Početna strana > Hronika > Zaboravljeni branioci srpskog neba: juče sahranjen pilot Ilja Arizanov
Hronika

Zaboravljeni branioci srpskog neba: juče sahranjen pilot Ilja Arizanov

PDF Štampa El. pošta
sreda, 07. septembar 2011.

U počasnu stražu, pored kovčega sa telom potpukovnika Ilje Arizanova, stali su piloti „migova 29” koji su pre 12 godina, u noći 24. marta 1999. godine, uzleteli zajedno sa njim, braneći nebo SR Jugoslavije. Potom su veterane zamenili mladi letači srpskih migova, odajući poslednju poštu jednom od poslednjih velikih pilota borbenih lovaca srpskog vazduhoplovstva.

Ilja Arizanov, koji je preminuo od srčanog udara,sahranjen je juče u Beogradu. Migovi nisu nadletali rejon iznad Bežanijskog groblja u njegovu čast, kako je Ministarstvo odbrane najavilo dan uoči sahrane. Zašto, niko nije mogao zvanično da potvrdi. Jedna od prijateljica pilota aviona koji je uzleteo sa niškog aerodroma, a zatim je u neravnopravnoj borbi sa lovcima NATO-a oboren iznad Kosova, razočarano je rekla, brišući suze:

„Ilja je zaslužio da bude sahranjen u Aleji velikana na Novom groblju!”

Ilji nije bila potrebna takva počast. Ilja je, jednostavno, bio – heroj.

„On je poleteo protiv mnogo jačeg neprijatelja, kako dolikuje braniocima slobode i neba svog naroda”, rekao je vidno potresen potpukovnik Dragan Milenković iz nekadašnje slavne 127. lovačke avijacijske eskadrile 204. lovačkog avijacijskog puka Vojske Jugoslavije.

Bila je to eskadrila sastavljena isključivo od „migova 29”. Dragan je jedini iz te grupe pilota koji je još u aktivnoj službi. Trenutno obavlja visoku dužnost načelnika operativnog centra komande vazduhoplovstva i protivvazdušne odbrane.

„Uzleteo sam 8. aprila iz Kraljeva, izbegao četiri neprijateljske rakete, a potom sleteo. To nije bilo ništa u odnosu na Iljin podvig”, kaže Milenković.

Nekadašnji pomoćnik komandanta 204. puka, zadužen za obaveštajne poslove Dragan Ilić, trebalo je da uzleti te noći, 24. marta 1999. godine, umesto Ilje. Bili su stacionirani u Nišu i sticajem okolnosti, zamenili su uloge.

– Njegov avion je bio bliži hangaru, motorole nisu radile i Ilja je, jednostavno, uzleteo. Ja sam seo u kokpit 10 minuta posle njega. Niko od nas nije razmišljao da li treba da uzleti te noći. To je posao pilota lovačke avijacije – priča Ilić.

Svi oni, poleteli su na neispravnim „migovima”, a Ilić kaže da je većina „migova 29”,nekoliko godina pre bombardovanja Srbije, trebalo da ode na generalni remont. Nekoliko lovaca je upravo tog dana dekonzervisano, pa ne čudi da je Iliću u vazduhu, pred jatom lovaca NATO-a, otkazao radar.

Eskadrila „migova 29”, nekoliko godina kasnije, stavljena je van upotrebe. Sve do remonta u Rusiji, 2007. godine, praktično su bili na klocnama. Jedna od najvećih enigmi NATO bombardovanja jesu upravo neravnopravne vazdušne bitke srpskih pilota u poluispravnim lovcima, sa eskadrilama zapadnog vojnog saveza. Komandant 204. lovačkog puka pukovnik Milenko Pavlović i pilot Zoran Radosavljević su poginuli u vazduhu, izvršavajući borbene zadatke, a pilot Slobodan Perić stradao je prošle godine u saobraćajnoj nesreći. Ostali preživeli heroji srpskog neba iz „migova 29” su penzionisani, osim potpukovnika Milenkovića.

Pukovnik Nebojša Nikolić, koji se katapultirao iz svog lovca pretvorenog u buktinju iznad Titela, pošto ga je pogodila protivnička raketa kasno u noći 24. marta, kaže da je njegovo penzionisanje, kao i odlazak iz eskadrile njegovih prijatelja, bila osveta NATO-a.

„Mi, koji smo uzleteli te noći, imamo utisak da nas se naša vojska odrekla. Bilo smo u top-formi, kada smo skinuli uniforme. Većina nas je, istine radi, imala uslove za penziju, ali koja zemlja bi se lišila usluga takvih pilota”, tvrdi Zoraja. Bilo je 23 časa.Bio je 24. mart, kada je Zoraja uleteo u vazdušnu bitku sa tri „F-16” i jurio se sa njima sve do Surdulice. Sleteo je, ipak, bezbedno u Kraljevo.

Ilja Arizanov je mnogo posle svog leta rekao da su te noći piloti srpskih migova leteli kao kamikaze. Slavljeni kao heroji, polako su tonuli u zaborav.

Emir Šišić: Srce nije izdržalo

Među kolegama koji su juče ispratili Ilju, bio je i Emir Šišić, bivši pilot JNA i VJ, koji je 1992. godine, tokom rata u Hrvatskoj, raketom oborio civilni helikopter.Tom prilikom su poginula petorica posmatrača Evropske zajednice.

– Ilja i ja smo zajedno provodili penzionerske dane. Njegovo srce na kraju nije izdržalo. Posle obaranja iznad Drenice, tri dana se krio od snaga OVK-a, posle su mu ugradili tri bajpasa – kazao je Šišić.

Poslednjem ispraćaju Ilje Arizanova prisustvovala je delegacija vazduhoplovstva i protivvazdušne odbrane, predvođena zamenikom komandanta brigadnim generalom Sretom Malinovićem.

Sahrani su prisustvovali i gradonačelnik Beograda Dragan Đilas i savetnik predsednika Srbije Mlađan Đorđević.

– Došao sam da se oprostim od heroja –rekao je Đorđević.

(Politika)

 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner