субота, 08. август 2020.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Владика Григорије: И полиција и демонстранти бране уставни поредак, треба да превазиђу јаз и да се загрле
Хроника

Владика Григорије: И полиција и демонстранти бране уставни поредак, треба да превазиђу јаз и да се загрле

PDF Штампа Ел. пошта
четвртак, 09. јул 2020.

Епископ диселдорфски и немачки Григорије, коментаришући протесте, каже да треба искључити насиље, да полиција и демонстранти треба да првазиђу јаз, да се загрле и замолио их, да пре него што употребе пендреке и каменице, претходно размисле да су тамо можда њихови суседи, рођаци, другови деце... Наводи да су опет на протестима и леви и десни, и они који бране људска права и они који говоре "Косово је срце Србије", што значи да то нису непријатељи земље, како се каже, већ људи који чувају уставни поредак наше државе, као и полицајци.

Један новински чланак, у дневном листу Данас, у којем се критикује издвајање из буџетских резерви за цркву и ставља у контекст дефицитарног здравствениг система, а у којем се цитира изјава владике Григорија из 2013. године, за реакцију је имао оштро саопштење из кабинета патријарха у којем се владика Григорије квалификује на начин до сада незабележен у СПЦ.

Сигурно да се осећам неугодно, али не могу да  кажем да се осећам злоупотребљено, ја сам то рекао и то је мој став, а сада неки то стављају у неки други контекст, а други кажу да сам рушитељ Храма, навео је владика. Нико га није контактирао из кабинета патријарха, нити ико из Синода, а каже да то саопштење и даље стоји на сајту СПЦ, што, оецњује, многе вернике збуњује. Трпим нападе од мојих, њима идем у сусрет, али они ме одбацују, наводи владика. "Рекао сам свој став, други су рекли свој став, и сада је то на неком отвореном простору и људи могу да просуђују, као што видимо да просуђују".

На крају саопштења стоји речееница да је владика остао перјаница антисрпских кругова, а на то каже: "То је једна фраза или флоскула која се користи за дискредитацију некога ко има свој став. Нарочито је занимљиво да  мене критикују људи који никад нису ни видели ни барут ни крв, нити мртве, ни рањене, а ја сам провео четири године у рату, био сам и на Косову током рата. Ја сам у том смислу, ако се српство мери тим неким јунаштвом, врло способан да одбраним то своје српство, али неки опет сматрају да је српство то да мрзиш неког другог - ко није Србин. Ја немам тај обичај нити имам тај карактер, волим да говорим о другима лепо и мислим да сам онда племенит Србин", рекао је владика Григорије.

Мислим да је добро српство волети Србе, али исто тако волети и видети добро у другим људима, истиче. Ружно је бити антисрбин, али је још ружније антисрбином назвати неког ко то сигурно није, додао је.

"И леви и десни на протесту - сви бране уставни поредак"

Заменик градоначелника Београда Горан Весић га је на неки начин означио као инспиратора протеста, а владика, упитан о томе, каже да је на то одговорио шаљивом изјавом - да је он организовао протест да би већ био на власти, а да би Весић био на његовој страни, јер је мајстор за те ствари - да пређе код оног ко је на власти. "Али он је небитан, њему је неко дао задатак да то уради, исто као што је дат задатак да се на страници моје Цркве напише нешто против мене, да сам антисрбин. Али ако имаш јасан идентитет, остајеш чврст као стена. Мој мото животни је да добар борац прима ударце и побеђује", истиче гост Н1.

Владика Григорије је и сам био учесник протеста деведесетих, а каже да су и њих тада, кад су они као студенти кренули у протесте против Милошевића - називали антисрбима. Подсећајући да су то били протести на почетку владавине Милошевића, и да кад се данас погледа - "да су тада антисрби променили њега, можда он не би умро у Хагу, можда не би било таквих страдања каква су била, можда не би били тако прокажени у свету". "Али нико од нас није био антисрбин, и многи од тих антисрба смо отишли да се боримо и да помажемо нашем народу, чувамо наш образ, па и наше територије, а они који су нас тако звали, они су остали на Дедињу", навео је.

