Početna strana > Debate > Kosovo i Metohija > Kod nas sve počinje sa Kosovom i vraća se na Kosovo – moramo očuvati vernost Kosovskom zavetu
Kosovo i Metohija

Kod nas sve počinje sa Kosovom i vraća se na Kosovo – moramo očuvati vernost Kosovskom zavetu

PDF Štampa El. pošta
Mitropolit Amfilohije   
sreda, 01. avgust 2018.

Njegovo Visokopreosveštenstvo Mitropolit crnogorsko-primorski i Egzarh pećkoga trona g-din Amfilohije je u razgovoru sa glavnim i odgovornim urednikom Televizije "Hram" protojerejem-stavroforom Stojadinom Pavlovićem a koji je emitovan na našoj televiziji, osvrćuću se na pitanje Kosova i Metohije izjavio da su za svo stradanje naroda na Kosovu od vremena Drugog svetskog rata do danas, kao i za ovu situaciju u kojoj se danas sa Kosovom nalazimo najviše krivi komunisti na čelu sa Josipom Brozom Titom:

 

„Komunisti su nakon Drugog svetskog rata zabranili povratak 150.000 prognanih Srba sa Kosova i Metohije, i tada je dobar deo Albanaca iz Albanije doseljen na Kosovo. Onda kada se Broz okrenuo prema zapadu, okrenuo se protiv Staljina, i hteo je Albaniju da privuče sebi da bi je odvojio od Sovjetskog saveza. A onda su komunisti doneli one zakone 1974. sa kojima je Kosmet dobio svojstva republike, ne formalno ali bukvalno jeste“ – rekao je Mitropolit Amfilohije i istakaoo da je „svo to nasilje koje je izvršeno na Kosovu od 1981. godine sramota časnog šiptarskog naroda, ali da su oni podržani od Međunarodne zajednice uspeli da postignu to što su postigli“ i da je mnogo ranije trebalo čitati izveštaje Patrijarha Pavla koje je pisao od 1957. godine kao Episkop raško-prizrenski.

„To što se događa sada, to je plod svega onoga što se događalo od Drugog svetskog rata na ovamo,  ali ne toliko od šiptara nego od naših komunista. Naši su srušili prvu Crkvu u Đakovici. Sad su ovu novu obnovljenu Šiptari srušili, ali prvo su je naši rušili“ rekao je Mitropolit i evocirao sećanje na studentske dane koje je provodio u Visokim Dečanima:

„Sećam se, bio sam kao student u Dečanima kad su šiptarke, muslimanke, dovodile decu i po tri puta se provlačili ispod ćivota Svetoga Kralja u isto vreme kada su naši pljuvali po ćivotu Svetoga Kralja. Tako su se naši komunisti odnosili prema tim svetinjama, prema Pećkoj Patrijaršiji, oduzimali su imovinu. Sve ovo što nam se sada događa je plod onoga što su komunisti sejali. Naši komunisti,  komunistička partija i Titoizam su roditelji ovoga stanja koji se danas na Kosovu događa“ naglasio je Mitropolit Amfilohije.

Govoreći o stavu Srpske Pravoslavne Crkve prema Kosovu i Metohiji, Mitropolit je rekao da je Crkva svoj stav prema Kosovu posvedočila svih ovih 620 godina posle Kosovske bitke i da je taj stav i danas isti, te da Crkva danas ne govori ništa drugačije nego svih ovih vekova.

Mitropolit je podsetio na izjavu Patrijarha srpskog g-dina Irineja da „ono što se dobrovoljno da gubi se zauvek, a za ono što se otme uvek dođe vreme da se povrati“, ističući da je to dragocena izjava Njegove Svetosti jer to važi za ono prošlo vreme, važi svih ovih 620 godina od Kosovskog boja i to posebno važi danas.

„Mi se kao Crkva nadamo da će i sadašnja vlast ispoštovati glas Crkve Božije i glas naroda, kao i tu odluku Sabora iako je, ja moram da kažem bilo pritisaka da se ne formuliše tako ta naša Saborska odluka, kao što sada ima pritisaka na najugroženijeg Episkopa naše Crkve, na Vladiku Teodosija“ – rekao je Mitropolit Amfilohije naglašavajući da ono što je Vladika Teodosije napisao u svom apelu „samo nastavak onoga što je već rečeno u saopštenju čitave naše Crkve“.

Mitropolit je kazao da se nada da će biti ispoštovana rečenica našega Patrijarha „Ono što se na silu uzme, ono ima nade uvek da se vrati“ jer to svedoči i oslobođenje Kosova 1912/1913. godine, zahvaljujući sa jedne strane Kralju Petru a sa druge strane crnogorskom Kralju Nikoli.

