
Н1: Информер добио дозволу за емитовање ТВ програма
среда, 24 мај 2023 16:20

Савет РЕМ-а на данашњој седници одлучио је да предузећу “Инсајдер тим д.о.о.”
које је власник листа Информер, изда дозволу за пружање медијских услуга путем
кабловске и ИПТВ мреже, сазнаје Н1. То практично значи да Информер може да
покрене кабловски ТВ програм.

  

  

Према нашим сазнањима, ово је била кључна тачка седнице Савет РЕМ-а на којој није
било речи о захтевима са протеста Србија против насиља.

  

Прекршаји Кодекса новинара Србије

  

Према извештају Савета за штампу о поштовању Кодекса новинара Србије за дневну

 1 / 4



Н1: Информер добио дозволу за емитовање ТВ програма
среда, 24 мај 2023 16:20

штампу, у периоду од 1. октобра 2022. до 31. јануара 2023. лист Информер је имао 512
прекршаја.

  

„Овај лист предњачи у кршењу Кодекса у политичком извештавању, првенствено из
првог поглавља, које се односи на истинитост извештавања, али и одредби везаних за
дискриминаторан говор и културу и етику јавне речи, а све у циљу заступања интереса
власти, на штету опозиције. Такође, Информер предњачи у потпиривању
међунационалне нетрпељивости (“Шиптарски зликовац сишао с ума: Курти би сад да
хапси и мртве!” наслов је текста објављеног на насловној и ударним, другој и трећој
страни листа 18. јануара, што је само један сликовит пример начина на који овај лист
приступа новинарској професији). Информер и даље наставља да објављује лажне и
тенденциозне “анкете” на другој страни листа, а значајан број прекршаја Кодекса прави
и у текстовима из црне хронике и области естраде“, наводи се у последњем извештају
Савета за штампу.

  

Ово није јединствен случај, Савет за штампу је у извештају о поштовању Кодекса
новинара у дневним новинама за период од 1. јула до 31. децембра 2021. године навео
да је листе Информер по насловима прекршио Кодекс 949 пута. У том извештају наводи
се:

  

„По правилу лист извештава у интересу власти, а на штету опозиције, при чему се крше
одредбе Кодекса које се тичу неоснованих оптужби, непроверених тврдњи, отвореног
политичког сврставања, па и потпиривања међунационалне нетрпељивости. Информер
користи изразито увредљиве речи када пише о лидерима опозиције и другим
критичарима власти, али и припадницима албанског народа, или појединим политичким
актерима и деловима друштва у Црној Гори. Настављена је традиција агресивних
политичких кампања, као и лажних и тенденциозних “анкета” на другој страни. Учестано
је и коришћење наслова чије тврдње нису подржане текстом, при чему се не избегава
чак ни приписивање појединцима измишљених изјава (пример је наведен у делу
извештаја који се односи на лист Ало).“

  

У истом извештају истиче се да Информер и значајан број прекршаја бележе на
„естрадим“ странама, као и да и даље постоји проблем необележавања ПР текстова.

  

Лажне вести и насловне стране

 2 / 4



Н1: Информер добио дозволу за емитовање ТВ програма
среда, 24 мај 2023 16:20

  

Прорежимски таблоид Информер је, како су избројао портал Раскрикавање, и прошле
године био несумњиви шампион манипулација на насловним странама – било их је
најмање 363, дакле више од једном дневно будући да је током године изашло 306
бројева.

  

Како пише портал Раскрикавање година је почела разрачунавањем са лидерима
опозиције, с обзиром да су Србију на пролеће очекивали избори. Могли смо да читамо
текстове о „Саву ЦИА Манојловићу“ који спрема „крваве нереде“, Поношу као „НАТО
кандидату“, „лажним еколозима“, „хејтерима“ и „бедницима“ из опозиције. Водећи
кампању против њих, овај таблоид је често тврдио да су рекли нешто што нису –
„извртање“ туђих изјава је био један од најчешћих видова манипулације прошле године у
Информеру.

  

Крајем фебруара, Информер је отворио еру ратних манипулација сада већ добро
познатом насловном страном на којој је писало „Украјина напала Русију“, а током
наредних месеци овај таблоид ће писати како је Путин „згазио“ Украјину, како се десио
његов „муњевити удар“ и како Украјина на коленима „моли за милост“. Слика
председника Русије на насловним странама појавила се 86 пута, наводи портал
Раскрикавање.

  

Како је рат одмицао, тако је таблоид писао о кризи са храном и енергентима, али у
европским земљама: „ЕУ моли за гас“ или „Швајцарска – ко загреје стан на више од 19
степени иде у затвор“, за шта смо утврдили да је реч о чистој дезинформацији.

  

За око нам је запао и наслов: „Свету прети велика глад“, у чијем је наставку одмах и
тврдња да „Србија има довољно хране“. Ово је, иначе, био уобичајени наратив
прорежимских медија када је реч о економским последицама рата – у свету скоро па
гладују, у Србији је све под контролом – о чему је Раскрикавање писало и прошле године
у великој анализи о извештавању медија о руско-украјинском сукобу.

  

Док је у првој половини године главни негативац, као и годину дана пре тога, био
Драган Ђилас чија је слика објављена најмање 32 пута у негативном контексту, од друге
половине године – са погоршањем кризе на Косову – „штафету“ је преузео премијер
Косова Албин Курти. Његово лице се на насловницама Информера појавило најмање 49

 3 / 4



Н1: Информер добио дозволу за емитовање ТВ програма
среда, 24 мај 2023 16:20

пута, а сваки од тих пута Информер није штедео речи – називали су га, између осталог,
„темпираном бомбом“, „шиптарским олошем“ и „психопатом из Приштине“.

  

Извештавање о Косову пратиле су и честе најаве рата, нарочито у време када је
косовска власт покушала да уведе РКС таблице. Тада је и Раскрикавање анализирало
како изгледа медијско-пропагандно потпиривање ватре из Београда али и Приштине.

  

Реч „рат“ је управо била једна од најчешћих на насловним странама овог таблоида.

  

(Н1)

  

 4 / 4


