
Форин полиси: Због Вучићеве "меке аутократије" лист Данас губи огласе и има 24, уместо 32 стране
субота, 17 март 2018 09:37

 У тексту „Како је Александар Вучић постао омиљени аутократа Европе“ објављеном у
америчком магазину Форин полиси наводи се, између осталог, да је лист Данас „изгубио
толико оглашивача да његово дневно издање сада излази на 24 стране уместо на 32,
колико је уобичајено, иако нуди најјефтинији огласни простор на тржишту“.

  

  Аутор Алекс Ерор пише како се у недавном извештају британског Дома лордова
„ламентира да је Европска унија одабрала ‘стабилност уместо демократских вредности
на Западном Балкану’ и изражава ‘озбиљна забринутост да су достигнућа у вези са
добрим управљањем и владавином права у опасности да буду изгубљена док се земље у
региону окрећу ауторитарном руководству“.   

Иако аутор примећује да је иронично то што се неизабрана институција попут Дома
лордова узрујава због демократских вредности, он налази да су аутори извештаја у
праву: „већина постјугословенских влада постале су ‘стабилократије’, а не демократије –
а таква динамика нигде није очигледнија него у Србији“.

  

Ерор подсећа на политички успон Александра Вучића од 2012, називајући га
„реформисаним ултранационалистом који је Слободану Милошевићу служио као
министар информисања у последњим данима југословенских ратова, што је улога која је
подразумевала кажњавање новинара и затварање ненаклоњених ТВ мрежа“.

  

У тексту се наводи да је владајућа СНС потпуно „придавила“ владу, судство и службе
безбедности и неутралисала „медије до мере да се само неколико кућа усуђује да
објављује суштинске наводе о корупцији, непотизму, и застрашивању бирача“.

  

 1 / 2



Форин полиси: Због Вучићеве "меке аутократије" лист Данас губи огласе и има 24, уместо 32 стране
субота, 17 март 2018 09:37

„У последњих шест година, Вучић је успоставио оно што би се најбоље могло описати као
мека аутократија: Србија је, површински гледано, још увек демократско друштво са
номинално слободним изборима и политичком опозицијом, где су гласови неслагања у
могућности да критикују владајућу партију без страха да ће мистериозно нестати у ноћи.
Али Вучићева контрола над центрима моћи у Србији толико је потпуна, а демократски
процес толико окренут у његову корист да противници не представљају претњу његовој
владавини“, пише Ерор.

  

Он истиче да је описана ситуација најочигледнија у медијима, где је Вучић, наводи,
преузео контролу над оглашавањем; „већина оглашивачких агенција у земљи у
власништву је неколицине тајкуна верних Вучићу“. Ерор наглашава да је РТВ Пинк
између 2014. и 2016. примила најмање седам милиона евра владиних зајмова, а услугу је
узвратила посвећујући 267 пута више свог медијског покривања Вучићевој кампањи него
свим опозиционарима заједно, наводи он позивајући се на Дубравку Валић Недељковић,
професорку на студијама медија Универзитета у Новом саду.

  

„Они који покушавају да лидере држе одговорним, често налазе да су им банковни
рачуни блокирани од пореских власти док се подвргавају истрагама због наводних
финансијских неправилности. Данас, угледни независни лист, изгубио је толико
оглашивача да његово дневно издање сада излази на 24 стране уместо на 32, колико је
уобичајено, иако нуди најјефтинији огласни простор на тржишту. Поједини новинари који
су својим критикама превише подбадали председника подвргнути су испитивању БИА,
државне обавештајне агенције Србије, уз тако чудновате оптужбе као што су
уцењивање и трговина белим робљем“, наводи аутор.

  

(Данас)

  

 2 / 2