„I sad zamislite vi ove današnje Crnogorce, potomke Kralja Nikole, da se oni odreknu Kosova i da kažu da Pećka Patrijaršija, ćivoti Patrijaraha pećkih, ćivot Svetoga Kralja pripadaju nekome drugom a ne Srbima“ rekao je Mitropolit i dodao:

„Eno dole na Kosovu se opet obnavlja život, obnovljena je Bogoslovija koja je takođe bila srušena. Da smo slušali u ono vreme neke od tih dešperandusa koji su shvatili da je poslednja istorijska reč ovo što se dogodilo poslednjih 20 godina – ne bi obnavljali Bogosloviju u Prizrenu. A sada je tamo izašla već peta generacija đaka, obnovljena zgrada lepša je nego što je ikada bila blagodareći Crkvi našoj na Kosovu i Episkopu Teodosiju“.

Mitropolit Amfilohije rekao je da sve to potvrđuje da onaj koji zna šta je Crkva, zna da je ona vitalna sila koja je opstala i održala biće i dušu naroda ali i našu državnost u najtežim vremenima turskoga ropstva i prvog svetskog rata, pa onda i drugog svetskog rata.

„Nije ovo prva seoba Srba sa Kosova, bilo je preko 20 velikih seoba. Ona seoba pod Arsenijem III Čarnojevićem možda je bila i veća od ove sadašnje seobe pa tada niko nije doveo pod znak pitanja da taj prostor pripada biću srpskoga naroda, sa svim poštovanjem prema tom šiptarskom narodu koji se tamo doselio baš posle tih naših seoba, ili se poturčio. Ali prihvatiti to stanje koje je silom i podrškom međunarodnih faktora stvoreno i prihvatiti ga kao normalno stanje pa na njemu graditi budućnost, pogotovo sa strane Srbije i srpskoga naroda – ja to ne mogu da shvatim. Niti mogu da shvatim ovaj duh potpunog očajanja kako je sve propalo. To mogu samo ljudi koji nemaju istorijskog osećanja za ono što jeste ovaj narod od vremena Svetoga Save, Svetog Simeona Mirotočivog i koji ne mogu da shvate našu državnost“ – rekao je Mitropolit Amfilohije.

Mitropolit  je podsetio i na reči Petra II Lovćenskog „koji je u ono najteže vreme, kada niko nije ni sanjao da može doći do oslobođenje Kosova, poručio Knjazu Aleksandru u Srbiji „Ti u Prizren za Kralja ja u Peć za Patrijara“ i zapisao znamenite reči „Nade nema više ni u koga do u Boga i u svoje ruke“.

„Nadanje (ne beznađe) se naše zakopalo na Kosovu u jednu grobnicu. On je osećao da je ta Kosovska grobnica živonosni grob. To je Hristova grobnica, to su Hristovi Hramovi, to su svetinje, to su sveta groblja koja su tamo bez obzira ko je sada biološki većina ili manjina. To je Bog dao našem narodu onda kada je narodima delio mesto življenja i njihovo mesto donošenja plodova. Ko ima pravo da se odrekne Kosovskog zaveta?“ zapitao se Mitropolit Amfilohije i dodao da je Njegoš ovo shvatio u vreme kada nikakve nade za oslobođenje Kosova nije bilo, poručivši da je ovo što sada živimo i proživljavamo zlatno vreme u odnosu na to tada.

„Kako danas ljudi mogu, pogotovu u Srbiji i u ime Srbije i srpskog naroda da tako očajnički prihvate tu neku „realnost“ kako je oni nazivaju, zato što su to rešili neki Bler, Klinton, Solana i ne znam ko sve ne? Pa šta sve oni nisu rešavali u svoje vreme pa je propalo. Koliko je samo tih moćnih sila propalo, evo uzmite samo npr. Austrougarsku. Nije ostao kamen na kamenu od te Austrougarske, blagodareći upravo toj maloj Srbiji“ rekao je Mitropolit.

„Kod nas sve počinje sa Kosovom i vraća se na Kosovo, jer je Kosovo nosilac  čojstva i dostojanstva Srpskoga naroda, bez obzira geografski u kakvom je ono položaju i pod čijom će vlašću biti, a mi se nadamo da će ponovo biti pod našom kad se obnovi čojstvo kod Srba. Ovde je jako bitno da se vernost Kosovskom zavetu očuva i da nas ona obnovi“ – poručio je Mitropolit crnogorsko primorski i Egzarh pećkoga trona g-din Amfilohije.

(TV Hram – razgovarao protojerej-stavrofor Stojadin Pavlović)

 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner