог власника Радоице Милосављевића који је телевизију платио 85.500 евра.

  

Град Крушевац доделио је градској телевизији 17500 евра путем пројектног
суфинансирања медија само неколико сати пре него што је купио Радиоица
Милосављевић који је исти медиј платио 14.000 евра.

  

Слична ситуација попут оне која се десила у Крагујевцу догодила се и у Нишу. Породици
Радомировић из нишког буџета додељено је путем пројеката за 2015. годину 31,5
милиона динара (око 250.000 евра) а они су НТВ купили за 78000 евра.

 1 / 3



Како су прорежимски власници приватизованих медија за само неколико дана повратили уложени новац, и још зарадили

Пише: Драгана Чабаркапа, Јелена Вучићевић
четвртак, 31 децембар 2015 00:06

  Да не би купац превише одрешио кесу побринуо се и град Београд који је новомвласнику Студиа Б за само једну емисију путем пројекта ''Београде, добар дан'' дао 23милиона динара. Иста ситуација је и у многим другим срединама.  Медији од националног значаја, Танјуг и Међународни радио Србија још један су доказтрагичних ефеката нових медијских закона, због чијих би последица, да имају и малоодговорности министар културе и информисања Иван Тасовац и државни секретарСаша Мирковић одавно поднели оставке. Оставке не би биле на одмет и челницимамедијских удружења која су се својски борила за овакав хаос на српској медијској сцении активно учествовала у креирању закона које сада критикују и од којих се  накнаднооградјују.

  Сада и главни заговорници приватизације и креатори медијских закона из 2014. године,попут НУНС-а, тврде ''да је државна информативна предузећа покуповала махомвладајућа коалиција, и то добрим делом од новца из локалних буџета''. [1]  Приватизација је довела и до губитка посла више од хиљаду  медијских радника.Захваљујући дивљој приватизацији спроведеној на орук, многе средине у Србији осталесу без локалних медија и права на информисање загарантовано Уставом Србије каонајвишим правним актом.  Ипак скандалима никада краја. Поједина удружења (окупљена у Медијској коалицији)која су кључно допринела  оваквом изгледу сета медијских закона добила су потпунимонопол на расподелу средстава из националног, покрајинског и локалних буџета.Дошли смо у ситуацију да представници УНС-а и НУНС-а додељу на конкурсимаМинистарства културе и информисања новац својим удружењима што је потпунинонсенс!  

 2 / 3

file:///C:/Users/Gandra/Downloads/SAOP_TENJE%20SINOS.doc#_ftn1


Како су прорежимски власници приватизованих медија за само неколико дана повратили уложени новац, и још зарадили

Пише: Драгана Чабаркапа, Јелена Вучићевић
четвртак, 31 децембар 2015 00:06

  Нова власница Студија Б Ружица Крџић  Општине које су приватизовале медије сада под утицајем тајкуна повећавају буџетскасредства за информисање. Новац из државне касе се све више прелива у приватнеџепове без икакве контроле.  Постоје многе индиције да је било доста злоупотреба и у раду конкурсних комисија зарасподелу будзетског новца и тражимо од надлежних државних органа да то што преиспитају.  Позивамо Уставни суд да што пре одлучи о нашем захтеву за оцену уставности сетамедијских закона.  То је једини начин да се заустави хаос на медијској сцени и све вратиу уставне оквире. Верујемо и да ће кривци за насталу штету по јавни интерес у областиинформисања сносити одговорност.  Ауторке су председнице СИНОС-а и ПРОУНС-а       [1]  Hronika napada i pritisaka na novinare u 2015., Beograd 2015, NUNS  

 3 / 3

file:///C:/Users/Gandra/Downloads/SAOP_TENJE%20SINOS.doc#_ftnref1

