
Политика: Америчко-немачка битка за српске медије
четвртак, 17 април 2014 16:15

Бивши шеф ЦИА и један од челника америчке компаније ККР Дејвид Петреус разговарао
је с Александром Вучићем о телевизији Н1, док немачки „Ханделсблат” критикује Владу
Србије што телевизија Нова није добила фреквенцију

  

Када је бивши амерички амбасадор у Београду Камерон Мантер пре годину дана постао
саветник борда директора СББ-а, избегао је да одговори на питање „Политике” да ли му
је план да на Балкан доведе Си-Ен-Ен. Ограничио се на то да каже како „Јунајтед
група”, чији је СББ део,„стално развија нову понуду програма”.

  

 1 / 2



Политика: Америчко-немачка битка за српске медије
четвртак, 17 април 2014 16:15

  Данас је све спремно за почетак рада телевизије Н1, која је у власништву „Јунајтедгрупе” и чији је партнер Си-Ен-Ен. Телевизија ће имати три регионална центра – уБеограду, Загребу и Сарајеву – а за директора је постављен Брент Садлер, бившидописник Си-Ен-Ена из Београда за време бомбардовања НАТО-а и београдски зет.  Мантер није једини бивши амерички званичник чије се име помиње у вези с пословимаСББ-а и „Јунајтед групе”. На челу Глобалног института америчке инвестиционекомпаније ККР, која је у октобру прошле године купила већински део СББ-а, налази сеДејвид Петреус, бивши шеф америчке ЦИА. Петреус се пре два дана сусрео сАлександром Вучићем, првим потпредседником Владе, како би разговарали оинвестирању у Србију. Како „Политика” сазнаје, то није њихов први сусрет, а пренеколико дана су и вечерали заједно, мада таблоиди већ неко време спекулишу како сенова телевизија Н1 отвара како би рушила Вучића и како је процена америчких моћникада „с тако јаким политичарем на сцени више неће моћи да контролишу Србију на начинкако су то радили у претходних петнаестак година”. И пре писања таблоида, Вучић јеједном приликом новинарима поверио како верује да америчка телевизија долази какоби га „рушила”.  Телевизија Н1 још није ни почела с радом, а не зна се ни каква ће бити њена програмскашема, па је прерано да се закључи да ли је то истина или спин. Будући став оветелевизије према властима многи пројектују на основу тога што је њен програмскидиректор за Србију Југослав Ћосић, бивши новинар Б92, за кога се не може рећи да јенаклоњен Српској напредној странци.  Истовремено с Петреусовом посетом Београду, озбиљан немачки пословни лист„Ханделсблат” објавио је текст у којем се наводи да је „на Балкану, заборављеном делуЕвропе, слобода медија заиста угрожена, а посебан пример је Србија”. У овом тексту,они то објашњавају тиме што Дејан Јоцић, некадашњи директор телевизије Прва, неуспева да добије националну фреквенцију за своју телевизију Нова.  – Нова има независне информативне емисије, у којима често поставља питање: „Има лиСрбија опозицију?” Ова телевизија говори и о цензури медија у тој земљи и нападаполитички естаблишмент. Али, не добија дозволу да свој програм емитује и прекоантенског система и за сада може да се гледа само у кабловској мрежи – отворено овајнемачки лист држи страну телевизији Нова и закључује да Немачка не би требало дагледа у страну, јер су „независно и критично новинарство предуслов за демократију”.  И док се Н1 задовољила дистрибуцијом сигнала преко кабловске мреже, Нова, садапотпомогнута и текстовима у немачкој штампи, жели националну фреквенцију коју неуспева да добије и за коју конкурише и телевизија Коперникус.  – За разлику од Нове, телевизији Н1 национална фреквенција и не треба јер ће битирегионална телевизија и већ има обезбеђено место у понуди оператера у саставу„Јунајтед групе” – каже наш саговорник из света телекомуникација.  А да у борби за медијски простор није реч само о утицају и промовисању нечијихинтереса, показује и податак да оглашивачи у Србији на телевизијске рекламе потроше90 милиона евра годишње. За део тог колача боре се националне, регионалне икабловске телевизије.  Шта је ККР, а шта „Јунајтед група”  „Колберг Кравис Робертс” (ККР) је америчка инвестициона компанија основана 1976.године и једна је од највећих на свету. Према подацима из јуна прошле године, имала јеимовину у вредности од 83,5 милијарди долара. Од фонда „Мид Европа партнерс” удругој половини прошле године купила је већински део „Јунајтед групе”, док је мањинскиостао у власништву Европске банке за обнову и развој. А чланице „Јунајтед групе” суСББ у Србији, „Телемах” у Словенији и Босни и Херцеговини, као и „Тотал ТВ”, којипослује у свих шест земаља бивше Југославије. Тиме је амерички ККР постао већинскивласник регионалног бизниса, који у земљама бивше Југославије има око 1,7 милионакорисника кабловске телевизије и претплатника за сателитску телевизију, интернет,фиксну и мобилну телефонију. Колико је овај посао коштао ККР, није објављено, аликако је писао „Фајненшел тајмс”, то није могло да буде више од 1,73 милијарде долара,колико је ККР-у остало за инвестиције у 2013.  Што се СББ-а тиче, он је пре продаје био регистрован у Холандији. СББ је у Србији једанод 94 кабловска дистрибутера колико их је, према подацима Ратела, у Србији било накрају 2012. године. Од укупно 1,44 милиона корисника, СББ је имао тржишно учешће од52,5 одсто, што је готово 750.000 корисника кабловске телевизије. Детаље за 2013.годину Рател ће саопштити половином ове године.  Ко је Дејвид Петреус  

  Пре него што је дошао у ККР, Дејвид Петреус је био шеф ЦИА, од септембра 2011. доновембра 2012. године, а пре тога командант међународних снага у Авганистану. Оно почему је у јавности остао упамћен јесте и кампања који је против њега водила антиратнаневладина организација „Мув он”, за коју се спекулише да је финансира Џорџ Сорос.Слоган и наслов текстова које су објављивали био је „Генерал Петреус или генерал којинас је издао”. То је био одговор ове организације на његов извештај у Конгресу о рату уИраку.  Ко је Дејан Јоцић  

Јоцић је до пре годину дана био генерални директор телевизије Прва, а сада се налазина челу телевизије Нова, која је почела да се емитује на кабловској мрежи крајем прошлегодине. Својој бившој кући преотео је популарну турску серију „Сулејман Величанствени”,коју је престао на приказује на ТВ Нова када није успео да добије фреквенцијунекадашње националне телевизије Авала.  Јоцић се у Србији појавио након што је 2008. под околностима које нису до крајарасветљене добио отказ у немачкој фирми „Сиријус”, која се бавила ТВ правима заспортске догађаје. Морао је при том да исплати велику суму новца бившој фирми, аводећи немачки медији нашироко су писали о овом случају, износећи сумње да је Јоцић,радећи за „Сиријус”, склапао послове и за сопствени рачун.  Стефан Деспотовић  (Политика)  

 2 / 2