Говорећи о актуелним протестима, каже да су ту опет и леви и десни, "кад се изузму убачени елементи којих увек има и који су апарат државни". Ту су поново они који говоре "Косово је срце Србије" и они који мисле да је најважније да уђемо у ЕУ, ту су и леви и десни, које нешто уједињује, истакао је.

"Леви који су тамо, штите људска права, слободу говора, десни кажу "Не дамо Косово" итд, и сада неко каже - ови људи су непријатељи државе. А ја кажем  - не, ови људи, и једни и други, бране уставни поредак те државе", наводи владика, додајући да све што они кажу је нешто што говори Устав наше земље. Полицајци који штите објекте - и они бране уставни поредак, ред, мир, додаје.

Видели смо пример једног свештеника, Антонија, кад он брани човека кога један полицајац у цивилу дави и одводи, то је зазвало код сваког - и код верујућег или неверујућег - симпатију, напомиње владика.

Каже да је потребно и спасоносно у овом тренутку да се јаз између кордона полицајаца и демонстраната превазиђе, јер сви бране државу, додајући да они треба да се загрле.

"Треба да знамо, и једни и други, да насиље мора да се искључи. То није лако, довољно је да полети једна каменица... Огорченост народа је огромна. Треба да потражимо узрок зашто је народ толико огорчен. С друге стране и ти полицајци су људи, кад добију камен у главу или у ногу, они реагују љуски и бране се ... Насиље мора да престане са обе стране, то је сада главни задатак", нагласио је.

Сигурно постоје провокатори који ће бацити камен на полицајце, каже владика, а сигурно да међу полицајцима постоје огорчени људи који носе данима оклопе и стоје и који су огорчени, у крајњем, јер мора да иду против свог народа.

Молим демонстранте да схвате да су то њихови суседи, можда и рођаци, али и да сваки полицајац размисли, пре него што потегне пендрек, да туку можда друга од своје деце, професора своје ћерке, рекао је владика.

На овим демонстрацијама народ треба да покаже мир, стрпљење, да не наседају на провокације и да гледа да те полицајце учине пријатељима, навео је. "И полицајце молим као отац, као брат, као борац, као Србин - кад год кренете да тучете некога, морате добро да размислите".

Осврнуо се на "оне момке који имају велике мишиће - да ли су полицајци, да ли навијачи", наводећи им да исто тако треба да пазе. Зато људи треба да имају свест о томе докле нешто може да одведе, јер насиље рађа насиље, нема од насиља ништа, истакао је. "Револуција никада није добра, знате зашто - један је паметан рекао - јер увек убије више добрих него што доведе на власт добрих... И немојте то да се ми бијемо, да би неком тамо било добро".

Морамо да се окренемо младима у политици

На констатацију да га многи добро котирају као човека око кога би народ могао да се окупи, владика каже да су најфасцинантније личности у новијој српској историји Зоран Ђинђић и Оливер Ивановић, наводећи да он не би да заврши ако они, јер су они ишли срцем, а он, каже, да би ишао разумом. "И ако користим разум, онда треба да останем свештеник и сви који ме предлажу за политичара греше, јер политика подразумева да неког треба повредити, да држава има моћ присиле и да треба наредити ствари које су страшне".

Морамо много да се окренемо младим људима, у неким земљама, као што је Норвешка, влада је састављана од људи који немају ни 40 година, каже Григорије. Јер, како наводи, како стари, човек се квари, а у нашој држави је проблем корупција. "Млад човек још није корумпиран и зато је важно да њима дамо могућност, ја овде у иностранству срећем младе људе, такве патриоте, тако паметне људе који би од Србије могли да направе необично добру земљу. И потпуно сам сигуран у то", подвлачи владика.

У Немачкој, где је тренутно на дужности, током преломних друштвних дешавања претходних деценија, црква је увек била онај прогресивни, конструктивни део друштва. Немци умеју да кажу да је то можда из разлога што имају две доминатне цркве, па тржишно речено, постоји конкуренција. На питање може ли СПЦ постати такав један стожер прогресивних друштвених идеја, владика каже да би морала и да би било битно да буде стожер и покретач таквих идеја.

И црква и народ и држава и професори и инжењери и радници и сељаци сви смо у истом винограду, довољно је да се једна лоза разболи, разболеће се све, рекао је.

(Н1)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли мислите да ће у наредних годину дана у Србији бити одржани нови парламентарни избори?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер